lite Spinoff på vad är syftet tråden..

enhorning

Trådstartare
Jag har en till fundering om en annan grej som spridits ganska duktigt på fejjan. Nämligen en teckning där ett barn får dåligt betyg i skolan och en teckning visar "förritiden då skällde alla på barnet och i den nya nu-tiden så skäller man på läraren. Men jag undrar lite kort vems "fel" är det och är det OK att sprida sån`t? Lite om skolan alltså.
 
Idag förväntar sig många föräldrar (inte alla) att skolan ska ta hand om barnens uppfostran.
Sen är det så att om det gått dåligt för barnet i skolan så är det skolan (lärarens) fel, barnet och föräldrarna har inget ansvar för barnets lärande.
Förr la man ett större ansvar på barnet att ta ansvar för hens eget lärande och kunde då som förälder skälla på barnet om hen fick dåliga betyg.
 
Idag förväntar sig många föräldrar (inte alla) att skolan ska ta hand om barnens uppfostran.
Sen är det så att om det gått dåligt för barnet i skolan så är det skolan (lärarens) fel, barnet och föräldrarna har inget ansvar för barnets lärande.
Förr la man ett större ansvar på barnet att ta ansvar för hens eget lärande och kunde då som förälder skälla på barnet om hen fick dåliga betyg.

Jo jag fattar det.
Fast är det inte ganska individuellt- beroende på situationen. Det kan ju vara en kombination och det kan i andra fall vara läraren som inte-av olika anledningar-inte räckt till.Jag hade en sån lärare. Och det kan absolut vara barnets ointresse eller tom oförmåga
Sen kan det verkligen vara föräldrar som skyller ifrån sig-inte alls ovanligt-det vet jag!
Men för mig blir det lite galet att sprida en sån sak då det kan bero på andra orsaker.
 
Jo jag fattar det.
Fast är det inte ganska individuellt- beroende på situationen. Det kan ju vara en kombination och det kan i andra fall vara läraren som inte-av olika anledningar-inte räckt till.Jag hade en sån lärare. Och det kan absolut vara barnets ointresse eller tom oförmåga
Sen kan det verkligen vara föräldrar som skyller ifrån sig-inte alls ovanligt-det vet jag!
Men för mig blir det lite galet att sprida en sån sak då det kan bero på andra orsaker.
Nu är det ju en teckning som visar på en frustration som många som arbetar i skolan känner, inte en allomfattande sanning. Varför ska vi inte kunna visar bilder som visar en sida av historien?
 
Vet precis hur det kan vara i skolan då min mamma är lärarinna. Det finns lika många andra anledningar till att ett barn inte får godkända betyg.
 
Vet precis hur det kan vara i skolan då min mamma är lärarinna. Det finns lika många andra anledningar till att ett barn inte får godkända betyg.
Ja det finns många anledningar. Frågan som jag ställde var varför man inte ska kunna visa en bild som visar en sida av myntet?
 
Nu är det ju en teckning som visar på en frustration som många som arbetar i skolan känner, inte en allomfattande sanning. Varför ska vi inte kunna visar bilder som visar en sida av historien?
Jag städade på en skola förut och hörde flera gånger om föräldrar som skällt på läraren av olika saker. Dåliga betyg, kläder som försvunnit, mobiltelefoner som kompisar i klassen förstört och en massa annat.

Lärare får lägga dyrbar lektionstid på att bara få barnen att sitta ner på rövarna och lyssna och inte leka med sina leksaker som de, trots att de inte får, har med till skolan. Föräldrarna är inte närvarande på samma vis, har inte koll på läxor eller hur barnen sköter sig i skolan. Enligt flera lärare så fick det barnet som gjorde fel förr ta konsekvenserna för det, men i dag får det barnet som gjort fel skydd av föräldrarna som vägrar tro att deras lilla ängel gjort något tokigt.

Jag håller med lärarna- föräldrar borde uppfostra sina barn så att läraren kan lägga värdefull lektionstid på att lära barnen det som skolan ska lära ut, inte det som är föräldrarnas uppgift att lära barnen innan skolstarten.

Jag delar den bilden. Föräldrar borde få se den sidan också och sluta skydda sina små telningar när de gör uppenbart fel.
 
Jag har en till fundering om en annan grej som spridits ganska duktigt på fejjan. Nämligen en teckning där ett barn får dåligt betyg i skolan och en teckning visar "förritiden då skällde alla på barnet och i den nya nu-tiden så skäller man på läraren. Men jag undrar lite kort vems "fel" är det och är det OK att sprida sån`t? Lite om skolan alltså.

Det är ju en skämtteckning och de ska ju vara tillspetsade för att fungera. Tillräckligt många tycker den stämmer för att de ska gillaoch dela den, det ärväl upp tll varoch en om det är OK?

Om det är den teckningen jag tänker på är den amerikansk - det är inte bara vi som har curlingföräldrar!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 901
Senast: Fraegd
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
924
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Det var svårt att komma på var den här tråden borde ligga egentligen, både på utrustning och ridning egentligen. Men tillslut handlar...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
13 017
Hästvård .. är min kompis häst... För att göra en historia lite kort: Min kompis köpte en häst som har gått lättare ridning och ja, hobby...
2
Svar
28
· Visningar
3 904

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp