Löneanspråk i jobbansökan?

Nu vet jag inte om det har någon betydelse för resonemanget, men jag jag har faktiskt jobbat i närmare 20 år, snarare än 4 . Mitt nuvarande jobb tog jag för att jag desperat behövde ett jobb för att försörja mina barn efter en turbulent tid efter min skilsmässa som spårade ut litegrann, innan dess hade jag företag och jobbade ihop med mitt ex. Jag har nog hela tiden varit överkvalificerad för det här jobbet. De jag pluggade med, med liknade och lika lång erfarenhet som jag har de där väldigt många fler tusenlapparna... och uppåt i lön. ;)

Jag har aldrig jobbat inom offentlig sektor och jag gick som sagt in en bra bit under ingångslönen för den positionen jag är anställd som - som jag egentligen inte arbetar med utan gör annat mer kvalificerat jobb. Och min löneutveckling har inte följt det som utlovades när jag anställdes, trots lovord från mina chefer. Jag fick dessutom ta över min kollegas uppgifter med när hon slutade i våras. Jag stannar som sagt månaden ut, sen har jag tjänstledigt för studier och kommer nog inte komma tillbaka...

Tillbaka on topic; Med medianlön så menar du du medianlönen på det företaget alltså och inte t.ex. unionens medianlöner? Jag skulle bli väldigt nöjd om jag fick det som står angivet som ingångslön på unionen lönestatistiksidor för ett sånt här jobb eftersom det är långt över det jag har nu, men jag vet ju inte vad som är brukligt på just det företaget...
Ok då missförstod jag dig helt. Ber om ursäkt.
Resonemanget om offentlig/privat sektor tog jag upp mest som exempel på att löneläget kan se väldigt olika ut när man jämför även liknande tjänster. Ifall det kunde vara en (del-)förklaring till löneläget. Men det var kanske långsökt/otydligt.
 
Fnular just nu med en jobbansökan som vill att man skriver sitt löneanspråk i ansökan... Jag som är enormt underbetald på min nuvarande arbetsplats har ingen direkt aning om vad jag kan begära, men har tittar lite på unionens lönestatistik och svimmar ju nästan över tanken att skriva att jag vill ha så mycket betalt. Hur gör man? Kan man hoppa över att skriva en summa i ansökan och formulera det på något bra sätt, eller blir man bortsållad direkt då? Och hur formulerar man sig om man skriver ut det i ansökan?

Hjälp! :nailbiting:

Jag anger aldrig löneanspråk i ansökan. Jag ser ingen mening med att diskutera lön innan jag vet om jag är intresserad av jobbet och arbetsgivaren är intresserad av mig.

Jag brukar faktiskt kolla i taxeringskalander och se vad andra med liknande jobb tjänar. Extra bra är om man kan kolla just de som jobbar med liknande saker på det företaget man söker jobb på.
 
Medianlönen för mig är inte det företagets utan just vad som är medel i riket för en sån här tjänst...
Men att få medianlönen för landet om man jobbar i Stockholm är sannolikt ganska dåligt betalt. Och kanske högt på en del andra ställen. Den som anställer/beslutar om lönen har ju framförallt koll på det egna företaget. marknadsläget i regionen på liknande företag och tjänster bör man också ha ganska bra koll på. Men medianlönen i landet ger ju lika lite vägledning för den som anställer som för den som ska ange löneanspråk. Det kan också finnas faktorer som påverkar medianen och kan göra att man hamnar fel, hur åldersstrukturen ser ut t ex.

Sedan ingår ju lönen normalt i ett paket med semester, försäkringar, pension etc. som också måste värderas.

TS: Verkar som att du ändå har ett visst hum om löneläget eftersom du vet ingånglöner etc och har en känsla för var du vill ligga. Tror att du också kan få lite hjälp av facket, ett problem är troligen att de inte kan vara för specifika utan att avslöja hemligheter, men en viss vägledning bör de kunna ge om vad löneläget på orten är, förutsatt att din typ av tjänst är tillräckligt vanlig/generell. Om du inte kan ringa kan de kanske maila? Om du får ett spann tänk på var i det spannet som du "måste" ligga för att acceptera jobbet. Eftersom du har en hel del erfarenhet bör det ju inte vara i botten. Är du mycket angelägen om att få jobbet är kanske inte överkanten heller aktuell. Lägg sedan på några tusen (lite beroende på hur stort spannet är) på det du vill ha och ange detta muntligt med antytt förhandlingsutrymme/prutmån. Om arbetsgivaren prutar tillbaka något är ni troligen ganska rätt och båda kan känna sig nöjda vilket är en bra start på ert förhållande.
 
Gick in på Unionen och kollade lönespann för mitt jobb, det är ju extremt generaliserade yrkesgrupper. Spannet var rätt precis tio tusen med listor med sådant som drar upp och ner. Man kan ju se hur många + och - man har och försöka lägga in sig därefter.
För en del yrken finns medianlöner fördelade på ålder samt för Hela riket, Stockholm respektive Övriga riket. I vissa fall även 20/80percentiler.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 698
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 517
Senast: Unafraid
·
Skola & Jobb Åh, jag tycker att det här med löneanspråk är så himla svårt :nailbiting: Jag jobbar som projektledare och har gjort i 8 år nu, och på...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 388
Senast: sjoberga
·
Relationer Vänner och ett socialt liv mår vi ju alla bättre av, men kanske möjligtvis på lite olika sätt beroende på vem vi är tänker jag. Jag...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
8 636
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp