"Lättäten" mat som mättar länge?

Problematisk

Trådstartare
Nu behöver jag era bästa tips! Min aptit har sagt tack och hej och flytt nånstans långt borta. Jag bara ORKAR INTE göra krånglig mat, äta och allt sånt där. Bre en smörgås är typ gränsfall (plus känns bara "neeej"). Behöver alltså därför tips på ätbara saker som:
1. Är väldigt lätt att förbereda/går att göra iordning t.ex. kvällen innan för kommande dag
2. Är "lättätet" dvs inte så tungt och mastigt
3. Håller en mätt länge

Ägg går bort, nötter likaså. Annars är jag rätt öppen för förslag, sitter ni på nåt bra tips?
 
Nu behöver jag era bästa tips! Min aptit har sagt tack och hej och flytt nånstans långt borta. Jag bara ORKAR INTE göra krånglig mat, äta och allt sånt där. Bre en smörgås är typ gränsfall (plus känns bara "neeej"). Behöver alltså därför tips på ätbara saker som:
1. Är väldigt lätt att förbereda/går att göra iordning t.ex. kvällen innan för kommande dag
2. Är "lättätet" dvs inte så tungt och mastigt
3. Håller en mätt länge

Ägg går bort, nötter likaså. Annars är jag rätt öppen för förslag, sitter ni på nåt bra tips?
Färdigskalade räkor, romsås, avokado och körsbärstomater. En minibaguette till om du orkar.

Ostkaka.

Färdiga kycklingspett (finns frysta bara att värma). Färdig aioli/tzatziki.
 
Köp någon av Keldas färdiga soppor (tex toscansk tomatsoppa) samt färsk tortellini med valfri fyllning. Koka pastan, värm såsen. Blanda.

Klart!
 
Jag är också inne i samma svacka, blir tyvärr väldigt mycket pizza och varma mackor nu..
Men när jag väl lagar mat så slänger jag bara ner potatis halvor och quorn filéer i en ungssäker form öser på olivolja, citronpeppar och salt över allt. In i ugnen tills allt är klart och så har jag färdig bearnaise och ngn salladsmix till.
Dvs superduper enkel mat men är mer matigt och antagligen någorlunda nyttigare än mackor..
Knappt ngn disk heller ;).

Min aptit är det nog inte fel på dock, orkar bara inte laga mat, eller rättare sagt ta hand om all disk som blir så fort man gör ngt öht.
 
Den här tiden på året, så rekommenderar jag olika pastasallader, gärna med tärnad ost/salladsost i. Går snabbt att göra, mättar helt okej och håller i kylen några dagar.
Mitt förslag också :) ! Jag brukar koka pastaskruvar (eller liknande) och skiva något kött (rökt skinka, salami eller dylikt) och sedan ha i melon (alltid), tomat/gurka/andra goda grönsaker. Kanske svarta oliver, om man gillar det, och som @Gnist skrev någon ost (jag har oftast fetaost). Ett gott bröd och lite dressing till, om man vill :d .
 
Kan du, eventuellt med hjälp, göra storkok och frysa in? Att bara kunna ta upp en låda och mikra den är min räddning. Att laga mat varje dag går helt bort för mig, den energin finns helt enkelt inte.
 
Nu behöver jag era bästa tips! Min aptit har sagt tack och hej och flytt nånstans långt borta. Jag bara ORKAR INTE göra krånglig mat, äta och allt sånt där. Bre en smörgås är typ gränsfall (plus känns bara "neeej"). Behöver alltså därför tips på ätbara saker som:
1. Är väldigt lätt att förbereda/går att göra iordning t.ex. kvällen innan för kommande dag
2. Är "lättätet" dvs inte så tungt och mastigt
3. Håller en mätt länge

Ägg går bort, nötter likaså. Annars är jag rätt öppen för förslag, sitter ni på nåt bra tips?

Plock med något av följande: kallskuret, grönsaker, melon, oliver, kronärtskockor, ost, feta, vindruvor, frukt

Chiapudding

Keso, äppelmos, kanel
 
Nu behöver jag era bästa tips! Min aptit har sagt tack och hej och flytt nånstans långt borta. Jag bara ORKAR INTE göra krånglig mat, äta och allt sånt där. Bre en smörgås är typ gränsfall (plus känns bara "neeej"). Behöver alltså därför tips på ätbara saker som:
1. Är väldigt lätt att förbereda/går att göra iordning t.ex. kvällen innan för kommande dag
2. Är "lättätet" dvs inte så tungt och mastigt
3. Håller en mätt länge

Ägg går bort, nötter likaså. Annars är jag rätt öppen för förslag, sitter ni på nåt bra tips?

Kvarg
 
Jag har levt på keso och burkmajs under rätt långa perioder. Förvånansvärt gott tillsammans. Hade det som regelbunden jobblunch för ett par år sedan när jag både skulle hinna cykla hem, äta, gå med hunden och cykla tillbaka på en 30-minutersrast. Går snabbt att bara blanda och man håller sig mätt länge. Man kan köra i oliver, soltorkade tomater och annat också om man vill det.
 
Nu behöver jag era bästa tips! Min aptit har sagt tack och hej och flytt nånstans långt borta. Jag bara ORKAR INTE göra krånglig mat, äta och allt sånt där. Bre en smörgås är typ gränsfall (plus känns bara "neeej"). Behöver alltså därför tips på ätbara saker som:
1. Är väldigt lätt att förbereda/går att göra iordning t.ex. kvällen innan för kommande dag
2. Är "lättätet" dvs inte så tungt och mastigt
3. Håller en mätt länge

Ägg går bort, nötter likaså. Annars är jag rätt öppen för förslag, sitter ni på nåt bra tips?
Min snabbmat/mellanmål, är vitkål 3-400 gr, körs i juicer. Jag dricker upp juicen och tar det som blir över och:
1. blandar med majonnäs och rullar in det i skivade rökt skinka. Super gott och mättande-Jag lovar!!
2 blandar det överblivna vitkålet med olivolja och tonfisk. Lite hackad röd lök, rör ihop till en gojja. Ibland äter jag detta rakt av eller så har jag det på finnkrisp. Mättande och enkel mer matig lunch
3 Har jag överbliven Tzatziki så kör jag ner överblivet vitkål i det och äter.
Jag har svårt att knapra en massa grönsaker så därför använder jag juicer och dricker juicen och det som blir över av så mycket vit-kål är ju bara någon dl typ. Det är verkligen mättande och vitkål är en supergrönsak.
Finns variationer i det oändliga. Idag tex så har jag med mig lite cyrrysås (bara) från gårdagens kyckling/curry. Så idag blir det till lunch ca 400 gr vitkål som jag gör juice på och blandar det som blir över i currysås. Längtar till lunch nu känner jag......
 
Huruvida det här är lättätet beror nog på vad man tycker om potatis.... ;) Men. Ta ett knäckebröd, bre på smör, skiva kall kokt potatis i tunna skivor, salta och peppra. Snabbt, gott och mättande :up: !
Det åt jag till lunch nästan varje dag i högstadiet ^_^.
 
Nu behöver jag era bästa tips! Min aptit har sagt tack och hej och flytt nånstans långt borta. Jag bara ORKAR INTE göra krånglig mat, äta och allt sånt där. Bre en smörgås är typ gränsfall (plus känns bara "neeej"). Behöver alltså därför tips på ätbara saker som:
1. Är väldigt lätt att förbereda/går att göra iordning t.ex. kvällen innan för kommande dag
2. Är "lättätet" dvs inte så tungt och mastigt
3. Håller en mätt länge

Ägg går bort, nötter likaså. Annars är jag rätt öppen för förslag, sitter ni på nåt bra tips?

Ja, alltså all snabbmat som pizza eller falafel. www.hungrig.se är ju Guld Värd ibland...

I övigt:
- havregrynsgröt
- nudlar, koka med buljongtärning + frysta grönsaker = mer smak
- pirog (köpt fryst i flerpack)
- allt småplock, ät ostbitar/pålägg/räkor/smoothie
- stek upp falafel och lök
- couscous med frysa grönsaker som du häller kokande vatten över och lämnar i tre min.
- pasta med sås i burk som du häller över
- smoothie (säger jag som har en mixer), lägg i alla grönsaker i kylen och mixa - drick
- ärtsoppa i korv, kläm ut och värm i micron
- all micromat, finns ju massor från typ Findus eller nåt annat märke, bara att micra
 
Jag dricker ofta Huel. Det är ett veganskt pulver som ersätter en fullvärdig måltid med alla vitaminer, mineraler och fetter som man behöver. Det består av ris, ärtor, havre, kokos och annat. Det är INTE ett bantarpulver utan man kan lägga på sig vikt om man vill det, beroende på hur man doserar. Eftersom det är ett pulver så ger det inte så där jättestor mättnadskänsla men å andra sidan så ger Huel ett väldigt stabilt blodsocker. Förut åt jag en rejäl äggmacka innan stallet och var trött och vrålhungrig tre timmar senare när jag åkte hem. Idag kan jag dricka lite Huel, inte känna mig helt mätt, men absolut varken känna mig trött eller hungrig tre timmar senare när jag åker från stallet. Huel är ganska dyrt i inköp men om man fördelar kostnaden per pulverportion så blir det mellan 19-23 kronor per portion. :) Googla Huel Nutrition om du vill veta mer!
 
Gröt, fil och flingor, macka med makrill i tomatsås och några sådana där till lever jag på när jag är ensam hemma. Jag lagar typ ingen mat åt mig själv, det är bara när sambon är hemma som jag äter riktig middag med kött och potatis typ.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har alltid haft svårt att få i mig frukost, och hoppat över det i stort sett hela mitt liv med undantag för perioder där jag bestämt...
2
Svar
26
· Visningar
3 804
Senast: Anna
·
Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar...
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
162 878
Senast: gul_zebra
·
Hästmänniskan skulle behöva hjälp och tips på matigt mellanmål mellan lunch och middag så man skulle orka till stallet direkt efter jobbet min...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 936
Senast: hier
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp