ledarskapsproblem!

Sv: ledarskapsproblem!

tack för alla svar!

är det någon som vet vem Rosa Woxlin är?
har fått tips av en bekant om att hon är bra (nh-tränare av ngt slag)
 
Sv: ledarskapsproblem!

Jag känner till henne. Har pm:at dig tidigare så du kan ju svara på det :).
 
Sv: ledarskapsproblem!

Hej tänkte uppdatera lite med vad som hänt, ni ville ju gärna veta.
två st massörer/kriopraktor har turas om att vara här 3 ggr.
Dom hittade (låsning ?) i SI-leden bak på ryggen, troligen pga att hon har gått omkull elr halkat ngn gång i hagen elr ngt.
Hon hade även massa spänningar lite överallt men det är väl vanligt.
Tex nacken, manken, halsen, bicepsmuskler osv.
även legamentsläpp hade hon.
efter Första behandlingen så fick jag i order att massera 1 gång i veckan och göra lite streching tex höja upp ryggen (när man står bakom och trycker)
Sen kom den andra massören ca en vecka senare. Hon konstanderade att alla spänningar osv var borta/mycket bättre även ryggproblemet var bättre som jag fattade det. Hon förklarade att det var SI-leden och visade en övning jag skulle göra efter ridning, en person drar svansen åt sidan mendans man backar hästen, då släpper det tydligen satt hon sänker huvudet och tuggar.
jag skulle även smörja lite med liniment och kunde massera lite om jag ville.
massören kollade även lite snabbt på´när jag sprang med hästen i halvt mörker.
hon bråkade och naffsade och försökte dra iväg och fjanta sig så det gick inte så bra men massören kunde konstantera att hon hade en rörelsestörning på höger bak.

Sen kom den första massören ut igen förra veckan (ca 11 dagar senare) och hästen var ännu bättre och mjukare som jag fattade det.
Hon "fixade" ryggen igen och sa att jag skulle göra back/svans övningen före och efter ridning och massera manken till bakdelen av ryggen och även massera några "veck" på halsen ibland.
Hon sa inte att dom behövde återkomma igen snart men hon rekommonderade att vi åker till klinik och gör en riktig besikting/hältutredning om hennes "bråkighet" kvarstår.
För vi kan ju inte heller ta ut NH-tränare innan vi kollat upp henne RIKTIGT.

Ingen av massören trodde att ryggontet berodde på sadlen för hon hade inge spänningar där sadeln sitter.

Hur hon beter sig just nu- Hon har faktiskt blivit mindre sur. Men hon har fortfarande ett riktigt dåligt beteende ganska ofta.
Tex i hagen, hon står oftast still eller tom kommer fram när man ska hämta henne men ibland om hon står någon stans och man ska gå fram och tex rätta till ett täcke så kan hon vända baken mot en och lyfta benet.
när man leder henne går hon oftast bra och hon har inte dragit iväg på ett tag *peppar peppar* går hon före mig brukar jag stanna och backa henne. Det hon brukar göra när man leder ibaland är att respektlöst naffsa/bita en i ryggen, då brukar jag bara ryta eller slänga med grimmskafter bakom mig.
inne i stallet är hon för det mesta snäll när man borstar osv, hon kan naffsa till någon gång men det är inte sån där elak naffsning mer respektlös. Men vissa dagar är värre, då kan hon bete sig nästan lika illa när man borstar som när man sadlar.
Jag försöker undvika att hon biter mig genom att sätta fast henne kort när man sadlar tex, då försöker hon hugga ett tag men sen står hon bara där helt lugnt med öronen frammåt.
buffar hon på mig brukar jag backa henne.
biter/naffsar hon brukar jag ryta till lite och oftasta vara beredd innan med en handflata och putta undan/vifta till henne lite på nosen.
dock så¨skärper hon sig aldrig typ så jag brukar oftast försöka undvika situationer då hon bråkar.
jag försöker även flytta på henne ganska mycket.
Det är hon bra på.
Hon är värst när hon är "lös" tex när jag ska sitta upp elr ngt då kan hon börja buffla iväg mig och naffsa och hålla på och jag försöker putta undan och flytta henne ibland vifta till på nosen så hon ska sluta bitas men sen när jag går nära igen för att sitta upp så börjar hon igen så håller vi på ett tag till hon slutar.

Jag vet inte om det beror på smärta elr ledarskap men när hon gör det känns det som ledarskap.

hon respekterar inte mig och testar mig.

ena massören sa att hon inte kunde hitta ngt fel på henne som gav henne rätt att bete sig som hon gör och att jag måste bli lite sur på henne och säga till, den andra massören sa också att jag skulle säga till ordenligt tex "slå´" till på mulen med handen när hon bits.

dock så är hästen ofta mysig och go när hon inte får sina "bråkningar"


om hon har blivit bättra pga massagen, homopatpillren elr vad det är vet jag inte men lite bättre har hon blivit trots allt.

Men nu när jag tänker efter så är hon rätt konstig i ridnigen, hon vill inte hitta formen och hon går snabbt och stressigt.
Hon tjurar även lite då och då och nu ibland blir hon helknäpp och drar iväg och ibland sparkar bakut.
Jag vet inte om hon visar tecken på smärta elr om hon bara busar/testar det är svårt att veta med en lite bus/knas/testande häst.

känner att jag vill kolla upp henne ordentligt på klinik även fast det känns som hon testar och sen utifrån det se om det är ngt kroppsligt elr om jag ska kontakta en NH-tränare.

Jag vill helst kolla upp henne så snabbt som möjligt för att kunna göra vad som behövs för att lösa problemet antingen vet-behndling elr nh/lynads träning.

Måste övertala mamma och pappa att ringa vet, även fast det är vansinnigt dyrt och hon gick igenom en besiktning i somras och massören sa att vi kunde vänta och se lite så känner jag att jag vill kolla upp henne NU.

vad tycker ni? ska vi kolla upp nu tycker ni? även fast det känns som ledarskap?
 
Sv: ledarskapsproblem!

Vad roligt att det börjar gå åt rätt håll!:banana::banana:

Att det inte alltid klaffar i ridningen kan en instruktör hjälpa dig med. Kolla med närmaste islandsklubb för att hitta en sådan.

Det lilla okynne som finns kvar låter som att hon testar dig. Ta det bara lungt och var konsekvent så kommer det försvinna när ni har lärt känna varandra.
Sen kan det vara saker som hon aldrig kommer gilla och det får man bara köpa. Om hon inte gillar när man rättar till täcket så håll i henne och lägg om hela täcket istället t.ex.

När det kommer till ston så får man ibland hitta en gyllende medelväg.

Lycka till med din häst! Jag tycker att du är en bra hästägare som ser problemet och som gör ditt bästa för att lösa det!:bump:
 
Sv: ledarskapsproblem!

det finns ett annat sätt som du kan pröva - och som du inte förlorar något på att pröva.........
Nästa gång du kommer ut till stallet så tar du tre djupa andetag och för varje utandning så slappnar du av i hela kroppen.
Från och med nu så gör du alla rörelser LÅNGSAMT; går lugnt och sakta, alla rörelser med armarna gör du långsamt- nästan i ultrarapid.
Du ska hela tiden ha en ram runt dig; hon får INTE bita dig- då är det EN avvärjande handrörelse, hon får inte tränga dig; då får du vifta med ett spö i mellanrummet under halsen och mot bringan, hon får INTE sparka mot dig; då får du markera det på något sätt att du inte köper det.
Men du behöver inte korrigera henne i allt; då blir det att man rycker i grimskaftet hela tiden, ryter osv och så blir hästen ännu mer stressad. Nej stå lugnt tills hon börjar undra varför du inte är så vanligt; stannar upp och riktar sin uppmärksamhet på dig. Detta är ett haleluja-moment!!!
Utnyttja detta till att LUGNT göra något; ta bort lite skräp i hennes öga - nehe det gick inte, pilla bort lite lera från benet eller på halsen; grejen är att hon ska se att du gör rörelserna så lugnt och avslappat så att hon hinner ha koll på dig hela tiden,
Har du lugnt väntat ut henne några gånger så att hon sneglar på dig så räcker det för den här gången; ta ett lätt tag i grimskaftet och gå dit du vill att hon gå. Ställ gärna in henne i boxen med en tuss hö så att hon får fundera över den nya världsordningen.
Tänk på att du även när du gör andra saker i stallet ska röra dig överdrivet lugnt - de följer oss med blicken mer än vi tror.
Din häst är ett sto - ett känsligt sto och då vinner du mer på att vara lugn och avslappad så att hon kan få tillit till dig än att dominera henne. Tro mig!
Jag har själv en unghäst som bets, sparkades och alltid var orolig men sedan jag började konsekvent att vara lugn och röra mig långsamt så har allt förändrats. Det tar lite längre tid i stallet men det får du ta.
Förvänta dig nu inte att hon ska lägga mulen i din famn de första gångerna. Men kan du få fram de här tillfällena då hon blir lugn och sneglar på dig = mina halleluja-moment som jag kallar det så känner du att det finns ett sätt som kanske kan hjälpa dig och som sakta ger dig självförtroendet tillbaka!
Lycka till! Kostar inget att prova!
PS! utesluter naturligtvis inte att kolla så att hon är frisk - men du ha garanterat en lugnare häst om du ska åka iväg med henne!
 
Sv: ledarskapsproblem!

okej tack så mycket för tipset, kanske ska testa det :)


NY UPPDATERING!!

Vi har nu bokat vetrinär-undersökning på onsdag.
Vi tycker det är bäst att kolla upp henne ordentligt innan vi börjar med NH-träning elr ngt.
Man vet ju aldrig..
Men jag är nästan helt SÄKER på att om hon har ont någonstans så beror inte beteendet på det.
Jag är nästan helt SÄKER på att det handlar om ledarskap.
Och att hon är väldigt speciell och personlig och lite busig.
Att hon testar gränserna, lite som en unghäst kan göra fast värre.

För jag tycker att det inte riktigt tecken på att hon har ont som hon visar.
För då kanske det skulle vara specifikt vi ngt visst tillfälle som hon beter sig så.
Men hon har testat allt.
Och om jag tänker efter så "småtestade" hon mig redan från början.
Jag minns att hon vända baken några gånger men jag trodde inte det var därför, hon hotade nån gång då också men jag ville inte tro att det var därför.
Hon drog iväg i ridningen och när man ledde henne drog hon iväg till närmsta grästuva all the time.
Hon tjurade ibland och vägrade gå, påväg in till stallet, när man red osv.
allt blev mer och mer och hon började även bli sur vid vissa tillfällen.
fårn början var det mest när jag spände gjorden elr smörjde ljuvret som hon började bitas. Hon hade aldrig gjort så innan. Sen slutade hon när man smörjde ljuvret och började när man borsta under magen istället. Sen ett tag kunde man knappt gå och klappa henne utan att hon hugg efter en.
Hon har likson testat allt hela tiden, tex dra iväg när man leder och springa iväg. testat vara sur vid alla möjliga tillfällen, tex när man borstar magen, det har hon slutat med nu så det är inte att hon ogillar en specifik sak.
En sak till jag reagerat på är att tex när man spänner sadelgjorden då gör hon inte som hästar som ogillar det "brukar göra" Tex spänna sig, lägga öronen bakåt och sen markera.
Hon spänner sig inte, hon lägger inte öronen bakåt, hon hugger bara.
Nu när jag börjat knyta fast henne så att hon inte når mig så försöker hon men det går ju inte och då står hon bara där så snällt med öronen frammåt medans man drar åt.
Detta tycker jag visar starkt på ledarskap.
Nu när hon inte kan bita mig vid sadling så har hon börjat hålla på när man ska tränsa istället. biter och håller på.
hon testar ALLT.
och tex igår när jag skulle rida så skulle jag rida i hagen, då gick jag med henne till hagen och skulle hoppa upp där vilket var ett MISSTAG.
Hon brukar ibland bitas och hålla på när man ska hoppa upp också.
Men där så blev hon mycket värre en vanligt ( Jag tror hagen är hennes plats där hon har mest övertagit över mig för hon har ju tex jagat mig, sparkat mot mig osv) hon slängde med huvudet och puttade bort mig, nästan gick över mig och hugg mot mig hela tiden...'jag fick inte hoppa upp..
jag höll på ett bra tag att försöka komma upp, jag röt jag putta till henne, jag backade henne jag höll upp spöt vid nosen men hon brydde sig inte utan bara fortsatte..
tillslut kom jag upp men gud va dåligt det kändes sen..
sen var hon som en ängel när jag red som hon vanligtvis är.
Sen var hon jättemysig och snäll och go i stallet efteråt som hon också är nästan jämt nu (förut var hon bitig hela tiden när man borstade osv)
hon har även börjat acca mig mer i boxen och i stallet men mindre i hagen.
Hon testar allt hela tiden som sagt, tex har hon börjat i ridningen nu att dra iväg (låtas bli rädd) och sparka bakut och bocka..
så håller hon på ibland sen när hon försökt gjort så ngn gång så är hon jättemysig att rida igen. Hon har typ slutat stanna och tjura och börjat dra iväg istället nu, det går i peroíder.¨
Jag försår inte ens varför jag skriver det här för ingen kan förstå hur hon är fören ni har träffat henne.'
Hon är världens snällaste och mysigaste fast det är svårt att förstå.
Men jag hoppas vi kan lösa det här nu.
Jag tycker verkligen att det verkar vara ledarskap för det är så tydligt att hon visar att hon inte vill att jag ska bestämma över mig och vid vissa tillfällen tycker hon att hon har övertaget och att jag är respektlös och gör intrång på hennes "revir". Men det är ju bra att kolle upp henne ordentligt för det kan ju vara att hon har ont någonstans också.

Men det här ska vi lösa, och jag lovar att hon är världens bästa häst egentligen (vilket hon är ofta nu med men ibland är hon helt knäpp):):)
 
Sv: ledarskapsproblem!

Jag tycker verkligen att det verkar vara ledarskap för det är så tydligt att hon visar att hon inte vill att jag ska bestämma över mig och vid vissa tillfällen tycker hon att hon har övertaget och att jag är respektlös och gör intrång på hennes "revir"

Precis - men du kommer inte i längden kunna leda henne "genom att ryta, putta henne, hålla upp spöt', backa henne etc". Däremot kan du leda henne genom att vara "cool"- bara genom att se på dig att du är lugn och utstrålar att det inte finns någon fara - det är ju ett flockdjur du håller på med.
Nu beter du dig som ett ungsto som håller på och bråkar, ställer till oreda i flocken och därför ska sättas på plats!!
Ta nu det sista med lite humor men pröva att se det från ett annat perspektiv!
 
Sv: ledarskapsproblem!

jag vet det.
Jag försöker vara lugn och i harmoni och vara självsäker men hon gör fortfarande likadant.
Och det är ju inte jag som "börja" och på ngt sätt måste jag ju tillrättavisa och vad ska jag göra då? ska jag låta henne hugga mig och trampa ner mig ? :O
och jaa jag ska försöka hitta en NH-tränare att ta hjälp av när vi har kollat igenom henne, och tills dess försöker jag undvika situationer då hon blir sådär :)
 
Sv: ledarskapsproblem!

Det där med att hon hugger vid sadling utan att varna, så gjorde min gammelhäst också under en lång period. Det var ett inlärt beteende från när utrustningen var dålig sedan innan jag fick henne. Jag har inte följt tråden helt och hållet men om jag vore dig skulle jag ta med sadeln till veterinären och låta dem titta på den även om det inte är deras egentliga område. Känn även igenom sadeln själv så den är jämn i stoppningen, jag hade t.ex en sadel en gång som var helt "bubblig" vilket jag märkte när jag tryckte fingrarna mot den och följde stoppningen från framända till bakända, kontrollera att den inte är sned vad du kan se osv. Alla tänkbara fel på den. Lägg på sadeln på hästen utan något under och se om den ligger an mot hela ryggen, känn så den inte trycker någonstans.. Ja, allt du kan komma på som kan vara obekvämt för hästen. Att dubbelkolla den med sadelprovare är dock inte någon dum idé.

I vissa fall kan det vara så enkelt att sadelgjorden är av fel modell för hästen. Vissa vill ha resår, andra vill ha lite bredare gjordar, formskurna osv. för att vara nöjda. Jag köpte på mig en gjord med bred magplatta och resår som jag hade innan. Nu går hästen med westerngjord med "lurv" på och lurvet måste man hålla ögonen på då det lätt fastnar barr och annat som skaver så det försöker jag gå igenom med en borste då och då och tvätta gjorden relativt ofta i maskin.

Min häst högg även när man rättade till täcken och framför allt spände bogspännen och bukgjordar. Täckena hon hade innan var inte sådär tiptop då hon är väldigt speciellt byggd. När utrustningen var bytt, hästen genomgången av massör och kiropraktor samt veterinär och beteendet fortfarande inte var borta lärde jag mig att sätta upp armbågen i en viss vinkel när jag spände gjorden vilket gjorde att armbågen träffade henne på kinden så hon inte kom åt mig med tänderna och efter en lång tid slutade hon hugga. Visst kan hon få återfall på det men nu verkar det vara mer djävulskap än obehag då hon i flera situationer busar lite med mig. När man är gammal och mattes hjärta får man nafsas i fingrarna när man vill ha godis, bestämma vilka vägar man ska rida och gå före när man promenerar så länge vägarna inte är trafikerade ;)
 
Sv: ledarskapsproblem!

men alla ni som säger att man inte ska tillrättavisa hästen genom att putta till den /slå lite löst på mulen elr ngt när den bits/ hugger mot en, hur ska man reagera då?
om man har bokat vetundersökning, ska ev kontakta NH tränare, försöker undvika beteendet så gott det går, belönar henne när hon är duktigt osv hur ska man reagera när hon bits/hugger? för man måste ju reagera på ngt vis, man kan ju inte tillåta det.. då tror ju hästen att det är okej och kan bli riktigt farligt, och när det redan gått såhär långt..
jag har min egen strategi men jag bara undrar hur ni resonerar, för det låter på er som ni bara låter som tugga sönder er, haha närå men jag är nyfiken :D
 
Sv: ledarskapsproblem!

Hon FÅR inte tugga sönder dig så klart:

Från mitt första inlägg:
Du ska hela tiden ha en ram runt dig; hon får INTE bita dig- då är det EN avvärjande handrörelse, hon får inte tränga dig; då får du vifta med ett spö i mellanrummet under halsen och mot bringan, hon får INTE sparka mot dig; då får du markera det på något sätt att du inte köper det.
Men du behöver inte korrigera henne i alltt; då blir det att man rycker i grimskaftet hela tiden, ryter osv och så blir hästen ännu mer stressad. Nej stå lugnt tills hon börjar undra varför du inte är så vanligt; stannar upp och riktar sin uppmärksamhet på dig.

Bra att du ändå börjar att fundera i de här banorna - det här är inte lätt och hon verkar vara både ett starkt och känsligt sto.
Men på samma sätt som bestraffning föder motreaktion - så sprider sig ditt lugn och coola sätt över på hästen och får henne att slappna av och känner sig trygg med dig.
Och du - det är klart att det är du som måste börja- och har makten att bestämma att du vill börja. Det är du med din mänskliga intelligens som har möjlighet att lägg upp en strategi för er båda.
Lycka till!
 
Sv: ledarskapsproblem!

Tänkte bara höra, i början av tråden nämndes hovslagaren och din far, har du tittat hur de gör, vilket sätt de har när de är med hästen?... Hur reagerar hästen?
Jag tror du är helt på rätt väg....
Har du hittat nån tränare att rida för.... Jag använder min tränare till allt som rör hästen,hantering, utrustning, ridning, foder..... (rider en gång i månaden för henne)
 
Sv: ledarskapsproblem!

nu har vi varit hos vetrinären och hon hon var inte halt elr ngt :)
så nu ska vi börja träna NH :)
och jag känner verkligen att det är på rätt spår och hon har blivit mycket bättre *peppar, peppar* haha ;)
 
Sv: ledarskapsproblem!

Man kan "avvärja" bett utan att slå. Om du tittar på hästar i hagen så ser du att de har många sätt att säga "nej" utan att röra vid varandra, och att bett och sparkar är den sista utvägen. Om din häst hotar att bita så kan du säga ifrån med rörelser och röst.

Min häst lyssnar på ett skarpt "nej", men när jag ser att han börjar fundera på något ofog så räcker ofta en harkling.
 
Sv: ledarskapsproblem!

nu har vi varit hos vetrinären och hon hon var inte halt elr ngt :)
så nu ska vi börja träna NH :)
och jag känner verkligen att det är på rätt spår och hon har blivit mycket bättre *peppar, peppar* haha ;)


Jätteroligt att hon är frisk och kry! :bow:

Rapportera hur det går med träningen för er. :laugh:
 
Sv: ledarskapsproblem!

Nä men det är de att hon testar igen och igen och igen om man inte säger till ordentligt vid rätt tillfälle. Alla som har träffat henne säger att jag ska vara jättebestämd och aldrig tolera att hon hugger mot mig utan a:)nledning bara för att testa så då ska jag snabbt tillrättavisa.
 
Sv: ledarskapsproblem!

Du respekterar henne fortfarande inte. Hon säger till dig att hon ogillar att du smörjer juvret, borstar magen etc o du ignorerar.

Vad ska hon då göra för att du ska fatta?
Jo ta till det som du förstår! Biter.
Lyssna på såna saker o gör det bara om det är ytterst nödvändigt. då kommer hon att förstår att du inte vill henne illa o bita ihop istället.

Spänn gjorden löst o pö om pö o trösta- klappa istället.

Du får en märr som respekterar dig först när du gör dito.

En god ledare lyssnar o förstår. Då får du henne på din sida. Med dig.

Vissa saker som att hon inte ska dyka efter en grästuva är ngt helt annat.
 
Sv: ledarskapsproblem!

Håller mig dig. Har en sån dam som nu nog skulle gå över eld för mig men de vände inte förän jag började lirka och respektera henne istället för att enbart vara stenhård och skrap när hon betedde sig illa
 
Sv: ledarskapsproblem!

Har du läst hela tråden?
Jag tror knappast det är för att hon ogillar det speciellt mkt.,
Isf skulle hon nog inte vara helt snäll i all hantering och sen skulle hon börja ogilla alla möjliga saker samtidigt som hon beter sig dominant och testar mke gränser på andra saker? Plus att om hon ogillar tex när man rör vid ljuvret så skulle hon väl inte börja med det helt plötsligt och sen sluta efter ett tag och stå med öronen frammåt helt Lugnt när man tar på ljuvret och istället börja "ogilla" ngt annat.
Nej jag är övertygad om att hon testar.
Hon testar allt hela tiden.
Man märker oxå att det är olika på olika ställen tex i hagen respekterar hon mig inte mkt.
Om jag tex leder henne in i hagen och ska hoppa upp där då börjar hon puttas och hugga efter mig skitmke och det hjälper inte vad man gör.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
729
Senast: Lutten
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 278
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
430
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 583
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp