Bukefalos 28 år!

Linfrön frågor

G

Gazzan

Någon som har näringsinnehållet på linfrökaka eller linfröpellets?
art köper ni det och var får ni ge per säck? och hur många kilo är det då??

Gärna en hemsida som säljer så amn får se hur de olika sorterna ser ut!
 
Sv: Linfrön frågor

det är linfrökaka föresten, glömde skriva det. Kommer inte ihåg hur mkt det kostar men det är en 30 kg säck.

Det jag ger har ett proteinvärde på 220 och Mj värde på 14. Fullblodet äter det inte så det har blivit travarens godis :p
 
Senast ändrad:
Sv: Linfrön frågor

OJ vad mkt protein hur mkt ger du till din häst då?
 
Sv: Linfrön frågor

Mitt fullblod när hon väl åt det fick hon ca 4 dl om dagen. Men så slutade hon ju att äta :(

Travaren får 2 dl och har blivit jämn och fin, inte lika stor runt magen längre, blank och fin i pälsen har hon blivit. När hon kom till oss var hon matt i pälsen och var bara en ända stor mage :p
 
Sv: Linfrön frågor

jag köper linfröpellets i en butik på Hisingen är i Gbg, 20 kg för 150 kr. Ger mina 1 dl på morgonen o 1 dl på kvällen o de är super fina i pälsen.
 
Sv: Linfrön frågor

Jag har gett mina hästar linfrö, som jag då har hällt hett vatten på eftersom min ena häst har varit dålig i magen ett par gånger. Det är ju lite bökigt med det heta vattnet. Vad jag har förstått behöver inte linfröpellets och linfrökaka blötas med hett vatten, stämmer det? Bildas ändå det "sega slem" som är bra för tarmarna?
 
Sv: Linfrön frågor

Enligt det produktblad som jag fick så ser värdena ut som följer:
Smältbart rårotein: 255g, energi; 9,8 MJ, natrium: 11g, vattenhalt 14%, kalcium;4g, fosfor 8,2g, magnesium;3,8g och kalium;0,5g. Vet inte var handlaren tar sitt foder men hon säljer i övrigt Hippo och Mustang så rimligtvis har de samma återförsäljare. Tror min 20 kg säck kostade drygt 200 spänn. Alla i stallet tycker att han är superfin i pälsen och jag med :d . Nu ger jag 200g och det verkar räcka fint
 
Sv: Linfrön frågor

Där jag köpte linfrökaka kostade det 175 kr för 30 kg. Värdena var 14 MJ, 220 smrp, Ca 4g, P 7b, Mg stod inte med, men det brukar ligga runt 4 g.

Även om linfrökaka innehåller mkt protein, så har det inte en aminosyresammansättning som är optimal för hästar. Det bör därför inte ges som proteinhöjade i foderstaten till dräktiga och digivande ston samt ej heller till föl och växande hästar. Sök på linfrökaka i forumet så får du intressant info.
 
Sv: Linfrön frågor

Nä jag tänkte ge det för slemmet.. i slutet av dräktigheten kan ju fölet tränga in tarmar och stoet kan få kolik.
Så då tänkte jag att man minskar den risken genom att slemma ner tarmarna så maten lättare kan "rinna" igenom:idea:
Protein får hon tillräckligt genom hö och kraftfoder!
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 456
Senast: Lobelia
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 689
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 043
Senast: Karoliten
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 219
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp