Lämpligt straff för 6 åring

Sv: Lämpligt straff för 6 åring

Vad jag som förälder skulle ha velat veta är varför barnet repat tv:n. Sen om man förklarar vikten av att saker ska vara hela, man ska vara försikig osv, kommer ju delen där barnet ska kunna, i någon mån reparera, eller kanske snarast gottgöra skadan, för att inte behöva släpa på skuldkänslor!

Och jag är ingen mästare på att undertrycka känslor så hade givit uttryck för ilska.

I fallet med att rista på tv:n är det därför svårare eftersom man förmodligen inte talat om vad konsekvenserna blir om man ristar på tv:n. Men då kan principen om att om man förstör eller gör någon ledsen så löser vi genom att så gott det går ställa till rätta komma in. I detta fall verkar det inte som om något behöver ställas till rätta eftersom det inte behövs någon ny tv. Då borde det räcka med att barnet ber om ursäkt och är på det klara med att du inte vill att man ristar på tv:n.

Precis.

Jag tycker också att en avgörande skillnad mellan straff och konsekvenser i sammanhanget är att konsekvenserna hänger ihop med det inträffade på ett logiskt genomskådligt vis.

Kasta mat på golvet - då ska man torka upp. Kasta glassen i sanden - då blir man utan glass. Slå sönder tv:n - då är vi utan tv (ett tag i alla fall).

Men att repa tv:n - det har inga konsekvenser av det här logiska slaget, om man inte anser att barnet ska bidra till köpet av en ny. Det blir ju symboliskt (avstå ett par veckors lördagsgodis eller så).

Tv-förbud blir just bara att straff därför att föräldern anser att barnet ska straffas och har makt att göra så. Tv:n blir inte orepig av det. Barnet får ingen möjlighet att gottgöra, det finns inget konstruktivt i ett sådant straff, vilket är vad som gör det till ett straff enligt min uppfattning.

Jag har läst tråden nu och vet ni vad jag reagerar på?
Jo, att det är viktigare att ha det fint än att barn får röra sig fritt!
Jag har inte satt stopp för ensamt TV-tittande för att det ska vara fint, eller att man ser på TV om det är något man vill se för att det ska vara fint. Vem som sagt det vet jag inte, inte är det jag iaf. Den tolkningen får stå för dig.

Den blir viktig om man gör en grej av det.
Du gör en grej av det.

Men varför måste barnet vara stilla för att titta på TV.
Det går utmärkt att titta även när man rör på sig.

Vad är din motivering annat än att du "tycker så"?
Att Mamma "tycker så" fungerar inte på barn.
De köper inte det som en orsak annat än när du ser på.

Vet du - du är så vilse så det inte ens är någon mening att kommentera.

Du har rätt i att konsekvens och straff kan ha samma betydelse. Jag tycker att ord som straff klingar dåligt. Men det är ju min uppfattning, och den kommer nog av att jag sett allt för många använda straff i samma syfte som för oss vuxna. Att föräldrarollen förvandlas till polis och barnen blir små kriminella. För att hårddra det.

Jag har ingen aning om vad mina föräldrar hade gjort om jag fortsatte med saker jag inte fick ...

Men om mina barn sprang runt och gjorde dumhet efter dumhet med ont uppsåt, förstörde saker för att förstöra. Utan att det gick att nå dem genom att prata så hade jag sökt hjälp!

Självklart måste man kunna presentera konsekvenser för sina barn. Till ex, om man inte kan låta bli att förstöra saker i vardagsrummet så får man inte vara där.
För min del så skulle det få vara så tills dess barnet på allvar hade förstått och själv från hjärtat påtalat att det var dumt och det skall inte hända igen. Om barnet inte ber om ursäkt, inte förstått, så skulle det få vara så tills dess att barnet tar mig på allvar och tagit till sig budskapet. Då hade man säkerligen pratat och pratat och pratat med barnet i omgångar om vad som gäller.

Jag tror att det är viktigt att man presenterar en väg ut för barnen när dem blir utsatta för konsekvenser av deras handlande. Och minst lika viktigt att barnet i sina ursäkter verkligen menar vad dem säger. Det är det som för mig är huvudmålet. Barnet måste förstå, ta till sig så att dem kan tänka till nästa gång. Lära barnen att tänka själva helt enkelt. Och med just detta tror jag inte tidsbegränsade straff hjälper till.

BARNET har inte hört ordet straff så det kan ni släppa direkt.

Det var en generell tanke ... Inte så konstigt eftersom det är begrepp som används flitigt i tråden. Jag har såklart ingen aning om hur du pratar med ditt barn. Menade inte att spekulera i det heller.

Men om mina barn sprang runt och gjorde dumhet efter dumhet med ont uppsåt, förstörde saker för att förstöra. Utan att det gick att nå dem genom att prata så hade jag sökt hjälp!

Ja, då ligger det kanske något annat i bakgrunden. En form av diagnos kanske? Och ett annat sätt att jobba med barnet.

Jag kommer absolut att söka hjälp om jag märker att det inte skulle fungera med Norpan. Har en viss erfarenhet av bokstavskombinationer och hoppas att jag kommer att känna igen också vissa beteenden.

Ja i sådana fall kan det säkert bero på att barnet har något slags problem. Men det kan också vara föräldrarna som har problem. Hur som helst tror jag att hjälp på ett eller annat sätt behövs om det gått så långt att man har ungar helt utan kontroll.

Om man läser det trådskaparen skrev först så står det klart & tydligt att barnet är medvetet om att barnet ej får röra tv. Då tolkar jag det som att barnet tidigare rört tv & fått tillsägelser ang detta. Om då barnet nu går an på tv igen dessutom med tillhygge så det blir repor på tv,n är det inte då lämpligt att barnet får ta konsekvens för sitt handlande.

Jag har 2 barn 5 & 8 år gamla, 2 pojkar dessutom som har en tendens att komma i luven på varandra, de triggar varandra att hitta på bus & slås med varandra en del. Som ex en fredag så hade de inte gjort annat än slagits med varandra, ljudnivån är maximal hela tiden de har fått flera tillsägelser att sluta uppföra sig illa mot varandra & mot mig men de gör de inte.
Då säger jag sista åtgärd att skärper ni er inte då blir det inget tv-spel på hela helgen & frågar dom om de uppfatta vad jag sa & de har de gjort.
De fortsätter att uppföra sig illa, sen går det nån timme & de vill då spela tv-spel. Jag frågar om de kommer ihåg vad jag sa & då inser de att det blir inget tv-spel. Söndagen kommer å den minsta kommer å säger till mig att han lovar att han ska uppföra sig bara han får spel tv-spel.
Jag förklarar för honom att han inte kommer att få spela tv-spel pga av det som hände, att de valde att försätta att uppföra sig illa heller än att få spela tv-spel & att vi gör nya försök nästa vecka.

Jag tror att barn förstår mer än vad vi tror med tanke på att den minsta kommer å säger att han lovar att uppföra sig bara han får spela. Då har han ju förstått varför han inte får spela tv-spel.

Nå, har du märkt att uppförandet mellan dina söner blivit märkbart bättre sedan dina tvspelsförbud?

Jag tror inte ett dugg på flerdagsförbud till små barn, det är för lång tid och det är också svåröversiktligt när förbudet inte är direkt kopplat till förseelsen. Tvspel och uppförande hör inte ihop naturligt. Att förstöra en tvspelskontroll med flit kan däremot lätt kopplas till att det inte blir mer tvspel den kvällen.

Vad jag märker ang. bråk mellan våra barn (snart 5 år) är att det främst sker när de blir alltför mycket hänvisade till varandra under en längre tid. En brist från vår sida som föräldrar om vi själva har något projekt på gång båda två samtidigt där inte barnen är inblandade.

Går man då som vuxen in och aktiverar sig ihop med barnen så är alla såta vänner och det håller i sig lång tid. Men det är ju självklart olika i olika familjer.

Jag läser Jesper Juul. Och problemet som ni hetsar upp er över verkar vara att jag kallar det just straff. I min värld är det mer konsekvenser av sitt handlande.
Fast där tycker jag du har missuppfattat. En konsekvens skulle väl i så fall vara att om TV:n går sönder helt så går det inte att titta på den. Eller om man inte klär på sig ens underkläder så kan vi inte gå ut (aktuellt exempel från mitt hem ;)). Flera dagar utan TV-tittande är såklart ett straff, det är väl inget att hymla med?

Och jag tror bara inte på straff som metod. När man till och med kan visa att fängelsestraff för vuxna inte fungerar särskilt bra som avskräckande, varför skulle det funka bättre för barn som har mycket sämre impulskontroll?

Du blir så upprörd i tråden, jag förstår inte varför du känner dig så påhoppad. Du frågade typ "hur många dagars tv-förbud är lämpligt som straff?" och många av oss svarade "inga alls, det är nog ingen bra metod". Tycker inte någon har "hetsat upp sig" nämnvärt.

Det är klart att barn förstår budskap så som gör jag si så blir det så.

Jag ställer mig ändock frågan varför barn inte tar tillsägelser på en gång? (min teori är att tillsägelser och hot om straff/konsekvens får för stor plats och konsekvensen kommer först när bägaren runnit över eller i värsta fall inte alls. Menat generellt och inte som att ifråga sätta dig personligen)

Ryker ungar ihop så ska det i min värld lösas på en gång. Slagsmål och elakheter är för mig allvarligt och skall därför tas tag i på en gång. Mao konsekvensen skulle komma på en gång. PANG! Slåss ni får ni vara på era rum (eller på varsitt håll) tills ni förstått att man är trevliga med varandra och att sådant inte är tillåtet. Dessutom är detta för mig ett skäl till varför man inte kan vara tillsammans med andra över huvudtaget, inte vistas ute och leka osv.

Konsekvensen som känns naturlig för mig är att slåss man och är elaka mot andra kan man inte vara tillsammans med andra, för sådant betéende är inte tillåtet.

Mina barn har inte var sitt rum & de bråkar bara med varandra inte andra barn ( vilket det inte heller stod). Men efter att de ej fick spela tv-spel så var de snälla mot varandra + att jag bara behövde säga åt dom en gång för få dom att sluta/lyssna.
Och självklart är det inte acceptabelt att barn slås/bråkar med varandra men de har oxå sina dåliga dagar då de är trötta på varandra, kan ha haft mycket på dagis/skola som gör att de e trötta överlag men för det måste de lyssna på vuxna & gör man inte det får det konsekvenser.
Och barn uppfostran är en svår sak men vet inte om man gjort rätt fören de är vuxna & det är en svår sak att diskutera för det har en tendens att spåra ur för alla ser olika på hur man ska göra å alla tycker att deras sätt är det bästa.
Men allas vardag ser inte lika ut alla har regler hemma som de tycker är självklara men för andra så kanske dom inte är det.

Jag tror att barn förstår mer än vad vi tror med tanke på att den minsta kommer å säger att han lovar att uppföra sig bara han får spela. Då har han ju förstått varför han inte får spela tv-spel.

De förstår ofta mer än vi tror men de förstår och tänker på ett annat sätt än vad vi vuxna gör. Barns tänkande skiljer sig inte kvantitativt utan kvalitativt. Till exempel provar han en strategi för att få göra det han vill göra just då och du tolkar det som att han har förstått vad uppförande betyder och varför det är viktigt. Bråka och slåss med sitt syskon i den åldern handlar inte om uppförande. Mer intressant skulle vara om du lade energi på att ta reda på varför de bråkar och slåss.

För övrigt tycker jag det är skrämmande när avsaknad av tv-spel ses som straff/konsekvens. Så otroligt många barn växer idag upp med många timmars spelande varje dag, något som triggar deras hjärnors belöningssystem, dessutom ofta med spel som innehåller våld. Vi har redan börjat skörda frukterna av allt spelande och mer kommer det säkert bli i framtiden.

Du blir så upprörd i tråden, jag förstår inte varför du känner dig så påhoppad. Du frågade typ "hur många dagars tv-förbud är lämpligt som straff?" och många av oss svarade "inga alls, det är nog ingen bra metod". Tycker inte någon har "hetsat upp sig" nämnvärt.

Jag känner mig inge påhoppad, kanske jag skriver lite kort och utan smileysar så det upplevs som det?

Det jag däremot stör mig på är de som kommer och så tydligt måste påpeka hur FEL jag gör men inte kan komma med tips, råd, funderingar på hur jag/man kan göra istället. Dessutom blir jag otroligt frustrerad att hur vi använder vår TV i familjen ska ifrågasättas, jag talar väl inte om för någon annan att de inte borde ha ett TV-spel eller ha på TVn hela tiden, gör som ni vill så gör jag som jag vill.

Jag vet varför de bråkar med varandra..
Jag skrev aldrig heller hur många timmar / dag eller vilka dagar i veckan de fick spela tv-spel.
Och ja de tycker det är roligt & ja det svider om man tar bort det.
Och jag skrev heller aldrig vilka spel mina barn får spela & det är inte direkt att dom har möjligheten att få välja fritt bland alla spel som finns.
Som jag skrev tidigare oxå att alla ser olika på barn uppfostran.
Det jag dock måste säga är att många i detta forum är duktiga på att förvränga det man skriver till att ex mina barn spelar tv-spel hela dagarna dessutom spel innehållande våld, jag har ingen kommunikation alls med dom..

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 455
Senast: 95johsv
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att... 2 3
Svar
44
· Visningar
7 898
Senast: Luff
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte... 2 3
Svar
53
· Visningar
9 211
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Atletix