Livförsäkring

Ramona

Trådstartare
Ni som inte har dyra lån på villor och gårdar, har ni en livförsäkring? Varför då?

Jag har en livförsäkring jag betalat på i många år, vilket är en kvarleva från då jag och ex-sambon hade en dyrare lägenhet i Göteborg och då livförsäkringen skulle säkerställa att ingen av oss behövde flytta ut akut ifall den andre dog. Idag är vi inte tillsammans längre och även om jag har en sambo, så har vi inga lån på gården som behöver skyddas.

Den kostar ca 600:-/året så det är ju inga jättestora pengar vi pratar om, men jag blir liksom fundersam vad jag ska ha den till egentligen. Det är ju inte jag som får någonting på den, för jag är ju död. Varför ska jag ens betala 600:-/året för att någon annan ska få någonting om jag kanske dör under tiden den fortfarande gäller?

Jag hade ju kunnat göra någonting roligare för de där pengarna medan jag lever. På 10 år blir det ju 6000:- och det är ju ändå en resa någonstans.
 
Det enda jag har är ersättning för dödsfall i min olycksfallsförsäkring som är tänkt att det ska täcka en enkel begravning så mina efterlevande slipper det. Eftersom jag är ensamstående och dessutom lågt belånad skulle mina närstående ändå få ut en del pengar vid eventuell bortgång så ser det som helt onödigt med en livförsäkring. Har man minderåriga barn och är gift/sambo ser jag en anledning att se till att dessa kan bo kvar vid en bortgång om de önskar.
 
Det enda jag har är ersättning för dödsfall i min olycksfallsförsäkring som är tänkt att det ska täcka en enkel begravning så mina efterlevande slipper det.
Det var ju smart tänkt med betalning av begravningen, men det finns andra pengar till sånt så just den biten behöver inte försäkras.
 
Jag har men det är mest för att jag tänker att om jag dör vill jag att sambon ska kunna gå ner i arbetstid om han blir ensam med vår dotter, om han vill/behöver det. Och ändå ha råd med vårt (antar jag) priviligierade liv och inte behöva göra avkall på nånting. Iofs är vår dotter typ 15 om jag dör så kanske han inte behöver gå ner i arbetstid :p När vi köper bostad tänker jag att vi höjer livförsäkringarna så att de täcker 50 % av lånen osv. Ingen aning om vad min kostar. Betalar totalt 300/månad typ för mina försäkringar. Och har ngn via facket och även en via vår leasingbil (den kom på köpet).
 
Jag har en via jobbet som kostar typ 20 sek månad som betalar ut en klumpsumma till föräldrarna - som ovan, tänker att de kan väl använda den till begravningskostnader och liknande, men känns verkligen inte som en viktig grej att ha
 
Jag skickade ett mail nu till If att jag säger upp den. Vad ska jag ha den till liksom? De återkommer nog med svar på måndag. Hatar att de ska göra det så svårt att säga upp grejer online. Försökte säga upp ett mobilt bredband jag har på Tele2 och det går minsann inte att göra via hemsidan, utan det måste man ringa in och sitta i kö i 40 minuter. Däremot kan man köpa precis vad som helst på sidan, inkl lägga om sina abonnemang. Men inte säga upp....suck!
 
Jag har en olycksfallförsäkring som vid ev bortgång täcker begravningen. Finns det pengar till ev begravning undanstoppade?
 
Jag har en olycksfallförsäkring som vid ev bortgång täcker begravningen. Finns det pengar till ev begravning undanstoppade?

Begravningskostnader tas ju först av dödsboets tillgångar innan eventuellt arv fördelas. Så är man inte helt utblottad när man går bort så är det ju inte ett problem men om man står helt utan besparingar så kan det ju vara vettigt att ha något som täcker begravningskostnader.
 
I ditt läge hade jag också sagt upp den delen. Nu har jag via olycksfallförsäkringen en rejäl summa som då tillfaller min unga vuxne son så han har till arvsskatten (vi bor i Finland) så han har råd att behålla det han vill av det han då isåfall ärver efter mig.
 
Begravningskostnader tas ju först av dödsboets tillgångar innan eventuellt arv fördelas. Så är man inte helt utblottad när man går bort så är det ju inte ett problem men om man står helt utan besparingar så kan det ju vara vettigt att ha något som täcker begravningskostnader.

Jag tror man kan söka bidrag hos Soc för begravningskostnader...? (alltså de efterlevande menar jag)

Jag har ingen livförsäkring, hade jag haft barn hade jag sett en anledning, men inte nu.
 
Ni som inte har dyra lån på villor och gårdar, har ni en livförsäkring? Varför då?

Jag har en livförsäkring jag betalat på i många år, vilket är en kvarleva från då jag och ex-sambon hade en dyrare lägenhet i Göteborg och då livförsäkringen skulle säkerställa att ingen av oss behövde flytta ut akut ifall den andre dog. Idag är vi inte tillsammans längre och även om jag har en sambo, så har vi inga lån på gården som behöver skyddas.

Den kostar ca 600:-/året så det är ju inga jättestora pengar vi pratar om, men jag blir liksom fundersam vad jag ska ha den till egentligen. Det är ju inte jag som får någonting på den, för jag är ju död. Varför ska jag ens betala 600:-/året för att någon annan ska få någonting om jag kanske dör under tiden den fortfarande gäller?

Jag hade ju kunnat göra någonting roligare för de där pengarna medan jag lever. På 10 år blir det ju 6000:- och det är ju ändå en resa någonstans.

Jag har både livförsäkring motsvarade våran lånesituation, samt en extra försäkring där familjen får ett prisbasbelopp/12 per månad i fem år. Min man har samma sak.

Har man och ett litet barn, vill inte att de ska få ekonomiska problem/behöva flytta om jag dör så för mig är försäkringen självklar. Betalar 75 kr/mån för det där även min olycksfallsförsäkring ingår.

Hade jag varit ensam skulle jag inte ha haft dessa försäkringar.
 
Ni som inte har dyra lån på villor och gårdar, har ni en livförsäkring? Varför då?

Jag har en livförsäkring jag betalat på i många år, vilket är en kvarleva från då jag och ex-sambon hade en dyrare lägenhet i Göteborg och då livförsäkringen skulle säkerställa att ingen av oss behövde flytta ut akut ifall den andre dog. Idag är vi inte tillsammans längre och även om jag har en sambo, så har vi inga lån på gården som behöver skyddas.

Den kostar ca 600:-/året så det är ju inga jättestora pengar vi pratar om, men jag blir liksom fundersam vad jag ska ha den till egentligen. Det är ju inte jag som får någonting på den, för jag är ju död. Varför ska jag ens betala 600:-/året för att någon annan ska få någonting om jag kanske dör under tiden den fortfarande gäller?

Jag hade ju kunnat göra någonting roligare för de där pengarna medan jag lever. På 10 år blir det ju 6000:- och det är ju ändå en resa någonstans.
Min sambo har en där jag är förmånstagare. Vi äger ett hus ihop, och med de pengarna skulle jag ha möjlighet att lösa ut hans barn om jag ville behålla huset.
 
Bra tråd, påminner mig om att jag ska kolla upp så att ex-sambon inte är förmånstagare fortfarande. I övrigt så behåller jag försäkringen så att föräldrarna kan ha pengar till alla omkostnader och för att kunna ta hand om varandra om något skulle ske med mig. Det jag gör med hästar är ju inte helt riskfritt...
 
Bra tråd, påminner mig om att jag ska kolla upp så att ex-sambon inte är förmånstagare fortfarande.
Mitt ex är fortfarande förmånstagare på min livförsäkring. :) Jag har inte riktigt haft anledning att ändra på det, och nu har jag sagt upp den ändå så nu behöver jag inte.
 
Mitt ex är fortfarande förmånstagare på min livförsäkring. :) Jag har inte riktigt haft anledning att ändra på det, och nu har jag sagt upp den ändå så nu behöver jag inte.

Och nu inser jag att jag har jäkligt dålig koll på detta! :nailbiting:
Jag tecknade min livförsäkring förra hösten, då hade jag varken make eller sambo, bara sonen. Har inget minne av att jag fick välja vem som skulle ha pengarna när jag dör? I mitt fall borde det väll gå till sonen?

Har man inte nånting genom olycksfallförsäkringen också har jag för mig? Den genom facket? Eller ingår det inte dödsfall i den?

Jag har även någon försäkring från Swedbank som jag betalar nästan 200kr i månaden på, har faktist ingen aning om vad det kan vara?! 🙈

Plus en olycksfall genom If. Har ingen aning om dödsfall ingår där? Tecknade den innan jag gick med i fack/a-kassa bara för att ha något när jag tog upp hästarna igen.:angel: Kostar typ 60kr månaden.

Jag kanske är överförsäkrad?!:nailbiting:
 
Och nu inser jag att jag har jäkligt dålig koll på detta! :nailbiting:
Jag tecknade min livförsäkring förra hösten, då hade jag varken make eller sambo, bara sonen. Har inget minne av att jag fick välja vem som skulle ha pengarna när jag dör? I mitt fall borde det väll gå till sonen?

Har man inte nånting genom olycksfallförsäkringen också har jag för mig? Den genom facket? Eller ingår det inte dödsfall i den?

Jag har även någon försäkring från Swedbank som jag betalar nästan 200kr i månaden på, har faktist ingen aning om vad det kan vara?! 🙈

Plus en olycksfall genom If. Har ingen aning om dödsfall ingår där? Tecknade den innan jag gick med i fack/a-kassa bara för att ha något när jag tog upp hästarna igen.:angel: Kostar typ 60kr månaden.

Jag kanske är överförsäkrad?!:nailbiting:

Gick att kolla upp det när jag loggade in på Swedbank. Var bla en livförsäkring där med. :angel: Så nu har jag en på Swedbank och en på Folksam tydligen. Kan man ens ha två? Dvs kommer dom betala ut pengarna från bägge bolag?

Sen var det lite försäkringar in jag blir sjukskriven en längre och kortare period, vilket är bra eftersom jag är själv.

Ser dock att det står ”maka/make, sambo, eller registrerad partner” som nr som försäkringsmottagare på livförsäkringen. Och barn som nr 2. Det måste jag väll kunna ringa in och ändra? Jag vill verkligen inte att ev partner ska ärva något före mitt barn.:nailbiting: Skillnad om det vore barnets pappa, och vi levde ihop..Men vi har ju separerat, och jag vill då inte att någon annan snubbe ska ha något efter mig....
 

Liknande trådar

Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 977
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 031
Senast: kolblakkur
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 235
Senast: Cattis_E
·
Relationer Skulle vilja höra hur andra tänker kring följande situation. Vi har de senaste 11 åren alltid firat jul hos oss, innan dess firade vi...
18 19 20
Svar
383
· Visningar
33 046
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp