Vart tog hänsynen vägen?

Sv: Vart tog hänsynen vägen?

Jag skulle aldrig köra i en kurva i 70 utan att se någonting runt kröken, jag förstår inte heller varför man skulle göra det. Jag förstår inte heller varför en ryttare skulle galoppera en häst på det sättet mot vägen. Olyckor händer ju, en häst som skenar eller ett rådjur eller älg som springer rakt ut i vägen.

Jag litar verkligen inte på att andra bilister håller sig på sin sida vägen i kurvor, alltför ofta så sneddar bilister i kurvor vilket gör bara det till en stor anledning att hålla en låg hastighet i kurvor utan sikt.
 
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

Jag skulle aldrig köra i en kurva i 70 utan att se någonting runt kröken, jag förstår inte heller varför man skulle göra det. Jag förstår inte heller varför en ryttare skulle galoppera en häst på det sättet mot vägen. Olyckor händer ju, en häst som skenar eller ett rådjur eller älg som springer rakt ut i vägen.

Jag litar verkligen inte på att andra bilister håller sig på sin sida vägen i kurvor, alltför ofta så sneddar bilister i kurvor vilket gör bara det till en stor anledning att hålla en låg hastighet i kurvor utan sikt.

Hm.. du är unik.
Ställ dig bredvid en riksväg, kurvig sådan och betrakta de bilar som kommer genom kurvan. Hur många av dem som kommer i under 3o km/h och hur många som kommer i normalfart dvs den fart som vägverket anser att det ska gå att köra i under normala trafikförhållanden, oftast 70 eller 80 eller 90 km/h
 
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

Normalt sett så visar de flesta hänsyn. Problemet är ju att när du med bil ommer runt en krök i lagstadgad hastighet så krävs det inte mycket för att det ska smälla.
Samma sak gäller när jag kör om cyklister. det räcker om han kör på en sten för att ska vingla ut i körbanan och....
Kompisen fick en stolle som tränade till vätternrundan i sin sidovagn för ngr år sedan.
Just på det viset. Inga personskador som tur var.

Håller med.
I min specifika situation är det en grusväg som går i en nästan 90 graders kurva runt mina hästhagar. Max tillåten hastighet är 70, men jag lovar att ingen människa kör så fort runt den kurvan. Gissningsvis ligger de i runt 40, annars landar de nämligen i grannens tjurhage på andra sidan vägen. Skarp kurva, grusväg...
så det var verkligen en olyckshändelse i mitt fall, där chaffisen gjorde så gott han kunde och faktiskt bromsade. Och han körde inte särskilt fort när han började bromsa heller. Problemet var att det var trångt och lastbilen "pyste" när han bromsade och då flippade hästen ur totalt.
Det enda "lilla" felet han gjorde var att lämna olycksplatsen utan att titta efter vad som hänt.

Men med tanke på startinlägget: det är uppenbart att det finns riktiga idioter i trafiken!

Min kompis som bor här i närheten vågar sig knappt ut på vägarna med sin häst. Klokt med tanke på att hon ärligt talat inte har någon vidare kontroll på hästen. Men hennes argument är "alla de som kör knarkpåverkade!"... sådana finns men knappast i så stor omfattning att det är de förarna man behöver fundera på.
Nåja.
 
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

Jag skulle aldrig köra i en kurva i 70 utan att se någonting runt kröken, jag förstår inte heller varför man skulle göra det. .

Min lastbilschaffis körde nog i 30-40 runt kurvan, fortare går inte.
Men visst händer det väl att man kör lite fortare än sikten egentligen tillåter, och att man ibland behöver bromsa relativt kraftigt för att det dök upp en överraskning? Det har åtminstone hänt mig. Dock har jag aldrig kört så fort att jag inte hunnit bromsa när överraskningen (som inte varit djur) har visat sig.
 
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

Min lastbilschaffis körde nog i 30-40 runt kurvan, fortare går inte.
Men visst händer det väl att man kör lite fortare än sikten egentligen tillåter, och att man ibland behöver bromsa relativt kraftigt för att det dök upp en överraskning? Det har åtminstone hänt mig. Dock har jag aldrig kört så fort att jag inte hunnit bromsa när överraskningen (som inte varit djur) har visat sig.

Jag har varit inblandad i ett par viltkollisioner. där jag som jag bedömmer skulle ha hållt ca 30 för att klarat mig från smällen samt en human kollision där jag inte körde mer än 10 km/h.
Men stollen hoppade in i bilen, vilket polisutredningen även visade så jag klarade mig från efterräkningar.

Men de fordon som kör så sakta att de klarar alla uppkommande situationer finns inte på dagens vägar.
 
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

Hm.. du är unik.
Ställ dig bredvid en riksväg, kurvig sådan och betrakta de bilar som kommer genom kurvan. Hur många av dem som kommer i under 3o km/h och hur många som kommer i normalfart dvs den fart som vägverket anser att det ska gå att köra i under normala trafikförhållanden, oftast 70 eller 80 eller 90 km/h

Nej jag är inte unik, det finns fler än mig som inte alltid kör i den lagliga hastigheten utan kör långsammare om situationen kräver det. Där jag har min häst är det 70 väg, det är snäva kurvor och dålig sikt och jag tycker dom flesta faktiskt kör ganska så bra där. Dom hinner se och dom hinner bromsa när man kommer med häst i kurvorna. Bara för att det står 70 så är det inget tvång att köra det.

Men de fordon som kör så sakta att de klarar alla uppkommande situationer finns inte på dagens vägar.
Det finns ingen (tror jag) som kräver att alla ska klara alla situationer, kommer det ett djur uthoppande från ingenstans på en väg med relativt fri sikt då man gasar på lite mera så är det mer eller mindre omöjligt att hinna väja. Det är heller ingen som har skrivit (tror jag) att alla hela tiden ska köra under 30 för att vara på den säkra sidan.

Det handlar mera om att köra med lite eftertanke, är det en kurva och det inte går att veta vad som kommer runt kröken, oavsett om det är en bil som sneddar eller en häst eller någon som är ute och promenerar vid vägkanten bara, då är det bra att sakta ner så man hinner reagera och väja/stanna.

Jag är yrkeschaufför och har kört lite överallt och jag vet att med lite eftertanke om vad som kan hända bakom kurvan, vad det kan stå eller vad man möter så har man en chans att väja undan. Detsamma om man kör där det är tät skog på sidorna eller tät dimma och det är svårt att hinna stanna, då måste man tex inte köra i 90 bara för att det är det lagliga.
 
Senast ändrad:
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

Om du kör i nittio km så måste du se en älg som löper i rät vinkel mot vägen ca 100 meter innan den punkt där älgen korsar vägen för att du ska ha en chans att stanna.

Det innebär att i normal skogsmark där träden står ca 5 m från asfalten så kan du enligt din egen princip inte köra mycket fortare än 50 plock...gör du det?

Vad säger åkeriet du kör åt då?;)
 
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

Dom kör med åsikten att bättre komma fram sent än inte alls. Därför så har dom inget emot att chaufförerna kör med lite eftertanke och kör den hastigheten som omständigheterna kräver. Plus att det går lätt att lista ut tiden det tar att köra och vad det är för slags vägar man kör på och därför är det sällan budet är framme försent.

Och det är faktiskt så att jag kör inte 90 på en väg med dålig sikt. Sen får man se till omständigheterna också, är det mycket trafik är risken mindre tex att det springer ut djur än om det är tomt på vägarna, eller om det är räcken eller inte etc, det är mycket som spelar in som avgör hur fort det är rimligt att köra.
 
Senast ändrad:
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

Dom kör med åsikten att bättre komma fram sent än inte alls. Därför så har dom inget emot att chaufförerna kör med lite eftertanke och kör den hastigheten som omständigheterna kräver. Plus att det går lätt att lista ut tiden det tar att köra och vad det är för slags vägar man kör på och därför är det sällan budet är framme försent.

Och det är faktiskt så att jag kör inte 90 på en väg med dålig sikt. Sen får man se till omständigheterna också, är det mycket trafik är risken mindre tex att det springer ut djur än om det är tomt på vägarna, eller om det är räcken eller inte etc, det är mycket som spelar in som avgör hur fort det är rimligt att köra.

OK du kör i 80 där det är 90väg då behöver du bara 80 meters framförhållning..men för verkligen köra trafiksäkert som du säger att du gör måste du ner till 30 eller absolut max 50....

Och ärligt talat...det tror jag inte du gör. ;o)
 
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

Som sagt, det är många faktorer som spelar in när det gäller hastigheten, underlag, trafik, väder osv. Samma väg kan inte hålla samma hastighet året runt tex, det är väldigt olika och det är bara att köra efter omständigheterna.

Det jag menar är simpelt att det inte är ett tvång att hålla den angivna hastigheten, det är okej och oftast vettigt att hålla en lägre hastighet på många vägar. Jag håller inte alltid hastigheten överallt, ofta gasar även jag på när vägar och omgivningar tillåter det. Men när det gäller dålig sikt, då håller jag hellre en lägre säkrare hastighet än att chansa på en högre.

Körde tex nyss i skåne, där var det 70 i hastighet på en liten grusväg med snäva svängar och dålig sikt. Totalt livsfarligt att köra i 70 där. Den angivna hastigheten är inte alltid den rätta att hålla.
 
Senast ändrad:
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

En seriös åkare har inget emot att en chaufför kör sakta där det är befogat, en enda nitning med efterföljande vulkning av däcken a nåt lakan/däck (kanske 18 st när det är illa) går aldrig att köra in på ett körsätt som mångfaldigar kostnaderna per mil. Att lätta på gasen kostar enstaka km i timmen i medelhastighet, men sparar massor. För en normalbegåvad förare kanske 2 l/mil och lika mycket i pengar på både bromsar, lika på däck lika på minskade försäkringskostnader osv. För att sen inte tala om om inte lasset kommer fram som det ska.

Då jag insett detta så kan jag inte fatta hur korkade en del åkare är som inte omedelbart ger en hel del av sina förare foten! De bäddar ju för sitt företags konkurs och ska verkligen inte gnälla över att de får för dåligt betalt!

Ptr
 
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

Många ryttare visar också dålig hänsyn, främst mot markägare. Rid i mitten på grusvägarna. Rid inte in till kanten om det inte går att släppa förbi nån, jo man måste akta sig när det kommer idioter, men inte mer än att där finns marginal vid sidan om om hästen skyggar.

Aldrig att jag kör intill kanten sen jag fick svängeln påkörd! Vill ha marginal att vika in hästarna mot kanten utan att vagnen åker i diket! Tur att den inte fastnade i nåt, men sidan på bilen såg nog fin ut. Den smet också.

Ptr
 
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

En seriös åkare har inget emot att en chaufför kör sakta där det är befogat, en enda nitning med efterföljande vulkning av däcken a nåt lakan/däck (kanske 18 st när det är illa) går aldrig att köra in på ett körsätt som mångfaldigar kostnaderna per mil. Att lätta på gasen kostar enstaka km i timmen i medelhastighet, men sparar massor. För en normalbegåvad förare kanske 2 l/mil och lika mycket i pengar på både bromsar, lika på däck lika på minskade försäkringskostnader osv. För att sen inte tala om om inte lasset kommer fram som det ska.

Då jag insett detta så kan jag inte fatta hur korkade en del åkare är som inte omedelbart ger en hel del av sina förare foten! De bäddar ju för sitt företags konkurs och ska verkligen inte gnälla över att de får för dåligt betalt!

Ptr

Jag håller med dig, men här talar vi om vilken hastighet man måste hålla för att vara VERKLIGEN säker på att undvika ex viltolycka. Det betyder ca 30 km/h på en normal riksväg i skogsbygd. Tror du verkligen logistikern och ekonom i företaget accepterar det?..
 
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

Abselutt!
På min neandertalande berg o dalbane väg från stora vägen, ca 1 mil, så tar alla extrem hänsyn i kurvor utan sikt, förutom en del med allt för stora o allt för dyra SUVs. en sån blev jag trängd av vägen för att undvika kollision o gick igenom snön/isen på sidan, dikena var överplogade, lagom roligt :devil:
De som kan vägen klarar sig oftast bra, även när det är isgata, de som inte kan vägen hamnar i terrängen även sommartid.
 
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

Jag håller med dig, men här talar vi om vilken hastighet man måste hålla för att vara VERKLIGEN säker på att undvika ex viltolycka. Det betyder ca 30 km/h på en normal riksväg i skogsbygd. Tror du verkligen logistikern och ekonom i företaget accepterar det?..

Det finns inget sätt att undvika olyckor helt och hållet, men ödet måste inte utmanas genom att köra fort. Det går att undvika många olyckor genom att köra efter omständigheterna, hoppar en älg in i bilen så finns det ändå ingen chans att hindra det. Men man har iallafall en chans att vika undan om man har lite koll och inte ligger i för hög hastighet. Chansen att hinna reagera ökar enormt om man sänker hastigheten vid dåligare sikt.

Sen är det många faktorer som spelar in, är det regnigt eller snöigt eller isigt då vägen kan bli väldigt hal. Då är det helt okej att köra i en lägre hastighet. Jag fick under en isig period ligga i runt 50 som maxhastighet på motorvägen mellan göteborg till halmstad en gång. Visst tog det tid men hellre det än att inte komma fram alls.

Och jag känner till många åkerier och så jag vet att dom flesta accepterar att chaufförerna kör sunt och och efter omständigheterna. Däremot så kör vissa chaufförer som tokar och stressar pga att dom vill visa sig duktiga och "effektiva". Men det är sällan något dom måste om inte vägen tillåter det. Ingen klandrar dom för att ta det lugnt.
 
Senast ändrad:
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

Fast där tycker jag det beror på "hur" dom tutar. Visst hänger dom sig på tutan så stör jag mig också på det, men vet ett flertal tillfällen som folk bara touchat tutan i god tid, och jag därför upptäckt dom mycket tidigare än vad jag gjort annars.
Sen i och för sig hade jag inte gett mig ut i trafiken med en häst som är så ljudkänslig att den inte tål en tuta.

/Camilla

Tror inte det handlar så mkt om ljudkänslighet som hästens instinkt att reagera vid oväntade händelser eller ljud. Jag är inte ett dugg ljudkänslig men kan utan problem rycka till om någon tutar bakom mig :) När jag tog mitt körkort fick man lära sig oväntat mycket om hur man ska bete sig i trafiken när man möter djur och fotgängare. Där nämnde dom att att man ej skulle tuta om det gick att undvika, då detta skulle kunna skrämma hästen.
 
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

Det finns inget sätt att undvika olyckor helt och hållet, men ödet måste inte utmanas genom att köra fort. Det går att undvika många olyckor genom att köra efter omständigheterna, hoppar en älg in i bilen så finns det ändå ingen chans att hindra det. Men man har iallafall en chans att vika undan om man har lite koll och inte ligger i för hög hastighet. Chansen att hinna reagera ökar enormt om man sänker hastigheten vid dåligare sikt.

Sen är det många faktorer som spelar in, är det regnigt eller snöigt eller isigt då vägen kan bli väldigt hal. Då är det helt okej att köra i en lägre hastighet. Jag fick under en isig period ligga i runt 50 som maxhastighet på motorvägen mellan göteborg till halmstad en gång. Visst tog det tid men hellre det än att inte komma fram alls.

Och jag känner till många åkerier och så jag vet att dom flesta accepterar att chaufförerna kör sunt och och efter omständigheterna. Däremot så kör vissa chaufförer som tokar och stressar pga att dom vill visa sig duktiga och "effektiva". Men det är sällan något dom måste om inte vägen tillåter det. Ingen klandrar dom för att ta det lugnt.

Vi snackar inte om att köra med förstånd. dom chauförerna är guld värda.Vi snackar om att konstant ligga i 30 på en 70 eller 90 väg när vägen passerar genom skog eller nattetid. för du ser inte tillräkligt långt för att vara säker annars. Jag kör en hel del traktor på vägen och 100% av alla bussar och långtradare och bilar och motorcyklar kör om mig trots att jag kör på natten och eller genom skog.

Jag själv tar risken att ligga runt gällande hastighetsbegränsingar när jag kör bil. men det är en risk. och inte förenligt med de säkerhetskrav som du och trafikverket bokstavligt kräver.
 
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

Det är ingen som kör bil tror jag som anser att det är rimligt att ha högsta hastighet 30 överallt för att det inte ska hända någonting, bara det är en trafikfara i sig självt. Jag har sett och hunnit väja och bromsa för jag vet inte hur många rådjur och älgar på alla möjliga underlag, det har aldrig varit några problem. Sen kan det som sagt bli så illa att vad det nu är som hoppar fram hoppar fram precis någon meter före bilen och då är det kört. Har man sådan otur så är det inte mycket man kan göra tyvärr. Det är alltid en risk att framföra ett fordon oavsett vad det är för slags fordon. Men det går att förebygga och att sänka hastigheten lite på vägar med dålig sikt, då har man en mycket större chans att klara sig från att köra på något. Man har större chans att upptäcka och hinna bromsa, som sagt om inte djuret hoppar rätt in i fordonet då, då har det inte mycket med farten att göra utan då är det ren otur.

Och det har mycket med förstånd att göra, jag tycker förståndet tryter en hel del när folk kör fort i dimma och halka och mörker. Visst är det okej att ligga i den angivna hastigheten vid bra underlag och bra sikt men vägen är långt ifrån densamma året runt eller dygnet runt och då bör farten anpassas efter det.
 
Senast ändrad:
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

Många ryttare visar också dålig hänsyn, främst mot markägare. Rid i mitten på grusvägarna. Rid inte in till kanten om det inte går att släppa förbi nån, jo man måste akta sig när det kommer idioter, men inte mer än att där finns marginal vid sidan om om hästen skyggar.

Aldrig att jag kör intill kanten sen jag fick svängeln påkörd! Vill ha marginal att vika in hästarna mot kanten utan att vagnen åker i diket! Tur att den inte fastnade i nåt, men sidan på bilen såg nog fin ut. Den smet också.

Ptr
Här har vi sämre klass på skogsvägarna, men får göra ridväg på mitten.

Hjulspåren är belagda med större sten som ska vara bärlager för tunga FORDON.

tyvärr rider man tillsammans- i var sitt hjulspår o snackar o sprätter då upp stenen som då hamnar på mitten= som då ej blir ridbar i annat än i skritt o stenhård iom att ingen trampar upp..
 
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

Det är ingen som kör bil tror jag som anser att det är rimligt att ha högsta hastighet 30 överallt för att det inte ska hända någonting, bara det är en trafikfara i sig självt. Jag har sett och hunnit väja och bromsa för jag vet inte hur många rådjur och älgar på alla möjliga underlag, det har aldrig varit några problem. Sen kan det som sagt bli så illa att vad det nu är som hoppar fram hoppar fram precis någon meter före bilen och då är det kört. Har man sådan otur så är det inte mycket man kan göra tyvärr. Det är alltid en risk att framföra ett fordon oavsett vad det är för slags fordon. Men det går att förebygga och att sänka hastigheten lite på vägar med dålig sikt, då har man en mycket större chans att klara sig från att köra på något. Man har större chans att upptäcka och hinna bromsa, som sagt om inte djuret hoppar rätt in i fordonet då, då har det inte mycket med farten att göra utan då är det ren otur.

Och det har mycket med förstånd att göra, jag tycker förståndet tryter en hel del när folk kör fort i dimma och halka och mörker. Visst är det okej att ligga i den angivna hastigheten vid bra underlag och bra sikt men vägen är långt ifrån densamma året runt eller dygnet runt och då bör farten anpassas efter det.

Så bra..då är vi öveens, att folk tar en kalkylerad risk och anpassar sin hastighet till en betydligt högre an de 30 som skulle krävas...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 857
Senast: Solstig
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 844
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 498
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 018
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp