Löneanspråk i jobbansökan?

emma74

Trådstartare
Fnular just nu med en jobbansökan som vill att man skriver sitt löneanspråk i ansökan... Jag som är enormt underbetald på min nuvarande arbetsplats har ingen direkt aning om vad jag kan begära, men har tittar lite på unionens lönestatistik och svimmar ju nästan över tanken att skriva att jag vill ha så mycket betalt. Hur gör man? Kan man hoppa över att skriva en summa i ansökan och formulera det på något bra sätt, eller blir man bortsållad direkt då? Och hur formulerar man sig om man skriver ut det i ansökan?

Hjälp! :nailbiting:
 
Jag brukar försöka få reda på ingångslönen där och sen lägga till min erfarenhet så antingen om du kan kolla det innan du skickar ansökan eller så skriver du att löneanspråk lämnas vid ev intervju
 
Jag brukar försöka få reda på ingångslönen där och sen lägga till min erfarenhet så antingen om du kan kolla det innan du skickar ansökan eller så skriver du att löneanspråk lämnas vid ev intervju

Hur får man reda på ingångslönen?
 
Det är inte alltid lönestatistiken stämmer med hur olika arbetsplatser lönesätter. Så det är en svår balansgång. Även som arbetsgivare är det svårt med lönesättningen tycker jag. När jag har haft personer på anställningsintervju så får de säga sitt löneanspråk på plats. Då har man möjlighet att diskutera och motivera.
 
Jag brukar skriva "jag diskuterar gärna lön i samband med intervju." Om jag kommer till intervju kontaktar jag facket då.

För tillfället är jag tjänstledig från mitt vanliga jobb för ett vik på en myndighet jag länge velat prova att jobba på. Allt gick väldigt fort, så jag hann inte prata med facket förrän det var klart att jag fick jobbet. Men det gick det med.
 
Hm, ring och prata med ett fackligt ombud på lite högre nivå?
Menar du i mitt fackförbund? Jag har aldrig varit i kontakt med någon och vet inte vem man kan ringa, får försöka ringa unionens rådgivning i morgon... blir så knepigt eftersom deras telefontider är samtidigt med mina arbetstider bara.
 
Vill jag verkligen ha jobbet men inte har några direkta anspråk, brukar jag skriva "löneanspråk diskuteras gärna i muntligt samtal" eller något i den stilen.

Jag vill först veta mer om tjänsten innan jag sätter en prislapp, och vill inte bli bortsållad innan jag fått chans att sälja in mig.
 
Jg brukar smita undan med att begära "medianlön för befattningen". Det har funkat hittills.
Plus att företaget inte gärna vill motivera varför man ska underbetala just mig....
 
Menar du i mitt fackförbund? Jag har aldrig varit i kontakt med någon och vet inte vem man kan ringa, får försöka ringa unionens rådgivning i morgon... blir så knepigt eftersom deras telefontider är samtidigt med mina arbetstider bara.

Om fackförbundet har kontor på orten där företaget finns, ring dit. Man kan också mejla och be att dom ringer upp.

Jag skulle inte skämmas med att begära den lön som är lägst medianlön. Handlar det om många tusenlappar upp för din del?
 
Jag skulle inte skämmas med att begära den lön som är lägst medianlön. Handlar det om många tusenlappar upp för din del?
Kanske skulle jag också förtydliga mig.
Jag nämner alltså inga siffror utan skriver och säger just som som jag skrev i inlägget - att jag begär medianlön för befattningen. En chef har normalt sett full koll på var den ligger.
 
Kanske skulle jag också förtydliga mig.
Jag nämner alltså inga siffror utan skriver och säger just som som jag skrev i inlägget - att jag begär medianlön för befattningen. En chef har normalt sett full koll på var den ligger.

Jag förstod att du menade så!

Men i mitt yrke är det alltid bra att prata med det lokala facket om man vill veta löneläget.
 
Om fackförbundet har kontor på orten där företaget finns, ring dit. Man kan också mejla och be att dom ringer upp.

Jag skulle inte skämmas med att begära den lön som är lägst medianlön. Handlar det om många tusenlappar upp för din del?

De har kontor här i Sthlm :)
Problemet var väl mest att det är lite knepigt att prata om att söka nytt jobb under arbetstid på mitt nuvarande jobb...

Och ja, det är väldigt många tusenlappar upp för mig i så fall. Där jag "borde" ligga lönemässigt.
(Jag har efter 4 år på mitt jobb (och en 2-årig universitetsutbildning) "kommit upp" till ingångslönen för det jag är anställd som. Sen är det ju så att jag inte gör det som min titel står för utan ett mer avancerat/kvalificerat jobb. I våras vid lönesamtalet fick jag dessutom höra att jag är "en nyckelperson i företaget" och de gärna vill att jag säger till i god tid om jag skulle vilja plugga vidare och göra färdigt min kandidatexamen - samtidigt som jag har en månads uppsägningstid och de erbjuder mig en fånigt låg lön utan tjänstepension och så... gissa vem som sökt nytt jobb i evigheter och som plan B fortsätter plugga nu till hösten? :angel: )
 
Jag tror absolut du kan komma undan med "medianlön för befattningen".
Jag tycker dock själv det är ganska ruttet att be om löneanspråk redan i ansökan. Själv vill jag inte ha något lönesamtal förrän jag har blivit vald till tjänsten- jag vill inte bli bortsållad för att jag kräver en skälig lön. Först får de välja mig på grund av mina meriter och för att jag passar på just deras arbetsplats, SEN kan man diskutera lön och ta och ge på den fronten.
 
Jg brukar smita undan med att begära "medianlön för befattningen". Det har funkat hittills.
Plus att företaget inte gärna vill motivera varför man ska underbetala just mig....

Medianlönen på det företaget (för den befattningen)? Det beror ju väldigt mycket på vad de tär för typ av jobb och hur lång erfarenhet man har i förhållande till de flesta andra på företaget, och vad de presterar och vad man förväntas prestera. Är det rimligt att få bättre lön än hälften av dem som redan finns i företaget? Om man som ts har fyra års erfarenhet och de andra med motsvarande befattning har över 20 års erfarenhet så är det inte rimligt att begära medianlönen. Såvida man inte tillför något som är extra värdefullt och ingen annan har, men då blir det ju inte relevant att jämföra med övrigas löner ändå. Om en arbetssökande med endast fyra års erfarenhet skulle kräva medianlön på min arbetsplats skulle den inte betraktas som riktigt klok och knappast vara aktuell för anställning alls.

Min erfarenhet är att offentliga arbetsgivare har mindre lönespridning och ger yngre bra betalt medan de som har lång erfarenhet får för lite betalt. Inom det privata måste man oftast visa vad man går för innan man kan räkna med lönekarriär. Lönen är oftare mer eller mindre direkt kopplad till prestation.

Eftersom det är så svårt att göra något åt sin lön hos en offentlig arbetsgivare så måste man se till att få högre lön från början, medan det inte brukar vara lika viktigt hos en privat. Detta kan ibland bli lite kulturkrock vid övergång från offentlig till privat, ibland ställs orimliga löneanspråk eftersom kunskapen om skillnaderna i lönesättning inte alltid finns. Dessutom råder det ibland en övertro på vad som betalas i det privata.

TS: Självklart skall du försöka få upp din lön när du byter jobb. Att byta jobb är ändå oftast det bästa sättet att få en ny "plattform". Men var beredd på att om ingånglönen blir hög så kommer det att ställas högre krav och du kommer sannolikt inte att öka så mycket i lön de närmaste åren. För att inte riskera något skulle jag ta kontakt med facket och/eller skriva något om att du kommer att precisera dina anspråk efter intervjun när du vet mer om tjänsten, ifall det blir aktuellt/båda parter är intresserade eller något sådant. Du har inte några gammal studiekamrater som du kan rådgöra med? Vad har de för lön för motsvarande arbete?
 
Medianlönen på det företaget (för den befattningen)? Det beror ju väldigt mycket på vad de tär för typ av jobb och hur lång erfarenhet man har i förhållande till de flesta andra på företaget, och vad de presterar och vad man förväntas prestera. Är det rimligt att få bättre lön än hälften av dem som redan finns i företaget? Om man som ts har fyra års erfarenhet och de andra med motsvarande befattning har över 20 års erfarenhet så är det inte rimligt att begära medianlönen. Såvida man inte tillför något som är extra värdefullt och ingen annan har, men då blir det ju inte relevant att jämföra med övrigas löner ändå. Om en arbetssökande med endast fyra års erfarenhet skulle kräva medianlön på min arbetsplats skulle den inte betraktas som riktigt klok och knappast vara aktuell för anställning alls.

Min erfarenhet är att offentliga arbetsgivare har mindre lönespridning och ger yngre bra betalt medan de som har lång erfarenhet får för lite betalt. Inom det privata måste man oftast visa vad man går för innan man kan räkna med lönekarriär. Lönen är oftare mer eller mindre direkt kopplad till prestation.

Eftersom det är så svårt att göra något åt sin lön hos en offentlig arbetsgivare så måste man se till att få högre lön från början, medan det inte brukar vara lika viktigt hos en privat. Detta kan ibland bli lite kulturkrock vid övergång från offentlig till privat, ibland ställs orimliga löneanspråk eftersom kunskapen om skillnaderna i lönesättning inte alltid finns. Dessutom råder det ibland en övertro på vad som betalas i det privata.

TS: Självklart skall du försöka få upp din lön när du byter jobb. Att byta jobb är ändå oftast det bästa sättet att få en ny "plattform". Men var beredd på att om ingånglönen blir hög så kommer det att ställas högre krav och du kommer sannolikt inte att öka så mycket i lön de närmaste åren. För att inte riskera något skulle jag ta kontakt med facket och/eller skriva något om att du kommer att precisera dina anspråk efter intervjun när du vet mer om tjänsten, ifall det blir aktuellt/båda parter är intresserade eller något sådant. Du har inte några gammal studiekamrater som du kan rådgöra med? Vad har de för lön för motsvarande arbete?

Nu vet jag inte om det har någon betydelse för resonemanget, men jag jag har faktiskt jobbat i närmare 20 år, snarare än 4 . Mitt nuvarande jobb tog jag för att jag desperat behövde ett jobb för att försörja mina barn efter en turbulent tid efter min skilsmässa som spårade ut litegrann, innan dess hade jag företag och jobbade ihop med mitt ex. Jag har nog hela tiden varit överkvalificerad för det här jobbet. De jag pluggade med, med liknade och lika lång erfarenhet som jag har de där väldigt många fler tusenlapparna... och uppåt i lön. ;)

Jag har aldrig jobbat inom offentlig sektor och jag gick som sagt in en bra bit under ingångslönen för den positionen jag är anställd som - som jag egentligen inte arbetar med utan gör annat mer kvalificerat jobb. Och min löneutveckling har inte följt det som utlovades när jag anställdes, trots lovord från mina chefer. Jag fick dessutom ta över min kollegas uppgifter med när hon slutade i våras. Jag stannar som sagt månaden ut, sen har jag tjänstledigt för studier och kommer nog inte komma tillbaka...

Tillbaka on topic; Med medianlön så menar du du medianlönen på det företaget alltså och inte t.ex. unionens medianlöner? Jag skulle bli väldigt nöjd om jag fick det som står angivet som ingångslön på unionen lönestatistiksidor för ett sånt här jobb eftersom det är långt över det jag har nu, men jag vet ju inte vad som är brukligt på just det företaget...
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 696
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 517
Senast: Unafraid
·
Skola & Jobb Åh, jag tycker att det här med löneanspråk är så himla svårt :nailbiting: Jag jobbar som projektledare och har gjort i 8 år nu, och på...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 388
Senast: sjoberga
·
Relationer Vänner och ett socialt liv mår vi ju alla bättre av, men kanske möjligtvis på lite olika sätt beroende på vem vi är tänker jag. Jag...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
8 636
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp