Sv: Lämpligt straff för 6 åring
Du har rätt i att konsekvens och straff kan ha samma betydelse. Jag tycker att ord som straff klingar dåligt. Men det är ju min uppfattning, och den kommer nog av att jag sett allt för många använda straff i samma syfte som för oss vuxna. Att föräldrarollen förvandlas till polis och barnen blir små kriminella. För att hårddra det.
Jag har ingen aning om vad mina föräldrar hade gjort om jag fortsatte med saker jag inte fick ...
Men om mina barn sprang runt och gjorde dumhet efter dumhet med ont uppsåt, förstörde saker för att förstöra. Utan att det gick att nå dem genom att prata så hade jag sökt hjälp!
Självklart måste man kunna presentera konsekvenser för sina barn. Till ex, om man inte kan låta bli att förstöra saker i vardagsrummet så får man inte vara där.
För min del så skulle det få vara så tills dess barnet på allvar hade förstått och själv från hjärtat påtalat att det var dumt och det skall inte hända igen. Om barnet inte ber om ursäkt, inte förstått, så skulle det få vara så tills dess att barnet tar mig på allvar och tagit till sig budskapet. Då hade man säkerligen pratat och pratat och pratat med barnet i omgångar om vad som gäller.
Jag tror att det är viktigt att man presenterar en väg ut för barnen när dem blir utsatta för konsekvenser av deras handlande. Och minst lika viktigt att barnet i sina ursäkter verkligen menar vad dem säger. Det är det som för mig är huvudmålet. Barnet måste förstå, ta till sig så att dem kan tänka till nästa gång. Lära barnen att tänka själva helt enkelt. Och med just detta tror jag inte tidsbegränsade straff hjälper till.