Lånar ni ut er häst till kompisar..?

Sv: Lånar ni ut er häst till kompisar..?

Ja jag lånar ut min häst i bland till folk som jag käner och litar på (inte jobbarkompisens kusins dotter eller liknande).

Därför att jag har lånat andras hästar och tränat på och min tränares hästar allt från att hjälpa till med inridnig till en häst som är utbildad gp dressyr, och efter som jag lärde mig så mycket av att rida så många olika hästar så jag vet inte hur jag skall tacka dom som lånat ut sina hästar till mej så vill inte jag hindra andra att få samma möjlihet som jag har fått.

Sedan skall jag till hösten starta ett minder försäljnigs stall (2-5hästar) och då kommer jag med glädje låna ut hästarna till folk som vill komma lägre med sin ridning man inte har egen häst att träna på eller vill rida andra hästar än bara sin egen.

Sedan få man ju se till att men inte lånar ut fel häst till fel ryttare.

Kram

Min häst är lite speciell vid ridning. Han är väldigt piggelin och kan bralla en del vid galopp och bockar (vi snackar REJÄLA bockar) och gör diverse sidoskutt när det blir roligt... :devil:
Jag har vant mig vid hans konster och kan oftast begränsa dem, men han lyckas oftast få av nya ryttare... :o
Så för både mina vänners och hästens säkerhet är jag ytterst noga med vilka som får rida honom och inte.

Om det finns någon som har ett trevligt ridsätt och som jag litar på är det ok att de rider min häst.
Jag är ändå lite harig och och vill ha det under uppsikt.

Hittills är det dock bara jag, min sambo och min tränare som har ridit honom.

Mycket jobb kan gå åt skogen om hästen hamnar under fel ryttare för lång period.
Det är alltför många som rider "fel" ( tror att hästen går bra för att den böjer och kröker på sig) Ser många hästar som inte jobbar med ryggen utan bara "ser" fina ut i en oerfaren ryttares ögon.

Man ska vara rädd om de sina.

jag lånar ut min häst till människor som jag vet hur de rider.. nu är min häst lite rolig.. Med mig kan han vara pigg å glad, svarar på alla hjälper på en gång osv. men om nån annan rider honom så "somnar" han in, och gör det han ska utan att gr något extra.

Jag letar ju efter medryttare, men OJ vad svårt det är att välja och bestämma sig.. :) Ganska många har fått ett nej hittills.. Då jag sett att antingen trivs inte hästen med ryttaren eller så har ryttaren inte ridit på läänge, och ser medryttarskapet som en chans att lära sig rida på nytt fast gratis. Så åt dem har jag sagt att de kan rida på ridskola till att börja med innan de kommer igen.. :)

Men annars är jag inte rädd för att låna ut honom en dag eller två åt någon, men då är det till kompisar jag sett rida honom eller till nån som nån jag litar på tipsar om.. :)

Skulle inte låna ut min häst. Skulle han skada sig skulle jag ångra mig djupt. Lika om ryttaren skadar sig. Har man otur kan man ju bli anmäld. Nej, lugnast att rida själv. Däremot brukar min okunniga sambo rida ibland. Han tycker det är skitkul och rider ut ensam och galopperar. :bump: Har inte ramlat av hittills trots att min häst blir väldigt het och svår att hålla. Själv sitter jag hemma med hjärtat i halsgropen och telefon i handen när han är ute på tur. :crazy:

det händer. men jag sitter som på nålar.. Rider helst min häst själv!

Har lånat ut min häst 2 ggr till en tjej tror jag, när jag varit bortrest och efter det var de itne samma häst. Jag rider med väldigt lätt hand och personen som lånade hästen gör uppenbarligen inte det. Så nu är jag mycket mer försiktig med att låna ut henne.

Nu rider jag henne endast själv bortsätt från de gånger hon rids av min tränare i paddocken då och då när vi har trasslat i oss i ett problem. men då står uag heal tiden och tittar på.

Men det är ju en viss skillnad mellan att låta någon rida ut hästen i skogen, och att låta tränaren finputsa på banan, det ger ju bara fördelar medan de andra oftast bara ger nackdelar.

Knapplån..

Valacken lånar jag inte ut, eftersom han har stoora issues med annan ryttare på ryggen. Dels vill JAG inte riskera att det vi byggt upp blir förstört, och dels vill ANDRA inte riskera att möta en för tidig död, dvs det finns inga kamikazepiloter. Det finns dock ett par personer som om de bara törs komma hit skulle formligen tvinga upp på hästen, bara för att få se honom riden av andra. Dessa är personer som jag VET att även om valacken helt flippar ut så kan de hantera det utan att orsaka 'skada'.

Kallblodsstoet lånade jag gärna ut, och hon har lärt ett flertal av mina expojkvänner att rida genom åren. Lånade rätt ofta ut henne till 'barnridning' med. Hon älskade barn. Visst, om andra - speciellt om de var mindre erfarna - ridit henne en period så fick jag lite att 'ta itu' med sen och fick påminna henen om en del saker, men inga större problem. Hade inga problem att skicka ut folk i skogen t ex på henne heller, dvs utan mitt vakande öga.

JAG skulle inte kommit dit jag är ridmässigt om det INTE funnits människor som helst osjälviskt lånat ut hästar till mig (som ju från början var mer eller mindre en främmande unge), och jag försöker tänka på hur rädd JAG var om de hästarna. Och tänka det bästa om folk.

Så, är bara hästen lämpad för att lånas ut, så gör jag det GÄRNA. Dels för att hästen ska bli van att lalla runt med andra, dels för att JAG gärna ser min häst riden av andra, det säger en hel del, och slutligen för att jag verkligen inte har något emot det. Jag må vara nojig och petig med mina hästar, men inte såpass att jag skulle noja för att ett ridpass inte reds på exakt det sätt jag ville ha det t ex-

Jag tycker bara det är nyttigt om min häst blir tränad att bli riden av olika personer, men lånar inte ut honom till VEM som helst. Eller, det gör inte så mycket om jag inte vet vem som rider honom så länge någon jag känner och litar på har huvudansvaret för ekipaget.
Min häst är ganska lättriden om man bara vill ha en vanlig ridtur och ryttaren behöver inte vara så rutinerad.

Lånar absolut inte ut hästen om jag verkligen inte vet att jag kan lita på denna människa! Däremot behöver jag eg. inte fundera så mycket på det för ingen vill låna min obstinata häst!
För skulle dom lyckas få henne från stallplan, så får dom redan bekymmer att lämna stallområdet. Skulle det i sin tur lyckas, så kommer det största bekymmret, att hålla sig kvar hela ridturen....

Nej jag lånar absolut inte ut min häst till någon annan. Jag har köpt honom för att rida honom själv och han är en typisk enmanshäst. Dessutom är han fortfarande ung (5 år) och ganska krävande, så den enda som skulle få rida honom om jag inte kunde under en längre period är min tränare.

Däremot har några andra i stallet fått pröva honom och jag har prövat deras hästar. Mest för att jag är den enda som har unghäst och ibland kan det vara bra att rida en mer erfaren häst för att känna hur det känns när det är "rätt" och så komma ihåg den känslan när jag sätter mig upp på min egen igen.

Jag hatar att låna ut mitt sto, gör det bara om jag ska bort och då får en tjej jag känner väl och är superduktig rida henne.
Jag blir som värsta hönsmamman om nån vill prova rida henne... :angel:
Fast hon är ju ganska bra på att ge folk en del luftfärder också :banana:
Jag tycker inte du ska känna dig dum om du inte vill låna ut din häst, jag tror inte man ska lita på folk och deras kunskaper, många som jag känner tror att dom är mkt duktigare än vad dom faktiskt är :(

Nej! Däremot mina tränare skulle gärna få rida honom ibland ;)
Min första hästs förra ägare lånade ut en av sina hästar till sin kusin och hennes man.. De skulle på en tur i skogen.. Mannen föll av, hästen skenade därifrån. Den stack ut huvudet på en hårt trafikerad väg och nacken bröts när det kom en långtradare som knockade i hennes huvud med backspegeln :eek:

Har inget emot att någon annan rider min häst tycker bara det är bra för hästen... däremot så låter jag förståss inte vem som hellst rida, men ho är snäll och säker... bara de inte är rädda om det går lite för fort ibland och har lite tålamod med att bromsen inte fungerar som den ska alla gånger, så får de rida...

Jag hade lånat ut min häst tilll mina kopisar om jag hade nån!
Varför inte? Det är ju kul för kompisarna att rida min häst
Det gör ju knappast nån skada

h¨ller dessutom med stillette!

nä, vill inte att någon annan person skall ha hand om min häst.
är rädd att dom inte skall klara av henne... eller göra något fel. m,m. (finns alltid en ursäkt! :p )
dom enda som får hjälpa till med henne är familjen.(mest syrran)

Nej.
Jag lånar bara ut min häst om jag själv är med, samt till min tränare.

Tyvärr är min ena häst en sk enmanshäst.
Han accepterar endast mig och min fru ingen annan kan/får ta honom i hagen.
Han har dåliga erfarenheter av människor och vi vill inte utsätta honom för onödig stress.
Han gillar inte alls människor och det har tagit oss flera år att få hans tillit och det vill vi inte förstöra.
Vår andra häst låter vi endast väldigt kunniga människor rida då hon håller på att ridas in.

/ Nanne :smirk:

OM jag hade häst.

Jag hade inte lånat ut hästen, men jag hade absolut låtit någon kompis rida hästen när jag var med :)

Det beror på vad man kallar "låna ut" men om man finns i närheten skulle jag kunna tänka mig det, men isånafall vill jag veta vad kompisen kommer att träna osv för att få en uppfattning om vad hon ska göra. Det kanske är okok att låna ut hästen om man inte hinner T ex. //jullan

Jag har hittills släppt upp tre andra på Bruttan, varav en satt där i knappt tio minuter så det räknas inte riktigt. Dom andra två har bara ridit när jag har varit med och det är bara en av dom som jag litar på så pass att jag skulle släppa ut henne själv med hästen. För mig handlar det om att jag har svårt att lita på folk sen tidigare som lovat att dom bara ska skritta och pålle har löddrat när dom kommit hem...

Förra hästen ville inte ha någon annan på ryggen. Det gick bra om dom lallade ut i skogen (och undvek högre hastigheter än skritt) men om dom försökte ställa krav och rida dressyr så slutade det i regel med att hon stod på bakbenen eller vägrade att röra sig ur fläcken :crazy:

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 511
Senast: alazzi
·
Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 514
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 783
Senast: MiaMia
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit... 2
Svar
34
· Visningar
7 745
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka