Bukefalos 28 år!

Ligger den rätt här?

Vägar inom sommarstugeområde brukar vara vägförening.
Ägarna är då alla som har en stuga i området.
Då räknas vägen som privat väg.
Om vägen bara går till fritidshus, så vet man dessutom med säkerhet att det inte finns statsbidrag på vägen.
Statsbidrag utgår bara till väg som leder till permanenta bostäder.

Okej, du har ridit på en privat väg och vägrat ta upp hästskiten efter dig.
Och nu så är du dessutom arg för att du fick en tillsägelse för att du inte ville skita ner skorna.

Ärligt talat så begriper inte jag mig på dig, massor av hästar, klarar inte hästskit på skorna och vägrar ta hänsyn till omgivningen.
Vilken höjdarbrud.
 
+ att jag vill inte få hela min sko nergeggad av hästskit, du kanske inte bryr dig om det men jag tycker inte det är speciellt mysigt att smörja mina stövlar när jag kommer hem och dom är nersmetade med bajs.

Hmm ja, det finns mer stillsamma hobbyer och inte fullt så kletiga och skitiga. Guldfiskodling, frimärksamling eller bokmärken med för den delen. Det är väl vad man kan rekommendera i detta skede. :devil:

Om man är rädd för att skita ner sig och egen utrustning, då är hästar defentivt inte det man bör syssla med. :angel:
 
men allvarligt, hur gammla e ni.
visst, har man häst får man räkna med att bli skitig..
du behöver inte gilla att ha hästskit på stövlarna, men om han nu tvingar dej att plocka upp efter dej så får han väl bistå med en spade eller dylik.
 
visst, har man häst får man räkna med att bli skitig..
du behöver inte gilla att ha hästskit på stövlarna,
Nej man behöver inte gilla det, men man måste acceptera det.

men om han nu tvingar dej att plocka upp efter dej så får han väl bistå med en spade eller dylik.
Men varför i hela friden då för?
Det är väl inte gubben som rider runt med en häst som skiter på vägen, så det kan väl ändå inte bli hans ansvar att hålla med skyffel för att mocka undan hästskiten?

Hur gammal är du? som tycker att andra skall hålla med stall-utrustning till förbiridande ryttare.
 
Varför ska HAN bistå dig med en spade när DU har skitat ner?

Det är väl inte värre än att tala om att man kommer tillbaka någon timme senare MED egen spade och tar bort det, det hade säkert de flesta accepterat.

Det är ryttare som ni som förstör för så många andra, vi hade en väldigt bra väg att rida på, i slutet gick man igenom en trädgård, vi hade tidigare frågat om lov och det var inga problem, när vi kom i sist så for mannen ut och talad om att vi inte fick rida där längre, det var någon några veckor innan som hade ridit sönder halva trädgården och hans land, han var snäll nog och lät oss passera denna gången, men mer får inte vi heller rida där.
 
bilen och hink och spade och tar upp bajset efter sig i hinken och tar med det hem.

Tänk om man som ryttare saknar bil och körkort då?

Om du har psykiska problem med att hantera hästabajs, så skulle jag föreslå att du ägnar dig åt något annat än hästar.
Oj nu har du gett mig diagnos psykstörd. Jag uppskattar varken hästskit, kattskit eller hundskit på mina skor, men anser mig inte ha psykiska störningar för det.


Annars så skulle jag föreslå två plastpåsar, en stor och en liten som du tar med dig på din ridtur.
Och så trär du den lilla påsen över handen och plockar ned bajset i den stora påsen.
Och så tar du med dig påsarna hem.
Precis som hundägare skall göra.
Ok så jag ska arbeta mina hästar samtidigt som jag har en påse med x antal kilo skit i? Vilken bra idé :smirk:

På det viset så behöver du ju inte smutsa ner dina fina välputsade stövlar.
Jag rider i konstäderstövlar och de kan man ju bara spola av.
Men det är väl inte tillräckligt bra för dig?
Jag rider inte i konstläderstövlar och jag vill inte förstöra mina stövlar genom att sparka hästbajs med dom,när jag mockar använder jag mina arbetsskor.
Tillräckligt bra för mig? Så bara för att jag inte vill ha hästskit på mig så ska jag tydligen anses som någon slags snobb?

Löjligt
 
Statsbidrag utgår bara till väg som leder till permanenta bostäder
Intressant, vet du var man kan söka?
Tidigare utgick det bidrag till permanentboendes enskilda väg(ar) om vissa kriterier uppfylldes. Dessa bidrag var det kommunen som stod för.Togs bort i vår kommun för c.a 8 år sedan, satt själv i kommunfullmäktige då.

Rolle på Österlen
 
nej om jag inte har någon cykel i stallet. Tänk om jag ridigt en mil bort, varför ska jag ta en spade och gå 2 mil, tur och retu2?
 
Det är faktiskt ditt problem at tlösa det på et eller annat sätt, jag skiter i hur du gör, men jag tycker det är förbannat tråkigt att sånna som du förstör för oss andra ryttare.

Hade du bott i näretan ov "oss" så uppfört dig på det här sättet så hade det inte bara varit sommarstugeägare som varit förbannade på dig!!
 
Det är faktiskt ditt problem at tlösa det på et eller annat sätt

Nej det är inte säkert att det är, så därför ställde jag frågan här, men ännu har ingen som vetat helt säkert kommit med svar på min fråga.
 
Svar till:
Statsbidrag utgår bara till väg som leder till permanenta bostäder


Intressant, vet du var man kan söka?
Tyvärr inte på rak arm, men jag vet de som vet så jag kan ta reda på det.
Det fanns redan på min väg när jag flytade hit, förra ägaren sökte det.
Jag skall fråga honom, han bor granne i en annan gård.
Det hade något med barn i skolåldern att göra, vill jag minnas.
Jag återkommer med en ny tråd som jag kallar "Statsbidrag på enskild väg"
 
och även om det nu inte råkar vara lag på det så tyckler du inte att det tillhör normal hyffs att så till att din ridning och det du lämnar efter dig inte ska störa andra?
 
Svar till:

bilen och hink och spade och tar upp bajset efter sig i hinken och tar med det hem.

Tänk om man som ryttare saknar bil och körkort då?
Då så får man se till att välja att rida på vägar där man inte behöver ta upp hästbajset.

Svar till:
Om du har psykiska problem med att hantera hästabajs, så skulle jag föreslå att du ägnar dig åt något annat än hästar.
Oj nu har du gett mig diagnos psykstörd. Jag uppskattar varken hästskit, kattskit eller hundskit på mina skor, men anser mig inte ha psykiska störningar för det.
Men det är skillnad på att uppskatta och kunna hantera hästskit.
Om du har problem med att hantera hästskit, så tycker i alla fall jag att du är psykstörd. Och dessutom att du då borde låta bli att hålla på med hästar eller helt enkelt komma över ditt problem.

Ok så jag ska arbeta mina hästar samtidigt som jag har en påse med x antal kilo skit i? Vilken bra idé
Men du kan väl bara stoppa ner påsen i en sadelväska? Det var väldigt vad ridning var komplicerat för dig då. Om du inte klarar av att rida med en påse skit i sadelväskan så får du väl ta en annan väg eller åka tillbaka och plocka upp skiten.

Så bara för att jag inte vill ha hästskit på mig så ska jag tydligen anses som någon slags snobb?
Du blir snobb i och med att du tycker att andra skall ta upp eller få leva med ditt hästskit, samtidigt som du inte kan tänka dig att bli litet skitig om dina fina ridkläder själv.
 
nej om jag inte har någon cykel i stallet. Tänk om jag ridigt en mil bort, varför ska jag ta en spade och gå 2 mil, tur och retu2?
Då så skulle du redan innan ha planerat att rida på vägar där det inte gör något om det hamnar häst-skit. Annars så får du väl vackert ta och gå, eller använda påsar enligt mitt tidigare förslag.
 
Det är faktiskt ditt problem at tlösa det på et eller annat sätt

Nej det är inte säkert att det är, så därför ställde jag frågan här, men ännu har ingen som vetat helt säkert kommit med svar på min fråga.
Jag vet säkert. Det räknas som nedskräpning och skall precis som hundbajs plockas upp.
 
oj, människor som dig som ställer en diagnos på andra människor ger jag inte ett ruttet öre för.
Jag undrar vem det är som är psykstörd som inte kan disskutera utan att kalla andra saker så fort dom inte håller med. Ta och välj dina ord bätte du mogne kvinna.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 888
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 112
Senast: Habina
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 194
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
33 342
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Fjordingtråden
  • Sveriges ridskolor

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp