Leva över sina tillgångar

Jag har 0 kr i inkomst och inga större summor sparade sa jag skulle inte klara mig utan min mans höga inkomst. Vi har valt att jag har varit till stor del hemmafru de senaste aren. Bor inte i Sverige och barnomsorgen är inte vad den är i Sverige. Nu har vi fatt heltid barnomsorg till hösten men da kommer jag börja plugga vilket inte heller ger mig ngn inkomst.

Skulle han hända min man ngt sa har vi försäkringar som hjälper till. Jag kan bo kvar där jag bor nu utan att behöva betala ngt ("hyr" av min svärfar och jag är säker pa att jag inte skulle behöva betala ngt da).
Vi har inga större fasta utgifter men jag skulle kunna skära ner mer pa klädinköp och köpa billigare mat. Vara största utgifter är mat och avgifter till förskolan.

Skulle vi skilja oss skulle jag väl helt enkelt behöva strunta i att plugga och jobba istället. Sen är lagen här sa att exmannen (eller kvinnan) är "underhallsskyldig" till expartnern även efter skiljsmässan.
 
Går dina inte-så-gamla barn på bal eller byggmöte ofta?

Om nu den 5-årige pojken vill ha prinsessklänning på barnkalas - varför ska man tvinga denne att göra enligt en norm? Är inte det verkligen att göra barnet till en förlängd arm av normen? Man tvingar denne att anpassa sig mot sin vilja. Varför inte istället diskutera det, vad som kan hända och sedan låta barnet besluta? Det är dessutom ganska bra om även barn får tillfälle att umgås med trögtänkta, trångsynta vuxna och andra barn - för världen är full av dem. Man måste lära sig att förhålla sig till såna människor också, utan att behöva anpassa sig till dem.
Nu anklagar jag inte dej för att vara en av de som motsagt detta tidigare observera det!

Jag säger inte att han inte får ha klänning. Däremot får han ha klänning om jag är med. Jag har till en av mina uppgifter att stärka honom och värna om hans person. Jag tror inte att en 5 åring kan förstå innebörden av sitt eget handlande när han väljer att sätta på sig klänning. Han har ingen aning om konsekvensen som kan följa av att gå mot normen. Där behöver jag vara med och skydda honom från inskränkta människor som kan kläcka ur sig rätt elaka saker till en liten livsglad 5 åring.

Och nu kommer det som jag inte anklagar dej för direkt! Jag tycker att det är ett spännande fenomen när det i vissa trådar och inlägg inte är ok att lägga press på barn att tex inte slå sina syskon, hjälpa till hemma osv. Då har barnen minsann ingen typ av konsekvenstänk för det kommer när man är xx antal år. Men i normbrytande då är det ok att låta barnen handla på eget bevåg och riskera att paja ett halvt liv.

Mvh Miks
 
Wow. Jag har inte ens tänkt så. Vi bor i ett område som ligger på rätt hygglig lön i snitt. Min 3-åring väljer helt själv vad hon ska ha på sig när vi ska iväg. Annars blir det krig :p och ja, det har hänt att hon åkt på olika grejer, både förskola och jippon av olika slag, i mjukisbyxor och kjol med paljetter som egentligen är inköpt för utklädningstema på förskolan. Bäst är om hon hittar två kjolar att komplettera mjukisarna med. Det är tydligen senaste modet i hennes ögon :o:D

För mig har det helt enkelt varit ett sätt att låta henne gå sin egen väg, vara "stor" och ta beslut osv. Nu går hon förvisso på en förskola där man lägger stor vikt vid regnbågstema, olika inkomster och där man pratar generellt om olika "öden". Det är t.ex inte ok att komma till förskolan med piggelin åt barnen när ens eget barn fyller år för att alla inte har möjligheten utan de firar på sitt sätt med en liten kungakrona med barnens namn och ålder som de får ta hem samt en sång. Det stärker henne säkert både nu och på sikt och vi gör vad vi kan för att stärka barnen i den roll de vill ha. På vissa sätt är hon helt enligt normen och på andra sätt helt motsatt. Hur det utvecklas med åldern får vi se :)
Jag hoppas att din dotter slipper komma hem gråtandes från skolan för att hon haft på sig det hon tyckt vart fin. Jag hoppas verkligen det!

Men om det händer. Vad gör du då?

Mvh Miks
 
Jag hoppas att din dotter slipper komma hem gråtandes från skolan för att hon haft på sig det hon tyckt vart fin. Jag hoppas verkligen det!

Men om det händer. Vad gör du då?

Mvh Miks
Men så skuldbeläggande! Jag tycker nog att @Amha s sätt att se på saken verkar betydligt bättre för barnet än en ängslig förälder som ska följa med och skydda barnet från att sticka ut. En sådan föräldrar knådar in barnet i normen om ingen annan gör det.
 
Nu anklagar jag inte dej för att vara en av de som motsagt detta tidigare observera det!

Jag säger inte att han inte får ha klänning. Däremot får han ha klänning om jag är med. Jag har till en av mina uppgifter att stärka honom och värna om hans person. Jag tror inte att en 5 åring kan förstå innebörden av sitt eget handlande när han väljer att sätta på sig klänning. Han har ingen aning om konsekvensen som kan följa av att gå mot normen. Där behöver jag vara med och skydda honom från inskränkta människor som kan kläcka ur sig rätt elaka saker till en liten livsglad 5 åring.

Och nu kommer det som jag inte anklagar dej för direkt! Jag tycker att det är ett spännande fenomen när det i vissa trådar och inlägg inte är ok att lägga press på barn att tex inte slå sina syskon, hjälpa till hemma osv. Då har barnen minsann ingen typ av konsekvenstänk för det kommer när man är xx antal år. Men i normbrytande då är det ok att låta barnen handla på eget bevåg och riskera att paja ett halvt liv.

Mvh Miks

Ja, jag tycker att det är ok att låta barnen få vara sig själva - även i sammanhang där det kan vara kontroversiellt. Jag kommer inte att ställa mig på sidan som förvägrar dem deras identitet utan självklart kommer jag att försvara deras rätt, liksom andra människors rätt, att göra det. Det är därför jag hellre skulle prata med min 5-årige pojk i prinsessklänning om hur andra kan reagera än att tvinga honom att inte ha den på sig när han ville det.

Det går alldeles utmärkt att resonera även med ganska små och unga människor.

För mig är det oerhört viktigt att pojken i det fallet förstår väldigt noga att det inte är fel på hans vilja att klä sig på ett visst sätt - utan att felet ligger i andra människors intolerans. Sedan kan pojken själv få välja.
 
Men så skuldbeläggande! Jag tycker nog att @Amha s sätt att se på saken verkar betydligt bättre för barnet än en ängslig förälder som ska följa med och skydda barnet från att sticka ut. En sådan föräldrar knådar in barnet i normen om ingen annan gör det.

Tack för en bra formulering av det jag försökt förmedla i ett par inlägg. :up:
 
Men menar du att du klär ungarna på mornarna med en tanke om att kompisarna måste tycka att dom är fina så att de inte blir retade? :confused: Känns ju helt skruvat.
Jag väljer kläder som sonen tycker är sköna och vi båda tycker är fina. Vi har olika smak. Ju äldre han blir desto mer styr han. Inom rimliga gränser. Men ja jag tänker på det.

Och @Miks du är medveten va om att barn kan bli retade även för kläderna som föräldrarna väljer åt dem? Hur kommer du runt det hypotetiska eventuella problemet?
Jupp! Fullt medveten. Barn kan vara riktigt elaka. Jag försöker lära mitt barn hur man är en bra kompis.

En del andra föräldrar har inte lyckats lära sina barn hur man är en bra kompis. Fakta!

Svårt att komma runt. Och jag kan meddela att det skär hårt i hjärtat när ens barn är ledsen för att någon lagt krokben i kapprummet och fått alla andra att skratta med. Det skär så jä-la hårt. Men nu är vi en bit från ämnet va?

Mvh Miks
 
Jag hoppas att din dotter slipper komma hem gråtandes från skolan för att hon haft på sig det hon tyckt vart fin. Jag hoppas verkligen det!

Men om det händer. Vad gör du då?

Mvh Miks
Där tänker jag lite som @niphredil att barnen lika gärna kan tycka att det jag klär henne i är fult. Jag kan inte ett smack om mode. Inte ett endaste dugg. Inte pappan heller och jag kan inte se att det är något vi måste lära oss för att skydda våra barn. Tycker du det?

Jag blev mobbad i skolan för att jag var ett lätt offer. Tillbakadragen och vågade inte tuffa till mig. Min mamma var sockersöt som liten. Hon var också ett lätt offer och blev rejält mobbad. Både mamma och jag blev mobbade även av lärare. Detta trots att åtminstone jag följde modet något sånär. Jag kan inte alls se hur jag skulle kunna skydda mina barn mot att folk är taskiga annat än att få dem att våga stå upp för sig själva faktiskt. Vill folk vara taskiga så är de det. De hittar någonting. Ful ögonfärg, för mörkt hår, för stora öron osv.

Min äldsta är idag mycket populär på förskolan. Leker med alla och alla verkar trivas i hennes sällskap. Jäkligt tuff, vågar på ett helt annat sätt ta för sig än vad jag vågade som liten. Jag tror att det är en betydligt bättre styrka än att klä sig som alla andra.

Och för att svara på din fråga: jag lägger problemet där det hör hemma. Inte går jag och köper kläder för att hon ska passa in om det inte är sånt hon trivs i. Problemet är lärarnas och de andra barnens föräldrar att ta i. Det jag kan göra är att trösta barnet och tala om att det är de som varit taskiga som gjort fel och inte hon.
 
Men så skuldbeläggande! Jag tycker nog att @Amha s sätt att se på saken verkar betydligt bättre för barnet än en ängslig förälder som ska följa med och skydda barnet från att sticka ut. En sådan föräldrar knådar in barnet i normen om ingen annan gör det.
Vart menar du att det var skuldbeläggande? Mot Amha? Det var verkligen inte min mening! Jag hoppas att barnen och de vuxna runt hennes barn är snälla! Det gör jag verkligen! Men när de inte är de, vad gör man då?

Mvh Miks
 
Vart menar du att det var skuldbeläggande? Mot Amha? Det var verkligen inte min mening! Jag hoppas att barnen och de vuxna runt hennes barn är snälla! Det gör jag verkligen! Men när de inte är de, vad gör man då?

Mvh Miks

Reagerar och står upp för barnets rätt att vara sig själv.

Inte anpassar sig och lägger skulden på barnet genom att säga att de klätt sig tokigt.
 
@Miks Du svarar inte alls på min fråga. Du vill inte låta barnet klä sig helt själv eftersom du är rädd att hens vänner inte ska tycka om kläderna och därför reta hen. Okej. I och med att du knappast vet garanterat att barnens vänner har samma smak som du, hur gör du då för att minimera risk för att barnet blir retat? Försöker du klä barnen som barnens vänner? Eller vad är liksom strategin?
 
Jag hoppas att barnen och de vuxna runt hennes barn är snälla! Det gör jag verkligen! Men när de inte är de, vad gör man då?
Man lär barnet att alltid, alltid anpassa sig efter vad andra tycker och att göra våld på sig själv - på den man är och det man vill ha - för att passa in så att man slipper bli utsatt för något.

Eller vad?
 
För mig är det oerhört viktigt att pojken i det fallet förstår väldigt noga att det inte är fel på hans vilja att klä sig på ett visst sätt - utan att felet ligger i andra människors intolerans. Sedan kan pojken själv få välja.
Just detta tycker vi lika i. Där det skiljer sig är att jag inte tror att en 5 åring klarar motgången när någon är elak. Alltså förstår inte konsekvensen av sitt handlande. Det läggs väldigt mycket eget ansvar på ett så litet barn.

Men jag är helt med på att felet ligger hos andra, inte hos barnet. Frågan är om det är ok att låta barnet utsätta sig för situationen?

Mvh Miks
 
Jag håller med dig.
Med reservation för att barn kan vara väldigt tuffa mot varandra och utstickande kan vara grund för mobbing. Så om man lär barnen att sticka ut på "fel" sätt så måste man nog vara väldigt vaksam på hur barnet blir behandlat av de andra barnen.
Vart menar du att det var skuldbeläggande? Mot Amha? Det var verkligen inte min mening! Jag hoppas att barnen och de vuxna runt hennes barn är snälla! Det gör jag verkligen! Men när de inte är de, vad gör man då?

Mvh Miks
Vill barn vara elaka så kommer de hitta på en orsak att vara elaka.
 
Det du beskriver är ju ett klassamhälle, där dina barn fostras in i en viss samhällsklass där antagligen det materiella har väldigt stor betydelse. Om du bär fel märke på dina kläder t ex anses det inte bra. I de områdena brukar barn skjutsas omkring på olika dyra aktiviteter dagarna i ända. Och det kan man väl göra om man tycker det är viktigt för ens barn. Jag gör det inte utan tar tusen gånger hellre att mina barn sticker ut och är envisa och står upp för sig själva i kläder köpta på second hand.

Klassamhälle lever vi alla i, vad man blir fostrad i skiljer sig från område till område, ja. Det materiella här har stor betydelse, det är helt riktigt!

Men jag skulle vilja påstå att hetsen om märken osv kan vara minst lika stor i område med lägre inkomster. Det handlar ev om olika märken, de allra dyraste kanske inte finns på kartan i samhället med lägre löner, men hetsen finns där ändå.

Jag är själv uppvuxen i ett område med arbetare och enklare tjänstemannayrken och hade alltid "fel" kläder eftersom mina föräldrar dels inte hade råd och dels inte tyckte sånt var viktigt. Men jag hade stenkoll på vad man "skulle" ha och att jag inte hade dessa saker (som när det var rätt att ha Salomon-ryggsäck så hade jag en fjällräven kånken :D).
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hur resonerar ni kring delad ekonomi där två gifta får ut lika mycket efter skatt - men där den ena personen vill gå ner till 80%...
13 14 15
Svar
291
· Visningar
15 602
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka! Min häst gjorde sig akut illa i benet när han var ute i hagen och har sedan i...
20 21 22
Svar
432
· Visningar
37 649

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp