Bukefalos 28 år!

Långhårig Collie, Hjälp!

Sv: Långhårig Collie, Hjälp!

KL

För det första MH-test är ren j*vla skit (ursäkta uttrycket). Ett skittest som inte säger ett piss om hundens normala mentalitet. Man utsätter hunden för totalt meningslösa saker. Oavsett om det är en collie, rottis tax eller vad som så är testet helt värdelöst. Finns sååå många fler sätt att kolla mentaliteten hos en hund.
Jag har ställt ut en schäfer som hade prickfritt MH-test men som var tvungen att visas med munkorg pga aggressivitet och nervositet, och jo, den fick ha det på utställning, helt sinnessjukt.

Nog om MH.

Jag har haft 6 st collie. Har 3 st nu. Kan berätta kort om deras positiva/negativa sidor.

Hund 1: Hane. En mkt stabil hund som aldrig bangade för något. Totalt orädd i alla situationer. Mkt bra lydnadshund, även duktig agilityhund. Vaktade väldigt mkt men aldrig så att det gick till överdrift. Negativt var att denna hanen var 72 cm i mankhöjd medans hans inre organ inte var tillräckligt stora för att orka driva denna kroppen. Han slutade sina dagar 10 år gammal. Älskad o saknad.

Hund 2:
Korthårig tik. Otroligt social. Genomsnäll i alla lägen. Kärnfrisk och stabil i skallen. Tuff brud i lyxförpackning skulle man kunna sammanfatta henne. Inget fel på henne överhuvudtaget.
Hon blev 11 år. Även hon älskad o saknad.

Hund 3: En enormt duktig tik som vi kom väldigt långt med både inom lydnad, spår o agility. (även utställning). Hon var dock rädd för hala golv, det gick aldrig att träna bort. Slutade sina dagar 12 år gammal, så klart älskad och saknad.

Hund 4: Instabil till 90%. Extriört sätt en helt utmärk typ. Fått flera förfrågningar när jag varit på utställningar om jag vill låna ut honom till olika kennlar för avel. Men pga. sin instabilitet så har jag tvärvägrat. Han har varit hemsk att ha ute bland andra hundar tex. Rädd för skott, pipljud, traktorer o allt annat som låter högt. Sen han fyllde 10 år har han blivit en helt underbar hund. Det går att vistas ute med honom utan att vara rädd för att han ska attackera andra. Foderallgergiker.
Han är idag 13 år.

Hund 5: En tik med mkt attityd. Orädd men reagerar på skrik eller när man talar högt. Var misshandlad i sitt förra hem. Togs om hand av mig som 3-åring. Avskyr dock andra hundar. En annars kanontrevlig hund med massor av energi. Hon är inne på sitt 14: de år.

Hund 6: Valp 13 v. Hane. En helt orädd krabat. Stor o kraftig för sin ålder. Har dock lindrig colobom men ska ögonlysas vid 1 år igen för att se om det utvecklats eller om det avstannat.
En hund som vi tror mkt på både som lydnadshund och utställningshund.
 
Senast ändrad:
Sv: Långhårig Collie, Hjälp!

Fast bara för att du har haft 6 st collier så säger det väl ingenting om rasen? Men om du envisas med att prata om dina hundar som exempel så kan man ju konstatera att 3/6 av dina hundar har rädslor (en beror på dålig miljö). 3/6 av dina hundar har/ har haft fysiska problem.

Det låter inte i allmänhet som en bra ras om man ska gå på dina egna erfarenheter. Sedan om man tittar på statistiken som är utlagda i tråden så tycker jag att det ser för jävligt ut.
 
Sv: Långhårig Collie, Hjälp!

Intressant att just en Collieägare tycker att MH är sk*t, då platsar du bland de flesta collieuppfödare av utställningsvarianten.

Visst är det intressant att flera uppfödare av bruksvarianten lyckas få bra MH på sina hundar?
 
Sv: Långhårig Collie, Hjälp!

Får nog hålla med dig där. De som föder upp hundar som inte klarar ett sketet (för det är det! Vilken vettig sällskapshund som helst ska gå igenom det) anser att alla former av beskrivningar och tester ang mentaliteten är skit. Lustigt.
 
Sv: Långhårig Collie, Hjälp!

Får nog hålla med dig där. De som föder upp hundar som inte klarar ett sketet (för det är det! Vilken vettig sällskapshund som helst ska gå igenom det) anser att alla former av beskrivningar och tester ang mentaliteten är skit. Lustigt.

Instämmer. Det sägs dessutom om och om igen att utställningsinriktade uppfödare OCKSÅ bryr sig om mentaliteten, men varför får de då så dåliga MH-spindlar? Har ALLA deras hundar dåliga dagar just när MH ska genomföras? Otrolig otur isåfall.
 
Sv: Långhårig Collie, Hjälp!

jätteintressant att höra hur du/ni gör för att 'kolla mentaliteten hos en hund`? Samt vad det är för saker som är meningslösa på ett MH?

:)
 
Sv: Långhårig Collie, Hjälp!

Instämmer. Det sägs dessutom om och om igen att utställningsinriktade uppfödare OCKSÅ bryr sig om mentaliteten, men varför får de då så dåliga MH-spindlar? Har ALLA deras hundar dåliga dagar just när MH ska genomföras? Otrolig otur isåfall.
Jag var på AdventurDogConferenc i December där bl a P-E Sundgren föreläste o hans omdöme om Schowavlade LånghårsCollies var inte nådigt.
Hundar med 5:or på skottet eller avstår skott var tydligen väldigt vanligt.

Seriöst? NOT!
 
Sv: Långhårig Collie, Hjälp!

Jag har hört att folk tränar sina hundar inför MH:t, är det ngn mer som har hört talats om det? Alltså då menar jag att tex ägaren går med hunden i skogen och arrangerar upp ett eget MH med skott, figuranter, skrammel mm. För om nu detta är vanligt så kanske det är därför bruksfolkets colliesar får bättre MH, det är bara en tanke.
 
Sv: Långhårig Collie, Hjälp!

Jag har hört dessa rykten till leda om folk som har privata MH-banor på sina tomter. Jag har dock aldrig fått se tillstymmelsen till bevis, och de som sprider dessa rykten verkar allihop vara utställningsinriktade uppfödare/valpköpare som är lojala dessa uppfödare. Märkligt sammanträffande.
 
Sv: Långhårig Collie, Hjälp!

Hum....jag har collie som jag ställer ut mycket och tycker MH är bra är jag unik eller? Finns en hel del problem i rasen men glöm för all del inte att det finns även mkt bra collie hundar. Var noga och kolla på olika uppfödare för det ÄR skillnad. Mina hundar är faktiskt väldigt stabila men har varit jätte noga med vart jag köp dom. Vore så skoj om collie rasen slapp mångas onda ögon och folk fick se vilka underbara hundar det är!
 
Sv: Långhårig Collie, Hjälp!

Alltså jag svarade på hur mina colliehundar har varit/är.
Ska jag svara för schäfrar oxå???

Jag har figurerat vid flera MH men jag står fast vid vad jag sagt. Det är en skitgrej! Allt handlar om extrema situationer. Det handlar om tillfälligheter.
Jag jobbade mkt för att lägga fram andra test/beskrivningar istället.
Vad är viktigast hur hunden reagerar, vid möten av spöken eller vid möten av barn tex.?

Det har inte med rasen att göra vad jag tycker om MH.
Jag är även emot utställning från en viss nivå. Rena schäferutställningar avskyr jag. Snacka om att dra ner en ras i skiten. :crazy:

Jag skulle ALDRIG skaffa mig en rottis tex. Har träffat påtok för få som varit barnvänliga.
Som jag sagt innan så ser jag hellre att jag har en barnvänlig och trevlig hund än en som får 1:a på skott :grin:
 
Sv: Långhårig Collie, Hjälp!

Alltså jag svarade på hur mina colliehundar har varit/är.
Ska jag svara för schäfrar oxå???

Jag har figurerat vid flera MH men jag står fast vid vad jag sagt. Det är en skitgrej! Allt handlar om extrema situationer. Det handlar om tillfälligheter.
Jag jobbade mkt för att lägga fram andra test/beskrivningar istället.
Vad är viktigast hur hunden reagerar, vid möten av spöken eller vid möten av barn tex.?

Det har inte med rasen att göra vad jag tycker om MH.
Jag är även emot utställning från en viss nivå. Rena schäferutställningar avskyr jag. Snacka om att dra ner en ras i skiten. :crazy:

Jag skulle ALDRIG skaffa mig en rottis tex. Har träffat påtok för få som varit barnvänliga.
Som jag sagt innan så ser jag hellre att jag har en barnvänlig och trevlig hund än en som får 1:a på skott :grin:

Fast MH är inget konstigt egentligen? Skrammlet kan vara en ljudöverraskning så som ett tåg som pyser, några kastruller som ramlar i golvet, någon tappar något osv. Att det är ett skrammel är nog rena slumpen. Kunde kanske varit något annat ljud också?

Och spökena är ju inte bara heller spöken. Det är ett hot för hunden. Likväl kan det vara en halt människa ute i mörkret eller vad som. Sen är det klart att man vill se hur hunden reagerar på konstiga saker. Just för att ingen hund lärt sig hantera ett spöke i vardagen. Hade det varit halta människor i dovt ljus så kanske flera hundar sett detta i sitt alldagliga liv. Dvs lärt sig att hantera situationen och det har blivit något som bara är.

Likadant möten av barn. Hundar som lever och är van vid barn har lättare för barn. Generellt så är det faktiskt så. Vet flera hundar som varit otroligt skeptiska till ungar för att dom aldrig bott med sådana. Eller haft större konakt. Har de sedan fått vänja sig så har dom allt smällt det med. Att det är ett spöke är nog som jag sa, det är inget hundarna vant sig vid i vardagen och då kan ge "orättvist resultat".

Och skotten handlar väl ändå om HUNDENS trevnad först och främst? Tror du skotträdda hundar mår bra? Jag har själv en Beauceron som är ljudkänslig och skotträdd. Det är ett helvete ska jag tala om för dig. För honom OCH mig. En avgasknall betyder att han släpar mig hela vägen hem, alt till bilen.

Men ska vi vara sådana så har jag hellre en hund som är något osocial (som man kan ha tummen i ögat på och lära att INTE hälsa och skälla) än en collie som är rädd för hala golv, höga ljud och som dessutom är fysiskt sjuk :grin:
 
Sv: Långhårig Collie, Hjälp!

*KL*

Här sägs att utställningsuppfödare (konstigt uttryck) inte visar sina hundar på MH så det finns inget som visar hur deras hundar är. Det sägs också att "bruksuppfödarna" minsann har hundar som är BETYDLIGT bättre i psyket än snittet, enligt icke specificerade källor. Det sägs också att få collies visas fram på MH, och det sägs att psyket överlag hos collies är bedrövligt, allt enligt spindeldiagram.
Eftersom tydligen de flesta hundarna som visas och meriteras (om man nu egentligen kan kalla ett simpelt MH för en merit) tydligen kommer från buksuppfödare (eftersom utställningsuppfödarna inte vill visa sina hundar, också enligt ospecificerade källor) så undrar i alla fall jag VAR i hela friden alla dessa dåliga hundar kommer ifrån? Eftersom de alltså absolut INTE kommer från bruksuppfödarna som trots allt tydligen står för majoriteten av alla visade hundar.

Och Aliide: när du säger att utställningsuppfödare har väldigt få bruksmeriterade hundar så tycker jag att slutsatsen verkar bygga på en synnerligen slarvig "undersökning", vad du skiter i eller inte struntar jag fullkomligt i. Ska man använda Hunddata och dra sådana slutsatser som du gör så bör man också verkligen undersöka resultatet hos de uppfödare man talar om. Uppenbarligen har du inte sett ett vitten av resultatet för hundarna från den uppfödare jag tänker på t.ex. Så du får nog söka lite mer noggrant, hos ett större urval uppfödare, även hos de som tydligen räknas som utställningsuppfödare.

För min del lägger jag dessutom ned denna diskussion nu då den inte leder till något annat än det gamla vanliga, collien är en skitras enligt bruksfolket på Buke... Det är tur att man har träffat så pass många hundar i verkligheten så man vet att det dessutom finns enormt många bra hundar. Precis som inom väldigt många andra raser.
 
Sv: Långhårig Collie, Hjälp!

Jag vet inte riktigt om vi kanske har olika syn på framgångar inom tävling osv? Att någon är uppflyttad till högre klass spår eller lydnadsklass 3 ser jag knappast som något stort inom collierasen, det är en bruksras? Den ska BRUKAS.

Och rasen har väl ändå funnits i Sverige sedan början på 1900-talet. Då borde man se betydligt fler på tävlingsplanerna runt om i Sverige. Att EN Collie tävlat SM en gång säger mig inte ett smack. Med tanke på hur många collies det avlas fram år efter år, vart tar alla vägen? Inte hamnar dom ute på appellplanen iallafall.

Sen får du tycka precis vad du vill.

Och det vore väl konstigt om mentaliteten inte vore bättre hos "bruksuppfödare" än utställningsfolket? Eller?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 155
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 400
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 617
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 851
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp