Vart tog hänsynen vägen?

Athletin

Trådstartare
Hej,
Jag vill egentligen bara skriva av mej i ren frustration.

Idag var jag och fyra vänner ute och red.
Vi ser att det kommer en traktor bakom oss som kommer i hög hastiget fast han kör på liten väg och med vagn lastad med ensilagebalar.

Vi rider upp på ett led på höger sida så traktorn kan passera,
men han saktar inte in, inte ens lite.
Hästen som går längst bak blir rädd och sticker ut rumpan i vägen.
Inte ens då tycker bonden att det är dags att bromsa.
Han kör rakt in i hästens rumpa med "bal gripen".
(jag vet inte vad det heter)

Dags att bromsa?
Nej.

Hästen springer ut på intilliggande åker, ryttaren far av och hästen är lös.
Dom andra hästarna blir såklart stressade dom åxå, vi får kasta oss ut på åkern på andra sidan.

Då ser jag hur den påkörda hästen har fått tygeln under benet och jag kastar mej av min häst för att ha en chans att fånga honom.
Han springer upp och ställer sej mitt på vägen.

Dags att bromsa?
Nej, han började gasa istället.

Jag springer mot traktorn och viftar som en galning för att han ska stanna.
Han tittar på mej, gestikulerar ett "ÄSCH" och fortsätter.

Paniken infinner sej.
Hästen lyckas ta av sej tränset och springer över på andra sidan.
tack och lov.

Traktorn fortsätter i samma hastighet som om ingenting har hänt.

Det är så man blir mörkrädd, bonden utsätter inte bara hästarna för fara utan även oss ryttare.
Tänk om det hade varit mindre barn som var ute och red på sina ponnysar?

Ryttaren som ramlade av är inne och röntgas just nu.
Hästen har ett stort sår på ena bakbenet och är duktigt öm.
Men annars verkar det ha gått hyfsat bra iaf.

Tack ni som orkade läsa igenom allt!
 
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

Det är polisanmält, polisen har varit ute och fotat hästens sår och vi har lämnat våran version.
dom har även varit hos denna bonden och pratat med honom.
men vad som har sagts det vet jag inte.
 
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

Vilka människor det finns!! Usch och fy... Hade ställt mig ivägen tills han stannade och be honom komma ut och prata och förklara hur f*n han tänkte som kör på en häst så den skenar ut över en äng med ryttaren och sen inte bryr sig?! Blir riktigt arg av att läsa haha...

Hoppas i alla fall att din kompis och hästen är okej och att det bara är skrapsår!
 
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

jag försökte ställa mej ivägen för honom när jag försökte få honom att stanna, men den traktorn hade nog ingen broms.

Det är inget djupt sår han har, utan det är ytligt.
men tänk så illa det hade kunnat gå.

Är det bara jag som har råkat ut för detta?
dethär är det värsta jag varit med om under alla dom åren jag har ridit, och då har jag ridit på vägarna MYCKET!
 
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

Usch då hade jag marscherat upp till gården och gett honom en utskällning...

Tur det, din kompis då?

Nja, jag har väl haft lite åt det hållet. En gång på ett ridläger red vi över en väg. En lastbil saktade ner och så fort svansen på den sista hästen var över vägen gasade han skitmycket. Typ 50% av hästarna blev rädda och många ryttare var oerfarna barn... Respektlösa människor alltså!
 
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

Hennes röntgenplåtar såg bra ut iaf, men hon har jätteont i ryggen så det är säkert en duktig sträckning hon har dragit på sej.
 
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

Det var det värsta jag hört talas om, och då hör man rätt mycket...
Jag sänder en tacksam tanke till bönder och förare av andra tunga fordon här ute, som håller ett öga när de passerar ryttare (och ger bra respons på signaler från ryttaren). Olyckor är en sak, och kan hända alla, ren idioti är en helt annan.
Jag hoppas att häst och/eller ryttare inte får några men av händelsen.
 
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

Åh, vad arg jag blir när jag läser! Jag hoppas verkligen att det har gått bra både med din vän och hennes häst. Och er andra som var med om detta.

Har själv blivit jagad av en galen bilist med skramlande bil när jag var ute med min unghäst. Jag var helt övertygad om att både jag och min häst skulle dö.

Har också träffat på idiotiska bönder som inte har vett att sakta ner när det kommer häst. Samt vanliga bilister som gasar på och vinkar glatt när man försöker få dem att sakta ner.

Troligtvis samma personer som blåser förbi vägarbeten i 130 knyck. :devil:
 
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

Åh, vad arg jag blir när jag läser! Jag hoppas verkligen att det har gått bra både med din vän och hennes häst. Och er andra som var med om detta.

Har själv blivit jagad av en galen bilist med skramlande bil när jag var ute med min unghäst. Jag var helt övertygad om att både jag och min häst skulle dö.

Har också träffat på idiotiska bönder som inte har vett att sakta ner när det kommer häst. Samt vanliga bilister som gasar på och vinkar glatt när man försöker få dem att sakta ner.

Troligtvis samma personer som blåser förbi vägarbeten i 130 knyck. :devil:

Sen har vi smarthuvudena som tutar för att göra ryttaren uppmärksam på att dom ska köra förbi...:devil:
 
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

Fy sjutton! Hemskt! Folk är knepiga, bondförnuft verkar fattas inte bara hos stadsbor alltså..:( Hoppas både hästen och ryttaren blir ok snabbt! Och att rättvisa skipas!

En kompis till mig skulle leda två hästar till hagen då en traktor kom åkande bakom. Det var våran dåvarande chef som lånat en traktor och bestämt sig för att leka bonde, och tyckte det var onödigt att sakta ner de meter hästarna var tvungna gå efter vägen, så han tutade upprepade gånger.. den ena hästen slet sig och det var inte helt lätt fånga in den uppskrämda stackaren. Tyvärr var chefen helt frågande inför vad han gjort för fel, sen hörde jag bakvägen att han tyckt det varit roligt.. att se kompisen jaga runt efter hästen då antar jag. :confused:
 
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

Har varit med om samma sak, var ute och ledde min systers stora nordsvensk helt plötsligt kom en grusbil, och jag gjorde tecken åt han att stanna för på andra sidan fanns en stor äng och på min ena sida fanns det taggtråd, så jag ville helst till höger sida. Men han gasade på och hästen blev livrädd, hästen började studsa runt och kastade mig ut framför lastbilen. Lastbilen fortsatte i samma hastighet och jag lyckades samla kraft och knuffa hästen tillräckligt för att jag inte skulle bli påkörd. I mina drömmar vill jag ta med en spikmatta nästa gång:devil:
 
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

Undrar om förare av dessa fordon förstår hur illa det kan gå?
Dom kan bli skadeståndsskyldiga upp över öronen om det ville te sej riktigt illa med häst, ryttare eller både och.

Vi har samma rätt att vistas på vägen som dom.
Tyvärr tror jag inte att han kommer åka på något, men vi får hoppas på att han iaf får böter eftersom detta räknas som "smitning från olycksplats".
 
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

Sen har vi smarthuvudena som tutar för att göra ryttaren uppmärksam på att dom ska köra förbi...:devil:

Fast där tycker jag det beror på "hur" dom tutar. Visst hänger dom sig på tutan så stör jag mig också på det, men vet ett flertal tillfällen som folk bara touchat tutan i god tid, och jag därför upptäckt dom mycket tidigare än vad jag gjort annars.
Sen i och för sig hade jag inte gett mig ut i trafiken med en häst som är så ljudkänslig att den inte tål en tuta.

/Camilla
 
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

:mad::mad::

Bläääää vad arg och ledsen jag blir, vad är det för fel på folk????????????
Hoppas ryttaren som ramlade av mår bra under omständigheterna.
Tänker på mina (och andras) barn som är ute och rider och en sån dåre skulle dyka upp:mad::confused::cry:
 
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

Verkligheten ser inte riktigt ut så. Fälld för brott ja, skadeståndsskyldig kanske, men upp över öronen inte alls.

Annars så är det bedrövligt att folk beter sig illa mot hästar i trafiken, har själv råkat ut för sånt vilket slutade med att min häst sparkade på bilen.
 
Senast ändrad:
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

Hänsyn finns tydligen inte i dag! :mad:

Sånt här gör mig ledsen, förb-d:devil: arg, besviken, frustrerad.....ja, många ord och känslor.

Har samma problem med människor som ska upp till sina sommarstugor och måste köra genom våran by. Ingen hänsyn, inte tal om sakta ner.

Vad är det som fattas hos människor som inte kan ta hänsyn till andra människor och djur som finns på vägar? Jag köper inte detta nonsens med att hästar inte har nåt på vägar att göra, trams. Man måste ibland korsa eller rida vid en väg för att ta sig till andra ställen.

Hoppas att det går bra med både ryttare och häst.
 
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

Jag tror inte att folk tar mindre hänsyn idag än förr, faktiskt. Idioter och extremfall har alltid och kommer alltid att finnas, tyvärr.
Otroligt läskig incident och hoppas allt går bra med både häst och ryttare och att händelsen tas på allvar av polisen.
 
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

ja, klantigt av bonden också för han vet att jag VET vem han är och vart han bor.
det är ingen okänd människa för mej.

Har aldrig haft domhär problemen innan här ute vid mitt stall, och jag har haft mina hästar här ute i 17år.
Med andra ord har jag lärt mej att rida på domhär vägarna, har ridit själv här ute sen jag var 10år.

Inte en enda gång har jag varit med om något liknande, inte ens med denhär bonden.
Bönderna här ute har alltid haft väldigt mycket hänsyn till oss som är ute och rider.

I dagsläget har jag ingen lust överhuvudtaget att ge mej ut och rida.

Det kan ju gå ännu värre nästa gång..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 860
Senast: Solstig
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 241
Senast: Sirap
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 844
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 501

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Burkfisk
  • GVFÖ Australien
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp