Bukefalos 28 år!

Lagra ost själv?!

Ludd

Trådstartare
Blir mer och mer irriterad på de skyhöga ostpriserna. Kom plötsligt på att mina morföräldrar (som visserligen varit mejerister) när de var sparsamma pensionärer brukade köpa billig hushållsost (en hel ost menar jag) som de sedan lagrade 3-6 månader i skafferiet. Eftersom de inte lever längre kan jag inte fråga hur de gjorde. Någon som har erfarenhet? Plasten måste väl av, annars möglar den. Men utan plast torkar den väl ut? Kan man smörja in den med något? Whisky? Råd emottages tacksamt! :)
 
Sv: Lagra ost själv?!

Jag köper ofta hela "limpor" ost, skär den i lagoma bitar och förvarar i frysen. Fungerar hur bra som helst.
 
Sv: Lagra ost själv?!

Har en vän som gärna extralagrar ost, men han lagrar snarare uppåt ett år eller två extra för att få fram smaken mer. Jag vet inte så mycket mer än att det ska vara rätt svalt (inte rumstempererat, men inte direkt i kylskåp heller), ostarna helst ska stå på trähyllor och vändas ofta - typ varannan vecka. Jag har dock ingen koll på om de ytbehandlas med något. Kan höra med honom nästa gång jag träffar honom om jag kommer ihåg det.
 
Sv: Lagra ost själv?!

Ja, ja naturligtvis kan man köpa hela limpor ost och hushållsostar att konsumera direkt, det förstår jag också men poängen med mitt inlägg var ju att köpa en billig ost och förädla den smakmässigt så att den blir ätbar.
 
Sv: Lagra ost själv?!

Vi förvarar våra med plasten på i jordkällare i upp till ett par år, blir mycket stark och god ost av vanlig mesig hushållsost. Det är bra om man kommer ihåg att vända på den med jämna mellanrum.
 
Sv: Lagra ost själv?!

Jag brukar köpa hem vanlig hushålls ost och ställer i ett vanligt skåp i köket, med plasten på, om det går hål på plasten eller ngt så möglar dem.
de står allt i från 3 månader till ett år. De som stått i ett år är VÄLDIGT starka!... men goda!
Vänder på dem en gång i veckan.
Lycka till!
 
Sv: Lagra ost själv?!

Vi förvarar våra med plasten på i jordkällare i upp till ett par år, blir mycket stark och god ost av vanlig mesig hushållsost. Det är bra om man kommer ihåg att vända på den med jämna mellanrum.

Ja, min vän använder också jordkällaren om jag inte minns fel!
 
Sv: Lagra ost själv?!

Tack så väldigt mycket för alla svar! Mysko att osten inte möglar med plasten på också men det kanske är en stängd och bakteriefri miljö.
Har ett kallskafferi i köket så en ost ska genast införskaffas!!! :laugh:
 
Sv: Lagra ost själv?!

Ja, ja naturligtvis kan man köpa hela limpor ost och hushållsostar att konsumera direkt, det förstår jag också men poängen med mitt inlägg var ju att köpa en billig ost och förädla den smakmässigt så att den blir ätbar.

Vad snorkig du låter?!:confused: Jag kunde inte utläsa av ditt inlägg att hushållsost inte skulle vara ätbar som den är utan trodde att du ville köpa billig ost i storpack och att du hade problem med att du inte hann äta upp hela osten.
Ber om ursäkt att jag överhuvudtaget svarade.
 
Sv: Lagra ost själv?!

Det är väl inte så konstigt?
Den är ju vacuumförpackad, så länge plasten är hel är det ju typ som en ensilagebal. :)
 
Sv: Lagra ost själv?!

Hej Sar!

Ledsen om jag sårade dig. Tyckte faktiskt att jag uttryckte mig så klart att det inte gick att tolka på något annat sätt. Men orsaken till att jag lät så motvillig var nog att bara tanken på så´n där "limpost" gör mig illamående. Den är så omogen (eller vad det nu är) att jag får jätteont i magen av den. Min hjärna växlade genast vidare till skolmaten en gång i tiden och den kassa, billig osten man fick där. Fick mig på tvärdåligt humör. Framför mer vällagrad ost åt folket! Fast jag vet många som liksom du gillar "limposten" så smaken är ju delad. Och du ville ju bara ge ett bra tips. Hade faktiskt inte tänkt på att man kan frysa ost i hel bit. Kan jag kanske använda mig av när jag lagrat den där stora hushållsosten i ett halvår! :p
 
Sv: Lagra ost själv?!

Vad snorkig du låter?!:confused: Jag kunde inte utläsa av ditt inlägg att hushållsost inte skulle vara ätbar som den är utan trodde att du ville köpa billig ost i storpack och att du hade problem med att du inte hann äta upp hela osten.
Ber om ursäkt att jag överhuvudtaget svarade.

Normalt så lagrar man ost för att få mer smak i den inte för att förvara den.

Alltså säger ordet lagra i samband med ost mer smak, inte förvara :idea:
 
Sv: Lagra ost själv?!

Mögel kräver syre, vacumförpackningen ersätter där den skyddande paraffinhinnan som den hela osten har. Delar jag en stor ost vacumförpackar jag numera den delen jag sparar.
PL
 
Sv: Lagra ost själv?!

med plasten på, om det går hål på plasten eller ngt så möglar dem.

Fast om man lindar in en "öppen ost" med en linneduk som är fuktad med whisky eller konjak så möglar den inte.... sedan tar man upp den litet då och då och tillför mera starkvaror på linneduken...

/KT
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 223
Senast: Lavinia
·
G
Hästvård Jag undrar om någon har någon erfarenhet av och kring mina funderingar, och som kanske kan ge lite tips och råd. :) En häst som...
Svar
3
· Visningar
1 775
Senast: GreenSourz
·
Gravid - 1år Får be om ursäkt för mycket text och hoppas någon orkar läsa! Jo... vår lille är nu 7 veckor. När han var drygt 4 veckor dök det...
Svar
9
· Visningar
10 150
Senast: Jaahl
·
Hundhälsa Rubriken kanske blir lite fel,men efter tre veckor med en sjuk hund,känner jag mig desperat och ledsen. Vill skriva av mig lite och...
2 3
Svar
41
· Visningar
16 052
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp