Bukefalos 28 år!

Långhårig Collie, Hjälp!

Sv: Långhårig Collie, Hjälp!

Vad är det för allergier som rasen är drabbad av?
En sak som är värd att nämna är collierasernas överkänslighet mot Ivermectinpreparat. Är det det du avser med allergi?

Foderallergi har jag hört från många håll nu.
 
Sv: Långhårig Collie, Hjälp!

Många collies verkar ha problem med magen, av någon anledning. Många är dessutom kräsna. Inte eftersträvansvärda egenskaper för en brukshund.
 
Sv: Långhårig Collie, Hjälp!

Fast är det verkligen ett rasbundet problem? Har nämligen aldrig hört att just collie skulle lida av allergier i någon uttalad utsträckning o har heller aldrig upplevt det vare sig hos mina egna eller bekantas hundar.
 
Sv: Långhårig Collie, Hjälp!

För min del spelar det ingen roll om det är ett "rasbundet problem" eller inte. HD-fel är inte heller ett rasbundet problem; likväl är det ett stort problem för de flesta stora hundraser. Självklart ska man som valpköpare vara medveten om alla sjukdomar och hälsoproblem som florerar i den ras man har tänkt sig.
 
Sv: Långhårig Collie, Hjälp!

Fast är det verkligen ett rasbundet problem? Har nämligen aldrig hört att just collie skulle lida av allergier i någon uttalad utsträckning o har heller aldrig upplevt det vare sig hos mina egna eller bekantas hundar.

Jodå, ett rasbundet problem bekräftat att mer än en veterinär, hundmänniskor ("vanliga" och uppfödare) samt en forskare inom genetiska sjukdomar hos hund.

ananya: foderallergi kan ju ha "dålig mage" som symptom. (för trött för att skriva det på ett vettigt vis :o )
 
Sv: Långhårig Collie, Hjälp!

För min del spelar det ingen roll om det är ett "rasbundet problem" eller inte. HD-fel är inte heller ett rasbundet problem; likväl är det ett stort problem för de flesta stora hundraser. Självklart ska man som valpköpare vara medveten om alla sjukdomar och hälsoproblem som florerar i den ras man har tänkt sig.

Ja, för mig är SJÄLVKLART sjukdomar o hälsoproblem av ondo också....
MEN, i just den HÄR tråden pratar vi collie.
 
Sv: Långhårig Collie, Hjälp!

Ja, och en del sjukdomar, ex HD-fel, allergier, magproblem m.m. finns i många raser och kan därför inte sägas vara rasbundna problem. De är ändå centrala att ta upp när man diskuterar en viss ras.
 
Sv: Långhårig Collie, Hjälp!

Jag vet inte hur det var riktat till mig. :D Men absolut. Det borde gälla alla raser tycker jag.
 
Sv: Långhårig Collie, Hjälp!

Jag vet inte varför du anser att du behöver korrigera mig hela tiden. I denna tråden efterfrågades sådant som är speciellt för collie, vilket har gjorts. Här har nämnts att allergier är något som är typiskt för collie. Jag har inte hört talas om att det är typsikt för collie, varken med egna eller andras hundar, eller ens under den tid jag arbetade som veterinärassistent. Därför undrade jag över detta.

Sjukdomar o defekter bör absolut diskuteras, men då kan man möjligen starta en egen tråd där man diskuterar mer generellt. TS är kanske en flexibel person som vill diskutera allt som rör alla raser i sin tråd om collie. Själv hade jag gärna velat hålla mig till det som kan anses typiskt för just collien, om jag nu hade startat en tråd om collie.
 
Sv: Långhårig Collie, Hjälp!

Jag försöker inte korrigera dig, tråkigt att du får det intrycket. Däremot verkar du om och om igen missa poängen med det jag skriver. Jag vet inte om jag är otydlig eller vad som är problemet, men vi kan lämna det nu, det har inte med trådämnet att göra.
 
Sv: Långhårig Collie, Hjälp!

Då får du helt enkelt formulera dig på ett annat sätt. Tråden handlar om collie och och eventuella problem som är specifika för collie. Så dina korrigeringar känns lite märkliga. Men som sagt, det hör inte till tråden.
 
Sv: Långhårig Collie, Hjälp!

MH är utformat lika för alla raser o det blir inte riktigt rätt. En collie utmärker sig t.ex. inte alltid för att glatt börja leka med vilt främmande människor, hunden behöver inte vara rädd för det o den fungerar säkerligen utmärkt som brukshund ändå. Däremot är mentaliteten en mycket viktig del även för den lilla grupp av uppfödare som du avser. Om du letar kommer du att hitta många bruksmeriterade o korade hundar även bland deras uppfödningar, och varför inte träffa dem o deras hundar för att själv se hur stabila de faktiskt är. Att de motsätter sig MH innebär inte att de skiter i hundarnas psyke, vet du.



(Är själv lite kluven till MH o tycker det är att grovt förenkla för sig om man stirrar sig blind på ett MH, det visar ju enbart hur hunden beter sig just den dagen på den platsen. För min del måste mycket mer än så väga in när jag köper valp. DOCK, ska jag faktiskt anmäla min unga collietik till MH, och det ska bli intressant. Framför allt tror o hoppas jag att tiken, som älskar allt o alla, kan få en trevlig utflykt.)

Det argumentet har jag svårt att köpa. hur går de tillväga när deutvärderar de sina kullarsmentalitet? Om de bryr sig om hundaran psyke men motsätter sig MH? :)

MH är en beskrivning, som från början var till för brukshundar, absolut. Men MH är utformat för alla hundar. (kan medge att det kan var abesvärligt för chihuahuor med kampleken, då "trasan" oftast är tredebbel deras size)

Om en hund inte springer fram vid avståndsleken, vad gör det? Om det är ok med dig att hunden inte ska leka med främmande människor är ju det BRA? Ett MH är ju bra eller dåligt beroende vad för något man vill ha i sin hund. Vill man ha en skottfast hund och hunden får en 5a på skott, ja då är det dåligt. Man vill ha en hund som följer rasstandraden för SIN ras.

Ts, Det mest negativa med Collieraserna är att de dras med så mycket rädslor. :crazy:
 
Sv: Långhårig Collie, Hjälp!

Och nu blev jag genast väldigt irriterad.

Det handlar inte om att den ska bete sig som en schäfer eller rottis eller dobermann eller malinois. Det handlar om att den ska bete sig som en hund. Som en hund med normal mentalitet (finns undantag i vissa raser där aggression mot främmande osv är normalt för rasen då). Det handlar om att Collien är en jävla bruksras. Vilket verkar vara helt bortglömt hos 99% av alla uppfödare.

En bra bruksras (och hund!) ska bland annat vara sociala, hanterbara, nyfikna och kunna avreagera samt vara skottfasta.

Och du säger att Collien inte utmärker sig för att glatt leka med främmande. Står det i rasbeskrivningen att Collien inte ska gilla främmande? En bra bruksras har en social kamplust och leklust. Det finns flera hundar (inom andra raser) som kanske har reservationer mot folk men stor leklust och kamplust vilket tar dom fram hela vägen till figuranten ändå.

Tror du själv att en dag i hundens liv avviker så mycket att skillnaden mellan godkänd status och icke godkänd kan förändras?

Sen har jag själv kollat runt lite på Collies för en bekants räkning. Och att säga; "MÅNGA bruksmeriterade och korade" är väl att ta i?
 
Sv: Långhårig Collie, Hjälp!

Nu vet inte jag om du gått igenom resultat för ALLA collies från ALLA uppfödare i landet, det måste ha varit ett mastodontjobb... I annat fall får du gärna återkomma med källor.

I övrigt beskriver jag vad jag fått berättat för mig av uppfödare och deras åsikter är knappast någonting du kan "vara väldigt irriterad" på mig för, du får helt enkelt skilja på det som återberättas respektive personens egna åsikter, kanske läsa mer noga samt gärna skaffa dig mer erfarenhet av collie som ras. Det är nämligen en underbar ras även om den tydligen sticker i ögonen på vissa bruksfanatiker här på Buke.
 
Sv: Långhårig Collie, Hjälp!

Jag håller med dig om att collien är en underbar ras, när den får vara hund, och aveln planeras efter brukshundsegenskaper. Då får man en glad, arbetssugen, nyfiken, modig, energisk, underbar kamrat. Att peka på brister i en ras betyder inte att man är negativt inställd till rasen som helhet.
 
Sv: Långhårig Collie, Hjälp!

Nu vet inte jag om du gått igenom resultat för ALLA collies från ALLA uppfödare i landet, det måste ha varit ett mastodontjobb... I annat fall får du gärna återkomma med källor.

I övrigt beskriver jag vad jag fått berättat för mig av uppfödare och deras åsikter är knappast någonting du kan "vara väldigt irriterad" på mig för, du får helt enkelt skilja på det som återberättas respektive personens egna åsikter, kanske läsa mer noga samt gärna skaffa dig mer erfarenhet av collie som ras. Det är nämligen en underbar ras även om den tydligen sticker i ögonen på vissa bruksfanatiker här på Buke.

Det är väl klart du tycker din ras är underbar? Något annat vore väl konstigt?

Man behöver inte gå igenom ALLA collies, det finns något som heter avelsdata, spindeldiagram och collieklubben.

Varför skulle du återspegla åsikter som du själv inte håller med om? Jag skiter fullkomligt i om det så är självaste kungen som uttryckt sig så om rasen. Det är lika förkastligt.

Vi kan för skojs skull titta lite på detta:
http://www.svenskacollieklubben.se/Avelsstatistik langhar.pdf
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 155
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 400
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 617
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 851
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp