Leds på att bli anmäld

De enda fall av falsk tillvitelse som går till lagföring är när den misstänkte erkänner att det var just en falsk tillvitelse, eller när det är bevisat att den lämnat id-uppgifter till annan person i samband med att den grips för brott.

Teoretiskt kan man ju tala om att det *kan* vara en falsk tillvitelse att anmäla dålig djurhållning, men sannolikheten för att det i verkligheten leder någonstans längre än att anmälan läggs ner med vändande post verkar mikroskopisk.
Ja, precis. Det blir alltid så tokigt när folk slänger sig med juridiska termer utan att ha koll.
 
Jag har hört nånstans att man själv får betala vad det kostar när Länsstyrelsen åker ut och kollar. Någon som vet om det stämmer?
Om de hittar en anmärkning får man betala besöket, inte annars. Så verkar det vara här iallafall. Första gången de kom ut till oss hittade de inget i anmälan, men ett handtag ansågs sitta dumt till i stallet (stor utebox) så det fick vi anmärkning på=Fick betala 2800kr. -_-
 
Om de hittar en anmärkning får man betala besöket, inte annars. Så verkar det vara här iallafall. Första gången de kom ut till oss hittade de inget i anmälan, men ett handtag ansågs sitta dumt till i stallet (stor utebox) så det fick vi anmärkning på=Fick betala 2800kr. -_-
Där låter det som de letade efter något att anmärka på för att få inkomster på besöket.
 
Det går liksom inte att ha ett stall utan att det går att hitta någon form av brist någonstans som går att anmärka på och alltid ha allt i toppskick överallt.
Nej, det går nog alltid att hitta något pyttelitet om man letar och ska vara petig. Vet inte vad mer för småsaker vi ska försöka ha koll på. :o Vi har höns, getter och hästar. Fast getterna är borta på betäckning ett tag.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Om de hittar en anmärkning får man betala besöket, inte annars. Så verkar det vara här iallafall. Första gången de kom ut till oss hittade de inget i anmälan, men ett handtag ansågs sitta dumt till i stallet (stor utebox) så det fick vi anmärkning på=Fick betala 2800kr. -_-
Ok.

Våra grannar fick också anmärkning på ett handtag... O_o

Bäst att gå ut och checka av alla handtag, kanske.....:angel:
 
Givetvis inte... men det tar en massa pengar (våra skattepengar) och andra resurser som kunde ha lagts på djur som verkligen far illa. Jag jobbar i en bransch där det till viss del förekommer okynnesanmälningar och LST är ganska less på det kan jag säga... för de måste utreda alla anmälningar.

Däremot är jag givetvis stolt över att aldrig fått kritik vid tillsynsbesök utan snarast beröm för hur vi utför jobbet :)

Fast det kan man inte veta innan man har åkt dit, om det verkligen är ett behov av ett besök eller om allt fortfarande är bra? Saker och ting kan ju ändras och om de inte skulle reagerar på en anmälan för det tidigare har varit "godkänt" där så blir det också fel.
 
Fast det kan man inte veta innan man har åkt dit, om det verkligen är ett behov av ett besök eller om allt fortfarande är bra? Saker och ting kan ju ändras och om de inte skulle reagerar på en anmälan för det tidigare har varit "godkänt" där så blir det också fel.

De anmälningar jag talade om ovan är garanterat okynnesanmälningar.

Sedan välkomnar jag naturligtvis att LST besöker oss, vi har verkligen inget att dölja.
 
Såklart inte! I grund och botten är det säkert en oroad djurvän som reagerat. Har svårt att tro att folk verkligen anmäler i onödan.
Jag vet en person som anmäler mer eller mindre varje stall som hon flyttar ifrån om hon är osams med hyresvärden. Dock har inget av stallen fått nån anmärkning när dom väl varit ute och kollat. Hon gör det enbart för att jävlas som hon själv säger
 
De anmälningar jag talade om ovan är garanterat okynnesanmälningar.

Sedan välkomnar jag naturligtvis att LST besöker oss, vi har verkligen inget att dölja.

Det jag menade var att det är svårt för ls att veta innan dom har besökt om det är dåligt för djuren eller ej när du skrev det om att det är bättre att det skattepengarna/resurser går till fall där djuren verkligen far illa istället.
 
Men det har definitivt inte jag, speciellt inte om dom är med i djurens vänner eller liknande föreningar, eller själva fått djurförbud pga. bristande skötsel. Det finns folk till allt, folk med för mycket fritid.

Jag blir inte förvånad att du tycker så.:grin:

Jag tycker det är bra att det finns människor som reagerar och vågar anmäla för som sagt vet man med sig att man sköter sina djur enligt våra lagar osv så har man inget att dölja eller bli "störd" av att ls kommer ut och tittar.
 
Jag vet en person som anmäler mer eller mindre varje stall som hon flyttar ifrån om hon är osams med hyresvärden. Dock har inget av stallen fått nån anmärkning när dom väl varit ute och kollat. Hon gör det enbart för att jävlas som hon själv säger

Det låter inte friskt att anmäla varje stall/stallägare men samtidigt så blir det ett kvitto för stallägaren att dom sköter sina djur och stallar som de ska om de klarar inspektionen.
 
Jag har hört nånstans att man själv får betala vad det kostar när Länsstyrelsen åker ut och kollar. Någon som vet om det stämmer?
Osäker med Länsstyrelsen men vi blev anmälda till kommunen en gång (har också en i byn som gillar att anmäla allt och alla) då för att "vår hund skällde dygnet runt, alltid var ensam ute när vi åkte hemifrån och skällde i timmar, attackerade folk som gick förbi, skällde 6 på morgonen" osv.

Vi fick besked skriftligen att om vi fick en anmälan igen så skulle de åka ut och oavsett vad det besöket ledde till så skulle vi åka på en avgift på 4 000kr tror jag det var. :cautious:

Det komiska i det hela var att när anmälan kom in så hade vår hund haft sträng vila inomhus i flera veckor pga brutet ben. Hon var/ är aldrig ens vaken innan 7, fick aldrig vara ute själv och skäller när hon ser en hund men aldrig annars. O_o
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 054
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 492
Senast: Skye
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 573
Senast: Ajda
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 752

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp