Lämpligt straff för 6 åring

Madick

Trådstartare
Nyss var det tur att 6 åringen inte var hemma när jag upptäckte sex repor (utöver alla kladdiga handavtryck) på TVn. Barnet vet mycket väl att man inte får röra med händerna, finns heller ingen anledning då den bara funkar med fjärr, inga knappar finns på den.

TV förbud känns som det mest självklara, men hur lång tid är lämpligt? Det ska kännas rejält men inte vara oskäligt liksom.

Sv: Lämpligt straff för 6 åring

Jag håller med dig om tv-förbud. Ett par dagar. De ska ju kännas. En kväll kanske inte känns så mycket.

Nu har trollet kommit hem och det blev "minst två veckor" men om JAG är med och vill titta på det som visas får såklart barnet också sitta med. Just nu är det gråt och arg tandagnisslan inne på rummet och ibland hörs förundrat "inte se på TV..." så ett lämpligt straff känns det som. Något som känns utan att det egentligen "skadar" något.

Vet inte säkert men misstänker att det är rotting från tvättkorgen. Den blir sylvass när den bryts av, vilket gjorts...

Det är tråkigt med saker som går sönder och lätt att reagera i affekt. Det har jag själv gjort ett otal gånger. Men två veckors tv-förbud skadar er relation långt mycket mer än det ger en positiv effekt, förutom att det antagligen inte alls finns en uppfattning om vilken skada fingrar eller material gör på en tv. En sexåring förstår inte orsak-verkan på det sätt som en vuxen (eller tonåring) gör, inte för att det har så stor effekt på vuxna heller för den delen men för sexåringen i det här fallet är det något som ger en helt annan effekt, dessutom på längre sikt. Läs gärna lite om Bowlbys anknytningsteorier och Piagets utvecklingspsykologi så blir det mer klart.
Blir faktiskt lite ledsen av att läsa tråden och känner mig lite som att jag läser en cachead version av 50-talets internet, fast då fanns det inte internet, inte så mycket kunskap heller. Nu finns det internet och borde också finnas mer kunskap. I den bästa av världar.

Jag tror inte heller på bestraffning av så små barn. Det är en sak att bli arg och säga att det var fel gjort, men att bestraffa - näe.

Ett lämpligt "straff" för en sexåring tycker jag är något som ställer till rätta det som gick fel eller förklarar varför det var fel. Att ge någon två veckors tv-förbud låter som ett nannystraff och har ingen koppling till en lösning på det problem som barnet har skapat. Dessutom den märkliga habrovinken att du får titta på tv och att ditt barn då får sitta med dig, det låter helt godtyckligt och jag har svårt att se vad den lärande effekten är av det hela.

Jag håller inte med er ovan. En 6-åring begriper rätt mycket. Min systerson är 6 år och han skulle begripa att ett straff med tv-förbud hade koppling till att han repat tv'n.

Jag skulle kanske sätta upp ett par dagars förbud bara. Två veckor känns liiite långt.

Ja de förstår mycket men lever enbart i nuet! Jag har en 6-åring o han skulle förstå straffet o varför men efter 1 eller 2 dagar skulle TV:n vara glömd o han hade hittat nåt annat att leka med som var minst lika roligt o då skulle straffets verkan vara borta.

Så 1 eller max 2 kvällar hade han fått TV-förbud hos mig.

Det håller jag med om. De fixar inte att tänka lika långsiktigt som en vuxen.

Tack för input, det var sånt här jag behövde och gärna INNAN.

Jag agerade INTE i affekt eftersom jag funderade ett par timmar på vad som skulle vara lämpligt.

Jag anser heller inte att straffet är godtyckligt för att TV-tittande är ok när jag är med, grejen är att barnet inte får vara själv där TVn är. I morse kom frågan om TV och jag förklarade varför det inte blev så. Inget fel på fantasin för nu leks det med andra saker. Det är inget negativt för mig om det blir mindre TV-tittande och mer användande av fantasin.

Mixoman: HUR skulle det skada vår relation att inte få se på TV, något som jag som liten klarade mig utan. Det är knappast så att TVn är livsnödvändig.

2 veckor går att omförhandla, tidsuppfattningen är inte helt klar så även om jag säger 2v så förstås det inte hur lång tid det är. Ett par dar nu inget TV-tittande (eftersom jag inte tittar) och sen begränsad mängd och inte ensam på 2v. Ser man på TV ska man sitta still och se på TV, inte springa omkring och leka med annat, det kan man göra någon annanstans. DET ska vara lärdomen av detta.

mino: Att ställa tillrätta, menar du fixa pengar till ny TV? Eller vad skulle lösningen vara tycker du? Att bara gnälla är lätt, kom med konstruktiva förslag istället. Vad skulle DU göra?

Inte avsaknaden av tv-tittandet. Du gör som du vill och tycks bekväm med ditt beslut, särskilt efter lite uppbackning här. Det är bra :)

Jag tycker inte det låter lämpligt!

Jag är helt emot staff av barn på det viset. Och dessutom är två veckor en väldigt lång tid för ett litet barn...

Jag skulle ärligt talat inte funderat på nåt straff för att en så pass liten unge ristar på en tv, hen kan inte ha någon direkt ekonomisk kunskap. Jag skulle ha blivit topp tunnor rasande, först, och sen försökt förklara hur mycket pengar det rör sig om och sen hade vi pratat mycket om det och varför man inte får göra så. Sen strukit ett streck över saken, tvn fungerar ju trots allt fortfarande. Hade det varit en 12-åring som är gammal nog att förstå samband mellan lön-ekonomi-varors värde så hade jag om jag tyckte att skadan var tillräckligt stor tagit pengar från hens konto och köpt en ersättningstv och inte brytt mig om detta var kännbart eller inte för enligt min uppfattning så är målet att ställa till rätta det man trasslar till. Det sättet du ser på straff verkar däremot handla om något gammaldags där barn ska läras läxor och lyda och lyder de inte så ska de bestraffas så att de lär sig att lyda till nästa gång. Vill du veta mer om vad jag baserar mitt resonemang på så rekommenderar jag dig allt av Jesper Juul eller Martin Forsters Fem gånger mer kärlek.

Det är tråkigt med saker som går sönder och lätt att reagera i affekt. Det har jag själv gjort ett otal gånger. Men två veckors tv-förbud skadar er relation långt mycket mer än det ger en positiv effekt, förutom att det antagligen inte alls finns en uppfattning om vilken skada fingrar eller material gör på en tv. En sexåring förstår inte orsak-verkan på det sätt som en vuxen (eller tonåring) gör, inte för att det har så stor effekt på vuxna heller för den delen men för sexåringen i det här fallet är det något som ger en helt annan effekt, dessutom på längre sikt. Läs gärna lite om Bowlbys anknytningsteorier och Piagets utvecklingspsykologi så blir det mer klart.
Blir faktiskt lite ledsen av att läsa tråden och känner mig lite som att jag läser en cachead version av 50-talets internet, fast då fanns det inte internet, inte så mycket kunskap heller. Nu finns det internet och borde också finnas mer kunskap. I den bästa av världar.

Mycket bra skrivet :bow:

Jag tycker inte det är lämpligt att straffa mindre barn, visa att du är arg/ledsen/besviken och prata om saken då du förklarar varför man inte får göra så. Det tycker jag är lämpligt sätt att hantera det på. Att ge tv-förbud ser jag inte tillföra något gott överhuvudtaget.

mino: Att ställa tillrätta, menar du fixa pengar till ny TV? Eller vad skulle lösningen vara tycker du? Att bara gnälla är lätt, kom med konstruktiva förslag istället. Vad skulle DU göra?

Jag håller helt med Mino. Jag tycker att bestraffning av barn är en väldigt märklig tanke, och fattar inte vad det är tänkt att barnet ska lära sig av det annat än att vuxna har makt att utöva som de har lust.

Jag hade så klart blivit arg/sur just när det hände och skällt då, men det är ju mest en känslomässig reaktion, inte en uppfostrande åtgärd. Även föräldrar har känslomässiga reaktioner, det får barn stå ut med.

Därutöver hade det intresserat mig om barnet kunde ställa skadan till rätta, och det går ju inte i det här fallet. Då hade jag pratat en del om kostnaden och vikten av att vara rädd om saker.

Jag har aldrig i hela mitt liv läst några barnpedagogiska alster, utan det här är så som även mina föräldrar skulle ha gjort när jag var barn.

Det sättet du ser på straff verkar däremot handla om något gammaldags där barn ska läras läxor och lyda och lyder de inte så ska de bestraffas så att de lär sig att lyda till nästa gång.
Jag läser Jesper Juul. Och problemet som ni hetsar upp er över verkar vara att jag kallar det just straff. I min värld är det mer konsekvenser av sitt handlande. Det är inte första gången andras egendom behandlas ovarsamt eller rent av så det går sönder, och det är tacklat på olika sätt. Detta är första gången jag testar "straff" eftersom det jag gjort tidigare tydligen inte fungerar. Ser barnet inte konsekvensen av vad den gjort, hur ska den då lära sig? Är man ovarsam med andras grejer får man inte åtnjuta dessa. Det handlar inte om att LYDA utan om att tänka efter före man förstör/är ovarsam med saker.

Jag har inte skällt eller skrikit på barnet alls om detta. Vi har bara talat lugnt och jag har inte varit arg. Jag har tydligt visat att det är handlingen som var fel, inte barnet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 455
Senast: 95johsv
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att... 2 3
Svar
44
· Visningar
7 898
Senast: Luff
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte... 2 3
Svar
53
· Visningar
9 211
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka