Lock på brunn

B

BackorsExplosive

Vet inte om det är rätt ställe för denna tråden, men då får gärna moderator flytta den om det skulle vara fel.

Det är så att idag när jag var ute och red på en "skogsstig" som ligger brevid en åker, så blev min häst rädd för ngt och backade en sådär 5 steg ut på åkern. Där han sen hamnar med ena bakbenet rätt ner i en brunn. :( Såg ju inte ngn brunn heller pga all snö :/ Han kommer till sist upp och då får jag se att han skurit upp benet ganska rejält.

Så har nu fått ha ute vet. som har fått hållt på en del... men det ser iallafall ljust ut för honom.
Är överlycklig för att han inte bröt sig. =)

Jag undrar bara om ngn vet ifall det är lag eller inte på att ha lock på sådana brunnar som finns ute på åkrar??

Det är ju inte bara hästar som kan ramla ner i såna brunnar, utan även andra djur eller tillochmed små barn som kanske är ute och leker.

Det är ju livsfarligt!

Tacksam för alla svar!
 
Sv: Lock på brunn

Är du säker på att det inte fanns ett lock under snön? Det kan ju ha kasat iväg när hästen kom.
 
Sv: Lock på brunn

Var det inte en vanlig pumpbrunn? De är typ 30 cm djupa och har oftast inget lock i markytan, finns överallt här. Vet inte om de måste ha lock, som sagt, här har de inte det, men man ser också själva kopplingsgrejen som ligger i markytan.
 
Sv: Lock på brunn

Jag är säker på att det inte fanns något lock. Både jag och tjejen jag red med såg inget någonstans.

Ne.. det var en helt vanlig brunn. Finns hur många såna som helst på andra åkrar. Med betonglock på. Just här fanns det då inget lock och jag hade otur som hamnade just i brunnen. :(
 

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 797
Senast: shia
·
Hundhälsa Lilleman (whippetgrabb på 14v) ligger nu på intensiven på Blå stjärnan :( Han kan knappt gå eller stå och är supervinglig. När vi körde...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 521
Senast: phie
·
Hästmänniskan Moderator får flytta tråden om den hamnat snett.. Detta kommer bli en novell, förlåt för det. Tog hem min unghäst 16 Juli 2012, då...
2
Svar
28
· Visningar
5 632
Senast: Sleepwalker
·
Hästmänniskan Hej, Jag vill egentligen bara skriva av mej i ren frustration. Idag var jag och fyra vänner ute och red. Vi ser att det kommer en...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 201
Senast: Sar24BB66
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp