Lämpligt straff för 6 åring

Sv: Lämpligt straff för 6 åring

Det jag dock måste säga är att många i detta forum är duktiga på att förvränga det man skriver

Ja och det var precis vad du själv just gjorde.

Dessutom vill jag förtydliga att mitt "För övrigt" och det som kom efter det var en allmän reflektion.

Jag undrar om du rent allmänt är otydlig.
Här i tråden är du ju i alla fall det.
Genom att utelämna vissa utvalda bitar.

Du skriver att du har ett problem.
Du vill ha synpunkter på din lösning.
Du får synpunkter.
Och blir arg eller förstår dem helt enkelt inte.

Nå - fungerar dina metoder bra?

Jag pratade aldrig om timmar av tv-spel eller spel innehållande våld eller att jag inte visste vad de bråkade om, så varför ens till föra det i denna diskussion.
Det jag skrev handlade om just denna fredag & att jag gav dom ett ultimatum uppför er å ni spela tv-spel gör det inte å då blir det inget tv-spel.
De valde att inte göra det å det vart inget tv-spel & det fungerade för de uppförde sig efter det.
De får inte spela varje dag, de spelar inte vålds spel & de spelar inga många timmar då de får spela.

Senast ändrad av en moderator:

Som jag skrev ... Det var inte menat som kritik eller frågeställningar riktat direkt till dig. Jag är glad att du får det att fungera. Det var mer generella tankar om lämpliga konsekvenser för barn i olika situationer.

Som du skrev ... Barnuppfostran är en svår sak, tycker det är ett intressant ämne ;-)

Du skriver att du har ett problem.
Du vill ha synpunkter på din lösning.
Du får synpunkter.
Och blir arg eller förstår dem helt enkelt inte.

Nå - fungerar dina metoder bra?

Att bara kritisera och inte komma med något vidare förslag är totalt meningslöst och inget jag efterfrågat. Och var jag har blivit arg? Var läser du in det någonstans?

Hittills har min metod att lösa DET HÄR problemet fungerat över förväntan. Och hur vi har det i övrigt vet du absolut ingenting om eller har någonting med att göra.

Jag har nu läst igenom tråden och har några :grin: tankar att dela med mig:

Jag har fem barn.

Tre egna, 18, 17 och 11 år samt två bonusbarn 9 och 11 år som funnits i mitt liv sedan den yngste var 1,5 år.

Jag har funnit att det finns inget rätt eller fel.
Det som fungerar på mina biologiska barn har inte fungerat på mina bonusbarn och vice versa helt enkelt för att dom är helt olika personligheter.

Mina biologiska barn är väldigt verbala, har sedan tidig ålder gått att sätta ned, fråga varför man gjort så, förklara varför man INTE gör så. Dom har fått straff/konsekvenser (samma sak i mina ögon) tex. be om ursäkt, städa upp, få vara utan och under äldre år betala för ev. skador, ledsamheter och röra dom orsakat.

Mina två bonusbarn har inte fungerat så. Om man satte dom ned som 6- åringar för att prata om bråk, sönderslagna saker etc. tittade dom åt ett annat håll, höll för öronen, skrek, surade, vägrade att ha kontakt helt enkelt. På sin höjd fick man svar i stil med "vet inte" Och det spelade ingen roll om det var jag eller min man som pratade med dem. Dom vägrade be om ursäkt, vägrade plocka upp/städa upp eller över huvud taget acceptera att dom gjort något fel. Bodde då varannan helg hos oss.

Dessa barn fick då som konsekvens att stanna på sitt rum för inget annat gick igenom. Blev det bråk hamnade man i säng om man vägrade kommunicera. Borta från det roliga. När man lugnat ned sig fick man ta konsekvenser/straff precis som mina biologiska barn.

Dom har under åren lärt sig att det fungerar bättre om man svarar på tilltal och pratar om varför det blev bråk direkt eftersom man då får tala för sig, förklara och diskutera, och även om man får konsekvens/straff så slipper man sitta på sitt rum tills man slutat skrika/sura.

Alla barn är olika, man kan inte kategoriskt säga att bestraffning/konsekvens inte fungerar om man inte känner barnet ifråga.
Man kan inte kategoriskt säga att en 6-åring inte kan hantera/förstå bestraffning/konsekvens bara för att ens egen 6 åring inte gör det.

Mina bonusbarn skulle som 6 åringar inte brytt sig ett dugg om att inte få se tv. Skulle inte vara ett straff ens. Mina egna skulle förfasats....

Om du känner att tv-förbud fungerar för dig som konsekvens och att din 6-åring förstår skillnaden i att se tv ensam eller med dig så är det rätt för dig och din 6-åring. Du märker säkert ganska fort om det inte fungerar och jag tror efter vad du skriver att du är en duglig förälder som kan avgöra var du skall dra gränserna.

Det som jag tycker är mest sorgligt är alla dom föräldrar (inte nödvändigtvis aktiva på detta forum!) som förespråkar "inga konsekvenser", det blir något av en chock när de barnen senare kommer till skolan och vidare i livet då dom dagligen möts av straff och konsekvenser både från vuxna och kompisar och aldrig har lärt sig att hantera detta.

Vänta bara tills ditt barn blir 16.... Brrrr!
Små barn, små bekymmer....etc....

Detta blev långt men slutsatsen blir nog: Ditt barn, ditt beslut !

Kram på er!!!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 455
Senast: 95johsv
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att... 2 3
Svar
44
· Visningar
7 898
Senast: Luff
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte... 2 3
Svar
53
· Visningar
9 211
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Brodd och skydd?
  • Stora shoppingtråden III