Bukefalos 28 år!

Lite hjälp tack

TeamLundVer

Trådstartare
Feg dressyrryttare tittar in lite snabbt här hos er på hoppsidan :p

Har en 6-åring som nu ska börja hoppas lite mer regelbundet av en tjej på stallet. Han har tidigare blivit hoppad av en rutinerad ryttare (ridit in sina egna och tävlar 140cm) men då hon har 2 egna så har det enbart blivit hoppning när tid givits dvs inte på regelbunden basis. Trots detta har de varit ute på några 90/1m tävlingar (med vägringar på första hindret pga koncentrationssvårigheter hos pållen).

Han är 6 år, riden sedan 3 år tillbaka men har pga sin klumpighet i hagen totalt ridits i 9månader (inga stora skador utan mest sår på fel ställen) så man skulle kunna kalla honom ganska grön vilket märks i ffa hans balans och andra unghästbeteenden (typ koncentration).

Tjejen som ska hoppa honom 1gång i veckan är 14år och har i stort sett enbart ridit ponny innan, inte tävlat men väl tränat och har enligt mig en väldigt bra ridkänsla rent generellt (skulle lätt kunna satsa på dressyr om hon ville) samt är duktig på hoppning. Hon har provat min lille skrutt en gång vilket jag tyckte löpte väl ut. Det är självklart stor skillnad på ponny och häst ffa då hästen är över 170cm med vääldigt bra gång men hon tog det lugnt, bråkade inte med honom utan försökte i sin egen takt hitta de rätta knapparna. Galoppen tyckte hon var enorm och valde därför att stå i fältsits istället för att störa honom :). De provhoppade och både häst och ryttare tyckte det var kul och verkade trivas ihop, jag är ingen hoppryttare men ser ju om det ser alldeles galet ut vilket det inte gjorde, personligen anser jag att det inte kan göra alltför stor skada att en orutinerad häst hoppas av en junior utan storhästerfarenhet så länge man tar det lugnt och lägger upp övningar som passar ekipaget.

Därav min tråd.. Vad för slags övningar skulle passa för dessa två? Gärna några som hjälper dem med avståndsbedömning samt där Danne får lära sig att "stanna upp" och lyssna på sin ryttare, han är nämligen ngt starkare än en ponny och blev lite för ivrig vid några skutt :angel:

De kommer inte få hoppa mer än max 70cm under juni månad just för att vi ska ta det superlugnt, sen får vi se om det kanske blir 80cm resten av sommaren osv, allt beror på hur bra det går och att ryttaren får 100% kontroll innan vi går vidare.

Nedan ser ni två filmer på Danne när han hoppar med den erfarna ryttaren, tyvärr är dessa filmer 2 år gamla och i usel kvalité men visar åtminstone honom litegrand.
http://www.youtube.com/watch?v=5kfC10KeEHE&feature=channel
http://www.youtube.com/user/TeamLundVer#p/u/7/BUap-Jx7fNw
 
Sv: Lite hjälp tack

Har lite samma situation själv just nu, dvs en oerfaren häst som ska börja hopptävlas så smått. Här är mina reflektioner och tips. :)

Det jag reagerar på först och främst är att ryttaren som har "utbildat" hästen i hoppning ger sig ut på 0.90/1.00 meters hoppningar med en nyss inhoppad häst.
Det är inte så bra för självförtroendet att ge sig ut på så höga höjder innan hästen känner sig säker och att den då vägrar ut sig på första hindret tycker jag signalerar att hästen inte har något självförtroende alls.
Det man gör enligt mig är att börja på såkallade utbildningshoppningar där man själv väljer höjd, exempelvis 50 cm. Det klarar alla unghästar och glädjen hos hästen är stor när denne kommer runt banan efter att kanske ha tittat på ett par hinder och stannat (då driver man så att hästen hoppar stillastående om så krävs vilket inte är någon big deal på så låga hinder) men då blivit visad av ryttaren att det inte är något att oroa sig för. Man kan också rida banan en gång till för att ge hästen en chans att visa att den faktiskt lärt sig att hindren inte är farliga och att den visst kan hoppa utan problem.
Så gör man om man är schysst mot sin häst och även räknar in miljöträningsaspekten i utbildningsmålen. Det ÄR stressigt att vara ute på tävling och då är det skönt för hästen att iallafall veta att den är säker på hindren istället för att både miljö och hinder blir en chock.

Frånsett detta så är det bra att ha en duktig hopptränare som hjälper till från marken då det är så viktigt att göra alldeles rätt från början.
Hemma bör man mest träna på bommar eller låga kryss för att känna in avstånden i början.
Sätt upp bommar eller kryss på 4,5 eller 6 galoppsprång från varandra och försök hitta ett tempo som stämmer med galoppsprången. Försök rida i detta tempo hela tiden och vid all hoppning.
När hästen stärkt balansen och känns säker så kan man börja hoppa lite studs försiktigt för att öka snabbheten i bakbenen och styrkan.
Viktigast är dock att alltid rida raka vägar och vara noga med hörnpasseringarna. När hästen börjar bli "stark" i munnen eller bjuder framåt lite för mycket får man hålla lite mer i hästen så att tempot alltid bibehålls. Glöm då inte att fortfarande hålla om hästen så att den inte får för sig att springa vid sidan om eller sakta av till trav alternativt ändra tempot på något sätt.
Först när hästen är säker på bommar och låga kryss kan man börja höja hindren för att träna på höjden också. Men i ärlighetens namn så är det väl mest en träning för ryttaren. Hästarna brukar inte bry sig så mycket om höjden förutsatt att grunderna är väl befästa i hoppningen.

Försök göra så enkla övningar som möjligt i början så att unghästen känner att den lyckas, det är först då den utvecklas.
Lycka till! :)
 
Sv: Lite hjälp tack

Det jag reagerar på först och främst är att ryttaren som har "utbildat" hästen i hoppning ger sig ut på 0.90/1.00 meters hoppningar med en nyss inhoppad häst.
Det är inte så bra för självförtroendet att ge sig ut på så höga höjder innan hästen känner sig säker och att den då vägrar ut sig på första hindret tycker jag signalerar att hästen inte har något självförtroende alls.



Hemma bör man mest träna på bommar eller låga kryss för att känna in avstånden i början.
Sätt upp bommar eller kryss på 4,5 eller 6 galoppsprång från varandra och försök hitta ett tempo som stämmer med galoppsprången. Försök rida i detta tempo hela tiden och vid all hoppning.

Jag kanske ska förtydliga lite :) Han har aldrig vägrat ut sig på de få tävlingar han varit på utan det har varit en vägran på första hindret. Jag kommer tyvärr inte åt tävlingsfilmerna just nu (som är av betydligt bättre kvalité) men som åskådare kan man se hur koncentrationen är på t ex publiken, trots ryttarens försök till kontakt, hela vägen fram till första hindret och sen blir det "OJ ett hinder! :eek: öhh.. stopp" resten av banan går därefter problemfritt.. Det blev bättre sista tävlingen där han faktiskt kom tillbaka till verkligheten så pass tidigt att ha hoppade (och istället rev) så eg. är det kanske mer ngt som blir bättre med mer erfarenhet av ställen där det "händer" saker.

I övrigt är höjd inget problem för Danne, mer än om han blir för stark/flack då, han hoppar gladeligen allt oavsett höjd eller utseende.

Kryss och liknande med 4-6 galoppsprång är ju en toppenidé :idea: Vad är de generella avstånden för detta?

Tanken är att, om det går bra, så ska junioren åka ut på några pay and jump med honom så småningom av just den anledningen du nämner.
 
Sv: Lite hjälp tack

Kryss och liknande med 4-6 galoppsprång är ju en toppenidé :idea: Vad är de generella avstånden för detta?

Ungefärliga avstånd för stor häst brukar vara följande:
1 språng = 7m
2 språng = 10,5m
3 språng = 14m
4 språng = 17,5
osv.

Som du ser räknar man på 3,5m för varje språng. Sen kan man gärna variera avstånden lite grann för att träna på att reglera språngens längd. Sätter du t ex upp två hinder med ca 16m emellan så kan du växla mellan att rida tre lite längre språng eller fyra lite kortare. Att kunna reglera språnglängden är A och O i hoppning enligt min åsikt.

Enklare serier också är väldigt bra träning för att hitta en bra rytm och balans. Det går och bygga på en massa olika sätt. En enkel variant är travbom- ca 2,30m till ett litet kryss- 5,5m till ett litet räck- 6,5m till yterligare ett räck eller en oxer. På den här serien kommer man alltså in i trav och sedan blir det ett kortare galoppsprång mellan hinder 1 och 2 och så även mellan 2 och 3.
 
Sv: Lite hjälp tack

Jag är själv en grön ryttare men har hjälpt till att hoppa 4-åringar som bara löshoppats innan, men då har jag haft bra hjälp från marken. Det viktigaste min "markperson" sa till mig var att inte få panik om det blir fel (vill ju gärna vara proffs direkt!:D) det är bara att rida på igen. Först hoppade jag i trav, men landade alltid i galopp, för att redan i den unga hästen pränta in att man ska tänka framåt. (inte för att din häst verkar ha problem med det men!) Fördelen med att komma i trav är att både häst och ryttare hinner med, och hästen hoppar inte på fart utan styrka och teknik. Ryttaren ska tänka på att ca 5-10m innan hindret sätta sig ner och rama in hästen med skänklarna. (samma gäller i galopp)

Tror att det här ekipaget skulle ha stor nytta av övinngar där man växlar mellan trav och galopp, och hinder och cavaletti. T.ex. kan du komma i trav mot en kombination (lågt hjälphinder-ett galoppsprång-hinder) på långsidan. Landa i galopp, bryt av till trav, trava över bommar på diagonalen, lägg en volt alternativt gör halt mitt på kortsidan, travhoppa ett hinder på nästa långsida, landa i galopp. Trava över bommar även på denna diagonal (kan ha annat avstånd än första diagonalen), lägg en volt eller gör halt på kortsidan. Övningen kan upprepas flera gånger då den inte har någon början och slut. Börja med ett moment i taget dock. Om du vill kan allt vara trav eller galoppbommar först och du kan också göra hinder av travcavalettina och hoppa hela banan i galopp.

Har du tid och möjlighet är det inte dumt om ekipaget ganska tidigt fick åka ut på små pay & jump, just för att ta tag i problemet med kocentration etc. Men hoppa lågt, så hästen kommer över även om den tappar koncentrationen.
 

Liknande trådar

Utrustning Diskuterade säkerhetsvästar häromdagen och det där med att i princip alla (hopp-)ungdomar slänger västen längst in i garderoben och...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
14 360
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 504
Hästmänniskan Hej, nu är det så att jag äntligen efter 10 års längtan ska få skaffa en egen häst. Jag är såklart jätteglad och extremt tacksam för att...
Svar
10
· Visningar
2 254
Senast: Beeboppe
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
622
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp