Leva över sina tillgångar

Det är ju snarlikt den frågan du ställde till mig förut och jag är faktiskt väldigt nyfiken på hur du tror att du skulle göra. Kan du inte utveckla?
Jag gav niphredil svar strax efter ditt. Svar på hur jag skulle göra?

Hur skulle du göra?

Mvh Miks
 
@Miks

Jag försöker bara förstå vad i hela friden du menar.

Du säger att du skulle låta barnet ha sin kjol på sig, fastän hon blev mobbad för den.
Du säger också att föräldrar som låter sin barn bära normbrytande kläder (pga mobbningsrisk vilket du tidigare nämnt).

Min fråga är: Varför är det OK att du skickar ut dottern i kjol hon blir retad för men inte att en annan förälder skickar ut sitt barn i en klänning?
 
@Miks

Jag försöker bara förstå vad i hela friden du menar.

Du säger att du skulle låta barnet ha sin kjol på sig, fastän hon blev mobbad för den.
Du säger också att föräldrar som låter sin barn bära normbrytande kläder (pga mobbningsrisk vilket du tidigare nämnt).

Min fråga är: Varför är det OK att du skickar ut dottern i kjol hon blir retad för men inte att en annan förälder skickar ut sitt barn i en klänning?
Tror du missade att avsluta en mening :p den om kläderna.
 
Jag gav niphredil svar strax efter ditt. Svar på hur jag skulle göra?

Hur skulle du göra?

Mvh Miks
Jag såg det svaret. Själv avslutade jag mitt meddelande förut med detta:

Och för att svara på din fråga: jag lägger problemet där det hör hemma. Inte går jag och köper kläder för att hon ska passa in om det inte är sånt hon trivs i. Problemet är lärarnas och de andra barnens föräldrar att ta i. Det jag kan göra är att trösta barnet och tala om att det är de som varit taskiga som gjort fel och inte hon.

Hade barnets skolkamrater varit taskiga pga hårfärg, utåtstående öron osv, hade du fortfarande varit :nailbiting: varje gång du skickat barnet till skolan? Trots att det inte är något du kan göra åt saken? Hade du reagerat annorlunda på det jämfört med om det rört sig om kläderna? Jag själv hade nog mer varit i stil med :rage: och förhoppningsvis smittat av mig av detta på barnet.
 
Den här tråden får mig att tänka på ett program jag såg för många år sedan. Ett barn som skämdes över utåtstående öron. De stack ut under hjälmen och sånt. Föräldrarna hade försökt stärka sa mamman. De tog tillsammans med en läkare beslut om att öronen skulle opereras så de skulle passa in bättre i normen. De filmade när de skulle söva ner barnet och som då blev jätterädd och inte ville mer. De mer eller mindre tvingade barnet att andas i masken och utförde operationen. Om det är rätt eller fel är svårt att svara på. Hen sa sig vara nöjd efteråt men frågan är om det var värt?

Sista sidorna kanske borde bli en egen tråd på "förälder" i stället...
 
Jag såg det svaret. Själv avslutade jag mitt meddelande förut med detta:

Och för att svara på din fråga: jag lägger problemet där det hör hemma. Inte går jag och köper kläder för att hon ska passa in om det inte är sånt hon trivs i. Problemet är lärarnas och de andra barnens föräldrar att ta i. Det jag kan göra är att trösta barnet och tala om att det är de som varit taskiga som gjort fel och inte hon.

Hade barnets skolkamrater varit taskiga pga hårfärg, utåtstående öron osv, hade du fortfarande varit :nailbiting: varje gång du skickat barnet till skolan? Trots att det inte är något du kan göra åt saken? Hade du reagerat annorlunda på det jämfört med om det rört sig om kläderna? Jag själv hade nog mer varit i stil med :rage: och förhoppningsvis smittat av mig av detta på barnet.
Mm jag har varit både :nailbiting: och :rage:. Barnet har nog mest sett mej :heart och :wtf: (om vad elakingarna gjort).

Jag har varit försiktig med :rage: framför mitt barn. Det har jag istället tagit med lärarna. Jag har även varit väldigt tydlig med att jag inte tycker att sonens skola är säker ur arbetsmiljösynpunkt. Det har tillkommit åtgärder samt att klasslistan inför nästa årskurs har gjorts om på grund av detta.

Mvh Miks
 
@Miks

Jag försöker bara förstå vad i hela friden du menar.

Du säger att du skulle låta barnet ha sin kjol på sig, fastän hon blev mobbad för den.
Du säger också att föräldrar som låter sin barn bära normbrytande kläder (pga mobbningsrisk vilket du tidigare nämnt).

Min fråga är: Varför är det OK att du skickar ut dottern i kjol hon blir retad för men inte att en annan förälder skickar ut sitt barn i en klänning?
Mm I get your point. Och det är inte lätt. Inte ett dugg.

Jag skiljer på normbrytande och "när-det-bara-var-något-någon-kom-på-att-retas-för". Jag tycker aldrig någonsin det är ok att barn blir retade eller mobbade. Jag tror att skolan är tuff och svår utan att man gör sig annorlunda (utan att veta konsekvensen). Det är ett ställe med för lite vuxen övervakning.

Mvh Miks
 
Mm jag har varit både :nailbiting: och :rage:. Barnet har nog mest sett mej :heart och :wtf: (om vad elakingarna gjort).

Jag har varit försiktig med :rage: framför mitt barn. Det har jag istället tagit med lärarna. Jag har även varit väldigt tydlig med att jag inte tycker att sonens skola är säker ur arbetsmiljösynpunkt. Det har tillkommit åtgärder samt att klasslistan inför nästa årskurs har gjorts om på grund av detta.

Mvh Miks
Det hade fått kosta vad det ville för mig. Jag hade bytt skola på barnet om det inte verkligen velat gå kvar (av vilken anledning då?). Precis som jag bytte förskola på dottern då hon vantrivdes något fruktansvärt. Den ligger helt åt skogen för oss när vi börjar jobba båda två men det får vara värt det för barnens skull. Förstod sedan att flera hade liknande bekymmer och konstigt nog blev nyöppnade förskolan full med barn rätt omgående. I alla åldrar, dvs även de som något år senare börjar skolan. Min mamma var jämt på min skola och bråkade, med alla oss barn. Idag har vi många möjligheter att byta. Tids nog inser de som äger skolan att de måste vidta åtgärder. Här är kommunen stressad över att folk söker sig bort ifrån dem och de kraftigt får skära ner men det har de sig själva att skylla.
 
Den här tråden får mig att tänka på ett program jag såg för många år sedan. Ett barn som skämdes över utåtstående öron. De stack ut under hjälmen och sånt. Föräldrarna hade försökt stärka sa mamman. De tog tillsammans med en läkare beslut om att öronen skulle opereras så de skulle passa in bättre i normen. De filmade när de skulle söva ner barnet och som då blev jätterädd och inte ville mer. De mer eller mindre tvingade barnet att andas i masken och utförde operationen. Om det är rätt eller fel är svårt att svara på. Hen sa sig vara nöjd efteråt men frågan är om det var värt?

Sista sidorna kanske borde bli en egen tråd på "förälder" i stället...
Hua! Vad hemskt!

Ja ditt sista förslag hade nog varit bra! Tråden drog liksom iväg lite snett åt sidan!

Mvh Miks
 
Det där tror jag inte på. Har man hög lön och jobbar som VD t ex jobbar man många timmar i veckan. Man kanske kan avsätta lite tid för sina barn samtidigt som man gör undan pappersarbete. Detta gäller nog framförallt män, skulle jag tro.

Vad gäller vd:ar håller jag med dig. Men hur många i Sverige är vd? Tror du inte man kan ha hög lön och ha råd med en väldig massa utan att vara vd? Ingångslönen i mitt yrke är ca 34.000 kr/månad och jag har jobbat i nästan 20 år så tjänar en rejäl slant över ingångslönen och jag arbetar oftast mindre än 40 timmar/vecka.
 
OT men nej, alla kvinnor i Sverige får inte eller kan inte välja.
Nähä, säger du det så!
Jag trodde vi hade en lag som ger kvinnor rätt att bestämma själva angående om de ska föda sitt barn eller göra abort.
Åtminstone var det den jag syftade på.

Jag sätter nog punkt för den diskussionen här.
 
Nähä, säger du det så!
Jag trodde vi hade en lag som ger kvinnor rätt att bestämma själva angående om de ska föda sitt barn eller göra abort.
Åtminstone var det den jag syftade på.

Jag sätter nog punkt för den diskussionen här.
Man får inte våldta heller...
 
Jag skulle nog vilja påstå att det ena inte utesluter det andra. Många välbetalda jobb inkluderar ofta mycket flexibilitet (där arbetet t.ex kan utföras när barnen lagt sig) och inte alltid fler arbetstimmar än ett lågt betalt. Vilket betyder att barnen både kan få hög närvaro från sina föräldrar och en bra materiell standard och annat som hör god ekonomi till.
Precis så ser det ut för oss.
Våra barn kommer alltid sist till skolan/fritids och går hem bland de första.

Min sambo som har ett relativt välbetalt jobb kan lägga upp mycket av arbetet själv och jobba hemma på kvällar, vilket också passar bra in med hans livsstil.
Jag har varit sjukskriven en del och det har också inneburit att jag kan hämta barnen tidigare.
Väldigt, väldigt ofta har jag med mig ett gäng kompisar hem när jag hämtar. Deras kompisar brukar trivas här och känna sig hemma, vilket jag tycker är jättemysigt. Jag gillar verkligen känslan när barnen leker med sina kompisar och att flera barn är här samtidigt.

Så mina barn sitter varken framför datorn jämt eller är långa dagar på skolan eller fritids.
De leker mycket med sina kompisar, oftast hemma hos oss.
Vi har studsmatta, inrett garage för aktiviteter som pingis, bandy, tennis mm.
Jag skriver detta för att jag har fått uppfattningen att flera tror att vi bara ger barnen dyra prylar och sen skiter i dom. Så är det verkligen inte.

Vi har en underbar trädgård också som jag delvist anpassat för barnen.
Det finns bär och frukt och grönsaker som dom själva kan hämta och äta när dom vill. Deras kompisar som bor i lägenhet brukar uppskatta det jättemycket. Och det göra även mina barn också ska tilläggas.
 
Våra barn går på en skola där förskola och skola bedrivs som ett föräldrarkoperativ. Det innebär vissa åtagande, bland annat städdagar två gånger om året.
Till en av dom städdagarna kom en av barnens pappa i helt ny stil.
Han hade låtit håret växa, satt upp det i tofs och bar kjol. Han lever numera som kvinna och vad jag förstår så väntar han på en operation för könskorrigeringen.
Ingenstans har pojken (hans son) blivit retad för detta, trots att han själv valde att ha långt, färgat hår som liknade pappans ett tag.
Barnen har tydligen pratat om detta och vad jag förstår så tycker de flesta att det är helt normalt och inget som är särskilt konstigt.

Vi vuxna bemötte också honom på ett värdigt och respektfullt sätt under städdagen. Ingenstans kunde jag höra någon nedsättande kommentar.
Då bor vi ändå i ett område där män med "manliga" yrken är överrepresenterade (rörmokare, elektriker, snickare, byggjobbare osv).

DET tyckte jag kändes väldigt bra.

Jag är också väldigt stolt över mina barns inställning.
Vi har pratat mycket om att ibland blir en kvinna kär i en kvinna och en man i en man osv och att det är helt normalt.

Apropå diskussionen om att bli retad för att man går i "fel" kläder.
Det finns även tillfällen där det blir bra.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hur resonerar ni kring delad ekonomi där två gifta får ut lika mycket efter skatt - men där den ena personen vill gå ner till 80%...
13 14 15
Svar
291
· Visningar
15 493
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka! Min häst gjorde sig akut illa i benet när han var ute i hagen och har sedan i...
20 21 22
Svar
432
· Visningar
37 502

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp