Lite tips o råd vid första klippningen?

LinnK

Trådstartare
Inte första för hästen, men för oss.
Har haft klippta hästar förr, men det är länge sedan, och då klippte jag inte själv.

Hästen som ska klippas är en känslig islandsvalack med mycket tjock päls,
därav att jag inte vill låta någon annan klippa honom då han brukar vara mycket skeptisk till att 'nya' människor gör 'konstiga' grejer på honom.

Vi har lånat en sladdlös liten behändig klippare av lantbruket vi står uppstallade på, som de brukar använda till korna.

Vi har tänkt klippa en ränna på undersidan av halsen, ev forsätta ner mellan frambenen och klippa ett område vid sadelgjorden för att undvika att man av misstag nyper hans långa päls när man spänner gjorden.


Bör vi även klippa utsidan av bogen där nere vid området mellan frambenen?

Bör man klippa en rand på bakbenen? var isf?


Han svettas som mest på halsen, och lite på bakbenen, men inte så farligt där bak.


Hur kort klipper man? Dvs vilken skär-längd?


Kan man klippa allt detta i en etapp?
(såklart vi måste göra paus om det blir hett)


Hur ofta måste man olja skären under klippning?

Klipper man med eller mothårs?


Andra tips o råd?

Bomull i öronen? Andra bra tips tas tacksamt emot :bow:

Tack på förhand!
 
Sv: Lite tips o råd vid första klippningen?

Bomull i öronen är bra, gärna med en huva så de inte ramlar ut.
Hö att tugga på kan vara lugnande, ger välmående känsla.
 
Sv: Lite tips o råd vid första klippningen?

Tack snälla du för svar :bow:

Tänkte ställa honom på gången med lite hö och försöka få in bomullen i öronen så gott det går, har tyvärr ingen luva att sätta över.

Rakar du med eller mothårs? Hur kort?
 
Sv: Lite tips o råd vid första klippningen?

Man klipper mothårs. Mina skär kanske lämnar 2,5-3 mm päls.

De islandshästar jag klipper brukar vi ta bringan och en rand upp mot strupen som är ca 3 dm bred. På de med mycket man tar jag hela halsen under manen så de lättare torkar.

Tar även mellan frambenen och runt under sadelgjorden.
Brukar även dra ungefär en skärsbredd från armbågen till ljumsken som slutar på bakbenet. Alltså en rand i samma höjd från armbågen och bakåt.

Typ såhär :)

namnls.jpg


Oljar ca var 10 minut, gör bara avbrott om skären blir så heta att man bränner sig. Vilket inte bör hända med en välskött maskin som är korrekt inställd.
Helklipper mina egna från topp till tå utan paus om man inte behöver pausa för hästens skull.
 
Senast ändrad:
Sv: Lite tips o råd vid första klippningen?

Man kan klippa medhårs också men man får vara mycket noggrannare då att hela tiden klippa åt rätt håll, men har du olika skär till maskinen spelar det ju ingen roll, då kan du ju bara välja skär efter hur mycket päls du vill ha kvar.
Vi klippte mammas skeptiska isis på halva halsen, bogen och vid sadelgjorden. Lika bra att göra allt medan hon står stilla och så det går fort. Oljade bara emellan.
Var försiktig när du kilpper mellan benen där huden rynkar sig, har klippt min häst 2ggr i huden där, som tur är är han supersnäll och bryr sig inte.
 
Sv: Lite tips o råd vid första klippningen?

En sak jag har funderat på är hur i hela friden man klipper mellan frambenen och runt de området?
 
Sv: Lite tips o råd vid första klippningen?

Att inte helklippa, klipp bara hals och ev mage! Lätt att dom fryser annars.
 
Sv: Lite tips o råd vid första klippningen?

Ett tips är att tänka på att ta så långa tag som möjligt, så blir klippningen jämnare. En medhjälpare är också bra att ha med. Det kan vara lite knivigt att komma åt vid armbågarna och mellan frambenen och underlättar om någon håller upp frambenet.

Lycka till! :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 653
Senast: mmbot
·
S
Hästvård Hej alla glada, jag har lite funderingar om klippning. Jag har börjat att fundera på att klippa min ponny (new forest) som rids...
Svar
5
· Visningar
1 257
Senast: skogstokiga
·
Hästvård Skulle klippa av shettisen lite päls här ikväll. Klippte honom i januari förra året och inga problem alls för klippmaskinen då. Nu så...
2
Svar
35
· Visningar
4 023
Senast: Alexandra_W
·
V
Utrustning Hjälp mig klura ut det här mysteriet. Min häst har börjat frysa så hon skakar, hur mycket skillnad gör ett halstäcke? Vad kan det annars...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
10 792
Senast: veronican
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp