Leva över sina tillgångar

Men överdrivet skärmanvändande är inget som gynnar barn alls, utan tvärtom, det kan verkligen ifrågasättas hur det påverkar hjärnans utveckling. Jag tror inte barn blir lyckligare av ridlektioner och fina kläder och utlandsresor utan det allra viktigaste för barn är att ha närvarande vuxna runt omkring sig. Och det har man inte tid med om man ska jobba ihop till alla prylar man tror att barnen "behöver".

Jag skulle nog vilja påstå att det ena inte utesluter det andra. Många välbetalda jobb inkluderar ofta mycket flexibilitet (där arbetet t.ex kan utföras när barnen lagt sig) och inte alltid fler arbetstimmar än ett lågt betalt. Vilket betyder att barnen både kan få hög närvaro från sina föräldrar och en bra materiell standard och annat som hör god ekonomi till.
 
Nu anklagar jag inte dej för att vara en av de som motsagt detta tidigare observera det!

Jag säger inte att han inte får ha klänning. Däremot får han ha klänning om jag är med. Jag har till en av mina uppgifter att stärka honom och värna om hans person. Jag tror inte att en 5 åring kan förstå innebörden av sitt eget handlande när han väljer att sätta på sig klänning. Han har ingen aning om konsekvensen som kan följa av att gå mot normen. Där behöver jag vara med och skydda honom från inskränkta människor som kan kläcka ur sig rätt elaka saker till en liten livsglad 5 åring.

Och nu kommer det som jag inte anklagar dej för direkt! Jag tycker att det är ett spännande fenomen när det i vissa trådar och inlägg inte är ok att lägga press på barn att tex inte slå sina syskon, hjälpa till hemma osv. Då har barnen minsann ingen typ av konsekvenstänk för det kommer när man är xx antal år. Men i normbrytande då är det ok att låta barnen handla på eget bevåg och riskera att paja ett halvt liv.

Mvh Miks
Min snart femåring pojke har många vackra klänningar som han är mkt rädd om och sällan lånar ut till sin tvillingsyster för de är ju hans! Han bär dem malligt på dagis där alla uppmuntrar honom, de jobbar med genus där. Jag väljer mitt umgänge och skulle aldrig utsätta mitt barn för miljöer där folk är inskränkta. Och skulle nån random person gaffla på hans klänningar på mataffären så förvandlas jag till darth vader - minus hinken på skallen då kanske.
 
Vart menar du att det var skuldbeläggande? Mot Amha? Det var verkligen inte min mening! Jag hoppas att barnen och de vuxna runt hennes barn är snälla! Det gör jag verkligen! Men när de inte är de, vad gör man då?

Mvh Miks
Jag menar skuldbeläggande på det viset att du menar att @Amha s barn riskerar komma hem gråtande, för att amha resonerar som hon gör.

Men som flera sagt: barn riskerar ALLTID komma hem gråtande. En del blir mobbade för sina kläder, andra kanske blir det för de alltid har morsan med sig.
 
Jag skulle nog vilja påstå att det ena inte utesluter det andra. Många välbetalda jobb inkluderar ofta mycket flexibilitet (där arbetet t.ex kan utföras när barnen lagt sig) och inte alltid fler arbetstimmar än ett lågt betalt. Vilket betyder att barnen både kan få hög närvaro från sina föräldrar och en bra materiell standard och annat som hör god ekonomi till.
Det där tror jag inte på. Har man hög lön och jobbar som VD t ex jobbar man många timmar i veckan. Man kanske kan avsätta lite tid för sina barn samtidigt som man gör undan pappersarbete. Detta gäller nog framförallt män, skulle jag tro.
 
@Miks Du svarar inte alls på min fråga. Du vill inte låta barnet klä sig helt själv eftersom du är rädd att hens vänner inte ska tycka om kläderna och därför reta hen. Okej. I och med att du knappast vet garanterat att barnens vänner har samma smak som du, hur gör du då för att minimera risk för att barnet blir retat? Försöker du klä barnen som barnens vänner? Eller vad är liksom strategin?
Det är ju inte så mycket konstigare än att klä sig efter vart man ska? Han har skolkläder på sig. Ungefär som att jag har jobbkläder när jag går till jobbet. Jag skulle aldrig någonsin komma till mitt jobb i träningskläder.

Man lär barnet att alltid, alltid anpassa sig efter vad andra tycker och att göra våld på sig själv - på den man är och det man vill ha - för att passa in så att man slipper bli utsatt för något.

Eller vad?
Nu la du in något eget tyckande och applicerar på mig? Jag har aldrig någonsin sagt något sånt.

Mvh Miks
 
Han har skolkläder på sig.
Haha ja, många ungar genom åren har blivit mobbade för sina "skokläder". Mobbing är inte nåt som bara clownklädda barn råkar ut för, tro mig.

Nej jag vet att du inte skrev det rakt ut. Men jag frågar dig: Ditt barn har på sig sin favoritkjol och kommer hem sen och säger att nån retade henne för den. Vad gör du då? Säger att hon aldrig mer ska ha den? Att hon kan ha den hemma? Hur tacklar du det?
 
Jag menar skuldbeläggande på det viset att du menar att @Amha s barn riskerar komma hem gråtande, för att amha resonerar som hon gör.

Men som flera sagt: barn riskerar ALLTID komma hem gråtande. En del blir mobbade för sina kläder, andra kanske blir det för de alltid har morsan med sig.
Då förstår jag hur du menar och nej det var inte min mening att skuldbelägga även om det när du förklarar kanske var det jag gjorde. Jag ber om ursäkt @Amha

Mvh Miks
 
Klassamhälle lever vi alla i, vad man blir fostrad i skiljer sig från område till område, ja. Det materiella här har stor betydelse, det är helt riktigt!

Men jag skulle vilja påstå att hetsen om märken osv kan vara minst lika stor i område med lägre inkomster. Det handlar ev om olika märken, de allra dyraste kanske inte finns på kartan i samhället med lägre löner, men hetsen finns där ändå.

Jag är själv uppvuxen i ett område med arbetare och enklare tjänstemannayrken och hade alltid "fel" kläder eftersom mina föräldrar dels inte hade råd och dels inte tyckte sånt var viktigt. Men jag hade stenkoll på vad man "skulle" ha och att jag inte hade dessa saker (som när det var rätt att ha Salomon-ryggsäck så hade jag en fjällräven kånken :D).
Min son , nu medelålders, minns än idag hur jag lurade på honom en fejk Salomon ryggsäck. Det satte tydligen sina spår. Han blev mobbad för annat också, blatte. Idag är han en stark medkännande pappa som inte tar nån skit.
 
Min snart femåring pojke har många vackra klänningar som han är mkt rädd om och sällan lånar ut till sin tvillingsyster för de är ju hans! Han bär dem malligt på dagis där alla uppmuntrar honom, de jobbar med genus där. Jag väljer mitt umgänge och skulle aldrig utsätta mitt barn för miljöer där folk är inskränkta. Och skulle nån random person gaffla på hans klänningar på mataffären så förvandlas jag till darth vader - minus hinken på skallen då kanske.
Det är ju det jag menar! Du är där och står upp för honom!

Men vill du att han går till affären själv?

Mvh Miks
 
Haha ja, många ungar genom åren har blivit mobbade för sina "skokläder". Mobbing är inte nåt som bara clownklädda barn råkar ut för, tro mig.

Nej jag vet att du inte skrev det rakt ut. Men jag frågar dig: Ditt barn har på sig sin favoritkjol och kommer hem sen och säger att nån retade henne för den. Vad gör du då? Säger att hon aldrig mer ska ha den? Att hon kan ha den hemma? Hur tacklar du det?
Ja för att inte tala om när barnet blir retad för sitt lockiga hår, sitt raka hår, för att hen är kort eller för att hen är lång, för att hen är för tjock eller för smal, för att den har för bra eller för dåliga betyg osv...
 
Ja för att inte tala om när barnet blir retad för sitt lockiga hår, sitt raka hår, för att hen är kort eller för att hen är lång, för att hen är för tjock eller för smal, för att den har för bra eller för dåliga betyg osv...
Man går inåt med fötterna, man går utåt med fötterna, man rodnar för lätt, man blir för arg, man är för blyg, man har fräknar, man har rött hår, man tycker om att läsa, man gillar hästar, man gillar inte hästar, man är inte sportig, man har för dyra kläder, man har för billiga kläder, man tror att man är nåt, man är en mes.

och så vidare till förbannelse.
 
Javisst kan han gå själv till affären när han blir lite äldre i klänning, annars har jag fundamentalt misslyckats som päron. Eller om han vill ha säkerhetsnålar i näsan eller färgat hår eller vad det nu kan vara. - även om det skulle skrika i min borgerliga själ. Kommer han bli retad och mobbad? Ja kanske. Har jag gett honom verktyg att stå upp för sig själv och sin rätt att vara den han är? Förhoppningsvis. Kommer han råka illa ut? Ja kanske. Inget som jag tyvärr kan styra utan det tillhör livets allmänna jäklighet. Men hellre det än att tvinga på honom seglarskor, pikétröja och fula byxor...
 
Haha ja, många ungar genom åren har blivit mobbade för sina "skokläder". Mobbing är inte nåt som bara clownklädda barn råkar ut för, tro mig.

Nej jag vet att du inte skrev det rakt ut. Men jag frågar dig: Ditt barn har på sig sin favoritkjol och kommer hem sen och säger att nån retade henne för den. Vad gör du då? Säger att hon aldrig mer ska ha den? Att hon kan ha den hemma? Hur tacklar du det?
Frågan är svår och svaret inte helt självklart. Givet är att barnet är det inge fel på, inte heller kjolen. Den som retades har gjort fel. Klart barnet ska ha kjolen igen eftersom det är en favorit.

Mvh Miks
 
Givet är att barnet är det inge fel på, inte heller kjolen. Den som retades har gjort fel. Klart barnet ska ha kjolen igen eftersom det är en favorit.
Exakt. Precis så resonerar nog alla de föräldrar som du anser gör fel när de låter sitt barn gå till skolan i klänning fastän de har en snopp och inte en snippa under.
 
Man går inåt med fötterna, man går utåt med fötterna, man rodnar för lätt, man blir för arg, man är för blyg, man har fräknar, man har rött hår, man tycker om att läsa, man gillar hästar, man gillar inte hästar, man är inte sportig, man har för dyra kläder, man har för billiga kläder, man tror att man är nåt, man är en mes.

och så vidare till förbannelse.
Jag hamnade hos en läkare efter remiss från skolsköterskan. Han suckade och konstaterade "dom därskolsköterskorna är inte kloka, är barn för korta så skickar dom hit dom och vill att jag ska ska ge dom tillväxthormoner och är dom för långa så skickas dom hit med, som om dom tycker att jag borde kapa av benen på dem...barn ÄR olika...."
Jag fick inga tillväxthormoner. Jag blev visserligen aldrig lika lång som läkaren trodde jag skulle bli efter att ha röntgat mig,men det var skönt att höra att det faktiskt inte var mig det var fel på.
 
Frågan är svår och svaret inte helt självklart. Givet är att barnet är det inge fel på, inte heller kjolen. Den som retades har gjort fel. Klart barnet ska ha kjolen igen eftersom det är en favorit.

Mvh Miks
Det är ju snarlikt den frågan du ställde till mig förut och jag är faktiskt väldigt nyfiken på hur du tror att du skulle göra. Kan du inte utveckla?
 
Exakt. Precis så resonerar nog alla de föräldrar som du anser gör fel när de låter sitt barn gå till skolan i klänning fastän de har en snopp och inte en snippa under.
Ja jag insåg att precis det svaret skulle komma. Det var därför jag skrev att det inte var en lätt fråga.

Mitt följdsvar är inte heller helt enkelt. Jag tycker fortfarande inte det är ok att skicka ut små barn som normbrytare utan skydd. Ja jag kommer fortfarande att tycka att de är de andra som retar barnet som gjorde fel.

Men vem skulle inte känna sig så här :nailbiting: nästa gång barnet vill ha sin favoritkjol? När man vet hur hjärtskärande ledset det blev förra gången. Och självklart ska man som @Amha säger lägga felet där det hör hemma, hos lärarna och de andra föräldrarna. Men det är ändå jag som ska plåstra om mitt barn på hemmaplan. Tejpa ihop självförtroendet. Ödsla kärlek på självkänslan. Även om skulden ligger någon annanstans blir jobbet mitt.

Därav att jag minimerar risk. Så gott jag nu tror att jag kan.

Mvh Miks
 
@Miks Slutsats: blir de mobbade för "normala" kläder gör det ont i hjärtat men du stödjer dem, blir de mobbade för annorlunda kläder bör föräldrarna inte låta dem bära annorlunda kläder i skolan.

Förstår jag dig rätt då?
 
@Miks Slutsats: blir de mobbade för "normala" kläder gör det ont i hjärtat men du stödjer dem, blir de mobbade för annorlunda kläder bör föräldrarna inte låta dem bära annorlunda kläder i skolan.

Förstår jag dig rätt då?
Nej det gör du inte. Och det tror jag att du inser själv också. Du kör en rätt hård retorik.

Det är aldrig ok att reta någon. Aldrig. Och det gör lika ont i hjärtat oavsett om det är en kjol eller något annat som någon kommit på ska retas för.

Mvh Miks
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hur resonerar ni kring delad ekonomi där två gifta får ut lika mycket efter skatt - men där den ena personen vill gå ner till 80%...
13 14 15
Svar
291
· Visningar
15 493
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka! Min häst gjorde sig akut illa i benet när han var ute i hagen och har sedan i...
20 21 22
Svar
432
· Visningar
37 504

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp