Vart tog hänsynen vägen?

Sv: Vart tog hänsynen vägen?

Haha vilka vägar är inte trafikerade?
Det finns inga mängder med ridvägar, iaf inte där jag bor.
Här har vi inte en enda.

Om dom med hästar som inte är helt trafiksäkra inte får vistas på allmänna vägar, så ska ju inte fordonsförare som inte vet något om hästar åka på vägar där det kan finnas häst och ryttare/kusk.

Ingen häst är trafiksäker från början, hur ska dom bli vana vid trafik om man inte går med dom i trafiken?
Och ingen häst är 100% säker på ALLA fordon.

Dom flesta ryttare vet hur dom ska hantera sin specifika häst i trafik, men när förare av div. fordon inte vet hur dom ska hantera sitt fordon i samband med häst så blir det dumt.

Hänsyn ska vi alla visa i trafiken, inte bara mot hästekipage.
Problemet är att trafikreglerna gällande häst skrevs för många år seda då vi fortfarande hade viss yrkestrafik med häst på vägarna, idag är 99,9 % av alla hästekipage uye i trafiken för nöjes skull. Frågan är då faktiskt på sin plats, ska trafikreglerna för hästen revideras i samma utsträckning som för moped, mc och bil. Jag anser det.

Ett försäkringskrav hopknutet ntill hästen till att börja med och ett kompetenskrav på kusk/ryttare bara som exempel.

Att många småflickor inte längre skulle kunna rida ut i trafiken då, ser jag bara som en fördel om de inte har kompetensen....
 
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

De flesta hästar och ryttare klarar av att vara i trafiken alldeles utmärkt bra sålänge övrig trafik visar lite respekt och ödmjukhet.
Man måste faktiskt inte köra om ett ekipage som en idiot, man kan ta det lugnt och då går det allt som oftast bra också.

Det gäller väl alla trafikanter, det att man inte ska kräva hänsyn utan ge den hela tiden?

Jag respekterar hästekipage som ngt synnerligen opålitligt och falskt. På samma vis betraktar jag alla barn . På den tiden jag körde MC så hade jag samma förutfattade mening om ALLA bilister som kom i min närhet...det var kanske därför jag klarade mig oskadd så länge..

Jag vet att en normal ryttarinna/ryttare inte klarar av en häst med 100% säkerhet om det krisar så jag planerar därefter. Det är bara underligt att myndigheterna accepterar så opålitliga trafikanter ute på allmänna vägar.
 
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

Man ska absolut inte använda tutan på hästar och andra tamdjur, det fick i alla fall jag lära mig på körskolan. Såvida djuret inte är mitt på vägen och man vill skrämma iväg det för att förhindra en krock. Jag fick lära mig att tutan ska man vara väldigt restriktiv med och endast använda för att avvärja fara, inte skapa den.

Det vet jag med, men för många är signalhornet just en signal, här kommer jag , se upp!

Själv brukar jag stanna, låta motorn gå på tomgång och sedan köra när ekipaget är förbi...om det är trångt.

Men problem uppstår när jag kommer med skogsmaskin.
De flesta häster brukar tänka: det där, är en sjububblan till stor mackapär, den är säkert farlig och så börjar de konstra....eller ännu värre när vi hugger vägrenar...;)
 
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

Jag vet att en normal ryttarinna/ryttare inte klarar av en häst med 100% säkerhet om det krisar så jag planerar därefter. Det är bara underligt att myndigheterna accepterar så opålitliga trafikanter ute på allmänna vägar.

Å då borde myndigheterna absolut inte acceptera varken motorcyklister eller bilister på våra vägar för de om några har ihjäl människor och djur!
 
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

Då får också kommunerna gå in med massor av pengar så det finns möjligheter att hålla oss ifrån allmänna vägar.
Ridvägar och ridhus måste finnas på många fler platser än det gör nu.

Och till ridhusen måste det ju finnas ridvägar så man kan ta sej till och från ridhusen utan att gå på allmänna vägar.

Låter inte realistiskt i mina öron.

Det är ju när man börjar rida på vägar som man får lära sej hur man ska bete sej när man är ute med sin häst, om det sker när man är 10 eller 20 spelar ingen större roll kan jag tycka.
En som börjar köra bil när dom är 18 är ingen säker trafikant heller.
Det är ju samma sak om det kommer ut en 18åring på häst i trafiken för första gången.
 
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

Min morfar lärde mig att man skall köra som om alla andra medtrafikanter är idioter:0)
 
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

Du framför här väldigt många kloka synpunkter!

Jag tycker att det finns skäl att inte låta barn vara ute i trafiken till häst, i all synnerhet inte utan vuxens sällskap. Som alltid en svår gränsdragning om när det är OK.

När jag växte upp på landet på 70- och 80-talet fanns det tre ponnyer längs vår grusväg. Det är en liten grusväg som då var mycket sparsamt trafikerad, och i stort sett enbart av människor som bodde längs vägen. Dessa människor kände till att det fanns barn som red längs vägen, och dessa människor var vana vid djur.
Därför var det inga problem. Min syster och jag fick rida längs grusvägen i fråga redan när vi var 8-10 år.
Så som trafiksituationen såg ut då, var det nog rimligt av våra föräldrar.

Idag ser situationen helt annorlunda ut. Det är mer trafik på vägarna, det är fler djurovana människor som bor och kör på landet och därmed blir det betydligt osäkrare trafiksituationer.

Idag är det dessutom mycket fler människor som har råd att ha hobby-häst än på den tiden så hästekipage är ett mer vanligt förekommande fordon på mer trafikerade vägar.
Ställer större krav på trafikanterna.

Jag har turen att i stort sett alla hemma tar stor hänsyn till häst. Ett par gånger har bilförare kört förbi för fort och dessutom avstått från att stanna när hästen uppenbarligen blivit skrämd.

en gång har det gått dåligt så att min häst blev skrämd, skenade och lade mig i ett dike. Själva händelsen var en ren olycka som man inte kan lasta chauffören för: det var mörkt, jag hade massor av reflexer men vägen kröker så han hade inte möjligheter att se mig förrän vi var ganska nära. Han bromsade men en bromsande lastbil (timmer-) är inte tyst och diskret och hästen blev ännu räddare.
Det går staket på båda sidor vägen där jag kom, varför jag inte hade möjlighet att rida av vägen för att lämna plats.

Själva olyckan var en ren olyckshändelse. Jag ringde dock polisen, eftersom chauffören, som uppenbarligen sett att hästen skenat rakt mot släpet (vi möttes alltså och hästen skenade mot bakänden på timmerlastbilen - gick inte att missa) körde från platsen utan att stanna.
Polisen tog de uppgifter jag kunde lämna och sade sig kunna identifiera chauffören och tog det hela på stort allvar trots att varken hästen eller jag skadat oss (hittade hästen några få meter från mig när jag kravlade mig upp ur diket). Smitningsolycka, nämligen.

Tio minuter senare kom timmerlastbilen inklusive chaufför tillbaka för att se hur det hade gått. Han var helt chockad och hade kört för att vända. Ganska dumt eftersom det kunnat hända mycket på de tio minuterna.
Jag informerade honom om att jag polisanmält, vilket han inte förstod eftersom det var en olycka.
Jag höll med och förklarade att skälet till polisanmälan var att han åkt från platsen. Sedan ringde jag till polisen igen och avanmälde och berättade att chauffören hade kommit tillbaka.
Den chauffören kommer säkerligen inte att åka från olycksplats igen, och jag är verkligen övertygad om att han var så rädd att han inte agerade rationellt alls.

Den hästen red jag inte på vägen på mer än ett år efter olyckan. Hästen blev för spänd och rädd i ridning efter olyckan så jag fick ägna flera månader åt att få henne att kunna skritta avslappnat under ryttare. Och det var inte chaufförens fel, utan det var verkligen en ren olyckshändelse där han vid körningen gjorde så gott han kunde.

Jag har flera gånger haft förmånen att kunna trafikträna mina hästar på skogsskördare och liknande fordon som står längs grusvägarna - för att chaufförerna är hänsynsfulla och vänliga och erbjuder sig att stänga av motor men lika gärna låter motorn stå på så jag kan miljöträna hästarna en liten stund.
 
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

Det är samma som att jag antar ALLTID när det kommer ett hästekipage att hästen inte är van vid trafik.

Det är mycket lättare att göra sånna bedömningar inifrån en bil än från en hästrygg, eftersom ditt fordon är ett stort djur med egen vilja ^^
Du kan vara hur försiktig som helst och göra ditt bästa, men blir hästen rädd och det inte går att gå "av" vägen så blir situationen därefter.
Och det underlättar ju massor om man får lite respekt och hänsyn från övriga trafikanter.

Men jag håller fast vid att det inte enbart är ryttare som inte kan hantera sin häst på vägen, det är väldigt många med andra fordon som inte heller vet hur dom ska hantera en situation med häst.
 
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

Det är ju när man börjar rida på vägar som man får lära sej hur man ska bete sej när man är ute med sin häst, om det sker när man är 10 eller 20 spelar ingen större roll kan jag tycka.
En som börjar köra bil när dom är 18 är ingen säker trafikant heller.
Det är ju samma sak om det kommer ut en 18åring på häst i trafiken för första gången.

Ja, visst, men ut och rida på vägen ska man inte göra för att öva sig ensam. I all synnerhet inte när man är barn.

Innan man ger sig ut i trafik, bör man ha trafik- och miljötränat hästen i hemmamiljön. Bilar på stallplan, traktorer, gärna en och annan lastbil också om det är möjligt. Går faktiskt att genomföra vid de flesta stall.

Jag tycker att det är en j-a skillnad om man är tio eller tjugo år gammal. En tjugoåring har konsekvenstänkande vilket en tioåring inte har. En tioåring har ingen blick för trafik vilket många tjugoåringar har.

Jämförelsen med bilkörning haltar. 18-åringen som börjar köra bil övningskör eller har övningskört under en period och tränat på trafiken under handledning. Biltrafikanten har dessutom tvingats lära sig trafikreglerna.
En tioåring som rider i trafik har troligen ingen aning om trafikreglerna.
 
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

herre gud sådana galningar det finns...och jag tycker personligen att bönder om några borde veta hur man hanterar stressade djur. Bor själv på landet och kör själv traktor ibland men aldrig har jag hört på maken. kanske är respekten olika på olika ställen men inte så att man utsätter människor och djur för fara.

Här omkring Byn jag bor i håller man ögonkontakt när man åker/rider förbi traktorer eller skogsmaskiner (vad som nu skrämmer hästen gäller även cyklar) så att både förare och ryttare är med på vad som händer.
Det är viktigt att den kontakten finns den ska alltid finnas! Cykel-bil, Bil-Bil, Häst-traktor, Traktor-Cykel. Ja ni förstår det är rent kör vett att hålla ögonkontakt och visa hänsyn i trafik. Jag kanske bara är 15 år men till och med jag vet! Bonden har helt klart gjort ett stort fel...hoppas han åker fast för det och att ni alla och era hästar mår bra!
 
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

Självklart ska man inte släppa ut barn i trafiken ensamma!
Var absolut inte det jag menade ^^

jag kan dock tycka att folk som "borde" kunna tänka på konsekvenserna ofta inte gör det.
När jag ska ut och rida med för mej "okända" ryttare så antar jag alltid att alla är lätt förståndshadikappade ^^
Inte för att dom är det!
Utan för att man aldrig ska vänta sej något, och jag kan gott tycka att folk som är gamla nog (20-40år) att förstå konsekvenser ofta inte gör det endå.

När man börjar rida ute på vägar så gör man det (förhoppningsvis) aldrig själv till en början?
Låter fruktansvärt dumdristigt att ge sej ut i trafiken utan någon koll på någonting?

Men även en 10-åring kan lära sej grundläggande saker i trafiken, och i ärlighetens namn, hur många utförliga trafikregler måste du kunna som ryttare?

Det jag menar är att man är alltid nybörjare oavsett hur gammal man är när man börjar.
 
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

herre gud sådana galningar det finns...och jag tycker personligen att bönder om några borde veta hur man hanterar stressade djur. Bor själv på landet och kör själv traktor ibland men aldrig har jag hört på maken. kanske är respekten olika på olika ställen men inte så att man utsätter människor och djur för fara.

Här omkring Byn jag bor i håller man ögonkontakt när man åker/rider förbi traktorer eller skogsmaskiner (vad som nu skrämmer hästen gäller även cyklar) så att både förare och ryttare är med på vad som händer.
Det är viktigt att den kontakten finns den ska alltid finnas! Cykel-bil, Bil-Bil, Häst-traktor, Traktor-Cykel. Ja ni förstår det är rent kör vett att hålla ögonkontakt och visa hänsyn i trafik. Jag kanske bara är 15 år men till och med jag vet! Bonden har helt klart gjort ett stort fel...hoppas han åker fast för det och att ni alla och era hästar mår bra!

usch man blir ju arg asså!
 
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

Å då borde myndigheterna absolut inte acceptera varken motorcyklister eller bilister på våra vägar för de om några har ihjäl människor och djur!

Vi har regler som dels begränsar fordonens utformning och dels kompetenskrav vid framförandet av dessa.
Allt för att minska person o sakskadorna i trafiken.

Visst ett totalförbud skulle dra ner antalet döda i trafiken men samtidigt lamslå samhället vilket på sikt skulle medföra ett betydligt störra antal döda o skadade.
 
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

Du framför här väldigt många kloka synpunkter!

Jag tycker att det finns skäl att inte låta barn vara ute i trafiken till häst, i all synnerhet inte utan vuxens sällskap. Som alltid en svår gränsdragning om när det är OK.

När jag växte upp på landet på 70- och 80-talet fanns det tre ponnyer längs vår grusväg. Det är en liten grusväg som då var mycket sparsamt trafikerad, och i stort sett enbart av människor som bodde längs vägen. Dessa människor kände till att det fanns barn som red längs vägen, och dessa människor var vana vid djur.
Därför var det inga problem. Min syster och jag fick rida längs grusvägen i fråga redan när vi var 8-10 år.
Så som trafiksituationen såg ut då, var det nog rimligt av våra föräldrar.

Idag ser situationen helt annorlunda ut. Det är mer trafik på vägarna, det är fler djurovana människor som bor och kör på landet och därmed blir det betydligt osäkrare trafiksituationer.

Idag är det dessutom mycket fler människor som har råd att ha hobby-häst än på den tiden så hästekipage är ett mer vanligt förekommande fordon på mer trafikerade vägar.
Ställer större krav på trafikanterna.

Jag har turen att i stort sett alla hemma tar stor hänsyn till häst. Ett par gånger har bilförare kört förbi för fort och dessutom avstått från att stanna när hästen uppenbarligen blivit skrämd.

en gång har det gått dåligt så att min häst blev skrämd, skenade och lade mig i ett dike. Själva händelsen var en ren olycka som man inte kan lasta chauffören för: det var mörkt, jag hade massor av reflexer men vägen kröker så han hade inte möjligheter att se mig förrän vi var ganska nära. Han bromsade men en bromsande lastbil (timmer-) är inte tyst och diskret och hästen blev ännu räddare.
Det går staket på båda sidor vägen där jag kom, varför jag inte hade möjlighet att rida av vägen för att lämna plats.

Själva olyckan var en ren olyckshändelse. Jag ringde dock polisen, eftersom chauffören, som uppenbarligen sett att hästen skenat rakt mot släpet (vi möttes alltså och hästen skenade mot bakänden på timmerlastbilen - gick inte att missa) körde från platsen utan att stanna.
Polisen tog de uppgifter jag kunde lämna och sade sig kunna identifiera chauffören och tog det hela på stort allvar trots att varken hästen eller jag skadat oss (hittade hästen några få meter från mig när jag kravlade mig upp ur diket). Smitningsolycka, nämligen.

Tio minuter senare kom timmerlastbilen inklusive chaufför tillbaka för att se hur det hade gått. Han var helt chockad och hade kört för att vända. Ganska dumt eftersom det kunnat hända mycket på de tio minuterna.
Jag informerade honom om att jag polisanmält, vilket han inte förstod eftersom det var en olycka.
Jag höll med och förklarade att skälet till polisanmälan var att han åkt från platsen. Sedan ringde jag till polisen igen och avanmälde och berättade att chauffören hade kommit tillbaka.
Den chauffören kommer säkerligen inte att åka från olycksplats igen, och jag är verkligen övertygad om att han var så rädd att han inte agerade rationellt alls.

Den hästen red jag inte på vägen på mer än ett år efter olyckan. Hästen blev för spänd och rädd i ridning efter olyckan så jag fick ägna flera månader åt att få henne att kunna skritta avslappnat under ryttare. Och det var inte chaufförens fel, utan det var verkligen en ren olyckshändelse där han vid körningen gjorde så gott han kunde.

Jag har flera gånger haft förmånen att kunna trafikträna mina hästar på skogsskördare och liknande fordon som står längs grusvägarna - för att chaufförerna är hänsynsfulla och vänliga och erbjuder sig att stänga av motor men lika gärna låter motorn stå på så jag kan miljöträna hästarna en liten stund.

Normalt sett så visar de flesta hänsyn. Problemet är ju att när du med bil ommer runt en krök i lagstadgad hastighet så krävs det inte mycket för att det ska smälla.
Samma sak gäller när jag kör om cyklister. det räcker om han kör på en sten för att ska vingla ut i körbanan och....
Kompisen fick en stolle som tränade till vätternrundan i sin sidovagn för ngr år sedan.
Just på det viset. Inga personskador som tur var.
 
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

Normalt sett så visar de flesta hänsyn. Problemet är ju att när du med bil ommer runt en krök i lagstadgad hastighet så krävs det inte mycket för att det ska smälla.

Fast man ska inte köra i den hastigheten om man inte hinner bromsa, man måste inte köra i den hastigheten som är laglig.
 
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

Missat att hästar klassas som fordon i trafiken?

Man kan väl ändå ta hänsyn, det är levande varelser vi pratar om här!!!!
Sedan får man inte glömma att även ryttaren i fråga ska ta sitt ansvar(visa hänsyn)!!!!
 
Senast ändrad:
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

Det brytar alla som kör bil o mc mot.
Regeln att du ska hinna stanna om ngt händer...då gäller 30 Km/h.

Alla bryter inte mot det, kör man i en snäv kurva och det inte går att se vad som kommer runt kröken, då är det att sakta ner som gäller. Sen går det att öka farten igen när det är friare sikt. Större problem än så är det inte egentligen.
 
Sv: Vart tog hänsynen vägen?

Alla bryter inte mot det, kör man i en snäv kurva och det inte går att se vad som kommer runt kröken, då är det att sakta ner som gäller. Sen går det att öka farten igen när det är friare sikt. Större problem än så är det inte egentligen.

Galopperar en häst i rät vinkel mot vägen så måste bilisten se hästen nästan hundra meter före det att vagarna korsas om bilen kör i 100 km/h.

Jag går in en krva i 70 plock,mötande bil i samma. det betyder att vi möts i 140. Båda litar vi blint att vi håller oss på var sin del av vägen.

Det kan du inte göra med en häst. den kan få spatt och gira rakt ut mot mötande trafik...därför har den egentligen inte i dagens täta trafik att göra.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 857
Senast: Solstig
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 222
Senast: Sirap
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 844
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 499

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ni som flyttat långt..
  • Sytråden del 4
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp