Långhårig Collie, Hjälp!

E

erika nilsson

Hejsan!

Har tänkt länge på en långhåtig collie blm, så vackra varelser
och vill nu få reda på så mkt fakta om rasen som möjligt samt bra kennlar.
Vill veta negativa samt posetiva hälsoproblem osv!

Tacksam för vilket svar som helst:bow:
 
Sv: Långhårig Collie, Hjälp!

finns höft,armbågs fel inom rasen elr vad har dom mest problem med i hälsolivet? :)
 
Sv: Långhårig Collie, Hjälp!

Min mamma driver kennel och jag kan bara säga positiva saker om alla hundar hon fött upp. Hon avlar både på att att få fram bra mentalitet, vackra och friska hundar. Och enligt mig och många andra både kennlar och valpköpare tycker hon har lyckats väldigt bra med! :bow: Hon har även en hemsida men eftersom man inte får göra reklam så om du är intresserad så kan jag skicka den via PM

Det negativa som finns inom rasen är ju att rädsla kan förekomma. Även höft och ögon problem finns men dyker upp ytterst sällan. Har själv aldrig hört talas om något svårt fall så att säga.

Har du frågor så kan jag alltid försöka svara på dem. Kan en hel del inom rasen då jag har levt med den i 13 år och av dem 13 så har jag varit delaktig i mamma kennel i 8½ år. Så det är bara att fråga på ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Långhårig Collie, Hjälp!

Också jag är uppvuxen med rasen och har just nu två stycken från ovanstående kennel:D


Ingen av de hundar jag och min familj har ägt har haft problem med svåra rädslor eller liknande. Vår första hund hade dock höftproblem (men opererades och levde till 14 års ålder) och en av mina nuvarande är kryptochid (dvs. född utan testiklar). Det sistnämnda är dock inget rasbundet utan förekommer inom alla raser (så vitt jag vet?!).

De collies vi har haft/har (och de jag känner - vilken är en del) är utmärkta familjehundar. Kärvänliga, mysiga och har en förkärlek till barn. Har t o m lyckats charma min kära fästman så pass att vår nästa hund ska vara en blue merle - collie förstås;)

Utifrån mitt perspekiv har jag enbart gott att säga om dem. Men jag är ju partisk också förstås:D
 
Sv: Långhårig Collie, Hjälp!

tack för era svar :)
skulle hjärna vilja få så många tips på kennlar som helst :D
 
Sv: Långhårig Collie, Hjälp!

Kan inte komma på några fler nackdelar än dom som redan nämnts:).
 
Sv: Långhårig Collie, Hjälp!

heh okej :)
Vad har collien för bra sidor ? =)
 
Sv: Långhårig Collie, Hjälp!

Det finns många positiva saker att säga om denna ras:). Nu känner ju inte jag alla colliesar i hela världen, utan kan bara prata för mina egna och bekantas:)
För det första så är det den vackraste rasen som finns:love:. Dom är väldigt följsamma, lättlärda, lätta att sammarbeta med, otroligt charmiga och har en bra storlek. En av våra collies kommer också från Otteys och kan varmt rekomendera dom, otroligt trevliga människor:). Dom har dessutom den vackraste bml tiken vi sett:love:. Om du vill kolla in flera kennlar så kan du ju börja med att kolla på collieklubben sida:)
 
Sv: Långhårig Collie, Hjälp!

Collien är exteriört en relativt frisk ras. HD-fel finns liksom colombom, så se till att det inte finns i släkten. Det finns även en del problem med bettfel eftersom många collies har alltför veka käkar, men i övrigt inga större hälsoproblem. Problemen ligger istället i mentaliteten. Många collies är skotträdda och/eller golvrädda. Många har också svårt att avreagera när de väl blivit rädda. I rasklubben ligger nu fokus på att förbättra mentaliteten på olika sätt, bland annat genom att arbeta med MH, men alla uppfödare stöder inte denna utveckling. Lägg därför ner mycket tid på att hitta en kennel som fokuserar på att avla på friska hundar utan skotträdsla eller andra kvarstående rädslor.

Collien är en brukshund och ska bete sig därefter. En bra collie är en underbar kompis, en perfekt barnhund, en rolig, busig träningskamrat och på det hela taget världens bästa hund! (nej jag är inte alls partisk ;)).
 
Sv: Långhårig Collie, Hjälp!

Man får tydligen inte länka till kennlar.
*host*
Seamist är väl den kennel som har bland de mest bruksmeriterade LH Collies här i landet.

mvh
 
Sv: Långhårig Collie, Hjälp!

Såg nyligen en colliehane som fått 5 på skott på MH, vilket väl är den värsta bedömningen. Hunden ifråga bedömdes sedan som "skottfast" på korning....
Golvrädsla lär ju heller knappast visa sig på MH...

Till TS:
Själv har jag tydligen haft en enorm tur med alla de collies jag träffat, för alla dessa rädslor har jag inte upplevt. Har själv ägt EN tik som var ett "måndagsexemplar" mentalitetsmässigt, men sådana hundar förekommer inom alla raser. Övriga hundar jag ägt/äger har varit/är ljuvliga hundar, snälla, lugna, tålmodiga, vänliga o väldigt lätta att ha att göra med, lättlärda o smidiga att ha med sig. Min första collie hade dock tyvärr höftledsfel o avlivades för detta vid 9 års ålder.
Min uppfattning är att collien är en frisk o sund ras. Höftleder ska röntgas o man ögonlyser valparna. Det problem som finns är de trånga käkarna med bettfel som följd hos en del hundar. Det är något man måste vara uppmärksam på.
Vill man ha en glad o trogen kompis att ha kul med samt även kunna gosa i soffan med, så är collien ett jättebra val tycker jag. Man ska dock ha klart för sig att pälsen inte sköter sig själv. Vad beträffar MH så är det inget man ska stirra sig blind på. Har själv köpt hund hos en av de uppfödare som är kritiska till MH, denna uppfödare har bedrivit avel sedan mer än 50 år och föder upp vackra, användbara hundar med alldeles utmärkt mentalitet. Så kritisk mot MH betyder INTE att kenneln ifråga föder upp psykiskt svaga hundar, tvärtom. Själv vänder jag mig till gamla erfarna uppfödare samt yngre uppfödare som dessa kan rekommendera, med eller utan MH.
När man köper valp är det bra om man får träffa föräldradjuren samt gärna också äldre syskon till valparna för att bilda sig en uppfattning om hundarna.
 
Sv: Långhårig Collie, Hjälp!

Min tränare föder upp Collies och alla är verkligen helt underbara :love:. Vettiga, trevliga hundar som inte är rädda för något. Har passat dom flera gånger och det är bara att kliva in i flocken, alla blir överlyckliga :D. Just denna uppfödare fokuserar mkt på träning och använder flera av hundarna i tex vallning. Skickar via PM :)
 
Sv: Långhårig Collie, Hjälp!

Såg nyligen en colliehane som fått 5 på skott på MH, vilket väl är den värsta bedömningen. Hunden ifråga bedömdes sedan som "skottfast" på korning....
Golvrädsla lär ju heller knappast visa sig på MH...

Naturligtvis finns det undantag, men MH säger ändå väldigt mycket om en hunds psyke (dock ej golvrädsla, men det märker man förhoppningsvis när man träffar föräldradjuren, i övrigt får man lita på uppfödarens ärlighet).

Så kritisk mot MH betyder INTE att kenneln ifråga föder upp psykiskt svaga hundar, tvärtom.
Naturligtvis inte. Men för en ras vars största problem är mentaliteten så säger det mycket om uppfödaren fokuserar på mentalitet eller ett utseende som vinner utställningsrosetter (det bästa är naturligtvis en kombination).

Lite OT, men det är konstigt att i princip alla brukshundsuppfödare är positivt inställda till MH och vad man kan utläsa om en hunds mentalitet av ett MH-resultat - utom en grupp collieuppfödare... undrar vad det beror på.
 
Sv: Långhårig Collie, Hjälp!

Jag vet inte om det är okej att länka till en privat hemsida (dock ej uppfödare utan enbart information om collierasen) men jag gör ett försök:

denna sida ger dig viktig information inför ditt val av uppfödare. http://www.collieinfo.dantos.se/ Titta även på collieklubbens hemsida. :)
 
Sv: Långhårig Collie, Hjälp!

Argumentet mot MH är, efter vad jag fått förklarat för mig, att man inte vill att en collie ska bete sig som en schäfer eller rottweiler. De har inte samma egenskaper och så ska det vara. MH är utformat lika för alla raser o det blir inte riktigt rätt. En collie utmärker sig t.ex. inte alltid för att glatt börja leka med vilt främmande människor, hunden behöver inte vara rädd för det o den fungerar säkerligen utmärkt som brukshund ändå. Däremot är mentaliteten en mycket viktig del även för den lilla grupp av uppfödare som du avser. Om du letar kommer du att hitta många bruksmeriterade o korade hundar även bland deras uppfödningar, och varför inte träffa dem o deras hundar för att själv se hur stabila de faktiskt är. Att de motsätter sig MH innebär inte att de skiter i hundarnas psyke, vet du.

Kan för övrigt nämna att den tik jag hade för några år sedan som faktiskt var ett "vrak" mentalt kom från en bruksinriktad uppfödare.... Alla hundar som kommit från mer utställningsintresserade uppfödare har varit underbara i sina psyken. Konstigt?

(Är själv lite kluven till MH o tycker det är att grovt förenkla för sig om man stirrar sig blind på ett MH, det visar ju enbart hur hunden beter sig just den dagen på den platsen. För min del måste mycket mer än så väga in när jag köper valp. DOCK, ska jag faktiskt anmäla min unga collietik till MH, och det ska bli intressant. Framför allt tror o hoppas jag att tiken, som älskar allt o alla, kan få en trevlig utflykt.)
 
Sv: Långhårig Collie, Hjälp!

Schäfrar och rottweilers ska inte heller ha samma egenskaper. Det är därför det är så bra med en rasprofil att jämföra MH-resultaten med. Därför funkar det med samma beskrivning för alla raser. Men detta MH-snack är kanske en annan tråd?
 
Sv: Långhårig Collie, Hjälp!

och en av mina nuvarande är kryptochid (dvs. född utan testiklar). Det sistnämnda är dock inget rasbundet utan förekommer inom alla raser (så vitt jag vet?!).

Kryptorchida hundar förekommer faktiskt i högre frekvens i vissa raser. Sedan finns de väl i alla men vissa raser är mer drabbade än andra eftersom det är ärftligt. Dock vet jag inte om collie är en sådan ras.

TS: Jag har inte haft de bästa erfarenheterna av rasen. De är stressiga och mentalt veka har jag fått uppleva med något hög HD frekvens. (har också känt en hund som är rädd för golv som någon annan skrev) Allergier ska vara något som rasen dras med och det förekommer även något metaboliskt problem som forskas om nu (har något att göra med enzymer i matsmältningen som inte fungerar som de ska och hundarna blir sjuka).
 
Sv: Långhårig Collie, Hjälp!

Vad är det för allergier som rasen är drabbad av?
En sak som är värd att nämna är collierasernas överkänslighet mot Ivermectinpreparat. Är det det du avser med allergi?
 
Sv: Långhårig Collie, Hjälp!

Jag har ingen djupare kunskap om rasen egentligen men min syster har långhårig collie och jag har pratat lite med henne om och kring nu när hon köpt en valp nyligen.

Det verkar råda lite delade meningar inom rasen. Ena parten ser rasens mentalitet som ett problem och vill sätta det i första hand medan andra på allvar tycker att man borde slopa MH med motivering att rasen inte är "gjord" för sånt.

Nu får jag ju inte jättemånga vinklar av detta efter som att jag får det mesta från min syster, men om jag letade efter en collie så hade jag gjort mitt bästa för att hitta en uppfödare som prioriterar hundens mentalitet, men förstås också tar hänsyn till övriga delar. Det är ju trots allt ingen hemlighet att det finns väldigt många veka collies.
 
Sv: Långhårig Collie, Hjälp!

Nu får jag ju inte jättemånga vinklar av detta efter som att jag får det mesta från min syster, men om jag letade efter en collie så hade jag gjort mitt bästa för att hitta en uppfödare som prioriterar hundens mentalitet, men förstås också tar hänsyn till övriga delar. Det är ju trots allt ingen hemlighet att det finns väldigt många veka collies.

Konstigt nog har jag sett fler veka och aggressiva(som börjat komma in i rasen) collies från dem uppfödarna som avlar främst för att förbättra colliens mentalitet. Om man nu bara satsar på det så är risken att man glömmer bort att avla på dem andra delarna.
Min mamma har avlat fram bra mentalt, vackra, glada,friska och sunda hundar. Och flera berömda uppfödare tycker hon har gjort ett otroligt bra jobb, och det håller jag med om, hon har lyckats! Våra hundar välkomnar nya människor som kommer in i huset som dem vore familje medlemmar. Så jag tycker att man ska avla på helheten på Collie och inte bara på en grej för då kanske man försämra en annan del.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 077
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 152
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 531
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 729
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp