Låta barnen åka och bada själv på bad..

Status
Stängd för vidare inlägg.
A

ankans

Min son är 11 år. Många av hans kamrater får åka till baden själv, utan föräldrar.. Jag vägrar, jag är livrädd.. Han simmar jättebra, och jag kommer ihåg att jag fick göra det själv när jag var liten...

Hur gör ni med era, vad är lämplig ålder?
 
Sv: Låta barnen åka och bada själv på bad..

Jag skulle aldrig släppa iväg mina barn till sjön själva. Däremot får de åka till badhuset själva. Jag är en sån där mamma på stranden som sitter och räknar barn hela tiden, 1, 2, 3. dessutom har jag lite svårt att inte hålla koll på andra barn heller, då jag tycker att andra föräldrar låter sina små barn vara på lite väl djupt vatten.

Hönsmamma, and i´m proud
//millus- vars barn är 12, 10 och 5
 
Sv: Låta barnen åka och bada själv på bad..

jag menar ett utomhusbad, med vakter etc... Får alla dina åka ihop till badhuset själv?

Sjön eller havet är TOTALT utanför min tankesfär...


Jag är kanske en kyckling mamma då :cry: Fast, Sebastian (sonen) sa till mig en dag när han frågade, att han inte blev ledsen utan var glad att hans mamma är rädd om honom, så han verkar ändå förstå :love:
 
Sv: Låta barnen åka och bada själv på bad..

Gör som jag gjorde när mina var små(tror de var i tolvårsåldern när jag lät dem cykla till sjön med kompisar)...efter en timma cyklade jag ner med glass/fika eller sallad... alltid uppskattat av barn och kompisar, och mamma fick lugn och ro :angel: ;)
 
Sv: Låta barnen åka och bada själv på bad..

Jag är lika hönsig. Dottern skulle med en kompis och bada förra veckan. Jag kollade noga var och om det fanns vuxen hemma innan jag sa ok.
 
Sv: Låta barnen åka och bada själv på bad..

ja, det är jobbigt, det är som om de sträcker en lina som snart brister lixom (är det navelsträngen månntro? :crazy: )

Vi har en badbuss här som barnen kan åka med, får kanske låta han åka med en gång då, vi är ju hemma och han har sin mobil....
 
Sv: Låta barnen åka och bada själv på bad..

femåringen får naturligtvis inte åka till badhuset utan mig eller pappan. de andra två skulle få det. Fast jag vet inte med utomhusbad, det känns som det är lite vildare där. Jag skulle nog helst vara med.

//millus
 
Sv: Låta barnen åka och bada själv på bad..

Min 10-åring får inte åka och bada utan att någon vuxen är med. Hon kan simma, men jag tycker iaf att hon är för liten. Jag är som millus, sitter och räknar in barnen när vi är och badar :o
 
Sv: Låta barnen åka och bada själv på bad..

ja, det är jättesvårt det här :confused: jag pratade lite med honom idag och han verkar ändå inte jätteivirig så jag kanske kan skjuta fram det lite.....
 
Sv: Låta barnen åka och bada själv på bad..

Mina var i 10-årsåldern när dom for iväg själva till sjön med kompisar. Naturligtvis kunde dom simma. Jag var i samma ålder när jag for iväg med kompisar för att bada. Jag är rädd för att för mycket kontroll kväver ungarnas utveckling.
 
Sv: Låta barnen åka och bada själv på bad..

Jag inser att jag nog tillåter mer än andra här :o , 11-åringar här har fått åka och bada med, vad jag bedömt, som vettiga kompisar.

Men ansvar lär sig ju inte ett barn på en natt, och jag tycker att reviret och ansvaret vidgats gradvis för barnen.

/Jane
 
Sv: Låta barnen åka och bada själv på bad..

Sommaren mellan 7an och 8an tycker jag är lämpligt att släppa iväg dem första gångerna.
 
Sv: Låta barnen åka och bada själv på bad..

Här har vi en simgräns, kan man simma 100 meter, dyka och flyta då får man tillträde till vattnet.
Vi bor vid en av Norrlands stora älvar så det är svårt att neka, bättre då att lära ut vad som behövs och visa på såna saker som att man simmar mot strömmen så glider man hem om man blir trött. Vatten är skoj men det är viktigt med respekt!
Här började de dessutom att bada när det var nio (9) grader i vattnet.
 
Sv: Låta barnen åka och bada själv på bad..

Känns svårt det här, man får nog gå efter magkänsla tror jag, hur mogna och ansvarsfulla man känner att de är.

Min son kan bli lite ivrig och vild, det är väl igentligen det som skrämmer en mest, å andra sidan har han varit ensam hemma och morgon och eftermiddag det senaste året och klarat det med bravur...

Jag får fundera lite till :crazy: Finns det ingen uppslagsbok till förvirrade föräldrar :confused: :confused:
 
Sv: Låta barnen åka och bada själv på bad..

Det finns väl ganska många böcker till förvirrade föräldrar :p Barnaboken är ju allmänt om att lita på sig själv som förälder, annars är ju Émile av Rousseau en förspråkare för att lära barnen hantera sin omgivning.

Men det måste väl handla om magkänsla och att kunna motivera för barnet och för sig själv. Barnet är inte moget för han gjort ditten och dutten tidigare som inte varit bra.

Tillit förtjänar man. Är det bara jag som har i färskt minne hur stolta barnen varit första gången de själva gått och handlat en liter mjölk? Åkt buss själva? Reviren som vidgats sakta men säkert. Lika stolt måste väl ett barn bli som förtjänat att släppas iväg att bada alldeles själv? EFTERSOM man tidigare visat sig ansvarsfull så får man nu.

/Jane
 
Sv: Låta barnen åka och bada själv på bad..

Mina har fått bada själva i ett par år nu och de är nu snart 12 resp. 13,5 år gamla. Det är svårt att neka bad när man bor vid havet och alla andra får. Den yngsta hängde med på ett "bananskal", men han är å andra sidan som en fisk i vattnet. Oftast badar de på en allmän badplats och där är det ju alltid några vuxna och eftersom vi bor i ett litet samhälle så vet de flesta vilka ungar som hör till vem och kan säga till dem om det skulle behövas, men de vet också om att om jag får höra att de är stökiga och knuffas o dyl så är det slutbadat på egen hand.
Jag är uppvuxen i samma samhälle och vi åkte tidigt själva till badplatsen. Oftast var det stora gäng som drog i väg på cykel.
Överlag är jag nog ganska tillåtande. De får tex ta bussen in till stan och handla själva. T o m den yngsta fixar att passa busstider och kan handla kläder på egen hand. Det stärker självförtroendet massor!
Jag är glad att mina ungar är självständiga och vågar göra saker på egen hand. De har nyligen varit på Sportscamp (idrottsläger) utan att ha med sig egna kompisar. De resonerar som så att de träffar nya kompisar där, och det har de gjort varje år. Hade de haft med sig egna kompisar så hade de kanske inte tagit kontakt med de nya?
 
Sv: Låta barnen åka och bada själv på bad..

Är det badvakter på badplatsen skulle jag låta honom få åka. Han låter som en liten vettig kille :angel: .
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 929
Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 864
Senast: Mirtai
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 517
Senast: Amha
·
Övr. Barn Som rubriken lyder: vad får ditt/dina barn i julklapp av dig/er i år? Brasklapp: Vill man så får man gärna berätta hur man resonerar...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 573

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp