Lön och livskvalité

Inget är svart eller vitt.
Däremot är skrivna avtal guld värda för att slippa förvirring.
Det man kan fundera över är hur mycket som är reglerat i avtal och vad som går på lösa boliner.

Även där kan facket vara en god samtalspartner för att få struktur i frågeställningarna. De kan avgöra vad som är vettigt och skäligt och vad som är oreglerat men borde regleras.

@Magiana - personligen tycker jag det låter som du först ska reda ut vad som faktiskt gäller för din arbetssituation, lön och pension.

Efter det kan du fundera på om du ska starta upp en bisyssla.

(jag hade dessutom hållit ögonen på platsannonser. men det är jag det.)
Ja, det är ju just de lösa bolinerna som är problemet. Även om man personligen råkar tycka att utfallet av dem funkar ganska bra för ens intressen och önskemål just nu, är det ju en poäng med att fundera igenom dem på allvar och styra upp formalian (inklusive avtal). Det småslarviga här består väl i hög grad just i otydlighet kring vad som gäller.
 
Permittering med lön är väl inte ovanligt då arbetsgivaren inte kan erbjuda arbete, t ex för att företaget stänger över jul? Det regleras i både LAS och i många kollektivavtal (som TS arbetsgivare inte har).

Nu är man olika men jag hade kreverat om jag jobbade i en oreglerad vänskapsgröt.
Nej, precis. I de fallen vet man ju att det är permittering med lön det är fråga om. I TS fall vet man inte, av inlägget att döma.
 
Kollade villkoren för Nystartsjobb
1 februari införs förändringar.
****************************
De nya reglerna börjar gälla från och med 1 februari 2017 och innebär bland annat:

  • Krav på kollektivavtal eller lön och förmåner som i väsentliga delar är lika med kollektivavtal i branschen.
  • Tiden med ersättning (stödtiden) blir begränsad till högst två år.
********************
Med mera.

https://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetsgivare/Anstallningsstod/Nystartsjobb.html
 
Det hann visst bli ganska många svar här medan jag gick en promenad. Jag ska försöka sammanfatta lite svar.

Jag gick i ganska många år och ville köpa mig ett hus men insåg att jag inte hade råd på orten där jag jobbade. Så jag planerade för att byta jobb till en annan ort och sedan leta efter ett hus där. Arbetsgivaren ville inte bli av med mig och föreslog distansarbete, något som jag även själv tänkt på men inte tagit upp. Jag hade tänkt ta upp det efter att jag gjort klart min andra plan. Helst hade ju AG velat ha mig kvar på huvudkontoret men det fanns ju inte på kartan eftersom jag inte tänkte bo kvar.

Mitt kontor är ett rum i mitt hus. AG betalar inte för rummet. Det var ju mitt val att flytta och att jag jobbar hemifrån är en eftergift från AG.

Jag får full lön vid ledigheter då verksamheten stänger.

Din lön är i praktiken rejält mycket högre än du har i månadlön. 2,5 veckors extra ledighet, flera tusen i bonus och andra förmåner - det är väldigt få som har en sådan möjlighet.
Dessvärre påverkar inte ledigheten och bonusen varken min SGI eller min pension.

Jag skulle bekymra mig mest om att jag inte fick någon tjänstepension.
Jag är också bekymrad över det och har varit i åratal. Min lösning på det har hittills varit att planera för att klara mig på en låg inkomst senare genom t.ex. färdigbetalda lån och solceller som ger mig el.
 
Det hann visst bli ganska många svar här medan jag gick en promenad. Jag ska försöka sammanfatta lite svar.

Jag gick i ganska många år och ville köpa mig ett hus men insåg att jag inte hade råd på orten där jag jobbade. Så jag planerade för att byta jobb till en annan ort och sedan leta efter ett hus där. Arbetsgivaren ville inte bli av med mig och föreslog distansarbete, något som jag även själv tänkt på men inte tagit upp. Jag hade tänkt ta upp det efter att jag gjort klart min andra plan. Helst hade ju AG velat ha mig kvar på huvudkontoret men det fanns ju inte på kartan eftersom jag inte tänkte bo kvar.

Mitt kontor är ett rum i mitt hus. AG betalar inte för rummet. Det var ju mitt val att flytta och att jag jobbar hemifrån är en eftergift från AG.

Jag får full lön vid ledigheter då verksamheten stänger.


Dessvärre påverkar inte ledigheten och bonusen varken min SGI eller min pension.


Jag är också bekymrad över det och har varit i åratal. Min lösning på det har hittills varit att planera för att klara mig på en låg inkomst senare genom t.ex. färdigbetalda lån och solceller som ger mig el.
Du är löjligt snäll :)

Det spelar liksom inte någon som helst roll vem som ville flytta. Inte heller att AG gett tillåtelse att jobba hemifrån. AG ska betala ditt kontor ändå.

Som sagt - ta en rejäl titt på ditt avtal - gärna med professionell hjälp.

Alldeles för snälla flickor blir trampade på.
 
Alltid svårt att ge råd om en situation som är så långt ifrån min egen.

Men är det lönen eller arbetet som är det största problemet? Trivs du med att jobba som du gör just nu, arbetsuppgifter, ansvarsfördelning, att kunna jobba hemifrån?

Skulle du kunna få upp din lön genom att byta arbete inom samma branch? Det verkar ju som om du skulle kunna söka jobb i nästan hela Sverige om du kan jobba så mycket hemifrån.
Det är både och. Jobbet är ok men det är för mycket att sitta 8 timmar framför en dator. Och lönen halkar ju efter. Den har ju inte höjts på 3 år.

Att byta jobb inom samma branch ser jag som ogörligt då det är få inom branchen som har anställda. Däremot kan jag jobba med samma sak inom andra brancher. (Jag jobbar inom administration/kundsupport/webb) Men jag tror inte det skulle vara roligt.
 
Det är både och. Jobbet är ok men det är för mycket att sitta 8 timmar framför en dator. Och lönen halkar ju efter. Den har ju inte höjts på 3 år.

Att byta jobb inom samma branch ser jag som ogörligt då det är få inom branchen som har anställda. Däremot kan jag jobba med samma sak inom andra brancher. (Jag jobbar inom administration/kundsupport/webb) Men jag tror inte det skulle vara roligt.

Då är kanske frågan behöver du mer pengar?
Eller skulle det funka med samma peng men färre timmar arbete?

Anställningen är ju hur som tidsbegränsad och det skadar väl inte att fundera på vad som ska hända sen. En vild gissning är väl att du inte får vara kvar om arbetsgivaren ska betala för din anställning helt själv.
 
Alldeles för snälla flickor blir trampade på.
Och krångliga arbetstagare får sparken när ett bra tillfälle ges. Det är en lite farlig balansgång det där för börjar TS bråka med arbetsgivaren är det väääldigt lätt för arbetsgivaren att skapa ett klimat som gör att TS inte vill jobba kvar. Och med tanke på att TS varit långtidssjukskriven och gillar friheten detta jobb också ger ska man nog vara lite försiktig med att kräva en massa saker såsom betalt för kontoret hemma.

Visst kanske arbetsgivaren går med på att höja lönen och göra allting avtalsenligt, men det innebär kanske också att TS måste vara på plats på kontoret varje dag, att friheten försvinner och att allt det där som uppskattas faktiskt dras in. Det är enormt få kollektivavtal som har med att man får jobba hemifrån när man vill.
 
Och krångliga arbetstagare får sparken när ett bra tillfälle ges. Det är en lite farlig balansgång det där för börjar TS bråka med arbetsgivaren är det väääldigt lätt för arbetsgivaren att skapa ett klimat som gör att TS inte vill jobba kvar. Och med tanke på att TS varit långtidssjukskriven och gillar friheten detta jobb också ger ska man nog vara lite försiktig med att kräva en massa saker såsom betalt för kontoret hemma.

Visst kanske arbetsgivaren går med på att höja lönen och göra allting avtalsenligt, men det innebär kanske också att TS måste vara på plats på kontoret varje dag, att friheten försvinner och att allt det där som uppskattas faktiskt dras in. Det är enormt få kollektivavtal som har med att man får jobba hemifrån när man vill.
Visst är det så.
Jag repeterar - saker är inte svarta eller vita.

Samtidigt behöver man inte bråka. Eller kräva. Man kan ta ett lugnt samtal och diskutera sin arbetssituation. Öppenhet är också en dygd.
 
Du är löjligt snäll :)

Det spelar liksom inte någon som helst roll vem som ville flytta. Inte heller att AG gett tillåtelse att jobba hemifrån. AG ska betala ditt kontor ändå.

Som sagt - ta en rejäl titt på ditt avtal - gärna med professionell hjälp.

Alldeles för snälla flickor blir trampade på.
Det är möjligt att jag är för snäll ibland men jag vill å andra sidan inte vara en krävande bitch. Det kan jag vara i andra sammanhang och det är inte så kul.

Sen är ju frågan, om jag inte ska ha kvar det här jobbet, vad ska jag jobba med då? När jag var på gång och skulle flytta så letade jag efter ett annat jobb men jag hittade verkligen inget som intresserade mig så jag tänkte ut en plan för hur jag skulle kunna få ett jobb som inte skulle kännas som ett nerköp. Jag har kollat runt lite nu med men hittar inget intressant alls. Förut kunde jag ju leta i hela Sverige. Nu är jag bunden till ett område max 3 mil från mitt hus. Längre än så vill jag inte pendla. Tyvärr är närmaste storstad 1 timme bort så sannolikheten att hitta något här är minimal. Rätt och slätt innebär det att ska jag ha ett intressant jobb som jag gillar så måste jag sannolikt sälja huset och flytta, eller så får jag ta vilket skitjobb som helst att dränga på.
 
Jag ser ett värde i att få extra fullt betald ledighet, få arbeta hemifrån, bonusar och så. Det är ju en form av löneökning det också och något som förhandlas fram vid lönsamtal. Det är ju tex ingen rättighet att få arbeta hemifrån.

Däremot är ju avsaknaden av inbetald pension ett problem.

En lönehöjning kan ju vara att man inte går upp i lön utan går ner i arbetstid i stället.
 
Då är kanske frågan behöver du mer pengar?
Eller skulle det funka med samma peng men färre timmar arbete?

Anställningen är ju hur som tidsbegränsad och det skadar väl inte att fundera på vad som ska hända sen. En vild gissning är väl att du inte får vara kvar om arbetsgivaren ska betala för din anställning helt själv.
Att jobba färre timmar för samma peng skulle funka.

Anställningen är inte tidsbegränsad. Det är en tillsvidaretjänst. Ska arbetsgivaren säga upp mig så måste de hävda arbetsbrist eller något annat lagenligt.
 
Det är möjligt att jag är för snäll ibland men jag vill å andra sidan inte vara en krävande bitch. Det kan jag vara i andra sammanhang och det är inte så kul.

Sen är ju frågan, om jag inte ska ha kvar det här jobbet, vad ska jag jobba med då? När jag var på gång och skulle flytta så letade jag efter ett annat jobb men jag hittade verkligen inget som intresserade mig så jag tänkte ut en plan för hur jag skulle kunna få ett jobb som inte skulle kännas som ett nerköp. Jag har kollat runt lite nu med men hittar inget intressant alls. Förut kunde jag ju leta i hela Sverige. Nu är jag bunden till ett område max 3 mil från mitt hus. Längre än så vill jag inte pendla. Tyvärr är närmaste storstad 1 timme bort så sannolikheten att hitta något här är minimal. Rätt och slätt innebär det att ska jag ha ett intressant jobb som jag gillar så måste jag sannolikt sälja huset och flytta, eller så får jag ta vilket skitjobb som helst att dränga på.
För att vara lite mindre svartvit :)

Om ett jobb är ett "skitjobb" beror på många olika saker. Det sm den ene tycker är skit är den andre fullt nöjd med.

Goda lojala arbetskamrater kan göra det tristaste av jobb till en totalt uthärdlig och till och med trevlig upplevelse.

Jag tror visst att du kan få ihop inkomst på din bostadsort.
Vettig lön gör att du kanske kan jobba fyra dagar i veckan och leva som nu?
Eller ett par olika jobb på deltid.
Du har massor av kunskaper som är användbara på en arbetsmarknad.
 
Att jobba färre timmar för samma peng skulle funka.

Anställningen är inte tidsbegränsad. Det är en tillsvidaretjänst. Ska arbetsgivaren säga upp mig så måste de hävda arbetsbrist eller något annat lagenligt.
Men då skulle jag helt enkelt ta upp med ag att jag har ju inte fått någon löneökning på tre år men jag skulle kunna tänka mig att istället för löneökning arbeta 7 h per dag istället för den lön jag har idag.

(Eller hur många timmar du tycker är skäligt)
 
Samtidigt behöver man inte bråka. Eller kräva. Man kan ta ett lugnt samtal och diskutera sin arbetssituation. Öppenhet är också en dygd.
Håller helt med dig! Öppenheten är en oerhört viktig och underskattad del i samvaron i många fall ;)

Till TS, du har ju en fin balansgång att hålla dig till iom din situation med nystartsjobb, att det var du som ville flytta och att AG kom med bra lösningar kontra dina nya(?) problem med att börja tänka på tj.pension och din livssituation i övrigt.
Jag skulle nog göra en konkret för och emot-lista till att börja med. Sen se hur många av dessa som du är villig att förhandla om.
Efter det så kanske ett samtal med AG är ett beslut du fattar ang. din lön eller annat. Men förbered dig även på att det kan tas emot på ett sätt du inte vill hos AG, eller att du helt enkelt får sluta (och det har jag samtidigt förstått att du inte vill).
Men om du känner att du kan, så prata med AG så långt det är möjligt, är mitt bästa råd :up:

Att gå ner i tid och kanske skaffa ett tim-jobb närmare bostaden kan vara ett alternativ. Det kan ju utmynna i ett arbete närmare bostaden till fullo till slut. Det finns ju många jobb som gärna har tim-vikarier t.ex, då kan du dryga ut kassan ibland om du väljer att jobba mindre hos nuvarande AG.
 
Kollade villkoren för Nystartsjobb
1 februari införs förändringar.
****************************
De nya reglerna börjar gälla från och med 1 februari 2017 och innebär bland annat:

  • Krav på kollektivavtal eller lön och förmåner som i väsentliga delar är lika med kollektivavtal i branschen.
  • Tiden med ersättning (stödtiden) blir begränsad till högst två år.
********************
Med mera.

https://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetsgivare/Anstallningsstod/Nystartsjobb.html
Jag har precis fått information om att det beviljats för ytterligare ett år. När den perioden går ut kan jag som mest få nystartsjobb månad till. AF har inte reagerat på att jag haft samma lön i 3 år.
 
Håller helt med dig! Öppenheten är en oerhört viktig och underskattad del i samvaron i många fall ;)

Till TS, du har ju en fin balansgång att hålla dig till iom din situation med nystartsjobb, att det var du som ville flytta och att AG kom med bra lösningar kontra dina nya(?) problem med att börja tänka på tj.pension och din livssituation i övrigt.
Jag skulle nog göra en konkret för och emot-lista till att börja med. Sen se hur många av dessa som du är villig att förhandla om.
Efter det så kanske ett samtal med AG är ett beslut du fattar ang. din lön eller annat. Men förbered dig även på att det kan tas emot på ett sätt du inte vill hos AG, eller att du helt enkelt får sluta (och det har jag samtidigt förstått att du inte vill).
Men om du känner att du kan, så prata med AG så långt det är möjligt, är mitt bästa råd :up:

Att gå ner i tid och kanske skaffa ett tim-jobb närmare bostaden kan vara ett alternativ. Det kan ju utmynna i ett arbete närmare bostaden till fullo till slut. Det finns ju många jobb som gärna har tim-vikarier t.ex, då kan du dryga ut kassan ibland om du väljer att jobba mindre hos nuvarande AG.
Ett samtal med AG är ju fullt möjligt att ta. Jag har alltid uppfattat min AG som vettig. Det jag får fundera på är vad som vore en rimlig löneförhöjning och vad det i så fall skulle motsvara i arbetstidsförkortning.

Men var jag skulle kunna hitta ett annat jobb/vikariat vet jag inte. Alla jobb som annonseras ut verkar bara så galet tråkiga.
 
OK, jag spånar.

"Hej, jag skulle vilja prata om att jag inte får betalt för mitt kontor hemma".
"Jaha, men det var ju faktiskt en överenskommelse för att det skulle funka för oss bägge"
"Jo, men nu vill jag ha betalt för kontoret"
"Nä, då tror jag det är bättre att du kommer in till kontoret hos oss varje dag istället, som det ursprungliga avtalet säger. När vi funderar på det funkar det inte längre att du jobbar hemma".

Vad händer då?
 
OK, jag spånar.

"Hej, jag skulle vilja prata om att jag inte får betalt för mitt kontor hemma".
"Jaha, men det var ju faktiskt en överenskommelse för att det skulle funka för oss bägge"
"Jo, men nu vill jag ha betalt för kontoret"
"Nä, då tror jag det är bättre att du kommer in till kontoret hos oss varje dag istället, som det ursprungliga avtalet säger. När vi funderar på det funkar det inte längre att du jobbar hemma".

Vad händer då?
Det är väl fullständigt lönlöst att hitta på vad arbetsgivaren kommer att säga? Den där sista meningen är rent hittepå. Det är möjligt att du som arbetsgivare skulle säga så, men du är inte TS arbetsgivare.
 
OK, jag spånar.

"Hej, jag skulle vilja prata om att jag inte får betalt för mitt kontor hemma".
"Jaha, men det var ju faktiskt en överenskommelse för att det skulle funka för oss bägge"
"Jo, men nu vill jag ha betalt för kontoret"
"Nä, då tror jag det är bättre att du kommer in till kontoret hos oss varje dag istället, som det ursprungliga avtalet säger. När vi funderar på det funkar det inte längre att du jobbar hemma".

Vad händer då?
Om AG ska betala för kontoret eller inte är en icke-fråga för mig. Den biten känns inte viktig.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 261
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 124
Senast: jemeni
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 861
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb Vad är er största besvikelse i en facklig fråga? Jag känner mig nu som jag fått en sista käftsmäll av min föregående arbetsgivare MTR...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 844
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp