Lön och livskvalité

Det tycker jag inte att jag gör, men jag erbjuder en annan version än "arbetsgivaren suger, ställ krav"
Uppenbarligen läser vi olika.

De flesta arbetsgivare är måna om att vara hederliga och justa. Eller har du en annan uppfattning? Min erfarenhet är också att de flesta arbetsgivare är öppna för diskussioner. Och uppskattar att man är rak.
De flesta arbetstagare är också måna om att vara hederliga och justa.

TS har dessutom skrivit att hen inte vet vad arbetsgivaren tänker göra är stödet upphör. Vore inte det en rimlig sak att prata om?

Är din lösning att man inte pratar alls utan bara tackar och tar emot?
 
Men var jag skulle kunna hitta ett annat jobb/vikariat vet jag inte. Alla jobb som annonseras ut verkar bara så galet tråkiga.
Nu vet ju inte jag vad för jobb du vill ha som huvuduppgift, men ibland kan det vara värt att kontakta tänkbara arbetsgivare inom den branschen - för dom har helt enkelt inte "tagit sig tid" (om dom är en mindre firma) eller "det finns inga lämpliga häromkring ändå" (om det är ett specialområde). Det är min erfarenhet ;)
 
AF har inte reagerat på att jag haft samma lön i 3 år.
Det bekommer inte AF, det är inte deras mål att eller ens OM du får lön - huvudsaken är att dom kan stryka dig ur statistiken för arbetslös :angel:
Nu var jag raljerande och hård, men jag har alldeles för många runt mig som AF inte brytt sig ett skvatt om :down:
Min poäng är bara att vill du ha något "mer" än bara ett jobb och tacka och ta emot - så får du göra det själv!
 
Nu vet ju inte jag vad för jobb du vill ha som huvuduppgift, men ibland kan det vara värt att kontakta tänkbara arbetsgivare inom den branschen - för dom har helt enkelt inte "tagit sig tid" (om dom är en mindre firma) eller "det finns inga lämpliga häromkring ändå" (om det är ett specialområde). Det är min erfarenhet ;)
De flesta inom min branch är små företag utan anställda. I stället anlitar de andra företag för vissa saker, t.ex. någon som kan it eller någon som hoppar in och tar klasser mot en kommission. Vi har dock ändrat inriktning och det är inte så många som gör det vi gör.

Själv är jag administratör och det är det jag vill fortsätta med, men jag skulle vilja ha mer praktiska arbetsuppgifter där jag får lyfta på ändalykten och göra annat än stirra på en dator. Och sen vill jag jobba inom en branch jag är intresserad av. Att jobba som administratör på en bilfirma känns inte alls intressant t.ex.
 
Det bekommer inte AF, det är inte deras mål att eller ens OM du får lön - huvudsaken är att dom kan stryka dig ur statistiken för arbetslös :angel:
Nu var jag raljerande och hård, men jag har alldeles för många runt mig som AF inte brytt sig ett skvatt om :down:
Min poäng är bara att vill du ha något "mer" än bara ett jobb och tacka och ta emot - så får du göra det själv!
Jo, jag vet. Jag har sett deras hantering av en person i min närhet och det var inte så muntert. Trivsel, arbetsvillkor, kollektivavtal och annat sådant finns inte i deras agenda.
 
"Det finns tydliga tecken på att sjukskrivna har svårt att hitta arbetsgivare som vill anställa dem. TCO gjorde en enkät till 1 800 personalchefer. (TCO 2008) Bara sju chefer av hundra var positiva till att anställa sjukskrivna. Sextio procent av cheferna i TCO-enkäten var direkt negativa till det."
http://www.arbetsmiljoforskning.se/...n-studie-av-effekter-av-rehabiliteringskedjan

Inte purfärska siffror, men jag har inte sett någon trend som visar på att det vänt.
Tack! Men det gäller ju de som går direkt från en sjukskrivning till att börja söka jobb.
 
Att tidigare långtidssjukskrivningar kraftigt sänker värdet på arbetsmarknaden är väl känt. Det sitter ihop med det extrema ansvar vi lägger på arbetsgivaren och de risker det innebär för stora kostnader utan positiv inverkan på verksamheten. (Utan att uttala mig ett dugg om TS exakta diskussion som jag inte känner till i detalj
Något att ändra på!
Fast jag var alltså nyfiken på belägg som visar att tidigare långtidssjukskrivning för utbrändhet gör att det är svårt att få jobb.
 
Då får man börja i en annan ända som tex arbetsprövning.

Visar man att man kan arbeta då så brukar det generera i arbete.

Jag har gjort det 2 ggr så det är inte omöjligt.
Men please! Jag argumenterar inte. Jag bad om belägg. Beläggen som presenterades gällde något annat än det jag frågade efter.
 
Jag har bytt arbetsgivare ett några gånger de senaste två åren. Ingen har frågat efter erfarenheter från lång tid tillbaka.
De har enbart velat veta min kompetens och vad jag kan och vill göra. Inget annat.

Om jag varit sjukskriven för 10 år sedan har ingen frågat.

Låter i min värld märkligt att fråga efter sådant som hände för länge sedan.
 
Jag har bytt arbetsgivare ett några gånger de senaste två åren. Ingen har frågat efter erfarenheter från lång tid tillbaka.
De har enbart velat veta min kompetens och vad jag kan och vill göra. Inget annat.

Om jag varit sjukskriven för 10 år sedan har ingen frågat.

Låter i min värld märkligt att fråga efter sådant som hände för länge sedan.
Det kan mycket väl vara så att tidigare sjukskrivning ligger en i fatet. Eller så gör det det inte. Jag blev bara nyfiken på om saken faktiskt undersökts, eller om påståendet var grundat på typ "jag hade själv svårt att få jobb" osv eller "det förstår väl vem som helst att det är svårt att få jobb då".

Om det inte är undersökt så tycker jag att det är onödigt att olyckskorpa som gjordes med det där påståendet.
 
Själv är jag administratör och det är det jag vill fortsätta med, men jag skulle vilja ha mer praktiska arbetsuppgifter där jag får lyfta på ändalykten och göra annat än stirra på en dator. Och sen vill jag jobba inom en branch jag är intresserad av. Att jobba som administratör på en bilfirma känns inte alls intressant t.ex.
Funderar lite på vad det är du vill göra då i ditt jobb som admin? Hur man än ser på det, så handlar väl arbetsuppgifterna MYCKET om att sitta framför datorn, svara i telefon, osv. Mitt jobb har nyligen blivit 50% admin, och det är i princip det jag gör....

Googlade och knyckte det här från unionen:
"Gör sammandrag, referat, protokoll. Formulerar / redigerar och skriver ut brev och affärshandlingar. Gör översättningar av handlingar med varierat innehåll. Administrerar sammanträden och resor".
 
Funderar lite på vad det är du vill göra då i ditt jobb som admin? Hur man än ser på det, så handlar väl arbetsuppgifterna MYCKET om att sitta framför datorn, svara i telefon, osv. Mitt jobb har nyligen blivit 50% admin, och det är i princip det jag gör....

Googlade och knyckte det här från unionen:
"Gör sammandrag, referat, protokoll. Formulerar / redigerar och skriver ut brev och affärshandlingar. Gör översättningar av handlingar med varierat innehåll. Administrerar sammanträden och resor".
Den beskrivningen av vad en administratör gör stämmer inte riktigt för mig men då är frågan; vilken titel skulle passa bättre? Jag svarar i telefon, jag uppdaterar hemsidan, jag fixar med bokningssystemet, jag hanterar användarkonton på hemsidan, jag konverterar video och lägger ut på nätet, jag vidareutvecklar hemsidorna i samarbete med vår IT-personal (och som jag tidigare var med och byggde upp), jag sköter supportärenden, jag skapar utbildningsmaterial, paketerar och levererar varor till posten. Tja, typ så. Så vad är jag? Tidigare hade jag lite städuppgifter, vattnade blommorna, tog emot leveranser, åkte till kontorsvaruhuset och handlade, satte ihop kompendier. Det är de sakerna som föll bort när jag flyttade och var det som skapade lite variation. På ett annat företag skulle den variationen kunna bestå av annat.
 
Jag var alltså inte ute efter argument heller. Utan belägg för påståendet att tidigare sjukskrivning för utbrändhet osv. Inte mer, inte mindre.

Du frågade efter belägg, jag svarade med utdrag ur en länkad artikel (undersökning TCO). Jag vet inte vad som egentligen efterfrågades om ingen fick svara?
 
Den beskrivningen av vad en administratör gör stämmer inte riktigt för mig men då är frågan; vilken titel skulle passa bättre? Jag svarar i telefon, jag uppdaterar hemsidan, jag fixar med bokningssystemet, jag hanterar användarkonton på hemsidan, jag konverterar video och lägger ut på nätet, jag vidareutvecklar hemsidorna i samarbete med vår IT-personal (och som jag tidigare var med och byggde upp), jag sköter supportärenden, jag skapar utbildningsmaterial, paketerar och levererar varor till posten. Tja, typ så. Så vad är jag? Tidigare hade jag lite städuppgifter, vattnade blommorna, tog emot leveranser, åkte till kontorsvaruhuset och handlade, satte ihop kompendier. Det är de sakerna som föll bort när jag flyttade och var det som skapade lite variation. På ett annat företag skulle den variationen kunna bestå av annat.
Fast, jo, jag tycker nog ändå att det stämmer rätt bra in på administratör?
 
Du frågade efter belägg, jag svarade med utdrag ur en länkad artikel (undersökning TCO). Jag vet inte vad som egentligen efterfrågades om ingen fick svara?
Jag tackade dig för länken, såg du inte det? Men den var inte vad jag var ute efter. Den handlade om människor som ska tillbaka till arbetsmarknaden efter sin sjukskrivning. Alltså inte som TS som har jobbat i flera år efter sin sjukskrivning.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 264
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 131
Senast: jemeni
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 869
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb Vad är er största besvikelse i en facklig fråga? Jag känner mig nu som jag fått en sista käftsmäll av min föregående arbetsgivare MTR...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 844
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp