Linköpingsman dömd till fängelse för våld mot ponny

Sv: Linköpingsman dömd till fängelse för våld mot ponny

Sex månader? Lås in och svälj nyckeln och låt de andra i fängelset roa sig med honom, så ska han nog lära sig en läxa. Vi är så vansinnigt snabba till att avliva "galna" djur, men människor ska det tydligtvis sparas på... :devil:
 
Sv: Linköpingsman dömd till fängelse för våld mot ponny

Bra skrivet av journalisten, poängtera domarens åsikt att en familjefar inte kan begå en sådan här handling.
Det är bra att allmänheten får se att dessa monster även finns bland vanliga familjefäder.
 
Sv: Linköpingsman dömd till fängelse för våld mot ponny

det var försvarsadvokaten inte domaren som sagt det
 
Sv: Linköpingsman dömd till fängelse för våld mot ponny

Sex månader? Lås in och svälj nyckeln och låt de andra i fängelset roa sig med honom, så ska han nog lära sig en läxa. Vi är så vansinnigt snabba till att avliva "galna" djur, men människor ska det tydligtvis sparas på...

Ja, jag menar om det inte är värre brott än att han får 6 månader så kan det väl inte vara såå hemskt om han blir utsatt för samma brott själv, eller?

Jag skulle inte vilja ha honom som granne till mig, mina djur o barn :eek:
Jag skulle nog vilja påstå att det inte rör sig om en fråga OM utan NÄR han ger sig på att våldta även människor o då säkert oskyldiga barn....

Mannen är ju dömd för våldsbrott tidigare!!!

Svenskt rättsystem är ett stort skämt!!
Låt oss leka med tanken att jag kommit ut i stallet o hittat honom "in action"..
Jag hade blivit skogstokig o jag vågar inte tänka på vad jag hade gjort :devil: (Förhoppningsvis så hade jag för stunden prioriterat den skadade hästen...)
Hade jag då orsakat honom smärta/skada o sett till att hålla kvar honom tills polis anlände så kan jag ge mig på att jag hade blivit åtalad för både det ena o det andra för att jag försvarade mig/min häst/"egendom" :confused:

Vi hade även i våra trakter problem med folk som utsatte hästar för våldsbrott (knivskars i könsorganen mm..) Då lät en bekant till mig sina 2 stora hundar (rottweilers) sova i stallet för att vakta. Hon vaknade av att hundarna skällde o var riktigt upprörda. For ut i stallet o hitta en hund precis utanför stallet liggandes på en man med mkt trasiga byxer o den 2a hunden låg precis i dörröppningen med resten av hans byxer mellan framtassarn/i munnen. Gissa om dom hundarna fick värsta lyxmiddán den dan :D
Nu till problemet....
Stall/hundägaren blev själv anmäld för händlesen :mad: För att hon försvarat sig o sina hästar mot en våldsam inkräktare!!! :mad:
Hon skulle alltså låtit mannen kliva rakt in i hennes stall o tittat på medans han skadade eller hade ihjäl hennes hästar under tiden hon lugnt inväntade polisen som förhoppningsvis var på väg :mad:

Hallå!! Är det inte dags att ändra på lagstiftningen??

Det är ju värre att lura staten på pengar eller försvara sig än att nån våldtar och/eller misshandlar nån till döds :mad:
 
Sv: Linköpingsman dömd till fängelse för våld mot ponny

Att din bekant blev anmäld är väl inte konstigt eller anmärkningsvärt, mer intressant är vart anmälan ledde o om stallet var låst eller om hon hade en farlig hund i ett olåst utrymme.
PL
 
Sv: Linköpingsman dömd till fängelse för våld mot ponny

Att din bekant blev anmäld är väl inte konstigt eller anmärkningsvärt, mer intressant är vart anmälan ledde o om stallet var låst eller om hon hade en farlig hund i ett olåst utrymme.
PL

Precis. Klart hon blev anmäld, anmäla kan ju alla göra - det intressanta är hur det gick med anmälan.

Sen kan jag också tycka att det är märkligt att folk blir dömda då någon brutit sig in i deras egendom och hundarna vaktar sitt hem. Vad har folk att göra i andras stall/villor/stugor/fritidsbåtar etc etc? Är det en välkommen gäst så talar man om att man kommer, och då har ägaren förmodligen mottagit gästen istället för att ett par rottweilers tar hand om saken mitt i natta :grin:
Om någon gör inbrott hos mig och min hund biter den i benet, då kan JAG bli åtalad för att min hund bitit tjuven... Herreminje säger jag bara. En sak är att ha "farliga" hundar löst ute bland folk där ingen har koll, eller ännu värre att använda dom i kamp eller som vapen - men hur farliga är ett par hundar som är ensamma hemma? Bryter man sig in borde man få skylla sig själv.
 
Sv: Linköpingsman dömd till fängelse för våld mot ponny

Det finns fler myter än bekräftade fall om att folk blivit dömda för att hunden anfallit en inbrottstjyv. Det kan dock hända att man tex i mitt jobb öppnar dörren o roppar när man är väntad o ingen dyker upp.
PL
 
Sv: Linköpingsman dömd till fängelse för våld mot ponny

Då lät en bekant till mig sina 2 stora hundar (rottweilers) sova i stallet för att vakta. Hon vaknade av att hundarna skällde o var riktigt upprörda. For ut i stallet o hitta en hund precis utanför stallet liggandes på en man med mkt trasiga byxer o den 2a hunden låg precis i dörröppningen med resten av hans byxer mellan framtassarn/i munnen. Gissa om dom hundarna fick värsta lyxmiddán den dan :D



Men hur fungerar sådanan hundar till vardags?
Som uppför sig så på ett ställe som inte ens är deras? Och som angriper utan lov? Otäckt.
 
Sv: Linköpingsman dömd till fängelse för våld mot ponny

Vad har folk att göra i andras stall/villor/stugor/fritidsbåtar etc etc?



Mitt stall ligger invid en väg och jag har alltid olåst och öppet. Människor får oilka problem längst vägen, bilen kokar, går sönder, de har åkt vilse och jag tycker inte det är minsta konstigt om de inte hittar mig inne, hojtar vid stallet och går in, även om jag inte hör och ger tillåtelse.
 
Sv: Linköpingsman dömd till fängelse för våld mot ponny

Men hur fungerar sådanan hundar till vardags?
Som uppför sig så på ett ställe som inte ens är deras? Och som angriper utan lov? Otäckt.

Det är vältränade utställning/avel/familjehundar som bor på gården ifråga hos sin matte m familj ;) Dom var alltså hemma o vaktade sitt revir! De har även lärt sig kommandot "-Vakta".. Ingen visste om det skulle funka en hel natt, men dom är tränade att vakta ett utrymme på kommando där hundföraren lämnar ett stängt utrymme (fritt på människor) med kommandot "Vakta"..
Kan tillägga att inkräktaren fick (tyvärr :angel:) endast några rivmärken från klorna, hundarna slet honom inte i stycken eller ngt (till skillnad från vad han troligen hade tänkt göra med hästarna... :crazy:)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Linköpingsman dömd till fängelse för våld mot ponny

Att din bekant blev anmäld är väl inte konstigt eller anmärkningsvärt, mer intressant är vart anmälan ledde o om stallet var låst eller om hon hade en farlig hund i ett olåst utrymme.
PL

Den "farliga" hunden är en familjehund o de enda märkena kräket fick var (tyvärr :angel:) bara några rivmärken. Och en otrevlig upplevelse som förhoppningsvis får honom att tänka till en gång extra nästa gång han tänker ge sig in i ett stall där han inte har att göra!:mad:
På dörren sitter en skylt med Obehöriga äga ej tillträde samt Ingång sker på egen risk! Vid infarten finns en gårdskylt med en uppställd Rottweiler. Men nej, hon hade inte låst stalldörren.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Linköpingsman dömd till fängelse för våld mot ponny

Det finns fler myter än bekräftade fall om att folk blivit dömda för att hunden anfallit en inbrottstjyv. Det kan dock hända att man tex i mitt jobb öppnar dörren o roppar när man är väntad o ingen dyker upp.
PL

Att man anses som skyldig för att ens hund gått till attack mot en inbrottstjuv är dock inte en myt utan en sanning - strikt ägaransvar heter det. Att man ens ska kunna ställas till svars en sådan gång tycker jag är märkligt. Isf borde det vara olagligt att lämna hundar hemma öht, det KAN ju komma en stackars inbrottstjuv som måste få härja fritt utan att bli biten av en läskig hund...

Att folk ringer veterinären och sedan inte har vett att hålla efter ev ilskna hundar eller vad det nu kan vara, då de vet att någon kommer, det är väl ganska korkat oavsett vad som gäller.
 
Senast ändrad:
Sv: Linköpingsman dömd till fängelse för våld mot ponny

Mitt stall ligger invid en väg och jag har alltid olåst och öppet. Människor får oilka problem längst vägen, bilen kokar, går sönder, de har åkt vilse och jag tycker inte det är minsta konstigt om de inte hittar mig inne, hojtar vid stallet och går in, även om jag inte hör och ger tillåtelse.

Har man satt upp skyltar såsom i det aktuella fallet så går man faktiskt in på egen risk. Jag går iaf inte in någonstans, speciellt inte där det sitter skyltar, även om jag har problem. Det går att ringa SOS eller nåt lindrigare om det krisar. F.ö har jag inte min bostad öppen in case of emergency, jag anser att där jag bor är inbrottsrisken högre än att någon skulle vara i nöd och behöva mig om jag inte är hemma/sover eller på annat sätt är ouppmärksam. Men alla är olika, det är ett fritt val och du kanske inte har två vaktande rottweilers du vill skydda folk ifrån?
Dessutom så tror jag inte att folk som behöver hjälp med bilen eller annat mitt i natten kliver in i stallet - då ringer man väl på dörren där folk bor? Alla gör som de vill men jag förstå att folk låser, larmar eller vad de nu gör.
 
Sv: Linköpingsman dömd till fängelse för våld mot ponny

Dvs hon lämnade en hund som anfaller inanför en olåst dörr. Knappast i överensstämmelse med regler om vakthundar.
PL
 
Sv: Linköpingsman dömd till fängelse för våld mot ponny

Men finns det ett enda fall att visa på där folk faktiskt blivit fällda för att deras hund anfallit en inbrottstjyv.
Riskerna med en hund som anfaller gäller alla som kan komma in till hunden av misstag o där är hundägarens ansvar viktigt.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Linköpingsman dömd till fängelse för våld mot ponny

Kanske inte, men det finns ändå fall där husägaren blivit fälld för att inte sandat/saltat sin trapp eller ingång till huset där inbrottstjuven halkat och gjort sig illa som ni säkert känner till.

Har du inget där att göra så får du bannemig skylla dig själv! Om man behöver hjälp med en bil som har fått bensintorsk el dyl så finns det hus att knacka på, man går inte in i ett stall/ladugård om man inte har för avsikt att stjäla bensin (enl mig) och det har jag dessutom blivit utsatt för. Synd att min varghund inte sov där den natten! Hursomhelst så tog polisen hand om grabbarna så det löste sig ändå.

Ni som är veterinärer, PL och Ginnies, borde ha full förståelse för att hundar skyddar sitt revir och inte klampa runt hursomhelst på natten, eller? Personligen så skulle jag aldrig komma på tanken att gå in i ett stall ägt av en kompis på natten oinbjuden, även om jag kände till stallet/ägaren väl. Skulle ni det?
 
Senast ändrad:
Sv: Linköpingsman dömd till fängelse för våld mot ponny

Dvs hon lämnade en hund som anfaller inanför en olåst dörr. Knappast i överensstämmelse med regler om vakthundar.
PL

Kanske inte PL men är har man inget i stallet/huset att göra borde lagen skydda husägaren/hundägaren inte inbrottstjuven.

Vi har satt upp en skylt där det tydligt står att du INTE har rätt att gå in i stallarna. Går du in ändå så polisanmäler vi direkt. Man har inte rätt att traska rakt in på andras egendom utan dennes tillåtelse.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (YA) En man i 40-årsåldern i Dalarna har dömts till sex månaders fängelse för djurplågeri och grov skadegörelse, rapporterar flera...
Svar
0
· Visningar
855
Senast: Gunnar
·
Ekonomi & Juridik Vet inte vad jag vill, är bara så jävla förbannad nu. Jag har vetat att Sverige är helt värdelösa när det gäller att straffa...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 159
Senast: BIMM
·
  • Artikel
Hästnyheter (Corren) En man i 40-årsåldern är misstänkt för djurplågeri efter att ha förgripit sig på en häst i Dalarna. Ponnyn fick allvarliga...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
10 553
Senast: carinah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad blir det för vegetarisk mat? Del IV
  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp