Livsviktig ostkakeundersökning

Vilken sylt till ostkaka?

  • Hallonsylt

    Röster: 68 34,9%
  • Jordgubbssylt

    Röster: 62 31,8%
  • Hjortronsylt

    Röster: 33 16,9%
  • Drottningsylt

    Röster: 14 7,2%
  • Blåbärssylt

    Röster: 5 2,6%
  • Lingonsylt/Rårörda lingon

    Röster: 9 4,6%
  • Annan sylt, skriver vilken i tråden

    Röster: 4 2,1%

  • Antal omröstningsdeltagare
    195
Vanligast här är nog jordgubbssylt, möjligen hallon.
Allt utom lingon skulle funka för mig, lingonsylt har man på havregrynsgröt. :d

Och grädden ska vara hårt vispad, på gränsen till smör. :D Det gäller även till kladdkaka mm.
 
Jag brukar använda pressad potatis till husman där en ofta äter ris. Dels för att få ner risförbrukningen lite (jag äter MYCKET ris) och dels för att vi har en sådan skatt i landet med en massa goda potatissorter.

Edit: Men spaghetti? Näver bäver :yuck:
Vi äter väldigt sällan potatis, blir mestadels ris/nudlar/pasta/bulgur/couscous. Potatis har vi till mos. Hatar att skala potatis:rofl:
 
Syrran har hallonsylt på fläskpannkaka.. :wtf: Men hon äter också korvstroganoff ihop med spagetti.. Styggelse..
Jättekonstigt :) fast jag skulle nog inte tveka inför korvstroganoff med makaroner dock (eller spagetti). (å andra sidan finns det nog de som inte skulle kalla min korvstroganoff för korvstroganoff eftersom likheterna stannar ungefär vid formen på korven. :D (eftersom jag inte har i tomatpuré eller grädde men har i en massa grönsaker :p) )
 
Till saffran ska det vara salmbär, och finns inte det ska det vara björnbär.
Jag känner lite att till saffranspannkaka är huvudsaken nästan att sylten inte är för söt. Men håller med om helst salmbär eller björnbär, men kan nog också tänka mig aroniasylt om jag funderar på det. Men helt ärligt skulle jag hellre ta lingonsylt än jordgubbs eller hallonsylt faktiskt.
 
Jättekonstigt :) fast jag skulle nog inte tveka inför korvstroganoff med makaroner dock (eller spagetti). (å andra sidan finns det nog de som inte skulle kalla min korvstroganoff för korvstroganoff eftersom likheterna stannar ungefär vid formen på korven. :D (eftersom jag inte har i tomatpuré eller grädde men har i en massa grönsaker :p) )

Men då är det ju inte korvstroganoff utan korvgryta :cautious:
 
Men då är det ju inte korvstroganoff utan korvgryta :cautious:
Nej hu, korvgryta låter så läbbigt. Dessutom har väl korvgryta genomskinlig vätska och potatis o majs i. Dessutom ser det nära likadant ut som korvstroganoff. Det är ju stavad falukorv, krossade tomater, lite mjölk/crème fraiche och lök och sedan kanske ärtor, eller haricot verts, broccoli eller vad som i.

Dessutom är ju ändå korvstroganoff bara en avart på rysk stroganoff så det jämnar väl ut sig :laugh:
 
Jag brukar använda pressad potatis till husman där en ofta äter ris. Dels för att få ner risförbrukningen lite (jag äter MYCKET ris) och dels för att vi har en sådan skatt i landet med en massa goda potatissorter.

Edit: Men spaghetti? Näver bäver :yuck:
Håller med om användning av potatis, men föredrar mos framför pressat. Som mer närodlat och traditionellt till typisk "ris-mat" använder jag korngryn. Alternativt den nya produkten havreris (som inte är samma som mathavre)

(Just korvstroganoff ser jag dock ingen anledning att äta frivilligt efter att man lämnat skolmatsalarnas kost bakom sig... Men om man nu skulle göra det så, aldrig med spagetti...)
 
Nej hu, korvgryta låter så läbbigt. Dessutom har väl korvgryta genomskinlig vätska och potatis o majs i. Dessutom ser det nära likadant ut som korvstroganoff. Det är ju stavad falukorv, krossade tomater, lite mjölk/crème fraiche och lök och sedan kanske ärtor, eller haricot verts, broccoli eller vad som i.

Dessutom är ju ändå korvstroganoff bara en avart på rysk stroganoff så det jämnar väl ut sig :laugh:

Du är en av de där som har ärtor i "carbonara" också, va? :cautious:
 
Du är en av de där som har ärtor i "carbonara" också, va? :cautious:
Hehehe, hmm varför inte. Min carbonara är en fruktansvärd avart, min mans likaså.

Min har fläsk, champinjoner (oh no!), ägg som är gasp! rört i pastan när pastan är varm så den liksom lägger sig på pastastråna (älskar det för så gjorde pappa när jag var liten och ingen någonsin åt spagetti till annat än köttfärssås :D)

Min man har, hujeda mig, fläsk, grädde (hjälp!) champinjoner (oh no!) lök (snyft) (vem vet han kanske rent av skulle kunna ha ärtor, men jag har inte sett det hittills) och en äggula i ett halvt ägg ovanpå (jag tackar nej till den för jag gillar inte rått ägg så mycket).

Vi vet båda att vi gör fel och borde haft bara pasta, griskind och något eller pasta och amerikanskt fläsk som under 2 världskriget :D

Helt ärligt skäms jag kanske lite över carbonaran (men jag älskar champinjoner i) men inte ett dugg över korvstroganoffen som jag bara tycker blir bättre hehe. (blev faktiskt jätteförvånad en gång när jag läste ett recept en gång och insåg att det bara var grädde och tomatpuré, mamma hade ju 80-tals fettskräck så det var en klar no go.)
 

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 193
Senast: Karamello30
·
Mat Jag vet att jag kanske inte framstår som en muntergök när jag skriver en del om min autism och anorexi här på buke, men jag läser dom...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 647
Senast: MiniLi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Är jag knäpp som tycker det är skitkul rent ut sagt räkna foderstater? Min dotter tycker det nämligen att det är "så skevt vara taggad...
Svar
3
· Visningar
790
Senast: cewe
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 542
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp