Känner att jag vill svara på ditt inlägg då frågan gäller min häst. Till Fio vill jag bara säga att hon inte är en Nordsvensk, utan en gatukorsning.

Det finns många aspekter som ger lite svar på din fråga. Under kursen såg du mig inte utföra någon piaff, utan tramp. (Det är en väldig skillnad)Och det var inte något ideal det du såg och både jag och tränaren vet att där finns det mycket att jobba med!!
Min häst har av naturen den bästa exteriören och det är ju så att hon har problem med att vinkla sitt bäcken. Är en draghäst inte en ridhäst om du tittar på hur hon är byggd. Lågställd med korta ben. Dock är detta inte en ursäkt att inte försöka att rätta till "felen".
Hon är inte stark nog att utföra en piaff och speciellt inte med mig på ryggen. (Brister i min sits, som jag jobbar oerhört mycket med. Stelopererad i 9 kotor) Hon är bara riden i ca 8 månader då hon fölade 2003. Vilket gör att hon inte har styrkan ännu. Upplever att hon även blivit stelare i sitt bäcken efter fölning, därför ska kiropraktorn få ta sig en tur och titta på min häst.
Att hon slog med svansen har med spänningar att göra och de ska ju absolut inte vara där. Därför tocherade jag henne inte nästan över huvudtaget alls. Kan medge att jag ibörjan använde mig av en lite felaktigmetod vid inlärningen, då jag lärde henne rent mekaniskt att trampa, dock på en tränares inrådan. Vilket gör att hon lärde sig att lyfta benen men inte vinkla sig och sätta under sig.
Jag har inte tränat något piaff arbete nästan då jag på inriktat mig mer på avlasningssits och få igång hennes ryggsving bättre. Då har jag fastnat i detta läge och har haft svårt att komma tillbaks i normalposition. Hon kan faktiskt sätta sig bättre och trampa mer inunder sig men i och med att hon var lite spänd, inte stark nog och dessutom med mig felplacerad tyckte jag inte att det var någon idé att pressa henne och försöka få till en piaff bara för att glädja "publiken".
Fio: Det var rätt det du citerade från tränaren till viss del. Men det gällde inte piaffen. Vi tränade på att ändra taken i tempot. Hög takt i långsamt tempo och långsam takt i lite högre tempo. Hon sa att din häst gärna sköt uppåt då den gick, dvs sköt mot handen lite, medan min betonade neråtrörelsen mer. Inget av detta är att eftersträva! hade inget med piaff att göra, skulle hjälpa mig att hitta passagetakten.

Jag ska försöka att hitta min hästs riktiga tempo, då jag har en tendes att rida henne i ett lite för högt tempo som inte stämmer överrens med hennes gångarter.
Detta är ingen bortförklaring, då jag vet att jag måste jobba med detta och se till att min häst finner styrka, slappnar av och att jag ger rätt signaler i exakt rätt tid. Att det inte var något tramp att eftersträva kunde man förstå på tränaren då hon inte gav detta något godkännande/berömm dock vet hon om utblildningsgraden på min häst och bakgrunden. Så jag lovar att jag ska träna och se till att sträva efter den satta, inunder trädande och bäriga piaffen du vill se. Kanske i Nov, vem vet?
Bra att du är kritisk och ifrågasättande. allt kan förbättras och utvecklas. Dock tycker jag att det var lite synd att du inte frågade på kursen. Du hade chans att fråga både mig och tränaren. Till alla som går på kurs som fotfolk- FRÅGA!!! Annars riskerar ni att bli utan svar eller att inte få de svaren ni känner ni vill ha och behöver. Att betala mycket pengar och sedan inte våga fråga är ju lite galet tycker jag. Och var inte rädda för att vi som rider eller tränaren ska bli arga. Vi har ju tagit oss dit frivilligt och vet att andra kommer att bedömma våran ridning.
Jag tycker alla på kursen verkade att få bra saker med sig hem i bagaget och det fick även jag- mycket bakläxa :smirk: Jag rider ju för tränare för jag behöver hjälp. För att citera tränaren:- Om det var lätt att rida, hur kul skulle det vara?
Ps Vilka underbara häsar du hade Fio!! Otroligt vackra.