Bukefalos 28 år!

Lodjur sköts i hästhage

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lodjur sköts i hästhage

*KL*

Kommer inte ihåg vem av er som skrev att han som skjöt "tittar på sin trofé".. Nu är det ju så att polisen hämtade lodjuret dagen efter, så det finns ju väldigt mycket att titta på.. :grin:
Suck. Det är lätt att tro saker om folk innan man vet sanningen.


Jag kan friska upp ditt minne. Det var jag.

Och det är klart att polisen hämtar rovdjuret, det tillhör ju staten.
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Trådtätheten räcker mot varg ja.

Ang bidrag så fick jag inget .Bekostade hela stängslet själv.
Vilket blev en kostnad på ca 20.000 för en sketen vinterhage.
För få hästar för liten arial och på lånad mark därav inget bidrag.

kan dock påtala att jag i detta räknat in arbetsinsatsen oxå.Det är ju inte så bara att slänga upp ett rovdjurstaket.vi valde att göra billigast möjliga tillsvidare Egengjord stolp nylontråd det som var dyrast var agregatet.Arbets insatsen är oxå rätt krävande eftersom det blir många jordspett och mycker röjning kring staketet.
Har en hage till som ska stängslas och den kommer kostnadsmässigt hamna på ca 35.000 kr då den är betydligt större.Då är inte agregat jordspett inräknat i den kostnaden eftersom jag kommer använda samma som i tidigare hage. jätte kul att dra upp 10 jordspett som är 1,5 m långa .Men jag är inte gjord av pengar så det får bli så.
Det krävs ganska mycket för att få bidrag för rovdjurstaket.Dock behöver man inte bedriva någon typ av verksamhet.Det är bara väldigt olika från fall till fall och från komun till komun.
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Precis som Kolbeinn skriver så hämtade polisen lodjuret dagen efter och körde det till Uppsala för provtagning och obduktion..så Tommy hade inge "nöje" över huvutaget av att skjuta det..ingen päls eller trofé eller något annat som har omnämnt häs tidigare..
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Jag gör den tolkningen för att jag tycker att lodjuret borde fått en mer rimlig chans att försvinna och efter vad som framkommit fick den inte det.

det är en väldigt hård anklagelse att säga om det är det du menar..för vad du säger är att han står och ljuger rätt ut..om du läst tidigare inlägg så ser du att lodjuret inte är någon trofé utan skickades iväg till Uppsala för undersökning..
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Jag kan friska upp ditt minne. Det var jag.

Och det är klart att polisen hämtar rovdjuret, det tillhör ju staten.

Om du nu vet om att det är så, hur kan du då säga att han står och ler i mjugg över sin trofé? Han behåller inte ett enda hårstrå av det
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Exakt min tanke!

Som jag sagt tidiagre var jag själv inte vid hagen vid tillfället men jag har fått berättat från flera håll att det både jagade och gjorde utfall mot hästarna..det skulle jag säga att det attackerade
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Uppenbarligen finns mycket och många olika åsikter i denna frågan och det är ju inte mer än att acceptera att så är fallet..Här valdes det att skydda sin egendom gemon att efetr varningar skjuta djuret..

Andra anser att mans ksa ge det en chans (vilket också gjordes) att försvinna och bygga nytt stängsel efter första påhälsningen..

Har bara en fundering, om första påhälsningen hade slutat med skada eller död på någon av hästarna, hade ni fortfarande tyckt att det räcker att vi förbättrar stängslet till nästa gång?
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Inlägg 41 och 42 kallar jag tjafs... men givetvis finns det debatt i denna tråd också...

Lösningar då? Alternativa lösningar? Debatten måste hänvisa till någon lösning, är det att stängsla in all mark? Vansinnigt, men det är ju bara min åsikt!

Tror faktiskt inte mina grannar hade uppskattat det. Jag har grannar som gnäller över att jag ibland stänger av en traktorstig för att hästarna ska beta upp gräset så det inte blir igenväxt, trots att jag gör handtag så man kan passera utan problem. Men är man rädd om sina djur får man se till att bli opopulär i bygden? Nä, då håller jag mer på min vän som utövade skyddsjakt och blir opopulär med folk som du här på buke, återigen bara min åsikt, inge illa ment!

Jättebra att du följt vargdebatten, men det verkar inte som om du verkligen förstått hela meningen med den, om du ska mata lodjuret för att den är hungrig menar jag?

Aha, så två inlägg i denna tråden med så många svar fick dig att kalla tråden för tjafs!

Mina grannar är också skogs och djurägare (precis som jag, om du missat det), så de har förståelse om man behöver stängsla ibland. Konstiga grannar du måste ha som inte förstår att vissa delar måste hållas efter med bete mm.

Man kan följa vargdabbat på flera ställen och inte bara på buke. vad är det som säger att just den är den rätta debatten.

Nu tycker faktiskt jag att det är du som tjafsar. Får du kan inte acceptera att jag har en annan åsikt än dig.
Och du, opopulär blir du inte heller av en diskussion på nätet, jag går ju inte och funderar på vad folk här på buke går och skriver och tycker. Jag är här för det är kul.
Stängsla in alla mark behöver man inte göra, utan den djuren går i så klart. Varför ska skogen stängslas in.
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Uppenbarligen finns mycket och många olika åsikter i denna frågan och det är ju inte mer än att acceptera att så är fallet..Här valdes det att skydda sin egendom gemon att efetr varningar skjuta djuret..

Andra anser att mans ksa ge det en chans (vilket också gjordes) att försvinna och bygga nytt stängsel efter första påhälsningen..

Har bara en fundering, om första påhälsningen hade slutat med skada eller död på någon av hästarna, hade ni fortfarande tyckt att det räcker att vi förbättrar stängslet till nästa gång?


Ang det sista. Ja, jag håller fortfarande fast vid mina åsikter ändå.
Jag ser inte att mina djur har en större rätt att leva och äta än vad vilda djur har.
Självklart ska man förbättra stängslet. Eller ska man alltid göra det lätt för sig och skjuta.
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Som jag sagt tidiagre var jag själv inte vid hagen vid tillfället men jag har fått berättat från flera håll att det både jagade och gjorde utfall mot hästarna..det skulle jag säga att det attackerade


Och då kan jag säga att jag hade inte bara skjutit ett skott. jag hade vakat flera dagar och gjort allt för att skrämma bort lodjuret. jag hade gett det en chans att fly. Det tycker jag inte man gör med ett skott, så lätt blir man inte av med oönskade djur, vilket det än må vara.
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Ang det sista. Ja, jag håller fortfarande fast vid mina åsikter ändå.
Jag ser inte att mina djur har en större rätt att leva och äta än vad vilda djur har.
Självklart ska man förbättra stängslet. Eller ska man alltid göra det lätt för sig och skjuta.

lätt att skjuta..du måste först få ett tillstånd från rätt person att du ska få tillämpa skyddsjakt..sen ska du genomgå en utredning om det var rätt att tillämpa skyddsjakt..jag vet inte om jag skulle kalla det enkelt..hade man velat göra det enkelt för sig hade man skjutit det direkt och grävt ner det i skogen eller något och låtsats som om det regnar..går det till på det sättet kan jag hålla med om att det är fullständigt fel, så har det inte ens vart i närheten av i detta fallet..så lätt att skjuta..nja dt vet jag inte om jag håller med om
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Om alla med häst sökte bidrag för rovdjurstaket på egen mark skulle det bli en himla massa skattepengar staten får lägga fram. Det är faktiskt inte klokt att pengar läggs på att människor måste bura in sig i staket som ett fängelse istället för att alla kan leva tillsammans i symbios. Varför har rovdjuren rätt till våra tamuppfödningar? Har jag rätt att döda ett djur i skogen för att JAG är hungrig?

Tacka *** för att vi har intelligens och ödmjukhet inför andra däggdjur. Vi föder upp kor, grisar och får för att vi ska kunna leva utan att ta död på vildjursbeståndet, alltså har jag ingen förståelse för Jakt som nöje.

Nu vart det lite stenålders kanske:angel:

Jag accepterar utan tvekan att du har din åsikt Grana, men en åsikt ska ju bygga på någon sorts grund och då måste jag få ifrågasätta den.

Emellanåt blir det lite barnsligt tjafs, ja, och det var det jag reagerade på när jag skrev mitt andra inlägg. Att i sin egen skapade bild av händelsen och utifrån en artikel i expressen(som dessutom hade oriktiga uppgifter) anklaga andra människor för att vara rovdjursfientliga, anser jag är nonsens. Hade man tagit reda på fakta istället för att anta saker, hade jag haft mer respekt för åsikten. Då hade vi kunnat haft en seriös diskussion, men kanske kan detta/denna tjafs/diskussion kanske leda till något bra i slutändan. Jag bevakar tråden och hoppas...
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Har bara en fundering, om första påhälsningen hade slutat med skada eller död på någon av hästarna, hade ni fortfarande tyckt att det räcker att vi förbättrar stängslet till nästa gång?


Ska alla tamdjur garanteras fritt från rovdjursattacker?
Tycker man det kan man ju lika gärna skjuta av hela skiten....
Eller är det bara hästar som ska skyddas?
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Och jag hade nog blivit glad att jag fått se ett lodjur :D
Visst, har man föl i hagen kanske man tänker annorlunda, men jag hade mer sett det som en upplevelse.
Och jag hade också gjort mer för att få bort lodjuret, inte ett varningsskott och sen om det kom tillbaka gett upp och be att få skjuta det.
Många försök hade jag gjort och under tiden tagit kort :love:

ta kort hade du nog inte hunnit.ett varningsskott ska skrämma bort lodjuret o gör d inte d så tror jag inte att du får bort d på nåt annat sätt.ett rovdjur som inte är skygga för folk o bebyggelse är d nåt fel på,dessa djur ska vara skygga...vill inte ens tänka på om ingen människa vart i närheten...:cry:
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Kan ju tillägga:


Vi lever också med djur här på vår gård. Och vi har diskuterat detta hemma många ggr, vad vi skulle göra om det tex skulle dyka upp ett rovdjur och skada/döda våra djur.
Men vi är båda överens, vi får då helt enkelt göra bättre staket mm för skydda våra djur.
För oss är det en trevlig upplevelse att få se vilda djur, gäller även rovdjur.

visst är d trevligt med rovdjur men om man bor mitt bland dom o har dom i hagen efter hästarna så tror jag inte att det är så trevligt längre.visst finns d staket men det är dyrt o jag tror du får ansöka från staten om det.o vill verkligen tex en varg in i hagen så lovar jag dej att den kommer in.....vet en som bodde uppe i lappland o hade ne björn som bodde under hennes lada..hon vågade inte knappt gå ut med sina hundar..sökte anstånd om att få skjuta men fick d inte....förstår dom som bor i rovdjurstäta områden har den åsikt dom har(vikket inte jag har)om att rovdjuren är så tätt inpå.hade d tex vart jakt på varg så hade vargen variit skyggare,kolla i tex ryssland där har dom inte problem med vargen som vi har,o dom har ju jakt på dom.man kan aldri förstå igentligen hur d ä att ha rovdjur runt husen förrän man själv är i samma sits...
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Dagen efter....
Det betyder att det funnits gott om tid att agera som inlägg 32 beskrev.

Då kan jag ju ta och tala om för dig att personen som sköt lodjuret var mycket arg och besviken på polisen frö att de inte kom tidigare då han direkt efter att fört bort det från hagen ringde och anmälde det..förstår inte riktigt hur du kan dra alla människor över en kant..väldigt fel att anklaga en person du inte har en aning om hur den är för saker
 
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Dagen efter....
Det betyder att det funnits gott om tid att agera som inlägg 32 beskrev.

Du vet inte mycket om jägare... det bevisas av alla dina okunniga påståenden om ämnet i den här tråden.

Men jag kan upplysa dig om detta: Trofeer bereder man med stor möda och hänger med stolthet upp på väggen. Man tittar inte på dem i en kvart och sen är nöjd.

Förövrigt: om du har sån misstro till jägare i allmänhet, så kan jag bara utgå från talesättet att "det är genom sig själv man lär känna andra"
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 613
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 753
Senast: Rie
·
  • Artikel
Hästnyheter Kommunens tekniker traskade rakt in i hästhagen utan att underrätta hästägaren. Att de stod en hingst i hagen såg de inte, förrän...
Svar
0
· Visningar
344
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 001

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Skäller på andra hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp