Linköpingsman dömd till fängelse för våld mot ponny

Sv: Linköpingsman dömd till fängelse för våld mot ponny

Ni som är veterinärer, PL och Ginnies, borde ha full förståelse för att hundar skyddar sitt revir och inte klampa runt hursomhelst på natten, eller?



Jag är inte veterinär, jag har heller aldrig gett veterinära råd på buke, i grunden är jag barnskötare och har främst arbetat på prematur, infektion samt BB, viss förlossning, därefter omskolning.

Jag läste fel, jag uppfattade det som hundarna lånades ut- men hursomhelst-man måste ha strikt uppsyn över sina hundar, om man nu inte låser, det kan ju faktiskt vara någon oskyldig som irrar sig dit även nattetid, en olycka ex.
 
Sv: Linköpingsman dömd till fängelse för våld mot ponny

Har man satt upp skyltar såsom i det aktuella fallet så går man faktiskt in på egen risk. Jag går iaf inte in någonstans, speciellt inte där det sitter skyltar, även om jag har problem.



Inte du kanske, men det finns andra. Här, hos grannen, smet ett barn hemmifrån, rymde, för några år sedan, det är inte alls säkert att alla som kan tänkas gå in i ett stall kan läsa eller tänker på att läsa skyltarna.
 
Sv: Linköpingsman dömd till fängelse för våld mot ponny

Dvs hon lämnade en hund som anfaller inanför en olåst dörr. Knappast i överensstämmelse med regler om vakthundar.
PL

Du får inte ha stallet låst :confused::mad:

Hurvida det stämmer överrens med reglerna för vakthundar vet jag inte, men återigen så satt det TYDLIGA skyltar uppe!
står det: Obehöriga äga ej tillträde samt Ingång sker på egen risk, så verkar det inte speciellt smart att gå in på det området :p

Han var UPPENBARLIGEN inte i akut hjälp pga fel på bilen el dylikt...

Återigen så är detta mkt trevliga hundar o hade dom varit "farliga" så hade dom väl inte nöjt sig med att dra omkull honom o orsaka lite rivmärken :angel:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Linköpingsman dömd till fängelse för våld mot ponny

Inte du kanske, men det finns andra. Här, hos grannen, smet ett barn hemmifrån, rymde, för några år sedan, det är inte alls säkert att alla som kan tänkas gå in i ett stall kan läsa eller tänker på att läsa skyltarna.

Nej, men oftast så skäller hundarna så fort det är nån på dörrhandtaget, oavsett om det är en "varning" eller "jaa, det kommer nån som vill prata med mig" o då kanske det inte är så smart att gå in dit då det uppenbarligen finns främmande hundar där inne :angel:
 
Sv: Linköpingsman dömd till fängelse för våld mot ponny

Inte du kanske, men det finns andra. Här, hos grannen, smet ett barn hemmifrån, rymde, för några år sedan, det är inte alls säkert att alla som kan tänkas gå in i ett stall kan läsa eller tänker på att läsa skyltarna.

Nej, men inte ens för deras skull låter jag det vara fritt fram att knalla in hos mig eller i stallet. Just för att jag är medveten om andra risker, saker som händer gång på gång och som inte är relaterade till att behöva hjälp med bilen. I stallet där jag är nu står 30 hästar, på gården finns flera boningshus samt ett flertal mindre villor 100 m bort. Om folk som inte har intresse i att knalla in till hästarna mitt i natten ändå gör det, tycker jag att det är märkligt prioriterat om det är hjälp man vill ha...
 
Sv: Linköpingsman dömd till fängelse för våld mot ponny

Att hundar drar omkull någon är ett klart anfall o aldrig ofarligt, i ett sånt läge är gränsen mellan att tugga lite o bita ordentligt hårfin,, fråga vem som helst som håller på med skydds. Är det dessutom fråga om flera hundar ökar risken enormt
När det gäller vakthundar är det hårda regler att området där de bevakar är ordentligt säkrat så att ingen kan komma in av misstag.
PL
 
Sv: Linköpingsman dömd till fängelse för våld mot ponny

Men visa på ETT dokumenterat fall där någon blivit fälld för att hunden bitit en inbrottstjuv.
PL
 
Sv: Linköpingsman dömd till fängelse för våld mot ponny

Läs Civil actions inlägg, det är dit jag ville komma. Vem som ska skyddas. Som det är nu är man ansvarig oavsett vem hunden biter och det tycker jag är fel. Blir man attackerad av någon och hunden skyddar matte/husse så kan matte/husse åka dit. Istället för att tycka att det var bra att ägaren inte blev fullbordat överfallen så koncentrerar man sig på den stackars angriparens skador. Tycker du inte att det är ett skruvat synsätt? Hade ägaren inte haft hunden med sig och blivit överfallen hade denne genast blivit ett stackars offer och gärningsmannen en hemsk brottsling, men med detta synsätt blir det lite ombytta roller om än gärningsmannens avsikt av densamma.
Går man till attack mot en människa eller ett djur och man får en motattack, då ska man inte ha några rättigheter alls då det gäller skadestånd och liknande. Man har själv satt sig i båten. Min åsikt.
 
Senast ändrad:
Sv: Linköpingsman dömd till fängelse för våld mot ponny

Men alla är olika, det är ett fritt val och du kanske inte har två vaktande rottweilers du vill skydda folk ifrån?


Nej, jag har inte två Rottweilers, men om jag hade,som till här, avel, utställning och familjehund, så hade jag aldrig stoppat de i stallet,stängt dörren och "önskat" att de på något sätt tagit hand om en förbjuden gäst, då hade jag mångt hellre larmat dörren.

Detta av två anledningar:
1.Hur vet ägaren vad hundarna gör med en främling när hon själv inte är där?

2.Jag anser att man genom ett sådant sätt kan provocera fram ett farligt beteende hos en ras, som enligt mig, redan är lättprovocerad, väldigt dålig stil av hundägaren.
 
Sv: Linköpingsman dömd till fängelse för våld mot ponny

Men svara på min fråga!!!
Finns det ett dokumenterat fall???
Är lagens krav om hur man får hålla anfallande hundar orimligt?
Mina föräldrars bästa vänner hde en gång en hund som var en fin familjehund, vi strax utanför gillade henne inte.
En dag hade ytterdörren inte gått i lås utan gick upp när brevbäraren kom. Blodvite, avlivning!
PL
 
Sv: Linköpingsman dömd till fängelse för våld mot ponny

Då lät en bekant till mig sina 2 stora hundar (rottweilers) sova i stallet för att vakta. Hon vaknade av att hundarna skällde o var riktigt upprörda. For ut i stallet o hitta en hund precis utanför stallet liggandes på en man med mkt trasiga byxer o den 2a hunden låg precis i dörröppningen med resten av hans byxer mellan framtassarn/i munnen.



Du menar på att mannen på marken "bara" fick några rivsår av tassarna...:cool:

Hur är det möjligt, när de bitit sönder byxorna såpass?

Grannens ouppfostrade rottis for på en kille som gick förbi, bet i benet, byxan klarade sig långt bättre än vad hans lår gjorde, stygn och pc på stört.
 
Sv: Linköpingsman dömd till fängelse för våld mot ponny

Kanske inte, men det finns ändå fall där husägaren blivit fälld för att inte sandat/saltat sin trapp eller ingång till huset där inbrottstjuven halkat och gjort sig illa som ni säkert känner till.

Myt eller verklighet?

Enligt min lärare i polislära så är det en myt. Men kan du belägga att jag har fel så gör gärna det.
 
Sv: Linköpingsman dömd till fängelse för våld mot ponny

Du menar på att mannen på marken "bara" fick några rivsår av tassarna...:cool:

Hur är det möjligt, när de bitit sönder byxorna såpass?

Grannens ouppfostrade rottis for på en kille som gick förbi, bet i benet, byxan klarade sig långt bättre än vad hans lår gjorde, stygn och pc på stört.

Jag skrev iof klorna, men ja, det menar jag! Jag vet inte var hunden fick tag i byxorna men han behövde INTE sy eller uppsöka läkarvård (tyvärr...)

Jag anser att det är hur fel som helst att man inte får försvara sig om man blir anfallen, våldtagen, misshandlad eller ens "bara" hotad :mad:
Eller om nån bryter sig in hos dig då ska du helst bara gå ut ur huset, ringa polisen (som dyker upp "om en stund") o se på medans tjuven tömmer ditt hus... :confused: För om du försvarar dig så kan du ge dig f*n på att det är du som ryker inte fanskapet som bryter sig in eller misshandlar dig... :crazy:

Vidare är jag skapligt upprörd över de svenska rättsystemet som ger kännbarare straff om du lurar staten på pengar än om du våldtar, misshandla eller tom har ihjäl nån :mad:
 
Sv: Linköpingsman dömd till fängelse för våld mot ponny

Inte du kanske, men det finns andra. Här, hos grannen, smet ett barn hemmifrån, rymde, för några år sedan, det är inte alls säkert att alla som kan tänkas gå in i ett stall kan läsa eller tänker på att läsa skyltarna.

Ja man kan alltid komma på ett scenario där det är olämpligt med både det ena och det andra. Dock tycker inte jag synd om de som eventuellt råkar illa ut om de utan lov går in i folks stallar på natten! OBS på natten.

PÅ landet är det inte alls ovanligt att det finns olåsta dörrar med potentiellt farliga djur bakom. Vad jag vet är det inget problem med att oskyldiga människor skadas i stallar på nätterna. Finns ens sådana fall?
 
Sv: Linköpingsman dömd till fängelse för våld mot ponny

Myt eller verklighet?

Enligt min lärare i polislära så är det en myt. Men kan du belägga att jag har fel så gör gärna det.

Då kanske du kan förklara hur systemet fungerar när man som offer försvarar sig, gärningsmannen får en dom med böter medans offret får leva med händelsen/psykiskt som fysiskt lidande plus att det ligger en prick/dom (misshandel) i sitt register för att ha försvarat sig??

OBS, detta är bara en fråga, inget anklagande/påhopp ;)
 
Sv: Linköpingsman dömd till fängelse för våld mot ponny

Jag skrev iof klorna, men ja, det menar jag! Jag vet inte var hunden fick tag i byxorna men han behövde INTE sy eller uppsöka läkarvård (tyvärr...)

Jag anser att det är hur fel som helst att man inte får försvara sig om man blir anfallen, våldtagen, misshandlad eller ens "bara" hotad :mad:
Eller om nån bryter sig in hos dig då ska du helst bara gå ut ur huset, ringa polisen (som dyker upp "om en stund") o se på medans tjuven tömmer ditt hus... :confused: För om du försvarar dig så kan du ge dig f*n på att det är du som ryker inte fanskapet som bryter sig in eller misshandlar dig... :crazy:

Vidare är jag skapligt upprörd över de svenska rättsystemet som ger kännbarare straff om du lurar staten på pengar än om du våldtar, misshandla eller tom har ihjäl nån :mad:

Du får faktiskt försvara dig. Du får till och med gripa och hålla fast en inbrottstjuv tills polisen kommer. Det är en myt att man blir straffad för att man försvarar sig.

Något du aldrig får göra är att hämnas eller straffa! Du får tex inte straffa någon efter det att han skadat dina djur.
 
Sv: Linköpingsman dömd till fängelse för våld mot ponny

Då kanske du kan förklara hur systemet fungerar när man som offer försvarar sig, gärningsmannen får en dom med böter medans offret får leva med händelsen/psykiskt som fysiskt lidande plus att det ligger en prick/dom (misshandel) i sitt register för att ha försvarat sig??



Du menar att när offret försvarat sig så har offret blivit dömd för misshandel?

Nu börjar jag också undra...enda anledningen jag kan se är att det om möjligt skulle finnas sådana domar är om offret försvarat sig väl och inte själv slutat fast gärningsmannen faktiskt varit ur spel sedan länge, men jag vet inte, har du källa?

Dessutom, när hände detta med rottisarna, du borde ha någon länk, är det anmält så borde någon tidning skrivit om det, såpass annorlunda är det.
 
Sv: Linköpingsman dömd till fängelse för våld mot ponny

Ja man kan alltid komma på ett scenario där det är olämpligt med både det ena och det andra.



Som jag sa, min stalldörr är alltid olåst och alltid öppen, jag antar att det drar folk ihop med läget, eller också... ryktet om den trevliga:angel: ägarinnan kanske gör sitt till.:grin:

Skämt åsido, jag tycker självklart inte att människor ska öppna stalldörrar och gå in, eller gå in utan lov om dörren är öppen, men jag har inte problem med det, jag kanske ändrar inställning om det skulle hända något.
 
Sv: Linköpingsman dömd till fängelse för våld mot ponny

Så länge det inte är en försäljare då förstås!:devil:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (YA) En man i 40-årsåldern i Dalarna har dömts till sex månaders fängelse för djurplågeri och grov skadegörelse, rapporterar flera...
Svar
0
· Visningar
855
Senast: Gunnar
·
Ekonomi & Juridik Vet inte vad jag vill, är bara så jävla förbannad nu. Jag har vetat att Sverige är helt värdelösa när det gäller att straffa...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 159
Senast: BIMM
·
  • Artikel
Hästnyheter (Corren) En man i 40-årsåldern är misstänkt för djurplågeri efter att ha förgripit sig på en häst i Dalarna. Ponnyn fick allvarliga...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
10 553
Senast: carinah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp