Ligger den rätt här?

P

prince77

Idag när vi var ute och red så red vi genom ett sommarstugeområde. Rakt igenom området går det en asfalterad väg som används av alla som har ärenden inom området. Nu var det så att min häst lämnade en blaffa på denna asfaltväg och ut kom en galen gubbe som verkade få psykbryt och skrek att vi skulle ta bort det. Är vi tvungna att ta bort det? Förstår inte varför dom inte använder det själva i landen :)
Men som sagt, är JAG tvungen att ta bort skiten efter min häst?
 
Om det inte var på en ridväg så tror jag att du är tvungen att ta bort det. Speciellt som det är en väg som många går på. Men det är bara min gissning.
 
Förmodligen är du inte tvungen, om du inte gör det så ställer du till det för andra ryttare. Alla gillar inte hästskit utanför "dörren"
 
nej men med tanke på hur j*vla otrevlig han var så känns det som att jag kan trotsa honom bara därför att.
Hade det varit en trevligare attityd hade det inte varit några problemas men folk som får psykbryt för mindre ger jag inte 5 öre för.
Där undrade jag om jag var TVUNGEN att ta upp det.
 
Bra taktik det där med att trotsa honom för att han var otrevlig, hoppas du är lika nöjd när du kommer där en annan gång och det är uppsatt en "ridning förbjuden skylt". För det är det inte alls omöjligt att det kan bli av ryttare som inte tar hänsyn till omkirngboende.
 
Ja dom får gärna sätta upp en sån skylt om dom har tillåtelse för det. Vi har så många andra ridvägar att rida på så mig kvittar det. När jag rider genom området är det endast för att vänja unghästarna vid annan miljö.
 
Ja,ja....Det kan komma 500 bilar med ohälsosamma luftföroreningar som går rakt ner i våra lungor men skiter en häst en hög cellulosa blir det ett jä...liv...människan är en konstig varelse ;)
BTW, skyltar med ridning förbjuden måste godkännas av kommun och det måste föreligga goda skäl för det. Alla tillstånd finns registrerade och går att få fram från kommunen.

Hälsningar från ett regnigt Österlen
Rolle på Österlen :(
 
Jag VET att de måste godkännas av kommunen, men jsut ridningförbjuden skyltar brukar de godkänna ganska snabbt.
 
He.he tur att jag inte bor i samma kommun som du då. Här nere är det inte lika självklart.
Och du..inlägget var inte pekpinne till dig eller någon annan, bara information i all vänlighet till de som inte vet. Man kan alltså kolla om det är någon som bara satt upp skylten utan tillstånd eller inte.

Vänligen
Rolle på Österlen
 
nej men med tanke på hur j*vla otrevlig han var så känns det som att jag kan trotsa honom bara därför att.

Vi vänder på steken, om en hund sket utanför eran stalldörr är jag rätt säker på att du eller någon annan bett hundägaren skaffa bort högen.

Sen vet man ju faktiskt inte hur många som gjort på samma sätt som du, vilket säkert kan medföra ett psykbryt när 151:a ekipaget gör likadant utan åtgärd.

Tänk på att, bara därför att du älskar din häst måste inte resten av omgivning automatiskt göra det. Det kallas hänsyn, inte bara mot de som är icke hästägare utan även andra ryttare.
 
ok men vi säger så här då. Om jag vore så handikappad att jag inte kunde ta mig av/på min häst utan hjälp, hur ska jag då kunna forsla bort skiten?

Eller om jag rent av tycker det är jätteäckligt att SPARKA bort skiten, hur ska jag då gå tillväga? Ha en spade med mig?
 
ok men vi säger så här då. Om jag vore så handikappad att jag inte kunde ta mig av/på min häst utan hjälp, hur ska jag då kunna forsla bort skiten?

Om vi säger så här, som handikappad ger man sig knappast ut ensam på vägarna och rider. Det minsta man har med sig är en ridkompis, annars rider en handikappad oftast på volt.

Eller om jag rent av tycker det är jätteäckligt att SPARKA bort skiten, hur ska jag då gå tillväga?

Om du tycker det, varför förvänta sig att omgivningen skall vara av annan åsikt.
 
Eller om jag rent av tycker det är jätteäckligt att SPARKA bort skiten, hur ska jag då gå tillväga?

Om du tycker det, varför förvänta sig att omgivningen skall vara av annan åsikt.


[/quote]

Vem har sagt att dom måste röra skiten?
 
Du får väl pallra dig dit med en skyffel ;)

Sån attityd som du har - är sådana ryttare som förstör för oss andra.

Gubben som kom ut och skällde hade kanske träffat på nån sån som dig tidigare....
 
Du får väl pallra dig dit med en skyffel ;)

Sån attityd som du har - är sådana ryttare som förstör för oss andra.

Gubben som kom ut och skällde hade kanske träffat på nån sån som dig tidigare....

Sån attityd som jag har? Ja om du kallar det att ha dålig attityd att man inte tar emot skit från en gubbe som bara står och vrålar så får du kalla det de. Så du försöker inbilla mig att ni sparkar undan skiten när ni rider ute?
+ att jag vill inte få hela min sko nergeggad av hästskit, du kanske inte bryr dig om det men jag tycker inte det är speciellt mysigt att smörja mina stövlar när jag kommer hem och dom är nersmetade med bajs. :smirk:
 
Gubben som kom ut och skällde hade kanske träffat på nån sån som dig tidigare....

Hade han gjort det hade han inte skrikit eftersom jag såg till att skiten hamnade i diket
 
Så du försöker inbilla mig att ni sparkar undan skiten när ni rider ute?
På vissa ställen åker jag tillbaka med bil och tar undan hästbajset efter mig.
På andra ställen så nöjer jag mig med att sparka undan det och på vissa ställen så vet jag att jag kan låta det ligga kvar.

Vägen genom sommarstugeområdet var ju helt klart ett sådant ställe dit man åker med bilen och hink och spade och tar upp bajset efter sig i hinken och tar med det hem.

att jag vill inte få hela min sko nergeggad av hästskit, du kanske inte bryr dig om det men jag tycker inte det är speciellt mysigt att smörja mina stövlar när jag kommer hem och dom är nersmetade med bajs.
Om du har psykiska problem med att hantera hästabajs, så skulle jag föreslå att du ägnar dig åt något annat än hästar.

Annars så skulle jag föreslå två plastpåsar, en stor och en liten som du tar med dig på din ridtur.
Och så trär du den lilla påsen över handen och plockar ned bajset i den stora påsen.
Och så tar du med dig påsarna hem.
Precis som hundägare skall göra.

På det viset så behöver du ju inte smutsa ner dina fina välputsade stövlar.
Jag rider i konstäderstövlar och de kan man ju bara spola av.
Men det är väl inte tillräckligt bra för dig?
 
jag vill inte få hela min sko nergeggad av hästskit

De flesta som håller på med hästar är även vana att hantera pållarnas skit och är klädda för det. Vanliga mäniskor gillar dock inte att trampa i skit, kanske med finskorna, inte en din hästs skit. Vad får dig att tro att andra tycker det är trevligare än du tycker att göra rent efter din häst.
 
Ja,ja....Det kan komma 500 bilar med ohälsosamma luftföroreningar som går rakt ner i våra lungor men skiter en häst en hög cellulosa blir det ett jä...liv...människan är en konstig varelse ;)

Så rätt, så rätt.

Har aldrig plockat upp efter mina hästar oavsett väg någonsin. Och det är heller ingen som skrikit efter mig. Kanske beror på att jag bor på landet och sånt antas höra till sas.

Men för det mesta så rider och kör jag efter skogsvägar och där behöver man verkligen inte plocka upp skiten.
 
vet du om det är en allmäning eller privat mark ???
för om det är en allmäning så tror jag inte att du måste plocka upp det, men är det privt mark så måste du nog göra som han säger.
:bow:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 502
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 087
Senast: Habina
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 023
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
33 046
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp