Bukefalos 28 år!

lasta besvärlig häst själv

vinkelina

Trådstartare
Funderar på att hyra transport i vinter för att komma iväg och träna. Dock har jag inte den mest lättlastade hästen. Tyvärr. Skulle dock önska att jag inte är beroende av andra när jag lastar, utan klarar av det själv.

Problemet är att hon vägrar gå rakt på rampen, utan i stället går hon på sidan om, och svänger 180 grader, dvs står med rumpan mot dragbilen och sticker in huvudet i transporten. Har tagit upp till 4 timmar att lasta henne, men nu har vi kommit på knepet. Jag går in och håller hennes huvud in i transporten, medas medhjälparen står och puttar på henne med spö tills hon strå rätt, alt går in (kan alltså gå in från sidan av rampen) så nu tar de kanske 5 min.

Kan ej själv hålla henne och putta med spö från insidan av transporten pga vinkeln hon ställer sig i (har testat tobbe larsons metod på henne, men funkar inte, hon blir i den situationen för stark för mig) Använder i dagens läge kedja i munnen vid sådana tillfällen för att få mera styrka.

funderar på nått med longeringslina ut genom skötardörren så att jag kan hålla i/"dra" samtidigt som jag puttar på henne med spö. För när hon väl går på går hon rakt in, utan att tveka, står snällt, väntar på signal att gå ut osv.
 
Sv: lasta besvärlig häst själv

Hon får spunk av linor. Lägger hela tyngden på. Vet ej om jag vågar.

Ganska knasigt egentligen. Hon älskar att resa och komma till nya platser. Men bråkar bara för att.
 
Sv: lasta besvärlig häst själv

skicka in? min häst är/ var svårlastad, men använder också pet metoden som du dock så lastar jag själv genom att rikta hästens huvud in i släpet och peta på rumpan tills hon går in för gör man rätt så går dom in förr eller senare :p.
har en gammal film från lastträning innan hon gick att få in de 2 sista dm så man kunde stänga bakbommen, men visar typ hur jag står och gör...


är otroligt härligt att kunna lasta och köra iväg själv, för mig är det väldigt svårt också att hitta hästvan hjälpreda för varje gång jag ska iväg.
lindalif91
[/URL][/IMG]
 
Sv: lasta besvärlig häst själv

longerlina runt bommen fram och sen själv stå bak vid lämmen har jag gjort när jag lastar själv.
 
Sv: lasta besvärlig häst själv

Det är väl jättebra om du kan hyra en transport och träna på att lasta!
Inte i samband med att ni ska iväg, utan bara i lugn och ro, ofta.

Att ha kedja i munnen osv låter inte särskilt shysst alls.

Min häst var tidigare väldigt svårlastad (envis och behagade inte).
Vi skaffade eget släp och har gjort det till något trevligt och hon går att skicka på lös utan problem.
 
Sv: lasta besvärlig häst själv

Lina runt och ut genom skötardörren, sedan gå ut där och peta in henne. Borde funka om hon kan tänka sig att kliva på själv utan att någon går före. Dock inte kedja i munnen då, kan sluta illa känns det som.

Sedan träna, träna och träna lite mer! Enklast är att skicka in en sådan häst. Hon vet att hon kan bestämma själv låter det som, min häst har haft två perioder och den första tog jag hjälp av tränare, andra klarade jag att lösa själv på 10 minuter med hjälp av övningarna jag hade med mig från sist som går ut på bland annat att skicka honom över saker på volt, sedan stanna innan, på och efter saken som kan vara presenning, träbro, planka. Han ska lära sig att gå lugnt när jag skickar honom mellan mig och transporten, likadant där att stanna innan, bredvid och efter i båda varven. Sist har jag longerat honom över rampen på transporten, stannat innan, på och efter och stå kvar till jag ber om att han ska gå. Efter detta har han "helt plötsligt" bara fortsatt med att gå in i släpet när jag till slut skickar honom ditåt i stället för över rampen. Det kommer liksom av sig själv. Jag skickar till exempel ut i vänster varv genom att stå på hans inner sida vid bogen, visa/peka vägen med vänster arm och när han hajat vilket håll jag menar så sänker jag vänster och höjer höger arm lite.

Lite NH-inspirerat med krydda av egna idéer. Lastar i stallgrimma och grimskaft utan att dra eller peta utan endast små gester med kropp o armar.
 
Senast ändrad:
Sv: lasta besvärlig häst själv

tror detta är mera en grej hon fått för sig att man kan göra (gammal tant med egna ideer) om vi säger så *visslar* sommaren 2011 då vi var i väg nästan varje vecka måste hon i alla fall bråka lite, men var mer som att hon gjorde som hon brukade, vi viftade lite med spö så kom hon på att aj jo, jag får ju "stryk" om jag inte går in.
 
Sv: lasta besvärlig häst själv

Ställ släpet längs staket eller stallvägg så att hon inte kan vända runt. Alternativt backa in släpet mot stalldörren.
 
Sv: lasta besvärlig häst själv

Jag hade ställt transporten vid väggen, ställt mig på den fria sidan och skickat in hästen genom att driva bakifrån genom förlängd arm (spö).

Går hästen i det läget över dig är problemet större än att den är svårlastad. Själv har jag aldrig meckat med longerlinor genom skötardörren, jag föredrar att gå direkt på den rutin jag sedan ska använda (och jag kräver av alla hästar att de ska gå att skicka in).
 
Sv: lasta besvärlig häst själv

longerlina runt bommen fram och sen själv stå bak vid lämmen har jag gjort när jag lastar själv.

Precis så gjorde vi för att få våran extremt svårlastade kille in i släpet.
Ingenting annan fungerade. Han frös fast, stegrade och gick därifrån. Det enda som verkligen funkat är en longerlina, runt frambommen och sen hålla i änden själv.
Det är kanon!
 
Sv: lasta besvärlig häst själv

Om det bara handlar om att hon går på sidan, så en kompis till mig lastar och åker med sin själv. Hon har fixat avsågade hinderstöd, med stadig botten som hon har i den tomma lastspiltan när hon åker, sen ställer hon ut dem med en lina på höger sida av transporten så att hästen inte kan gå ut där. funkar jättebra för henne.
 
Sv: lasta besvärlig häst själv

Kl

För enmannalastning är ju det lättaste att lära sig att skicka in hästen..men det är inte alltid så lätt heller.

Jag har lastat flera hästar som inte vill gå rakt fram, utan gärna bryter ut det sista de gör och nästintill känns omöjliga att få med huvudet rakt in/mot transporten så att säga.

Det bästa knepet i det läget har för mig varit (säger inte att det funkar) att helt enkelt låta hästen kliva på där den står..hamnar den på sidan så får den kliva upp/in från sidan också. Det jag märkt med den metoden är att hästarna inte hinner planera lika mycket som när man måste "gå om" dvs gå runt i en cirkel för att gå rakt mot transporten igen..och så snirklar hästen iväg på sidan igen..

Har funkat varenda gång med lite tålamod och det bästa är när man hinner ligga steget före och luras lite :D
När det börjar komma till linor och spön är min erfarenhet att det bara blir värre och värre för varje lastningstillfälle, om man då inte skrämmer hästen rejält som inte känns som ett vidare snällt upplägg..

Jag hade backat tillbaka till grundträning där man lasttränar varje dag för att göra det till en naturlig grej, är helt övertygad om att det skulle släppa för alla om man inte gör så stor sak av det.

Ett tips till är att be någon annan än en själv lasta, man ska inte ens titta på..många gånger knatar hästen bara på då iom att den som håller i snöret inte bygger upp samma förväntningar hos hästen som man själv gör.
Ännu ett tips är att ha tid, börja hellre lasta timmar innan ifall man är orolig..stress är det sista man behöver vid lastning..det kan göra det totalt omöjligt.

Just nu hjälper jag till och lastar en av stallets "svårlastade" hästar..som knatar in på max 5 min med lite tvekan men det är ingen svårlastad häst enl mig. Med hästägaren så totalvägrar hästen tydligen och kan göra det i timmar enligt denne. Jag menar inte att jag är lastproffs på något vis, utan jag är ganska säker på att många gånger är det vi själva som förstör omedvetet med den ev stress eller andra signaler vi sänder ut vid lastning..har man förväntningar på att det ska gå dåligt, så gör det förmodligen det..eller klassikern, att man har bråttom, är stressad och hur man än gör så går hästen inte in.

Jag kan ha problem med min egen då han är fruktansvärt smart och oftast lyckas hamna steget före mig helt enkelt. Vi har inte lastning som ett vardagligt inslag heller och det ställer till det ibland för oss.
 
Senast ändrad:
Sv: lasta besvärlig häst själv

Tillägger att lina in och att putta in hästen kan bli totalt livsfarligt..det skulle jag akta mig för..Rätt vad det är får hästen panik och då finns inget som stoppar, den kommer offra allt för att ta sig fri. Blir hästen för stark eller får panik måste man kunna släppa den och skydda sig själv för att inte skadas, som människa kan vi omöjligt hålla en häst i ett sånt läge.


Såna metoder tycker jag man endast tar till om lastningen är akut för att man behöver få hästen till klinik snarast tex och man ska vara mycket medveten om riskerna
 
Sv: lasta besvärlig häst själv

Ja och anledningen till att det är dumt att vända och ta ett varv på gårdssplan är ju att du varje gång talar om för hästen att den gjort rätt som inte ville gå in :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 162
Utrustning Jag har ju tidigare skrivit om min lilla Welsh som vid tre av fyra gånger hon åkt hoppat bom i transporten. Tack och lov har vi alltid...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 189
Senast: Thera
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 257
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Det börjar dra ihop sig nu och jag funderar på hur jag ska lösa och tänka kring två punkter när hästarna ska hem. Nya hästen ska...
Svar
8
· Visningar
1 501
Senast: Aslan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp