Lätta maträtter för kräsen 16åring

Sv: Lätta maträtter för kräsen 16åring

Okej, såg hur jäkla många som svarat haha!
Anledningen till att jag kommer börja laga lite mat är endast då jag ska flytta hem till pappa och han jobbar hela dagarna och kommer hem ibland vid 8-9 på kvällen. Så det ska vara typ en snabb middag de dagar han kommer hem så sent och sen lagar han riktig mat när han kommer hem. Så endast för den nödvändiga överlevnaden!
Jag har sådan pasta carbonara som man kan köpa typ i pulver med makaroner i så man bara behöver koka upp men VARENDA JÄVLA GÅNG så går jag ifrån det några sekunder och sen pyser det som fan och mamma får skrubba spisen i en halvtimme -.-' Så jag är inte direkt ett fan av att koka saker haha. Men med vanliga makaroner eller t.ex spagetti så kokar det aldrig över *hmm*.
Anledningen till varför jag vill att det ska gå snabbt, är precis som en annan som svarade här, jag är hungrig nu inte om 40min. Jag äter aldrig heller samma tider utan det är när jag är hungrig då är jag hungrig och då är det svårt att stå mer än 10min bara för att man ska laga mat. Då kan man lika bra äta sig mätt på kakor eller dricka sig mätt på Cola... Det lät mer logiskt i mitt huvud haha :)
Men i alla fall så tycker jag att matlagning är det tråkigaste som finns och det är bara på själva dagen jag ska klara mig så det är ingen helmiddag. Jag äter inte ärtsoppa eller någon soppa för er som förslog det. Aldrig riktigt gillat det haha :)

Men andra saker som ni föreslagit kan jag tänka mig att göra!
Någon btw som vet om man kan värma vanliga Milda (med vitlökssmak, sådana typ färdiga såser eller vad det nu är, äckliga men goda till spagetti) i vanlig kastrull eller om det ska värmas i mikron? Hade tänkt ha det på somsagt spagetti.

Också om någon har ett gott recept på amerikanska pannkakor? Har aldrig gjort sådana men blev frälst på Väla när jag åt dem där haha!
 
Sv: Lätta maträtter för kräsen 16åring

O ja, jag har lyckats med ca 20 pannkakor på under 30 min, på ca 10-15 min aktiv stektid har jag iaf 10 pannkakor klara. Smeten ska inte vara för tjock heller.
 
Sv: Lätta maträtter för kräsen 16åring

Am Pannkakor:

1 st ägg
2,5 dl mjölk
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 msk socker
0,5 tsk salt
0,5 tsk vaniljsocker

+ Smör att steka i.
 
Sv: Lätta maträtter för kräsen 16åring

Nu räknade jag ju med att steka lite mer än fem pannkakor utan snarare tjugo, i och med att jag sällan lagar mat åt en person. Kanske formulerade mig otydligt. Fem pannkakor: ngt mer än en portion i vårt hushåll. Vi gör minst 4 portioner åt gången för att få matlådor och i längden slippa laga mat.

Dock kanske vi ska återgå till topic, så att TS kan få fler lätta maträtter!
 
Sv: Lätta maträtter för kräsen 16åring

Knapplån och lite off topic

Om man ska tillaga en hel kyckling är en stekpåse i mitt tycke det absolut smidigaste för att den ska bli bra. Finns på de flesta mataffärer, krydda kycklingen, ha ner den i påsen, stäng och kör tills den är klar.
 
Sv: Lätta maträtter för kräsen 16åring

Jag är imponerad, på allvar! Inte illa, måste nog göra pannkakor någon dag och ta tid på mig själv.
 
Sv: Lätta maträtter för kräsen 16åring

Am Pannkakor:

1 st ägg
2,5 dl mjölk
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 msk socker
0,5 tsk salt
0,5 tsk vaniljsocker

+ Smör att steka i.

Mosar man dessutom i en banan eller två, så blir det jättegott! Serveras med sirap på toppen.
 
Sv: Lätta maträtter för kräsen 16åring

Gör vardagscarbonara istället för färdigvarianten. Koka vanlig pasta, spagetti helst, klipp bacon i lagom stora bitar och stek, blanda ihop och lägg på en äggula (med lite övning är det lätt att dela ett ägg så att vitan hamnar i ett glas - finns säkert instruktion i närmaste kokbok eller på youtube), peppra efter smak och ät! Det går på 10-15 minuter eftersom man gör allt annat medan pastan kokar.
Annars vill jag återigen lyfta fram regeln "allt kan blandas med pasta". Koka pasta går snabbt, blanda det med vad som råkar finnas hemma - lök, bacon, paprika, tomat, ost, svamp, sparris... Ibland blir det ätbart eftersom man är hungrig, förvånansvärt ofta blir det gott ;) Oftast blir det bättre om man blandar ihop röran i stekpannan och vill man lyxa till det häller man på grädde.
 
Sv: Lätta maträtter för kräsen 16åring

Jag har sådan pasta carbonara som man kan köpa typ i pulver med makaroner i så man bara behöver koka upp men VARENDA JÄVLA GÅNG så går jag ifrån det några sekunder och sen pyser det som fan och mamma får skrubba spisen i en halvtimme -.-'

Mamma? :confused:
 
Sv: Lätta maträtter för kräsen 16åring


Jag tänkte detsamma.

Ts, varför ska mamma städa efter dig? Du är ju nästan vuxen så du borde kunna snygga till efter dig själv. Jag hade aldrig ställt mig och skurat spisen om något av mina barn kokade över något gång på gång. Du får väl lära dig att mjölkbaserade saker kokar över väldigt lätt och passa istället för att gå därifrån.
 
Sv: Lätta maträtter för kräsen 16åring

Vilka skratt man får av denna tråd!

Jag trodde jag var lat som köpte pulversåser (men nuvarande sambon tillåter inte sådana dumheter :angel: ) så ser jag att folk faktiskt köper färdig pannkakas smet (!) det låter helt sjukt i mina öron något man i värsta fall kan göra på enbart mjöl och vatten snacka om onödiga kostnader.

Men till TS efter som alla säger pannkaka så kan jag fortsätta på den linjen men jag säger tjockpannkaka tar lite mer än tio min men du behöver ju bara ställa klockan på telefonen. Blanda ägg mjölk och mjöl och kanske lite salt (tar väl Max 2min -häll i en form och släng in i ugnen då har både du och pappa middag. sedan kan du säkert värma på eller steka upp resterna de två följande dagarna också så då har du ju middag på 5min de dagarna.

Ska vi dessutom fortsätta på samma spår är det naturligt vis kolbullar som gäller. Snabbt och gott. Stek på skivat fläsk och häll på smeten som är gjord på vatten och mjöl går att göra när somhelst var som helst.
 
Sv: Lätta maträtter för kräsen 16åring

Jag tänkte detsamma.

Ts, varför ska mamma städa efter dig? Du är ju nästan vuxen så du borde kunna snygga till efter dig själv. Jag hade aldrig ställt mig och skurat spisen om något av mina barn kokade över något gång på gång. Du får väl lära dig att mjölkbaserade saker kokar över väldigt lätt och passa istället för att gå därifrån.

Dessutom undrar jag över att pappan ska ställa sig och laga middag till en 16-åring då han jobbat till kl 21? I min värld har 16-åringen fixat maten till båda de dagarna. Men det är kanske bara i mitt hem man hjälps åt?
 
Sv: Lätta maträtter för kräsen 16åring

Dessutom undrar jag över att pappan ska ställa sig och laga middag till en 16-åring då han jobbat till kl 21? I min värld har 16-åringen fixat maten till båda de dagarna. Men det är kanske bara i mitt hem man hjälps åt?

Det här kan till och med jag hålla med om. Jag, som hatar att laga mat, lagar ändå åt resten av familjen också (om det är nåt de äter) om de är borta och jobbar eller så och kommer hem sent. Då är de ju säkert hungriga också.

Men vad vet vi, TS kanske har storstädat huset/lägenheten och tagit hand om tvätten medans pappan jobbar, och pappan kanske älskar att laga mat även nästan mitt i natten.
 
Sv: Lätta maträtter för kräsen 16åring

Dessutom undrar jag över att pappan ska ställa sig och laga middag till en 16-åring då han jobbat till kl 21? I min värld har 16-åringen fixat maten till båda de dagarna. Men det är kanske bara i mitt hem man hjälps åt?

Nä det är inte bara i ditt hem man hjälps åt. När mina barn var så gamla så var det självklart att vi hjälptes åt (det har det varit hela deras liv men ju äldre desto mer självständigt). Är man sexton så är man nästan vuxen och att man tar sin del av matlagning och andra sysslor i hemmet är ju helt självklart. Det är ju bara löjligt att pappan i det här fallet ska ställa sig och laga mat när han kommer hem så sent. Jag tycker att Ts bör fixa mat till båda. Något annat är bara märkligt. Det är ju inte jobbigare att göra mat till två. Kanske dags för Ts föräldrar att sluta curla...
 
Sv: Lätta maträtter för kräsen 16åring

och pappan kanske älskar att laga mat även nästan mitt i natten.

Tror du på det själv? Jag har aldrig träffat någon som har jobbat över till 21 och glatt ställer sig och lagar mat faktiskt. Då vill man bara värma maten, sleva i sig och gå och lägga sig.
Om det nu skulle vara så att Ts har städat, diskat och tvättat så vad hindrar att hen gör maten också? En annan dag gör säkert pappan allt det där för att Ts har mycket i skolan.
 
Sv: Lätta maträtter för kräsen 16åring

Jag tror ingenting eftersom jag inte känner varken TS eller hennes pappa. Bara för att de allra flesta fungera på ett sätt så betyder ju inte det att ingen fungerar på nåt annat sätt.
Så så länge man inte känner TS/pappan tycker jag inte man kan döma allt för hårt hur de delar upp/inte delar upp hushållssysslorna. Det vet man ju då inget om.

Som jag växte upp skulle för övrigt ingen, varken mamma, pappa eller barn, laga mat åt någon annan vid den tiden på kvällen...
 
Sv: Lätta maträtter för kräsen 16åring

Då Jamie Oliver är lite av min "husgud" så skulle jag rekommendera hans kokbok "Jamie's Matrevolution" där det finns tips på allt ifrån bas-ingredienser och köksredskap till hur man lagar köttfärssås, chili con carne och fiskgryta. Sen kan du ju även kika i 15/30min meals men de kräver ofta ganska mycket mer tid än just 15-20min tycker jag :)
Men mitt största tips när det gäller recept är att du inte ska stirra dig blind på ingredienser och så vidare. Är det en fiskgryta med lax och du inte tycker om lax? Byt ut till någon fisk du gillar och så vidare. Inspireras av recepten, följ dem ej slaviskt.

När det gäller tidsaspekten så går det ju fortare ju mer mat man lagar. Sen finns det självklart mat som tar mer eller mindre tid att göra. Kanske kan du göra i ordning en lasagne, ställ in i ugnen och medan den står där göra något annat du behöver göra? Alternativt göra mycket mat på helgen och sedan frysa in? :)
 
Sv: Lätta maträtter för kräsen 16åring

Förutom enkla saker som köttfärssås och sånt kan jag rekommendera kyckling i ugn. Brukar ta en hel kyckling som jag kryddar med paprikapulver, lägger i en lergryta med lock, ställer in i kall ugn på 200 grader, sen får den stå där 1½ timme ungefär. Vill man kan man koka ris till sen är det bara att äta. Kycklingen ger ifrån sig mycket vätska under tillagningen så man får såsen gratis. Vill man lyxa till det kan man tillsätta lite matlagningsgrädde till såsen. Superenkelt, supergott, behöver ingen passning (förrutom riset om man vill ha sånt till) och gör man en hel kyckling blir det mycket mat. Jag och sambon kan leva två dagar på en hel kyckling med ris till, och då är vi rätt stora i maten.

.

Ett tips både till dig och TS; tag en ungsfast form, fyll den med ex 3dl ris och 6dl vatten (anpassas självklart efter hur mycket ris man vill ha), salta och rör om med en sked. Tag sedan denna form och ställ i mikron. Ett tips är att även låta skeden åka med i mikron då denna förhindrar att det kokar över, men det går självklart utan. Låt gå i ca 17-18 min. Klart :) Jag är sjukt dålig på att koka ris på spisen, men nu kan till och med jag fixa gott ris!
 

Liknande trådar

Äldre Börjar skolan om en vecka och har insett att det inte blir några nådiga pendlingstider, kommer åka hemifrån 6.00 på morgonen och komma...
Svar
18
· Visningar
3 816
Senast: GotAsecret
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Tänk att det ska vara så svårt att hitta på god, nyttig, enkel och snabblagad mat. När jag kommer hem från jobbet vid sexblecket så är...
Svar
0
· Visningar
227
Senast: Magiana
·
Kropp & Själ Jag måste ändra om min mat. Kopierar från beachtråden jag äter normalt. frukost runt 10 En shake/lunch vid 13 (beroende på, börjat med...
2
Svar
22
· Visningar
3 984
Senast: Sleepan
·
C
  • Låst
Övr. Barn Hej hopp! Min 1,5-åriga son har problem med att han ibland får ett väldigt elakt och frätande bajs. Det måste vara något som är för...
Svar
10
· Visningar
3 483
Senast: Cillavan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp