Ledigt vid anhörigs bortgång

BernT

Trådstartare
Hur brukar det fungera vid anhörigs bortgång ang ledigt från jobb? Kollektivavtal finns inte. Jag sjukskrev mig en vecka totalt efter min anhörigs bortgång så det ska ju inte vara några konstigheter där antar jag utan blir väl karensdag + 80 % av de andra dagarna. Sen vid begravning, har jag rätt till ledigt med lön eller gäller det bara när kollektivavtal finns? Finns det några generella regler eller är det upp till arbetsgivaren hur schysst den vill vara? Ska fråga min chef när jag träffar hen nästa vecka såklart.
 
Hur brukar det fungera vid anhörigs bortgång ang ledigt från jobb? Kollektivavtal finns inte. Jag sjukskrev mig en vecka totalt efter min anhörigs bortgång så det ska ju inte vara några konstigheter där antar jag utan blir väl karensdag + 80 % av de andra dagarna. Sen vid begravning, har jag rätt till ledigt med lön eller gäller det bara när kollektivavtal finns? Finns det några generella regler eller är det upp till arbetsgivaren hur schysst den vill vara? Ska fråga min chef när jag träffar hen nästa vecka såklart.

Beklagar bortgången.
Permissionsledigt vid begravning gäller bara vid kollektivavtal, eller med en schysst chef.
 
Hur brukar det fungera vid anhörigs bortgång ang ledigt från jobb? Kollektivavtal finns inte. Jag sjukskrev mig en vecka totalt efter min anhörigs bortgång så det ska ju inte vara några konstigheter där antar jag utan blir väl karensdag + 80 % av de andra dagarna. Sen vid begravning, har jag rätt till ledigt med lön eller gäller det bara när kollektivavtal finns? Finns det några generella regler eller är det upp till arbetsgivaren hur schysst den vill vara? Ska fråga min chef när jag träffar hen nästa vecka såklart.
Min mamma fick 10 dagars betald ledighet, jobbar på kommunen. Enligt dom på den arbetsplatsen så är det standard att ha 10 dagar.
 
Min mamma fick 10 dagars betald ledighet, jobbar på kommunen. Enligt dom på den arbetsplatsen så är det standard att ha 10 dagar.
Nej det är inte standard, det låter väldigt generöst.

Finns inget kollektivavtal är det helt upp till arbetsgivaren. Många företag ger permission vid begravning samt någon eller ett par dagar vid bortgång vid närmaste familjs bortgång. Men det finns inget lagstadgat.
 
Nej det är inte standard, det låter väldigt generöst.

Finns inget kollektivavtal är det helt upp till arbetsgivaren. Många företag ger permission vid begravning samt någon eller ett par dagar vid bortgång vid närmaste familjs bortgång. Men det finns inget lagstadgat.
Det var vad dom sa, dom har uppenbarligen olika vad som är standard på olika ställen i sverige. Uppenbarligen så är dom generösa på kommunen här när det gäller sådant här.
 
Knappast bara för begravning, skulle jag tro. För anhörigs bortgång har ju TS redan varit sjuk.
En anhörigs bortgång är mycket mer än bara begravning, mycket runt omkring som krävdes ledighet som inte var några problem att få. En anhörigs bortgång och begravning är inget "bara". Det är otroligt mycket jobb, därav antagligen den generösa ledigheten runt omkring det. Sen begravdes inte han fören långt senare så självklart var det inte en lång ledighet från bortgången till begravningen, dock 10 dagar direkt efter bortgången och ledighet dom dagar som krävdes runt om begravningen.
 
En anhörigs bortgång är mycket mer än bara begravning, mycket runt omkring som krävdes ledighet som inte var några problem att få. En anhörigs bortgång och begravning är inget "bara". Det är otroligt mycket jobb, därav antagligen den generösa ledigheten runt omkring det. Sen begravdes inte han fören långt senare så självklart var det inte en lång ledighet från bortgången till begravningen, dock 10 dagar direkt efter bortgången och ledighet dom dagar som krävdes runt om begravningen.
Du kan vara helt lugn, jag är mycket väl bekant med turerna kring nära anhörigs begravning. Men nu handlar det ju inte om känslomässiga argument för ledighet, utan vad som gäller i lag och ffa avtal. 10 dagars permisson för begravning tror jag att få avtal erbjuder.
 
Jag arbetar på ett företag utan kollektivavtal. Eller vi som är anställda i HK bolaget saknar avtal. Alla andra har. Vi är 30 utan avtal och ca 300 med.

Min mamma gick bort i januari. Jag har nog varit frånvarande sammanlagt 5-6 veckor. Förtaget har betalt all ”ledighet” utan ett ord. I direkt anslutning till dödsfallet var jag chockad och totalt handlingsförlamad. Var inne på jobbet och träffade VD och våra amerikanska konsulter efter en vecka och kom sen inte tillbaka på 2 veckor.

Mina arbetsuppgifter stod i princip stilla under hela januari och delar av februari. Allt gick på sparlåga i mars. Alla har försökt arbeta runt mig men arbetsuppgifter har blivit kraftigt försenade och likaså projekt. Ingen har sagt ett pip. Alla har varit oerhört förstående.

Jag skulle säga att det beror på roll i företaget, vad man har för arbetsgivare och vilken relation man har till beslutande chefer. Jag jobbar under CFO och närmast VD. Båda schyssta när det kommer till dessa saker.

Mvh Miks
 
Jag var anställd i kommun när min pappa gick bort. Kollektivavtalet sa 7 dagar. Resten fick jag lösa med sjukskrivning och semester.
 
Vi har rätt till betald ledighet i tio dagar (per år?) för enskild angelägenhet, dit närståendes död räknas. Kommunal verksamhet.
 
Kommunals allmänna bestämmelser säger att man har rätt till permission i 10 dagar för enskilda angelägenheter. Men det är upp till arbetsgivaren hur många dom beviljar. Jag har haft arbetsgivare som utan tvekan beviljar alla 10 dagar vid ett dödsfall, och andra som gjort ett eget lokalt avtal om hur många man får ta ut per tillfälle.

Nu har företaget som TS arbetar på inget kollektivavtal och det finns inget lagstiftat kring permission, därför behöver hon prata med närmaste chef.
 
Det jag hört är när det är nära anhörig har man rätt å få ledigt. Jag har själv tagit ledigt/bytt ledig dag för att gå på begravning (farbror/farmor) va inga problem. Vet dock inte om jag har en förstående chef eller om det är annat som påverkar. 😕
 
Beklagar bortgången.
Permissionsledigt vid begravning gäller bara vid kollektivavtal, eller med en schysst chef.

Nja. Företag bestämmer normalt vad som gäller även om man inte är bundna av kollektivavtal och lämnar inte de besluten till varje chef att ta. Vi har en tydlig policy på det företag jag arbetar för. Där ingår permissionsledighet.

Ledighet däremot måste arbetsgivaren ge enligt lag.
 
Tack alla för svar! Skönt att jag kan vara ledig för begravning oavsett iaf. Huruvida det blir med lön eller inte är egentligen oväsentligt eftersom det rör sig om 2 dagar bara, det överlever jag utan lön :) sen får jag se om jag får ngn sjuklön för den veckan jag var hemma, lite oklart just nu.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 473
Senast: Mois
·
Relationer Hej! Vill börja med att- ja absolut det bästa är ju att bara fråga. MEN nu vill jag fråga här först ;) Snapade med en kille i ca 1...
Svar
11
· Visningar
1 053
Senast: tanten
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 255
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 305
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp