Lång bilresa

Bukefalos 30 år!

Midsommarblomster

Trådstartare
Olyckligtvis, och givetvis oplanerat, måste vi bege oss på ännu en begravning den här sommaren. Tågbiljetterna var hiskeligt dyra, så vi tar bilen och kommer behöva åka 6 h med en 2-åring och en 3-åring i bilen. Deras barnstolar är för stora för att sitta emellan dem, så de sitter själva bak.

Planen är att åka efter lunch, då är sonens vila. Dottern sover egentligen inte på dagen längre men sitter hon i bilen länge den här tiden så sover hon med. Så förhoppningen är minst 1 h sömn. Efter 3 h bilfärd stannar vi, äter tidig middag och leker på trevligt ort. Jag tror vi sysselsätter oss minst 2 h så de får springa av sig. Sen har vi 3 h kvar.

Vi har ingen tid att passa den här dagen, så vi kan stanna så mycket det behövs. Vanligtvis har barnen inte iPads men den här resan får bli undantag.

Har ni några bra bilknep? Vad kan småbarn sysselsätta sig med på långa resor? De är ju lite för små för pysselböcker, men kanske rita, plocka med något? Vi brukar lyssna på ljudböcker i bilen annars, så det lär vi göra en del av tiden.

Ouff, jag är lite nervös inför detta och funderar på att bara åka över natten. Men samtidigt tror jag inte vi själva skulle orka med det, både körningen och sen orka med begravning och föräldraskap. De är inte hopplösa att åka bil med, tvärtom tycker jag det brukar fungera bra. Men med det sagt är de ändå små med allt som kommer med det, och vi har aldrig åkt längre än 3 h. Tar gärna emot alla tips ni har!

Ljudböcker!

Vet inte om dina är för små men vi leker "jag tänker på.." mycket just nu.
Person 1 säger "Jag tänker på ett djur" (eller något annat välkänt)
Och sen får de andra ställa ja/nej frågor och gissa vilket djur det är :)

Vår unge (3,5 år) lyssnar på musik, sjunger och sover. 😅
Hon brukar inte få ha leksaker (annat än mjuka gosedjur typ) eller annat då jag är lite nojig över att hon ska få en platta eller annat i ansiktet vid hård inbromsning...

Åkte Sundsvall - Göteborg i ett svep (10.30-21.10 från dörr till dörr, men 8,5 timme körning) och då lekte hon med ett gosedjur och en keps 😅
Så jag hade nog inte gjort någon grej av det, utan bara åkt. 😅
Idag åkte vi Sälen - Göteborg, 6 timmar. Går super! (Men, hon är va att åka långt ska sägas!)

Beklagar!

Såg att du planerar att åka dagtid.
Men.. Vi har flera gånger kört nattetid med restid 6 h med barnen.
Det är såå skönt att bara kunna köra på i mörkret, inga bilar i vägen, barnen sover. Bara lugnt och skönt. Vi brukar turas om att köra och sova/slumra.
Om man åker runt 19-20.00 är man framme runt 02 och hinner få en del sömn på plats innan det är dags att kliva upp. Förutsatt att det finns färdigställda sovplatser.
Extra koffein dagen efter är dock att rekommendera :)

Vi gjorde på samma sätt som @DarkInNight

Körde ganska ofta Sundsvall-Stockholm som tar ca 4 h. Startade vid 19 och ofta somnade barnet strax därefter. Sedan kunde vi köra på i lugn och ro och när vi kom fram kunde vi bära in barnet och han sov glatt vidare. Väldigt smidigt!

Har också åkt sent men haft barn som såklart inte somnade förrän efter många timmar 🥲
Gosedjur brukar vi också ha med, och fruktstång att muta med när det behövs :D

Jag beklagar anledningen till resan!

Jag/vi har kört 5 timmar några gånger med mina barn, och det går oftast oväntat bra. Vi brukar köra på morgonen då vi räknar med att barnen sover rätt mycket på vägen och då stör det nattsömnen mindre om de sovit på förmiddagen/mitt på dagen. Vår 3-åring sover egentligen inte på dagen men när vi åker bil långt somnar han också och då försöker vi inte hålla honom vaken. Vi har dem också ensamma där bak och helt ärligt har det inte behövts så mycket grejer/distraktion. Någon fruktutdelning, sen kör vi på att varje kvart (sätter en klocka med alarm) får varje barn en godis var (typ varsin skittles 😆) vilket alltid är en stämningshöjare. När jag skulle köra själv med båda en gång hade jag laddat upp med en ny leksak (typ en plastdinosaurie) som jag drog fram när det behövde hända något, det sysselsatte dem en bra stund. Mina barn gillar att rita, men jag har aldrig gett dem det i bilen då jag bara ser framför mig att det kommer tappas kritor konstant och mina barn har en orimlig tilltro till att jag, från framsätet, kan plocka upp vad de än tappar i bilen och mer än gärna gör det konstant 🤷‍♀️

Annars brukar ett matstopp vara perfekt, lite rastning och nya intryck och sen klarar man ytterligare ett pass.

Jag tror att detta kommer gå bättre än väntat även för er :)

I sommar har vi åkt flera långa bilresor med åksjuk 3-åring 🫠🫠🫠 MEN det har faktiskt gått överraskande bra! 5-6h enkel väg och vi brukar försöka stanna typ halvvägs.

Som underhållning i bilen har vi pysselböcker med klistermärken, pennor, Where's Waldo-liknande grejer, gosedjur.

Nu vet jag inte om du har åksjuka inblandat i ekvationen men åksjukespecifika tips är: Svalt i bilen, svala kläder, undvik kurviga vägar när barnet är vaket (så start/stopp gärna under sovtid då det brukar vara minst motorväg då). Erbjud torra snacks då och då. Till skillnad från mig som barn mår barnet mindre illa av att titta på något så fri skärmtid vid behov. Var beredd på att stanna fler gånger gånger vid behov.

Jag åkte ensam Gävle-Skåne med min 3,5-åring för någon vecka sen, åkte vid 10 men hade nog kunnat åka nån timme tidigare egentligen. Hon har med sig böcker med mycket bilder, typ Bamse, Pettsson, målarbok med pennor och gosedjur. Sen roar hon sig själv där bak. Min iPad behöver lite uppdatering så hade inte med den, annars hade hon nog kunnat få ha den också men då hade det nog blivit bara den hela vägen misstänker jag…
Vi gjorde en del korta stopp för toa, en lunch och en ca 30 min i Gränna för vila åt mig, då hade hon somnat en stund också. Var framme ca 20.30 och då somnade hon i princip direkt efter lite kvällsmat.

Vi har haft typ fri sovning under långa resor och planerat in många stopp. Ett stopp för fika, ett för lunch och ett för glass typ, och gärna på rastplatser där det finns lite yta att springa på eller något att titta på. En ny leksak inslagen i papper så det tar lite tid att öppna, en liten skitsak som typ en paw patrol, dem kan de leka med i evigheter. Gärna något att stoppa andra saker i, typ en liten väska eller en burk, sånt kan de också sysselsätta sig med länge. Vi har också kört med bilbingo det senaste, jag målar sex rutor på ett papper och tar saker som är enkla att uppfylla, mina barn har mycket dåligt tålamod men en lastbil, en röd bil och ett gult hus brukar funka. En sjö och en skog och en Mc Donaldsskylt har också fungerat. Annars lyssnar vi på ljudböcker, jag har skaffat Nextory för detta ändamål och laddat ner böcker inför resan. Det brukar hålla dem vakna och lugna ganska länge.

Beklagar orsaken till resan!

Vi har köpt en "semesterpresent" inför långresor, nåt hon inte sett eller vetat om innan så bara att det är nytt och spännande hjälper ju. Varit 24 pack-stämplar, bok mee flera hundra klistermärken osv. Då har ju jag iofs suttit bredvid så det har ju inte varit risk för typ klistermärken överallt osv.. Hon klistrar och stämplar på tomma ritpapper, funkat ett par timmar iaf.

Mina barn är rätt värdelösa på att åka bil….

Det finns pysselböcker till så små barn, nu har min 1åring en där man målar med vatten.
4-åringen fick 20 nya pixiböcker till senaste resan och en knippe Bing figurer till resan innan.

För oss blev det oxå lugnare av att sätta ena barnet fram och andra bak. Så en vuxen lättare kan aktivera barnen.

Mina barn är rätt värdelösa på att åka bil….

Det finns pysselböcker till så små barn, nu har min 1åring en där man målar med vatten.
4-åringen fick 20 nya pixiböcker till senaste resan och en knippe Bing figurer till resan innan.

För oss blev det oxå lugnare av att sätta ena barnet fram och andra bak. Så en vuxen lättare kan aktivera barnen.
Ja, så har vi också gjort, en fram och en bak! Det är skönt att kunna ha uppsikt över dem 😅

Tack för alla tips! Har lusläst dem alla. I morgon åker vi och jag har laddat upp med:

- Varsitt klistermärkesblock (med tjocka klistermärken för att sonen ska kunna hantera dem också). De lär sitta över hela bilen sen men det kan jag leva med om det ger mig lite peace of mind.
- En fluffig liten dagbok till dottern med lås och nyckel som hon kan syssla med och rita.
- En plånbok till sonen med två dragkedjor och diverse löst liggande kort jag hittar i huset. Han älskar dragkedjor, och plånböcker, och kort. Lär bli succé.
- Varsin låda med leksaker i hemifrån.
- iPads med hörlurar till som vi nog försöker hålla på men får dyka upp på sluttampen om det krisar.
- Snacks i absurdum (maken handlade, han tror alltid att alla äter lite mycket som han..)
- En visuell äggklocka som vi haft hemma. Det är en regnbåge som minskar i takt med att tiden går. Så då kan man enkelt dra upp den till ”om 30 min stannar vi för paus” eller nåt, så kan barnen lätt se och hänga med på det.

Sen går väl saker åka fram efter behov. Nu känns det som att jag förberedde upp till tänderna men man vet ju aldrig, plus att vi ska ju hem sen också!

Tack för alla tips! Har lusläst dem alla. I morgon åker vi och jag har laddat upp med:

- Varsitt klistermärkesblock (med tjocka klistermärken för att sonen ska kunna hantera dem också). De lär sitta över hela bilen sen men det kan jag leva med om det ger mig lite peace of mind.
- En fluffig liten dagbok till dottern med lås och nyckel som hon kan syssla med och rita.
- En plånbok till sonen med två dragkedjor och diverse löst liggande kort jag hittar i huset. Han älskar dragkedjor, och plånböcker, och kort. Lär bli succé.
- iPads med hörlurar till som vi nog försöker hålla på men får dyka upp på sluttampen om det krisar.
- Snacks i absurdum (maken handlade, han tror alltid att alla äter lite mycket som han..)
- En visuell äggklocka som vi haft hemma. Det är en regnbåge som minskar i takt med att tiden går. Så då kan man enkelt dra upp den till ”om 30 min stannar vi för paus” eller nåt, så kan barnen lätt se och hänga med på det.

Sen går väl saker åka fram efter behov. Nu känns det som att jag förberedde upp till tänderna men man vet ju aldrig, plus att vi ska ju hem sen också!

Det kommer gå fint ❤️

Jag tror oxå det kommer gå toppen! Ni låter väl förberedda 😃

Mina barn är ju rätt usla på bil, ändå har vi tagit oss både till Sollerön, Kolmården och Danmark den här sommaren!

Låter toppen! Skulle just komma in här och skriva att snacks i mängder är att rekommendera men det hade ni redan ordnat. Jag tror att det kommer gå jättebra.

Det kommer gå fint! Lycka till!

Liknande trådar

• Bilsemester med tvååring
  • Åksjuka
  • Transportera kattunge 6 h enkel resa?
  • Käpphästaktiviteter mellan Göteborg - Stockholm

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII