Lön och livskvalité

Jag lade en infallsvinkel på situationen. Nu har ju TS inte något problem med frågan och är nöjd med överenskommelsen, men det kan - som Ramona säger - vara vettigt att värdera de förmåner som finns idag. Hur de slår i den egna ekonomin.

Väger man dessutom in att det inte finns några andra jobb som är aktuella ens att söka blir ju situationen för TS lite ömtålig.
 
Jag kan inte förstå hur du öht kan fundera på att säga upp dig när du samtidigt skriver att:
-Det finns inga jobb som du är kvalificerad för eller kan tänka dig där du bor
-Du har fått lov att flytta med nuvarande jobb, kan jobba hemma (sparar pengar), lång semester och det verkar överlag väldigt flexibelt, trevlig chef
-Du har varit långtidssjukskriven pga utbrändhet(?) och då är man inte direkt attraktiv på arbetsmarknaden tyvärr

Vad tänkte du göra om du inte ska ha kvar ditt nuvarande jobb? Det måste ju vara bättre att ha ett jobb som är lite dåligt betalt än att vara arbetslös?? :confused: AF kan tvinga dig att flytta till en stad där det finns jobb eller tvinga dig att ta ett jobb du inte vill ha (och som kanske är sämre på alla sätt än det jobb du redan har)!
 
Jag kan inte förstå hur du öht kan fundera på att säga upp dig när du samtidigt skriver att:
-Det finns inga jobb som du är kvalificerad för eller kan tänka dig där du bor
-Du har fått lov att flytta med nuvarande jobb, kan jobba hemma (sparar pengar), lång semester och det verkar överlag väldigt flexibelt, trevlig chef
-Du har varit långtidssjukskriven pga utbrändhet(?) och då är man inte direkt attraktiv på arbetsmarknaden tyvärr

Vad tänkte du göra om du inte ska ha kvar ditt nuvarande jobb? Det måste ju vara bättre att ha ett jobb som är lite dåligt betalt än att vara arbetslös?? :confused: AF kan tvinga dig att flytta till en stad där det finns jobb eller tvinga dig att ta ett jobb du inte vill ha (och som kanske är sämre på alla sätt än det jobb du redan har)!
Jag har övervägt att gå ner i arbetstid. Inte säga upp mig. Åtminstone inte om jag inte har något annat att hoppa på. Arbetslöshet (och a-kassa) är inget alternativ jag ens överväger. Bisarrt att ens tro det.

Jag har inte varit utbränd. Det problem jag hade var panikångest och det är jag helt frisk ifrån. Nuvarande jobb har jag haft sedan 2011 (på deltid i början och arbetsträning innan dess) så det är ju inte så att jag saknar meriter.
 
Jag kan inte förstå hur du öht kan fundera på att säga upp dig när du samtidigt skriver att:
-Det finns inga jobb som du är kvalificerad för eller kan tänka dig där du bor
-Du har fått lov att flytta med nuvarande jobb, kan jobba hemma (sparar pengar), lång semester och det verkar överlag väldigt flexibelt, trevlig chef
-Du har varit långtidssjukskriven pga utbrändhet(?) och då är man inte direkt attraktiv på arbetsmarknaden tyvärr

Vad tänkte du göra om du inte ska ha kvar ditt nuvarande jobb? Det måste ju vara bättre att ha ett jobb som är lite dåligt betalt än att vara arbetslös?? :confused: AF kan tvinga dig att flytta till en stad där det finns jobb eller tvinga dig att ta ett jobb du inte vill ha (och som kanske är sämre på alla sätt än det jobb du redan har)!
Tror du måste läsa trådstarten lite bättre?

TS vill ha infallsvinklar på sin arbetssituation. Kom med sådana istället för att måla fan på väggen med påhittade fakta....
 
Jag lade en infallsvinkel på situationen. Nu har ju TS inte något problem med frågan och är nöjd med överenskommelsen, men det kan - som Ramona säger - vara vettigt att värdera de förmåner som finns idag. Hur de slår i den egna ekonomin.

Väger man dessutom in att det inte finns några andra jobb som är aktuella ens att söka blir ju situationen för TS lite ömtålig.
Fast din infallsvinkel var rätt brutal?

Varför ska man säga att man kräver betalt när det helt enkelt är läge för att få en diskussion om hur AG ser på saken?

I min värld är en diskussion just det.

Själv har jag rätt nyligen framfört till min regionchef att jag gärna byter kontor pga arbetssituationen på nuvarande ställe. Chefens svar är att den möjligheten inte finns just nu. OK - då är det utrett och vi vet båda var vi står.

En av mina arbetskamrater vill ha betydligt högre lön pgfa ändrade arbetsuppgifter. Han får itne det. OK. Läget är klart. AG vet vad han vill och han vet hur AG resonerar.

Varför ska det bli konflikt av en diskussion??
 
Det KAN bli en konflikt av en diskussion. Och det kan vara bra att fundera över hur lägga upp en diskussion, om ta upp en diskussion och framförallt utgången av en diskussion.

Det är ju alltid så att ämnet visar var man står, i det här fallet är TS missnöjd med lönen. AG kanske tycker att AG verkligen sträckt sig över gränsen för att behålla TS i anställning som det är. Det kan ju slå väldigt snett beroende på utgångsläge.

Nu har TS fått flera infallsvinklar och tankar i tråden, vilken säkert är oerhört värdefullt vid en diskussion med AG.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Själv har jag rätt nyligen framfört till min regionchef att jag gärna byter kontor pga arbetssituationen på nuvarande ställe. Chefens svar är att den möjligheten inte finns just nu. OK - då är det utrett och vi vet båda var vi står.

En av mina arbetskamrater vill ha betydligt högre lön pgfa ändrade arbetsuppgifter. Han får itne det. OK. Läget är klart. AG vet vad han vill och han vet hur AG resonerar.

Varför ska det bli konflikt av en diskussion??

Exakt så. En arbetstagare som inte vågar ställa frågor eller krav jobbar inte på en sund arbetsplats. Att hen sedan inte får gehör för alla krav är självklart. Men allt ska tålas att lyfta.

Och en arbetsgivare som svarar "när jag tänker närmare efter kan du inte jobba hemma längre, du måste jobba här" - den borde inte vara arbetsgivare. Anställda ska inte bestraffas för att de frågar.
 
Sen är ju frågan, om jag inte ska ha kvar det här jobbet, vad ska jag jobba med då?
Men om du kan göra ditt jobb på distans och där du bor saknar bra jobbtillfällen kanske du kan starta eget och göra det du gör nu, fast med andra kunder och hemifrån. Eller varför behöver du en anställning? Kan du inte skapa en själv?

Sen kommer ju inte din anställningsform vara lika förmånlig för din arbetsgivare hur länge som helst. Vad händer när de pengarna försvinner? Kommer du att få vara kvar då eller kommer du behöver kolla runt efter annat jobb?
 
Vilka belägg har du för det?

"Det finns tydliga tecken på att sjukskrivna har svårt att hitta arbetsgivare som vill anställa dem. TCO gjorde en enkät till 1 800 personalchefer. (TCO 2008) Bara sju chefer av hundra var positiva till att anställa sjukskrivna. Sextio procent av cheferna i TCO-enkäten var direkt negativa till det."
http://www.arbetsmiljoforskning.se/...n-studie-av-effekter-av-rehabiliteringskedjan

Inte purfärska siffror, men jag har inte sett någon trend som visar på att det vänt.
 
Mer intressant från den inte helt nya artikeln (2011)
"Det verkar som om friska företag aktivt väljer att anställer friska personer mer än andra företag. Men det verkar ändå inte som om friska företag gör sig av med sjukskrivna mer än andra företag.

Gun Johansson ska studera diskrimineringen på arbetsmarknaden gentemot sjukskrivna.

- Det är nog tufft att vara en 55-årig sjukskriven kvinna och försöka få ett jobb, kanske är det ännu svårare att få ett jobb om man är invandrare, kvinna och saknar utbildning."
(länk ovan)
 
Vilka belägg har du för det?

Att tidigare långtidssjukskrivningar kraftigt sänker värdet på arbetsmarknaden är väl känt. Det sitter ihop med det extrema ansvar vi lägger på arbetsgivaren och de risker det innebär för stora kostnader utan positiv inverkan på verksamheten. (Utan att uttala mig ett dugg om TS exakta diskussion som jag inte känner till i detalj).

Något att ändra på!
 
Det KAN bli en konflikt av en diskussion. Och det kan vara bra att fundera över hur lägga upp en diskussion, om ta upp en diskussion och framförallt utgången av en diskussion.

Det är ju alltid så att ämnet visar var man står, i det här fallet är TS missnöjd med lönen. AG kanske tycker att AG verkligen sträckt sig över gränsen för att behålla TS i anställning som det är. Det kan ju slå väldigt snett beroende på utgångsläge.

Nu har TS fått flera infallsvinklar och tankar i tråden, vilken säkert är oerhört värdefullt vid en diskussion med AG.
Visst kan det bli en konflikt. Sannolikheten är dock minimal. Jag upplever min AG som vettig och lösningsorienterad. Och av det jag sett är de inte så pigga på att byta ut mig heller. Det var ju bl.a. därför jag erbjöds distansjobb. Annars hade jag kört mitt rejs och bytt jobb. De ville tydligen inte att jag skulle göra det.

Men om du kan göra ditt jobb på distans och där du bor saknar bra jobbtillfällen kanske du kan starta eget och göra det du gör nu, fast med andra kunder och hemifrån. Eller varför behöver du en anställning? Kan du inte skapa en själv?

Sen kommer ju inte din anställningsform vara lika förmånlig för din arbetsgivare hur länge som helst. Vad händer när de pengarna försvinner? Kommer du att få vara kvar då eller kommer du behöver kolla runt efter annat jobb?
Jag är nog inte så superpigg på att ha eget företag på heltid. Då är man aldrig riktigt ledig och jobbar 12 timmar per dygn. Nu jobbar jag mina timmar och kan sedan släppa det.

Hur det blir sedan när AG inte har nystartsstödet längre vet jag inte. Jag har faktiskt undvikit att tänka på det, men nu är det ju bara ett år kvar så det är väl läge att börja fundera på det. Halvtid tror jag i alla fall att jag kan fortsätta ha kvar, men med så låg sysselsättningsgrad klarar jag mig inte ekonomiskt. Då måste jag komplettera med annat, antingen anställning eller eget företag. Det där är väl också en sådan sak jag behöver ta upp med AG. Jag behöver ju få lite insikter i hur de själva tänker att det ska fungera fr.o.m. mars 2018.
 
"Det finns tydliga tecken på att sjukskrivna har svårt att hitta arbetsgivare som vill anställa dem. TCO gjorde en enkät till 1 800 personalchefer. (TCO 2008) Bara sju chefer av hundra var positiva till att anställa sjukskrivna. Sextio procent av cheferna i TCO-enkäten var direkt negativa till det."
http://www.arbetsmiljoforskning.se/...n-studie-av-effekter-av-rehabiliteringskedjan

Inte purfärska siffror, men jag har inte sett någon trend som visar på att det vänt.
Men stopp nu.

TS har skrivit att hen jobbat sedan 2011 med start i en arbetsträning.
Det är väl en situation som är långt ifrån en sjukskrivning?

Deet är inte så att TS jobbar med lönebidrag. Det är ett instegsjobb. Himla skillnad!!

en av de mest värdefulla kollegorna på konstmuseet har ett instegsjobb. Hen är i grunden grafisk designer och ridlärare. Nu är hen alliallo, tekniker och web-ansvarig på arbetsplatsen. Vi skulle få svårt att klara oss utan hens specialkompetens.
 
"Det finns tydliga tecken på att sjukskrivna har svårt att hitta arbetsgivare som vill anställa dem. TCO gjorde en enkät till 1 800 personalchefer. (TCO 2008) Bara sju chefer av hundra var positiva till att anställa sjukskrivna. Sextio procent av cheferna i TCO-enkäten var direkt negativa till det."
http://www.arbetsmiljoforskning.se/...n-studie-av-effekter-av-rehabiliteringskedjan

Inte purfärska siffror, men jag har inte sett någon trend som visar på att det vänt.
Det var det här jag visste när jag var på väg att tillfriskna och skulle ha ett jobb. Jag hade varit sjuk i över 10 år och hade ingen utbildning. Så jag tänkte ett antal varv, kom fram till en plan och det lyckades. Nu har jag jobbat heltid i ett flertal år och AG verkar inte vilja bli av med mig trots att jag flyttade från orten.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 268
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 140
Senast: jemeni
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 874
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb Vad är er största besvikelse i en facklig fråga? Jag känner mig nu som jag fått en sista käftsmäll av min föregående arbetsgivare MTR...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 845
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp