Långhårig Collie, Hjälp!

Sv: Långhårig Collie, Hjälp!

(om man nu egentligen kan kalla ett simpelt MH för en merit)


collien är en skitras enligt bruksfolket på Buke... Det är tur att man har träffat så pass många hundar i verkligheten så man vet att det dessutom finns enormt många bra hundar. Precis som inom väldigt många andra raser.

Självklart tycker man bäst om sin egna ras! Men samtidigt kan man inte ha skygglappar på sig! Jag har setter och tycker tex att det är skit att många inte jaktmeriteras för avel, då det är en jakthund.

Du säger emot dig själv, "ett simpelt MH" , hur kommer det då sig att så många collies får avbryta, eller ens gör det? För jag håller med dig, ett MH är simpelt. Det ska varenda sällskapshund fixa.
 
Sv: Långhårig Collie, Hjälp!

Jag fattar inte varför du fortsätter att tjata om att "Buke tycker att collien är en skitras" när INGEN har sagt något som ens liknar ett sånt uttalande? :confused:
 
Sv: Långhårig Collie, Hjälp!

Mig veterligt så angav jag en kennel med riktigt bra långisar i början av tråden.
 
Sv: Långhårig Collie, Hjälp!

Ja, verkligen, de är en av de bästa enligt mig. Snygga hundar med massor av kapacitet. Tyvärr verkar aveln vara on hold/avvecklad där, iallafall enligt hemsidan.
 
Sv: Långhårig Collie, Hjälp!

Ja, verkligen, de är en av de bästa enligt mig. Snygga hundar med massor av kapacitet. Tyvärr verkar aveln vara on hold/avvecklad där, iallafall enligt hemsidan.
Vore verkligen synd i så fall!!
:cry:
Rasen är värd ett bättre öde än att bli skönhetsideal!

mvh
 
Sv: Långhårig Collie, Hjälp!

Tack, men vi lever och är aktiva. Hemsidan nyligen uppdaterad. ;)
 
Sv: Långhårig Collie, Hjälp!

Konstigt nog har jag sett fler veka och aggressiva(som börjat komma in i rasen) collies från dem uppfödarna som avlar främst för att förbättra colliens mentalitet. Om man nu bara satsar på det så är risken att man glömmer bort att avla på dem andra delarna.

Att veka eller aggressiva collies är önskvärt för dem som försöker förbättra eller avlar för att få fram arbetsdugliga collies, är en myt. Det är absolut inte önskvärt.
Avelsmålet är en social, lekfull hund med framåtanda och bra nerver. Det är också den mest lämpliga familjehunden. Detta framgår tydligt i Kenth Svartbergs forskning. Detta syns också i de olika kennlarnas MH-spindlar.

Oavsett ras, så ska man välja föräldradjur med omsorg till sin blivande valp. Hellre vänta och eventuellt åka långt, det är det väl värt med tanke på hur hög del av mentaliteten som är ärftlig. Lycka till. :)
 
Sv: Långhårig Collie, Hjälp!

Att veka eller aggressiva collies är önskvärt för dem som försöker förbättra eller avlar för att få fram arbetsdugliga collies, är en myt. Det är absolut inte önskvärt.
Avelsmålet är en social, lekfull hund med framåtanda och bra nerver. Det är också den mest lämpliga familjehunden. Detta framgår tydligt i Kenth Svartbergs forskning. Detta syns också i de olika kennlarnas MH-spindlar.

Oavsett ras, så ska man välja föräldradjur med omsorg till sin blivande valp. Hellre vänta och eventuellt åka långt, det är det väl värt med tanke på hur hög del av mentaliteten som är ärftlig. Lycka till. :)

Nej det var inte så jag menade, självklart vet jag att varken veka eller aggresivitet är önskevärt. Det jag menade va att när jag varit på mh eller utställning så har jag sett collie som är veka men det har ändå kommit från en bruksuppfödare. Så att säga att det är bättre att köpa collie från bruksuppfödare stämmer ju inte alltid. För även där förekommer det rädda/veka collies. Och bara för att man är så kallat utställnings uppfödare så behöver inte det betyda att man föder upp rädda collie, heller hur?? ;) Det är ju vad man har för intresse med sin/sina hundar. Gillar man bruks så ska man ju självklart hålla på med det men då ska man inte "gnälla" på de som håller på med utställning för det är ju deras intresse. Förstår du vad jag menar ;)
Kul att se att vi ha en som kan collie här på buke:laugh: Måste säga att du ha fina hundar ;):D
 
Sv: Långhårig Collie, Hjälp!

Argumentet mot MH är

Valde att korta ner din text av praktiska skäl. :)

Mitt argument mot MH är att det endast beskriver hundens tolerans mot stress på den specifika dagen då testet utfördes.
Det säger ingenting tydbart om hundens medfödda mentalitet.

MH är bra för att beskriva en population då man lätt kan se mönster, men tyvärr är det totalt värdelöst för att beskriva enskilda individers mentalitet.
 
Sv: Långhårig Collie, Hjälp!

Nej det var inte så jag menade, självklart vet jag att varken veka eller aggresivitet är önskevärt. Det jag menade va att när jag varit på mh eller utställning så har jag sett collie som är veka men det har ändå kommit från en bruksuppfödare. Så att säga att det är bättre att köpa collie från bruksuppfödare stämmer ju inte alltid. För även där förekommer det rädda/veka collies. Och bara för att man är så kallat utställnings uppfödare så behöver inte det betyda att man föder upp rädda collie, heller hur?? ;) Det är ju vad man har för intresse med sin/sina hundar. Gillar man bruks så ska man ju självklart hålla på med det men då ska man inte "gnälla" på de som håller på med utställning för det är ju deras intresse. Förstår du vad jag menar ;)
Kul att se att vi ha en som kan collie här på buke:laugh: Måste säga att du ha fina hundar ;):D

Jag förstår inte vad du menar med bruksuppfödare. Det finns ingen sådan uppdelning hos collie.
Man får vad man avlar för, då mentala egenskaper är starkt ärftliga.
Menar du att jag gnällt på de som håller på med utställning. Jag ställer ut själv och har fött upp flest U.Ch. Jag tycker det är ok så länge inte fokus är på utst.meriter i första hand och det viktigaste, mentaliteten kommer i andra hand. Det går inte att förneka att detta varit fallet hos collierasen alldeles för länge, så att collien är den mest rädslebenägna av alla raser. Inte bara brukshundarna således. De mentala egenskaperna har en mycket stor spridning och det är fullt möjligt att hitta mentalt stabila collies.

Tack för dina vänliga ord om mina hundar.
 
Sv: Långhårig Collie, Hjälp!

Valde att korta ner din text av praktiska skäl. :)

Mitt argument mot MH är att det endast beskriver hundens tolerans mot stress på den specifika dagen då testet utfördes.
Det säger ingenting tydbart om hundens medfödda mentalitet.

MH är bra för att beskriva en population då man lätt kan se mönster, men tyvärr är det totalt värdelöst för att beskriva enskilda individers mentalitet.

Jag råder dig att läsa Kenth Svartbergs avhandling och andra artiklar av honom.
Kan även rekommendera Mentalitetsboken av paret Blixt och Svartberg. Finns för övrigt mycket annat material att läsa. Det är vetenskaplig forskning och uppfyller de höga krav på fakta som krävs.
Att MH mäter stress är felaktigt. Det mäter grundläggande egenskaper och säger mycket om en hund, men ännu mer om avkommegrupper.
 
Sv: Långhårig Collie, Hjälp!

Jag förstår inte vad du menar med bruksuppfödare. Det finns ingen sådan uppdelning hos collie.
Man får vad man avlar för, då mentala egenskaper är starkt ärftliga.
Menar du att jag gnällt på de som håller på med utställning. Jag ställer ut själv och har fött upp flest U.Ch. Jag tycker det är ok så länge inte fokus är på utst.meriter i första hand och det viktigaste, mentaliteten kommer i andra hand. Det går inte att förneka att detta varit fallet hos collierasen alldeles för länge, så att collien är den mest rädslebenägna av alla raser. Inte bara brukshundarna således. De mentala egenskaperna har en mycket stor spridning och det är fullt möjligt att hitta mentalt stabila collies.

Tack för dina vänliga ord om mina hundar.


Jag tror vi misstår varandra lite. Jag menar inte att du ha gnällt men det finns andra här på buke som TYP säger att vi som håller på med utställning inte tänker på menthaliteten utan bara är ute efter vackra collie osv. Hos en del får jag väl erkänna att det stämmer och det som verkligen avlar för att få fram vackra collie brukar få fram rädda collie, och oftast vad jag har sett så är det collie med rävnosarna och mycket päls, vad jag ofta har sett i alla fall. Men när man säger att det finns de som avlar både för vackra och bra extriört collie, samt hundar med bra menthalitet (kan väl lika gärna säga detta då) som tex min mamma. Hon har lyckats bra med dessa båda delar. Men som alltid finns det ju folk som bara titta på siffrorna och säger att mammas hundar är rädda osv bara för att en del har fått 4-5 på skott. Men vi har en hane som fick en 5:a på skott när vi gick MH med honom på våren. Nyår som var där innan blev han rädd för en nyårssmällare som ett barn smällde av bredvid honom när jag var ute och gick med honom, mitt på ljusa dagen. Och sen dess blev han endast rädd för raketer eller skott. Därav 5:an på mh:t. Men tidigare var han inte alls rädd för detta. Och efter MH:t så sa hon som fyller i pappret(glömt vad de heter nu igen) att han är inte rädd, alltså hade han inte kvarstående rädslor.
Nu är han snart 8 år och han lever ett underbart liv hos min syster inne i samhället. Inte rädd för något mer än på nyår då han flåsar och mår dåligt.
Så då är min fundering, hur kan man säga att en hund är rädd när den har fått en 5:a på skott? Och med rädd tolkar jag som att hunden är rädd för nästan allt och kryper fram med svansen mellan benen. Att en hund är rädd/osäker för enstaka saker är ju rätt normalt men man kan ju inte heller då säga att den hunden är rädd rädd om du förstår vad jag menar?
Att endast titta på siffror tycker jag är fel, för att verkligen bedömma en hund om den är rädd eller ej så ska man även träffa hunden i fråga.
Denna diskutionen har varit uppe så många gånger och alla säger likadant. Det bli bara så taskig stämmning av det hela.
 
Sv: Långhårig Collie, Hjälp!

Att en hund blir så rädd så att den flåsar, nej, det tycker inte jag är en normal del av en hunds vardag. Även om det bara händer en gång om året så är det en gång för mycket.
 
Sv: Långhårig Collie, Hjälp!

Att säga att en det är vanligt att hundar är rädda/osäkra för enstaka saker är skitsnack, och man ska inte vifta bort ett problem genom att säga att det är vanligt. Idealet ska väl vara att hundar inte är rädda för någonting, någon gång?

Och ska man vara riktigt karg, så var din hund ljudkänslig redan innan incidenten med smällaren. En bekant till mig har en rottweiler som fick ett smatterband kastat på sig inne i Göteborg en nyårsafton. Hunden blev för tillfället något uppstressad, men gick efter detta med 1:a på skott på MH, och sover sig igenom nyårsafton utan att kolla upp.
 
Sv: Långhårig Collie, Hjälp!

En hund som får en 5:a på skott behöver inte sticka till skogs med svansen mellan benen. Den kan dra bak öronen, sänka svansen och smyga iväg till bilen. Ställa sig att flåsa och titta bort osv.

Förmodligen var din mammas jättebra hane redan ljudkänslig ifrån början. Annars hade smällaren inte rotat sig fast som den gjort.

Sen tycker jag att du är en vandrande reklampelare; "Min mammas hundar är så bra." - "Min mamma har fött upp bla bla."

Såvitt jag vet är sådan reklam inte tillåten här.
 
Sv: Långhårig Collie, Hjälp!

jag undrar om du inte tänker lite fel här. en helt skottfast hund är nämligen HELT skottfast. de kan visst bli skrämda men det ska mycket till för att det inte ska gå att reparera. dock kan det säkert vara så att det släpps igenom en del hundar med "latenta" skotträdslor på MH. det är väl det som visar sig när två hundar med ettor får valpar med mer reaktioner på skotten.
 
Sv: Långhårig Collie, Hjälp!

Även min hund(collie dessutom, fast korthår) har fått smällare kastat på sig som unghund - han klippte knappt med öronen trots att jag hoppade högt. Ändå fick han 1:a på skottet vid MH och är bedömningen skottfast vid MT trots att han la på sig av vissa andra saker där. Han är fortfarande helt skottfast och oberörd av de flesta ljud - dock tyvärr inte alla. Nyårsraketer bryr han sig inte om så länge de inte är mitt över huvudet på honom, då kan han morra eller skälla till, dvs inte helt oberörd - tåg tycker han ännu sämre om även om han kan både spåra och kampa medan ett tåg åker förbi. Av självklara anledningar ska han INTE gå i avel, rädslor är starkt nedärvbara och det finns ingen anledning att bortförklara varför en hund är berörd av ljud - än mindre att den är så rädd att den flåsar och mår dåligt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 077
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 138
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 530
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 729
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp