ledarskapsproblem!

Sv: ledarskapsproblem!

Vadå? Menar du att du inte skulle lita på en hästpratare, som du bara talat med i telefon, om denna sa att din häst hade fel på njurarna? :O Hemska människa, du måste hata din häst! ;)
 
Sv: ledarskapsproblem!

Jag tycker iaf inte att du behöver ta ut någon veterinär för din häst nu om du inte misstänker att hon är sjuk/skadad. Veterinärer har inte mycket att säga om ryggproblem, spänningar och liknande. Jag tycker att du gjort rätt som tagit ut kiropraktor och massör. Mer än nog eftersom att du till och med tog ut två, det gör man oftast inte.

Nu tror jag inte på hästviskare på telefon personligen. Jag har faktiskt provat en som kommit och träffat hästen dock när hon var ute hos stallkompisarnas hästar. En del saker var spot on, andra vet man inte. Så jag förhåller mig fortfarande skeptisk. Däremot har jag faktiskt också fått beskedet att min häst har problem med njurarna av en person som inte var veterinär och utan några prover. Jag ringde då runt till tre olika kliniker och frågade om det var möjligt att ta prover. Jag fick till svar att ingen kunde säga att min häst hade njurproblem såsom jag fått sagt och de nekade mig att utreda det vidare. Efter konsultation med två personer inom alternativmedicin fick jag iaf naturmedicin som skulle stötta njurarna och anser att det gjorde nytta. Så om du vill prova något som nån annan tycker är påhitt så ska du göra som du själv vill och strunta i andras åsikter, tycker jag. ;) Men hästens hälsa ska alltid gå först.
 
Senast ändrad:
Sv: ledarskapsproblem!

va? jo jag tror på det hon sa faktiskt, för att det var mycket som stämde.
Men innan var jag skeptisk till sånt, liksom aldrig ens sett hästen.
Nej jag älskar min häst.
 
Sv: ledarskapsproblem!

Nu svarade ju inte jag på det du skrev.. utan på en annan användares inlägg. Vilket gör ditt svar helt irrelevant.
 
Sv: ledarskapsproblem!

Googla lite om homeopati, det är humbug. Sen om du verkligen tror på henne ska du självfallet kontakta veterinär. För som sagt, homeopati är crap.
 
Sv: ledarskapsproblem!

ja jag vet inte.
vad jag förstått så "känner" (om man nu tror på de förstås)
minsta lilla krämpa och hon sa iaf att vi inte behövde kontakta vet av det hon såg.
 
Sv: ledarskapsproblem!

Lycka till!

Det låter som om det kommer bli bättre för er nu:)

Jag vet inte om massören/kiropraktorn sa det, men det kan ta ett tag för musklerna att "glömma" att de var spända. Det innebär att hon i vissa situationer kan bete sig som innan, för att hennes muskler TROR det ska göra ont. Hon kommer så småningom sluta med det isf när hon märker att det inte gör ont :)

Härligt att det känns bra :laugh:
 
Sv: ledarskapsproblem!

Sluta snacka skit om homopati! Det hjälper för en del och enligt egna erfarenheter är ibland läkare och veterinärer rena rama bluffen! Det är mycket försäljningssnack hos den typen. Men hos homiatriker har jag sällan blivit påprackad grejer utan har kommit undan all skit och blivit bättre. Det är individuellt och bara för att det inte fungerat för dig så kan det faktiskt fungera för andra.
 
Sv: ledarskapsproblem!

Sluta snacka skit om homopati! Det hjälper för en del och enligt egna erfarenheter är ibland läkare och veterinärer rena rama bluffen! Det är mycket försäljningssnack hos den typen. Men hos homiatriker har jag sällan blivit påprackad grejer utan har kommit undan all skit och blivit bättre. Det är individuellt och bara för att det inte fungerat för dig så kan det faktiskt fungera för andra.

Glöm INTE placeboeffekten
 
Sv: ledarskapsproblem!

Homeopatin kan fungera på samma sätt som vaccination.
jäkla långdragen procedur bara...
 
Sv: ledarskapsproblem!

Jo, jag vet att det finns de som upplevt sig hjälpta. Det hindrar inte att preparaten är så utspädda att inte en molekyl av det verksamma ämnet är kvar. Dessutom blir medlem mer verksamma ju mer de späds ut...

Sen har vi hela lika-botar-lika-tänket. Att ett medel som ger vissa symptom till en frisk människa botar en sjuk som har just de symptomen. Eller, eftersom kaffe är uppiggande innebär en kopp kaffe utspädd i atlanten ett bra sömnmedel. Häller du det i Stilla Havet har du ett narkosmedel. Fast homeopatpreparaten är ännu mer utspädda...

Så vad som hjälper är intressant. Att det inte är preparaten är helt klart.
 
Sv: ledarskapsproblem!

Din egen vilja och övertygelse kan hjälpa till mycket i ett tillfrisknande men men hur man ska förklara det för en häst vet jag faktiskt inte.

Så jag är lite konservativ i min hästhållning och ringer veterinären...
 
Sv: ledarskapsproblem!

troligen så beror mitt problem på ledarskap, hon har kanske ont någonstans med massören sa att hon inte kunde hitta ngt som gjorde direkt ont och gav henne tillåtelse att bete sig sådär. Alla jag känner som kan ngt om hästar säger att jag ska vara stenhård och ryta till och tex smälla till på nosen när hon hugger och visa att jag bestämmer annars kan det bli farligt.
Men ni som tycker att det är fel att korrigera hästar som dom flesta med "gammalt hästvett" gör, hur tycker ni att man ska korrigrera då? jag måste ju säga till, det är ju inte okej.
 
Sv: ledarskapsproblem!

Det var ingen kritik mot dig i mitt senaste inlägg utan bara jag som luftade mina konservativa åsikter:)

Min tanke med mina svar har varit denna: Första steget är att ställa smärta utom tvivel, så den inte agerar utifrån försvar. När det visar sig att hästen är frisk som en nötkärna så kan man agera annorlunda. I mina ögon får en häst aldrig bitas, sparkas eller springa över dig. Men när man inte har hästen framför sig så är man försiktig med att säga "klappa till den" för att det är omöjligt att veta om det är vissa situationer som triggar beteendet.

Mitt råd att kontakta en veterinär och göra en ordentlig besiktning kvarstår. Trippar den igenom det utan anmärkning så finns det alla gånger riktigt bra kurser i ledarskap som du kan ha stor nytta av.
 
Sv: ledarskapsproblem!

troligen så beror mitt problem på ledarskap, hon har kanske ont någonstans med massören sa att hon inte kunde hitta ngt som gjorde direkt ont och gav henne tillåtelse att bete sig sådär. Alla jag känner som kan ngt om hästar säger att jag ska vara stenhård och ryta till och tex smälla till på nosen när hon hugger och visa att jag bestämmer annars kan det bli farligt.
Men ni som tycker att det är fel att korrigera hästar som dom flesta med "gammalt hästvett" gör, hur tycker ni att man ska korrigrera då? jag måste ju säga till, det är ju inte okej.

Jag har inte läst så mycket i den här tråden men jag reagerade på "... smälla till på nosen ..." Jag vill bara säga att du, främst för din egen skull, inte skall slåss med hästen. Du har små möjligheter att vinna ett slagsmål eftersom hästen har mycket bättre reaktionstid. Du måste hitta ett smart sätt att komma tillrätta med hästens/dina problem.

Har hon huggit eller hotar hon bara?
 
Sv: ledarskapsproblem!

hon hugger hela tiden när man tex sadlar, ibland vad andra tillfällen. Hon naffsar på en när man leder, ibland borstar ibland bara klappar.
Men när man tex sadlar så hugger hon på allvar.
 
Sv: ledarskapsproblem!

hon hugger hela tiden när man tex sadlar, ibland vad andra tillfällen. Hon naffsar på en när man leder, ibland borstar ibland bara klappar.
Men när man tex sadlar så hugger hon på allvar.

Jag tror du ska skilja på nafsandet och huggandet. Nafsandet ser jag som en olat som kan komma av lite för mycket godis men med huggandet vill hon säga något.
Det kan bero på mycket:
*Smärta i ryggen (pga av felaktig sadel, oupptäckt hälta etc)
*Sadeltvång (pga oförsiktigt sadling av någon någongång)
*Smärta i musklerna under magen

När du palperar ryggen, vad händer då?
 
Sv: ledarskapsproblem!

troligen så beror mitt problem på ledarskap, hon har kanske ont någonstans med massören sa att hon inte kunde hitta ngt som gjorde direkt ont och gav henne tillåtelse att bete sig sådär. Alla jag känner som kan ngt om hästar säger att jag ska vara stenhård och ryta till och tex smälla till på nosen när hon hugger och visa att jag bestämmer annars kan det bli farligt.
Men ni som tycker att det är fel att korrigera hästar som dom flesta med "gammalt hästvett" gör, hur tycker ni att man ska korrigrera då? jag måste ju säga till, det är ju inte okej.


Nu skrev jag ju en massa i början av tråden ang konkret hantering. Men vill kommentera det fetade ovan - jag skulle säga att ingen med "gammalt hästvett" skulle rekommendera den typ av korrigeringar som du skrivit om.

Jag förstår att det är så de gör i ditt stall, och att du är ung och inte har något att jämföra med. Men sök hjälp från folk som inte ber dig att slå och skrämma din häst - bevisligen har det inte funkat. Det kommer inte funka bättre för att du slår mer eller hårdare.

Med det sagt - Det är bra att du börjar fundera över hennes reaktioner med tanke på smärta, istället för att omedelbart tänka "dominans".

Jag ger inte ett öre för homeopati och djurpratade dock. Ta ut en riktig veterinär. Sluta tänk rangskala och hierarki där du ska "stå överst". Försök tänka ömsesidig respekt och kommunikation istället.

Du är människa - du har hjärnan. Hon är häst - hon reagerar på instinkt.

Det är ditt jobb att hitta en kommunikation där hon känner sig trygg och kan lyssna.
 
Senast ändrad:
Sv: ledarskapsproblem!

Glöm INTE placeboeffekten

Självklart glömmer jag inte den! :)
Men jag kan absolut inte glömma mina problem jag hade efter skador som läkarna inte kunde hjälpa mig med. Att mata mig med smärtstillande var allt.
Tack vare det kan jag inte använda mig av någon typ av smärtstillande längre, är i princip resistent mot det.
Homiatrikern jag sökte mig till hjälpte mig och visst att det tog ett tag att få ordning på allt men jag mår iallafall bra nu.

Jag vet dock inte varifrån Yennork har fått informationen att det skulle vara så fruktansvärt utspätt med dessa medel dock.

Kan ju erkänna att jag hellre stoppar i mig och använder mig av preparat som naturen själv har skapat än en massa kemiskt framställda mediciner som bryter ner och tar kål på mig.

End of the story!

Nu hjälper vi Eliin98 istället ;)
 
Sv: ledarskapsproblem!

Låter nästan på pricken som mitt islandssto när jag köpte henne. Mkt ranghög och ännu mer egen vilja. Den som red in henne kände igen henne direkt efter 10år och säkert några hundra hästar senare :angel:

Ändå fast jag är tuff och haft häst i över 20år inkl jobbat med dom på heltid så var de ett tuffare projekt än väntat. Första gången för tränare så red jag för en mkt rutinerad kille och han sa att jag alltid skulle få jobba mot hennes psyke och nu snart 5,5år senare är jag benägen att hålla med honom :D. Även om jag aldrig släpper henne nu

Finns de någon/vettig tränare i närheten av dig?

En bra och lugn tränare med pondus sen spelar de ingen större roll om de är en som tränar islandshästar, western, dressyr eller vad de än må vara så här i början. Även om jag pysslar NH inspirerat så tror jag inte de spelar någon som hellst roll.

Vill inte ge några som helst praktiska råd för kan bli hur fel som helst.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
770
Senast: Lutten
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 348
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
460
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 672
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp