Lag på säkerhetsbälten i bussar!

Men tror ni att passagerarna vill använda dem?
Inte då. Det är i det närmaste stört omöjligt att få på dem bältet på bussens säte. De står hellre när det är tillåtet. Och även när det inte är det.
Vad är det som tar emot så oerhört mycket med att sätta på sig säkerhetsbältet?
Jag fattar det inte.Visa bifogad fil 34914

Undrar jag med! Jag har alltid bälte när jag åker buss eller bil. Fattar inte hur folk så frivilligt och enkelt struntar i en så stor och gratis säkerhetssak som bälte. Är livet värt att förlora för bekvämlighetens skull?
 
Jag måste också säga att jag förstår inte hur SL tänker när man fortfarande väljer att köra bussar som går på motorväg och som inte har bälten. Varför sätter man inte in det? Jag förstår inte hur det kan vara tillåtet att inte kunna erbjuda bälten?
Själv var jag med om en olycka för snart två år sedan med en buss som körde av vägen. Väldigt obehagligt. Det var ersättningsbussar som hyrdes in för att ersätta roslagsbanan. Det var väldigt sunkiga bussar om man ska vara ärlig. Samt chaufförer som körde fort och slarvigt. Så jag tycker också att SL borde bli lite bättre på att visa att man tar säkerheten på allvar. Ibland känns det inte tryggt att åka med SL.
 
Undrar jag med! Jag har alltid bälte när jag åker buss eller bil. Fattar inte hur folk så frivilligt och enkelt struntar i en så stor och gratis säkerhetssak som bälte. Är livet värt att förlora för bekvämlighetens skull?

För mig handlar det inte om bekvämlighet. Det handlar om att min rygg är så skadad att den inte kan sitta hur som helst, klämmer jag ihop den som jag måste göra för att sitta med bälte på i en buss kommer jag inte kunna gå upprätt efteråt. Sannolikt har jag inte heller känsel i hela kroppen eftersom nerver tryckts ihop.
 
Garanterat mycket farligare att stå obältad i 90 km/h än att sitta obältad i 50 km/h.
Ja det är litet läskigt faktiskt att ha bussen full med stående i hela gången i 90 på motorväg. Så det slipper jag ju helst. Men oftast så finns det sittplats till alla.
Eller tycker du att eftersom man kan få stå i 90 så kan man lika gärna skippa bältet i 50?
Jag tycker ju att det vore bra om passagerarna kunde se till att använda bältet i alla fall på motorvägen, på Stäketleden och ute på landet i 70-90 km/h.
 
Jag måste också säga att jag förstår inte hur SL tänker när man fortfarande väljer att köra bussar som går på motorväg och som inte har bälten.
Bussar i regionaltrafik har lag på att där skall finnas bälten.
Ersättningsbussar för tåg är katastrofläge. Då kör man med allt som rullar och alla som kan hålla i en ratt kallas in.
 
Bussar i regionaltrafik har lag på att där skall finnas bälten.
Ersättningsbussar för tåg är katastrofläge. Då kör man med allt som rullar och alla som kan hålla i en ratt kallas in.
Jo men när man vet att roslagsbanan ska stängas av ett halvår borde det finnas planering. Det var bussar i trafik som inte borde finnas i trafik.
Lag på bälte? Då följer inte SL lagen. Jag ska skriva ner och fota nästa gång jag åker på motorväg i buss utan bälte.
 
I dag provsatt jag sätena i bussen på bilden. Ni skulle nog gilla dem. Gott om plats för fötterna och helt klart bekvämt. Säkerhetsbältet räckte runt både mig och min ryggsäck med god marginal. Jag är av medellängd och medelgrov.
Passagerarna har berömt bussarnas bekvämlighet.
Men de är inte så roliga att köra. Klumpiga och trögjobbade.
 
Det är jättesvårt att få tag på bussar. Även om man vill köpa nya så är det sjukt lång leveranstid.
Ja det förstår jag. Men jag tycker man borde lägga en lång planering på många år. Nu planerar de ju på hur kollektivtrafiken ska se ut om 10-15 år. Då borde de ju lägga in större renoveringar i den planen också.
 
Det är ju jättetråkigt, blir som en ond cirkel då flera väljer bort buss på grund av att de blivit så obekväma, vilket gör att färre åker vilket ger färre intäkter.
Bussarna som jag kör är oftast ganska så fulla. Turtätheten ökar för att hinna hålla undan tillströmningen av passagerare, så det verkar faktiskt inte fungera så.
Vårt största problem är överfyllda bussar. Det är därför som passagerare ibland måste stå under färden.
 
En sak som jag har upplevt är ett problem är att ryggstöden ofta är så pass korta att mitt huvud hamnar ovanför nackstödet, vilket kan innebära att jag skadar/bryter nacken vid en krock. Det känns faktiskt inte ett dugg bra. Och då är jag kort, ca 163 cm lång, hur är det för de som är längre??

Jag har alltid bälte på mig vid färd om det finns, men jag är hyfsat normalviktig och brukar inte få problem med bältena, även om det ibland krävs tvåhandsfattning för att få ur bältet så pass att jag får på mig det.

Jag åker dock sällan buss, utan försöker ta cykeln så mkt det går!
 
Bussarna som jag kör är oftast ganska så fulla. Turtätheten ökar för att hinna hålla undan tillströmningen av passagerare, så det verkar faktiskt inte fungera så.
Vårt största problem är överfyllda bussar. Det är därför som passagerare ibland måste stå under färden.

Det är bra, jag gillar kollektivtrafik. Men där jag bodde förut fanns det bara buss så jag tog gärna bilen till närmsta tunnelbana. Numera kan jag välja mellan buss, tunnelbana, pendel och tvärbana och bussen är alltid sista alternativet.
 
En sak som jag har upplevt är ett problem är att ryggstöden ofta är så pass korta att mitt huvud hamnar ovanför nackstödet, vilket kan innebära att jag skadar/bryter nacken vid en krock. Det känns faktiskt inte ett dugg bra. Och då är jag kort, ca 163 cm lång, hur är det för de som är längre??

Jag har alltid bälte på mig vid färd om det finns, men jag är hyfsat normalviktig och brukar inte få problem med bältena, även om det ibland krävs tvåhandsfattning för att få ur bältet så pass att jag får på mig det.

Jag åker dock sällan buss, utan försöker ta cykeln så mkt det går!

Jag vill absolut inte ha nackstöd heller, de är konstigt utformade och pressar fram mitt huvud med värk till följd. Däremot gillar jag nackstöd som är en förlängning av ryggstödet när allt är platt. Är 176 cm.
 
Jag vill absolut inte ha nackstöd heller, de är konstigt utformade och pressar fram mitt huvud med värk till följd. Däremot gillar jag nackstöd som är en förlängning av ryggstödet när allt är platt. Är 176 cm.
Nej, nackstöd som något som sticker ut känns ju bara konstigt, jag tänker mer i stil med "längre rygg" bara, precis som du verkar tycka.
 
Jo men när man vet att roslagsbanan ska stängas av ett halvår borde det finnas planering. Det var bussar i trafik som inte borde finnas i trafik.
Lag på bälte? Då följer inte SL lagen. Jag ska skriva ner och fota nästa gång jag åker på motorväg i buss utan bälte.

Skulle man köpa in helt nya bussar för 6 månaders avstängning, så skulle biljettpriserna skjuta i höjden. Ingen av de bussar som tagits in har varit olagliga att köra med, bara mindre lämpliga för den typen av trafik. Vilket det står klart och tydligt att det är tillåtet vid just ersättningar.

Lag att använda bälte har inte SL nått med att göra. Bussar är uppdelade i klasser.
Klass 1 är stadsbuss = inget bälte krävs. Majoriteten av SL's bussar utöver endel nya är klass 1, dvs inget bälte krävs. Får gå all typ av trafik trots att det är en stadsbuss.
Klass 2 är regionalbuss = måste ha bälte när den nyregistreras. De flesta nya i norrort är klass 2 och har därför bälte.
Klass 3 är turistbuss = Måste ha bälte när den nyregistreras. Får ej ha stående.

Så du kan fota hur mycket du vill, den bussen du åker är inte olaglig och inte heller otillåten inom SL's trafik. Däremot ska dom bort inom närmsta året.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Samhälle Det kommer en ny lag från 1 januari 2024 om att de som erbjuder att snabbmat och dryck för take away måste utöver engångsförpackningar...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
6 826
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 446
Senast: Grazing
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 424
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 164
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp