Sv: Lånar ni ut er häst till kompisar..?
Jag har som regel att ALDRIG släppa upp någon annan på mina hästar. Lika lite som jag lånar ut pojkvännen
För det första kan de inte bestämma vem som skall rida dem, så det är upp till mig som ägare att se till att det är bra människor som hanterar/rider dem. Och jag är extremt kräsen
För det andra så rider jag inte för hästens eller min motion, utan för att bygga upp ett nära samspel mellan oss två som individer. Detta raseras ganska effektivt efter ett par turer med andra ryttare.
Mitt signalsystem skiljer sig rejält från mina bekantas, så i 90% av fallen skulle det sluta i strid pga. olika språk mella häst/ryttare.
För det tredje så är hästar INTE CYKLAR!
Jag har gjort undantag, har en handikappad kille(blind) som rider på min bruksnordis ibland, för han får inte rida på ridskola. Han rider enl. mina instruktioner och både han och hästen tycker att det är helt ok.
Dock vet jag att jag ALLTID har minst två-tre ridturer med henne sen då hon inte kommer lyssna på mina hjälper, kommer testa mig hela tiden och försöka sig på div. fula knep hon lärde sig under ridskoletiden.
De andra hästarna är specialfall. Ena är liten och gammal, hon släpper bokstavligen bara upp mig, andra hästen är en barnslig travhäst, han släpper upp andra, men de har en tendens att vilja hoppa av själva efter en kort tur...han är inte så snäll mot folk som inte är trygga ledare...så där gör jag valet att bara riskera min egen nacke

Han är under utbildning, men jag har inga planer på att låta honom bli cykel sen heller...
Sen är det faktiskt som någon ovan skrev. Varför ska jag låna ut mina vänner bara för att någon vill låna? vet inte hur många sommargäster som kommer varje sommar och frågar om deras lilla "Lisa" kan få rida litet för vi har ju så många hästar...
Och sen har man ju alltid en plan, mina hästar är alltid under utbildning, vad är det annars för mening med ridningen?
Nej, är bestämd, lånar INTE ut mina hästar, lånar heller inte andras!