Bukefalos 28 år!

Lite tävlingsfrågor....

Sv: Lite tävlingsfrågor....

Jag vet inte hur många gånger det är gjort.
Jag kan ta upp det vid nästa tillfälle.
Vad är det som är så fasligt med att rida med vanliga bett?

Malin

Jag har kontaktat de så många gånger så jag har slutat räkna oftast med noll svar tillbaka. Total Tystnad många gånger.

Det finns många anledningar att rida utan bett.
Jag har en elev vars häst som sakna framtänder (avsparkat), han klara inte av att har bett i munnen. Ytterligare en vars häst är allergisk den klara inte vilka bett som och rids därför utan.
Och ytterligare en har så grava skador efter föra ryttaren att det inte går att lägga bett i munnen då ärren nästan direkt går upp, det går tydligen att prova operera men känns lite överkurs bara för bettet skull.

Det finns många hästar som fungera mycket bättre utan bett i munnen, oftast på grund av någon som har varit dum i munnen till dem innan.

Varför ska vi då behöver stoppa något i munnen på dem bara för vi vill tävla.
 
Sv: Lite tävlingsfrågor....

Hon får rida fram med lindor,men måste ta av dom innan hon rider in i collecting ring om hon inte skall ha dom på banan.

Malin
 
Sv: Lite tävlingsfrågor....

Som jag skrev så kommer systemet ändras fr.o.m. nästa år. Jag vet inte om även bettkraven ändras då, men det kan vara så. Let´s see.
Det går ju att få dispens och rida bettlöst i grenarna där det inte är tillåtet också om just hästen till exempel har en skada/allergi som gör att den inte kan ha bett.
Vet även om att medicinsk dispens getts för att rida med ett hävstångsbett i samma grenar.

Som sagt, jag är varken för eller emot.

/Malin
 
Sv: Lite tävlingsfrågor....

Då är det ytterligare en sak du borde ta med dig vid nästa seminarium, för det här har ni själva dömt på en tävling du var domare på.;)
 
Sv: Lite tävlingsfrågor....

Nej, du måste rida fram med det som är godkänt för tävling, så överstiger lindorna maxvikten inklusive ev boots av vad som är tillåtet så får du inte ha detta under framridning.

Vilken tur att jag inte avänder boots då=)
 
Sv: Lite tävlingsfrågor....

KL

När det nu finns en sådan här tråd kan jag ta och fråga det jag funderat länge över. Det här med sadlar:

"In principle any sort of saddle or saddle pad, which is suitable for the Icelandic horse, is allowed. Permissible equipment also includes saddlecloths, front girths, cruppers and saddle supports." (Kopierat från FIPO)

Alltså vad, "In principle" och "saddle or saddle pad", hur skall man tolka det? Får man alltså i princip rida med en barbackasadel (utan stigbyglar)? :confused:
 
Sv: Lite tävlingsfrågor....

Åhh vad glad jag blir då ska jag nog till å med tävla med benlindorna för de väger inte mer än 250 gram styck:)

Åhh vad fina vi kommer va=)
 
Sv: Lite tävlingsfrågor....

Ja inte rider jag med benlindor om det är geggigt/vattnigt.. då förstörs ju benlindorna.
Nu ska de va snö och kallt och plogat på banan så då går de ju=) Går det hemma bör de gå lika bra där=)
 
Sv: Lite tävlingsfrågor....

KL

När det nu finns en sådan här tråd kan jag ta och fråga det jag funderat länge över. Det här med sadlar:

"In principle any sort of saddle or saddle pad, which is suitable for the Icelandic horse, is allowed. Permissible equipment also includes saddlecloths, front girths, cruppers and saddle supports." (Kopierat från FIPO)

Alltså vad, "In principle" och "saddle or saddle pad", hur skall man tolka det? Får man alltså i princip rida med en barbackasadel (utan stigbyglar)? :confused:

Ingen som skulle ha några funderingar kring detta?
 
Sv: Lite tävlingsfrågor....

Den här översättningen hittade jag i Svenska FIPO, så jag tolkar det som att "saddle pad" är bomlös sadel, men jag är inte säker.

"2.2.1. Sadlar
I princip varje typ av sadel, med eller utan bom, som passar islandshästen är tilllåten. Tillåten utrustning inkluderar även vojlock, sadelfilt, förgjord, svanskappa och sadelpad."
 
Sv: Lite tävlingsfrågor....

*KL*

Jag funderar på det här med broddhål i skorna. Får man tävla med skor som har 4 broddhål, alltså då det inte sitter broddar i hålen?

Ska tävla 25 maj, dock ingen officiell tävling, och nästa skoning är i början av juni och jag kommer bara skruva ur brodden då dom inte behövs längre. Hoppas på att slippa sko om tidigare bara för att det är broddhål i skorna.
 

Liknande trådar

Islandshäst Hej! Jag undrar om ni skulle kunna förklara lite mer exakt vad som innebär och menas med alla dessa grenar. Vad som är lätta klasser...
Svar
2
· Visningar
1 277
Senast: Freyr
·
Islandshäst Hilfe bitte! Jag läste svenska tillägget som finns på förbundets hemsida. Där hittade jag följande text: "17. Ovalbanegrenar: Öppna...
Svar
12
· Visningar
2 059
Senast: Freyr
·
Islandshäst Finns det någon bra sida på internet där det står vad alla klasser innehåller? Och vad alla förkortningar står för? T1, T2, T3, V1...
Svar
1
· Visningar
879
Senast: Michis
·
Fälttävlan Det som har hänt är verkligen hel overkligt och kommer att ta väldigt lång tid att ta in det som hänt. Passion var en mycket speciell...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 115
Senast: Maltise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp