Lantisar i storstan...

Det är verkligen underbart (under förutsättning att det är bra väder). Strosa runt och titta på fina byggnader :up:
Får dock erkänna att jag inte har en aning om vad jag skulle göra om jag skulle tillbringa ett par dagar i Jämtland, där jag antar att TS bor. :p (Inomhusgrejer kan jag hitta på, men då kan jag ju lika gärna sitta hemma och läsa, tex.)
 
Får dock erkänna att jag inte har en aning om vad jag skulle göra om jag skulle tillbringa ett par dagar i Jämtland, där jag antar att TS bor. :p (Inomhusgrejer kan jag hitta på, men då kan jag ju lika gärna sitta hemma och läsa, tex.)

Det finns städer här också ;) :D Även om det inte tar så lång tid att göra Svenstavik :meh:

Det mesta är ju naturrelaterat men det finns ju också Jamtli, Frösö kyrka :love:, Frösö runsten, Överhogdals forngård som har en utställning om Överhogdalsbonaderna som anses samtida med Bayeuxtapeten (bonaderna själva är dock utställda på Jamtli), pilgrimsleden till Nidaros (Hackås kyrka är otrolig :love: och norra Skandinaviens enda bevarade absidkyrka), Snilleriket, Wikners i Persåsen, Wången och Kretsloppshuset i Mörsil. Plus en massa till, det finns bla många vackra kyrkor och kapell samt mycket lokalt producerad mat med gårdsbutiker (Oviken Ost tex ;)).

Det går ju alltid att spana efter Storsjöodjuret också :D
 
Det "pinsamma" är att vi liksom inte är intresserade av så mycket utanför "våran" värld. :o Jag gillar hästar, djur i allmänhet, läsa böcker och om tiden räcker till kan jag tänka mig att titta på teve en stund, mestadels dokumentärer och naturprogram. Sambon jobbar i skogen, gillar att jaga (utan att vara jaktidiot) och sitter gärna vid datorn och spelar spel eller slösurfar. Gudars så pensionärstråkiga vi låter.... :D

Skansen? Och sen promenad runt Djurgården om vädret tillåter.
 
Får dock erkänna att jag inte har en aning om vad jag skulle göra om jag skulle tillbringa ett par dagar i Jämtland, där jag antar att TS bor. :p (Inomhusgrejer kan jag hitta på, men då kan jag ju lika gärna sitta hemma och läsa, tex.)

Fast det känns lite som en no-brainer - man går ut i naturen? Ev med hjälp av medhavd cykel. Eller i skogen om det kanske finns vandringsleder/naturreservat eller liknande. Bada om det är sommar. Och har man tur finns det ett fik inom räckhåll.
 
Så intressant! Jag (född och uppvuxen i Norrland, ska medges) älskar stora städer och allt de har att erbjuda, önskar ofta att jag kunde dela mitt liv med t.ex. Stockholm (eller varför inte New York?) och det lilla stillsamma samhälle jag nu bor i.

Men jag skulle absolut inte ha problem med att roa mig i Jämtland! Framförallt om jag fick ha min hund med mig, då skulle jag kunna tillbringa åtskilliga dagar med att vandra i skog och mark, kanske på fjället, och verkligen älska det! Jag kunde lätt tillbringa ett antal dagar enbart med att plocka bär!

Så helt orimligt är det inte att älska bäggedera!
 
Fast det känns lite som en no-brainer - man går ut i naturen? Ev med hjälp av medhavd cykel. Eller i skogen om det kanske finns vandringsleder/naturreservat eller liknande. Bada om det är sommar. Och har man tur finns det ett fik inom räckhåll.
Och det är väl här nånstans jag känner en viss identifikation med lantisarna som ska åka till storstan, men tyvärr inte tycker om folk. Här har vi stadsbon som hypotetiskt ska åka till Jämtland och bara nästan tycker om naturen och inte alls om att bada. :p
 
Och det är väl här nånstans jag känner en viss identifikation med lantisarna som ska åka till storstan, men tyvärr inte tycker om folk. Här har vi stadsbon som hypotetiskt ska åka till Jämtland och bara nästan tycker om naturen och inte alls om att bada. :p

What's not to like? ;)



15876913_387369601606646_1804491876183572480_n.jpg

:D
 
Och det är väl här nånstans jag känner en viss identifikation med lantisarna som ska åka till storstan, men tyvärr inte tycker om folk. Här har vi stadsbon som hypotetiskt ska åka till Jämtland och bara nästan tycker om naturen och inte alls om att bada. :p
Då blir det till att åka vildmarksvägen. Upp och titta på snödrivor och renar på kalfjället. På sommaren. Utan att behöva lämna bilen. Om du nu skulle bli tvungen att roa dig i Jämtland någon gång. :D
 
Då blir det till att åka vildmarksvägen. Upp och titta på snödrivor och renar på kalfjället. På sommaren. Utan att behöva lämna bilen. Om du nu skulle bli tvungen att roa dig i Jämtland någon gång. :D
Åka bil gillar jag verkligen inte! Det är den sämsta av alla lantisaktiviteter, då fiskar jag hellre! :D

@athena_arabians Jag ser att det är stiligt, liksom. Men vad ska jag göra med det?

När jag är hos folk som har en sån där vacker vy utanför sitt fönster och jag förväntas beundra den, fylls jag av en inre tomhet. Det är allt som händer.

Stadsvyer, däremot, gör jag mig glad och munter. Jag råder inte över detta, jag är bara sådan.
 
Vackert på kort, inget för mig IRL mer än i mkt korta doser ;)

Jag älskar att sitta och titta ut över takåsarna från mitt vindsfönster. Älskar att kunna gå ut runt hörnet och hitta allt jag behöver där (barer :angel: restauranger, kommunikationer...). Sen tycker jag att Sthlm är lite för litet och inte minst för kallt ;)
Inget mot hur kallt det säkert är på det nedre av fotona! Hu!
 
Åka bil gillar jag verkligen inte! Det är den sämsta av alla lantisaktiviteter, då fiskar jag hellre! :D

@athena_arabians Jag ser att det är stiligt, liksom. Men vad ska jag göra med det?

När jag är hos folk som har en sån där vacker vy utanför sitt fönster och jag förväntas beundra den, fylls jag av en inre tomhet. Det är allt som händer.

Stadsvyer, däremot, gör jag mig glad och munter. Jag råder inte över detta, jag är bara sådan.

Vi är alla olika :) Jag blir uppfylld och imponerad av naturens skönhet när jag ser sådana vyer. Det är underbart att sätta sig/luta sig mot en sluttning och bara njuta. Väldigt meditativt och renande.

Inget mot hur kallt det säkert är på det nedre av fotona! Hu!

Inte kallt alls, några minusgrader bara. Det är inte fuktigt och eländigt här ;)
 
What's not to like? ;)



15876913_387369601606646_1804491876183572480_n.jpg

:D

Sorry, men det är inte alls något som jag uppskattar.

Snö går alltid bort.

Berg kan vara vackra att se på bild.

För mig skulle det kännas som ett straff att fjällvandra.

Jag älskar städer och historia och turistar helst i städer med gammal historia, typ Berlin och Edinburgh.

Jag håller på att flytta för att det känns som att jag bor på landet eftersom det inte finns någon tunnelbana där jag bor.
 
Gillar man böcker finns det fantastiska antikvariat att rota runt it. Såna där lite udda med böckerna i travar överallt.

Nu är ju Skansen den största turistfällan iofs, men det är inte bara turister utan massor av Stockholmare som är där också. Det är ganska unikt som (tror jag) världens största friluftsmuseum. Och eftersom det är så stort så kan man alltid hitta lite off ställen att strosa på och kolla in historisk arkitektur, allt från kåtor till skånegårdar - när man var liten var det roligaste som fanns att få klappa på hästar :love: Att titta på björn och varg är kanske inte direkt vad du och din sambo vill göra!

Skansen är definitivt värt ett besök, om ni orkar är det kul att kombinera med Vasamuseet. Och, man kanske behöver ha alibi i form av minderåriga, men jag gillar Astrid Lindgren också som ligger ganska nära. Världens nostalgitripp!
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 379
Senast: Whoever
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 589
Senast: Exile
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 690
Senast: Lhas
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 531
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp