Lånar ni ut er häst till kompisar..?

Sv: Lånar ni ut er häst till kompisar..?

Nje... de enda som får rida på henne är Min syrra och IBLAND mamma och så klart min tränare för hon är en kompis!
Men inga andra, hon är alldeles för känslig och "galen" för de! :cool:

Jag lånar gärna ut min äldre häst till kompisar/folk jag känner, även nybörjare. Men jag följer alltid med dem ut, skulle aldrig släppa iväg dem själva om de inte har ridit henne innan och vet hur hon ska ridas när hon börjar testa. Men hon är ju också en av de snällaste hästar man kan ha, jag satte upp min vän, som inte har ridit tidigare på henne, och vid turens slut, kunde hon skritta, trava, galoppera själv...
Min unghäst vill jag inte låna ut. Kanske att ridkunniga vänner skulle få skritta honom medan jag ledde, men bara mycket kanske...

Ja, men endast om jag är med och rider på någon av mina andra hästar. Jag skulle ALDRIG låta någon av mina kompisar rida någon av mina hästar sj. Först och främst för att det är min häst, mitt ansvar o jag som får betala om det händer något. Har endast två vänner som jag tillåter rida mina hästar.

När jag köpte min ponny så var hon bara 4 år och endast riden några månader så i början var det enbart jag som red samt att min tränare kunde sitta upp och rida några varv under lektion om jag hade problem. Nu har jag haft henne i två år och hon är verkligen supersnäll att hantera och rida(de små barnen i stallet slåss om att få borsta om jag vill ha hjälp:P). Jag lånar mkt sällan ut henne, knappt om jag är med. Är det problem får min mamma rida, en gång under 2 år har jag lånat ut henne utan att jag varit där. VEm som helst kan ju egentligen rida henne, men jag är så nogrann med allt, och så har jag märkt kompisar som lånar ut hästar till folk som inte sköter sig. Så jag föredrar att rida själv alt ta hjälp av lilla mamma som ställer upp om jag är sjuk/har prov etc.

__Stilett__ skrev:
tycker hästarna ska lära sig acceptera fler ryttare än ägaren så därför låter jag gärna ngn annan rida ibland. Om inte annat blir det en omväxling för hästen.

Håller helt med. Provred en häst en gång för att bli medryttare. Hästen hade blivit inriden av ägaren och sällan riden av andra. Det gick bra när ägaren var med, men när vi sedan skulle vara ensamma så var det en helt annan häst. Gick bra och hantera, det var hon van att andra gjorde, men när vi kom till uppsittningen så var hon hypernervös.

Jag säger inte att man ska låna ut sin häst till vem som helst, men man kan ju bli sjuk eller behöva hjälp av annan anledning och då är det ju bra om hästen är van att ridas av olika personer.

Jag låter vänner o bekanta prova våra hästar dock inte unghästarna som jag är väldigt noga med deras utbildning. De blir lätt förvirrade då inte alla rider likadant.

Men jag är alltid med iallafall de första gångerna för att ge lite tipps osv.
Jag vill ha mina hästar väldigt känsliga för hjälperna så en brysk ryttare får det tufft tills de anpassat sig.;)

Jag förstår om det är unghästar under utbildning att man har en plan för dem, men vuxna välridna hästar?! Väldigt många som har "speciella" hästar - enmanshästar... En annan fråga är ju varför man ska låna ut dem, bara för att nån vill rida? Det är ju ägarens häst. Men argumentet "mina hästar är så svårridna" - då tycker jag man ska utbilda/uppfostra dem! Sedan kan man vilja ha dem för sig själv ändå, av skaderisk eller annat skäl.

Vill nu bara tillägga en grej, jag ska låta en av mina vänner hjälpa mig att motionera Carissa! Har tänkt ett tag nu och kom fram till att eftersom jag inte hinner rida varje dag, så är det bra om jag hittar nån som kan hjälpa mig. Min vän som jag tänkt mig är duktig, har haft egen häst osv och är van vid lite..Vilda och busiga hästar:smirk:

Hon ska komma och provrida nån dag så ser vi vad som händer:D

Jag lånar ut till dom jag vet att det inte kommer att sluta i någon skentur.

Min numera avlidna valack slængde jag upp næstan vem som helst på med restriktioner att INTe dra han i munnen før då pyser han, han blev stel som en pinne dom førsta minuterna sen knallade han på. dock red dom under min uppsikt i paddocken & hade æven installerat smack-start & proo-bromsar på han ;)
Han gick på mina kommandon æven jag pysslade med annat som rensa ogræs i kanten. Gick det før fort & jag såg att ryttaren børjade tappa kontrollen så prooade jag han tyst & stilla, behøvde inte ens titta upp. :love:
Tyværr fick ingen rida ut sjælv på han pga han var vældigt svår & iofs var det ingen som ville testa iheller efter ha sett mig førsøka gøra det :devil: (seperationsångerst)

Foderhæsten ær jag lite mer noga med vem som rider, dels så ær han inte min.
Ska någon bara sitta upp & prova 10 min så ær det inte hela værlden men regelbunden ridning eller ett seriøst ridpass, då vill jag ha någon med samma ridstil/filiosofi som jag.
Min 12 åriga brorsdotter rider han ibland, men hon ær lite rædd før han pga det ær mycket hæst.

För mej..Som tyvärr inte är hästägare..men varit Medryttare sen en tid tillbaka...Så är det ganska jobbigt ibland när kompisarna frågar eller så..

Jag brukar oftast nästan "fråga ut" dem om vilken ridvana och vilka hästar dem har ridit och så..Ridskolehästar skiljer sej ju kanske mkt från en privathäst lixsom :angel:

Men först och främst...Jag släpper upp dem som jag litar på..och frågar i mitt fall ALLTID ägaren om min kompis kan rida någon gång sådär..Sen beror det ju också på hästen..och jag skulle väl kunna släppa upp en kompis på h*ns rygg..Om man bara vet att Hästen är LUGN...Att kompisen KAN rida o.s.v..men det är ju upp till varje hästägare att bedömma själv :smirk:

emelit skrev:
Zappa beteer sig som en van ridskolehäst så han kan jag släppa iväg kompisar på, men det är ju inte vilka som helst heller. Inackorderingen i vårat stall skulle jag aldrig släppa upp på zappas rygg eftersom hon sågar värre än värst :(

Svarar igen, då jag har en ny häst :p
Denna hästen lånar jag ut till min granne, men inga fler. Det är han alldeles för känslig för :angel: ;) :p

Tror du inte att många är ego?! Tänk om dom rider min häst bättre änn mig osv... Det är nog som du skriver att hästarna behöver utbildas men också någon som förstår dem=)

Rider dom våra hästar bra så blir jag riktigt glad för då känner ju jag att man har uppnått någonting. Jag vill personligen utbilda hästar så att alla klarar av dem. Jag vill att ryttaren ska få en aha upplevelse och inse att man inte behöver banka o dra i munnen på dem utan att med små små hjälper så lyder de vilken ryttare som helst.

Däremot tror jag på hästryttare kemi. Man passar för olika typer av hästar. Men jag låter alla typer av ryttare prova mina/våra hästar bara för att ge dem AHA upplevelsen det brukar ge dem lite vägledning.

Men vänta lite....

De flesta som rider (inklusive dom med egen häst) är inte perfekta felfria ryttare.
Borde det inte vara nyttigt för många hästar att ridas av flera ryttare för att undvika ensidighet? Om hästen hela tiden utsätts för samma felaktigheter från en ryttare så utsätts den troligen för mer slitage än om några olika personer rider, eller?

helst inte om jag kan undvika det.

har två tjejer i stallett som jag skulle kunna låta rida min häst, jag känner dem båda väl, vet vad dom kan, har sett dem rida andras hästar etc så de är ok. men detta gäller enbart om jag av någon anledning inte kan/har tid att rida själv ex vid sjukdom eller semester och jag har varit med de första gångerna dessa personerna red hästen också.
i vanliga fall är det jag som rider min häst.

Jag hade varit glad om jag kunde låna ut min häst...

Men när min pappa skulle försöka rida honom satt han kvar en halv minut ungefär... :crazy:

Dock kan riktigt ridvana låna honom, om man inte är feg...

Han är "bara" värd hälften av vad din är värd men det tycker jag inte spelar så stor roll i sammanhanget...

Jag lånar inte ut min häst...
Dels för att hon rids på ett speciellt sätt pga min ryggskada och jag vill behålla hennes kännslighet och för att jag inte litar på folk.
Om någon vill testa henne så får dom gärna göra det då jag är med och på ridbanan eller i ridhuset.
Jag har en medryttare 2 dagar/vecka för att få vara lite ledig hon har lärt sig att rida min häst så som jag vill att hon ska ridas.

Jag har som regel att ALDRIG släppa upp någon annan på mina hästar. Lika lite som jag lånar ut pojkvännen:crazy:

För det första kan de inte bestämma vem som skall rida dem, så det är upp till mig som ägare att se till att det är bra människor som hanterar/rider dem. Och jag är extremt kräsen;)

För det andra så rider jag inte för hästens eller min motion, utan för att bygga upp ett nära samspel mellan oss två som individer. Detta raseras ganska effektivt efter ett par turer med andra ryttare.
Mitt signalsystem skiljer sig rejält från mina bekantas, så i 90% av fallen skulle det sluta i strid pga. olika språk mella häst/ryttare.

För det tredje så är hästar INTE CYKLAR!

Jag har gjort undantag, har en handikappad kille(blind) som rider på min bruksnordis ibland, för han får inte rida på ridskola. Han rider enl. mina instruktioner och både han och hästen tycker att det är helt ok.
Dock vet jag att jag ALLTID har minst två-tre ridturer med henne sen då hon inte kommer lyssna på mina hjälper, kommer testa mig hela tiden och försöka sig på div. fula knep hon lärde sig under ridskoletiden.

De andra hästarna är specialfall. Ena är liten och gammal, hon släpper bokstavligen bara upp mig, andra hästen är en barnslig travhäst, han släpper upp andra, men de har en tendens att vilja hoppa av själva efter en kort tur...han är inte så snäll mot folk som inte är trygga ledare...så där gör jag valet att bara riskera min egen nacke:) Han är under utbildning, men jag har inga planer på att låta honom bli cykel sen heller...

Sen är det faktiskt som någon ovan skrev. Varför ska jag låna ut mina vänner bara för att någon vill låna? vet inte hur många sommargäster som kommer varje sommar och frågar om deras lilla "Lisa" kan få rida litet för vi har ju så många hästar...

Och sen har man ju alltid en plan, mina hästar är alltid under utbildning, vad är det annars för mening med ridningen?

Nej, är bestämd, lånar INTE ut mina hästar, lånar heller inte andras!

Senast ändrad:

nej, till folk som kommer och frågar om de bara får hoppa upp och rida, sådana skulle jag aldrig få för mig att låna ut hästen till.

Men nu har jag en jättesnäll valack hemma tillfälligt som vem som helst kan rida. Honom tar jag gärna med en kompis på. Jag tycker att det är så roligt att kunna erbjuda andra den glädje som jag ser i ridningen. Dessutom får folk kanske lite bättre förståelse för när man tackar nej till en utekväll för femtioelfte gången för "jag måste till stallet och mocka"...
Denne häst tar innte skada av att "bara få gå" en dag och eftersom han är snäll är det ingen som behöver sitta och tjuvhålla honom eller liknande...

Jag är lite kluven till detta. Samtidigt som jag tycker att en väluppfostrad och välriden häst ska kunna ridas av i princip vem som helst, så har jag full förståelse för om man inte vill låna ut den. Hästen är ju en kamrat, en levande varelse. Våra ponnies lånas inte ut om inte någon av flickorna är med (undantaget om man särskilt bett någon rida, tränare t ex när man är på semester) men ibland kommer ju bekanta och frågar om deras lilla Lisa inte kan få rida ett varv runt gården när de hälsar på, och visst, är de bara beredda på att det inte är karusellhästar de sitter på så kan vi väl leda dem en runda... Som sagt lite kluven...En bekants dotter åkte av vid ett tillfälle, sen har inte de frågat mer. Det är smällar man får ta!

Jag gick länge och funderade på om jag ville låna ut min häst till en tjej som ville rida då och då. Tänkte att det kunde vara skönt att vara hästfri nån dag ibland...Hade sett henne rida och det såg bra ut....hon provade ett par gånger när jag var med och skulle sedan rida ut själv...ja vad hände ..jo hästen hoppade till och hon ramlade av ....varpå hästen for iväg i full galopp en bra bit innan hon fick tag på den...

Nästa gång jag passerade platsen hon hade ramlat av på var hästen helspänd och på sin vakt ! Inga problem för mig eftersom han litar på mig men uppenbart blev han osäker på sin "nya" ryttare och det slutade som det gjorde...

Inte kommer jag att låna ut min älskade häst fler gånger :mad: ALDRIG någonsin.

A

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 506
Senast: alazzi
·
Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 514
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 783
Senast: MiaMia
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit... 2
Svar
34
· Visningar
7 740
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka