Bukefalos 28 år!

Lagotto och Tollare

Jag har två lagotto - en väldigt trevlig som älskar alla, lätt att ha att göra med, men blir lätt stressad! Den andra ligger nog under kategorin "inte så bra mentalitet", hon är osäker o det visar sig aggressivt. Har jobbat med det (och med människor runt omkring, hon blir rädd när folk slänger sig fram o ska gulla!) o hon är bättre men jag har henne aldrig i nya folksamlingar utan munkorg tyvärr. Trots att hennes föräldrar har A o B höfter o alla långt bak också, så har hon E (ingen av dom fem i kullen har bättre än C). Inget som märks nu när hon snart är 5 år men det finns ju där. Annars är det mycket trevliga familjehundar båda två som är med oss på alla aktiviteter vi gör utan större problem :)
 
Har egentligen inget att säga som andra inte redan sagt, men förut när jag hamnade i samtal med en lagottoägare så varnade hon noga för just rädda hundar, hundar som var rädda för "allt och ingenting" ungefär. Även hon sa att rasen blivit populär på tok för fort. Även hennes var lite knepig tydligen, trots att hon letat noga, men den uppförde sig helt ok då jag såg den tack vare att matte tränat mycket. Hennes första lagotto hade hon tvingats ta bort när den var ung just pga mentaliteten.

När det gäller tollare har jag träffat lite olika typer. Någon fet soffpotatis, någon som var så speedad att jag inte förstår hur den inte kunde få hjärtinfarkt av stress och en tränade med glädje lite olika grenar men var ganska mild till sättet.

Så tja... MH/BPH och noggrann kontakt med uppfödare. Hälsa gärna på uppfödarna (INTE när de har valpar) för att bekanta sig med hundarna där, åk på tävlingar där det finns hundar av de aktuella raserna och se hur de fungerar med icke-uppfödare, prata med ägare av de olika raserna.. Låt det ta tid att hitta rätt hund. Hellre 2 år där man ägnar massor av tid åt att lära sig rasen och hitta rätt valp än att leva 10-15 år med en hund som har dålig mentalitet.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 411
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 263
Senast: Ajda
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 686
Senast: Snurrfian
·
L
  • Artikel
Dagbok Som några nog vet så dog våran hund B i höstas 💔 Och hon var min bästavän och den som jag tyckte MEST om och var som mest nära i hela...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 965

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp