Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Dressyrmuppan

Trådstartare
Det finns säkert en del trådar om det, men "orkar" ärligt inte leta.. ;)
Jag är sjukpensionär på 75%. Hitta ett jobb på 25% är omöjligt i princip, inte ens lönebidrag. Vi bor på gård och har i dagsläget 4 boxar i ett stall. Arbetsförmedlingen har sagt att jag kan jobba på lönebidrag inom vår jordbruksverksamhet/firma. Då undrar jag; Skulle gärna vilja ha en slutinkomst på ca 10* rent/mån. Vilket betyder att jag måste tjäna in 2500:- rent på min verksamhet. Antingen bygger vi ut vårat stall med ytterligare en box och då blir det 4 st till uthyrning a´1200:- i kallhyra (fast alla tjänster ingår i veckorna, in-ut och fodringar). Efterfrågan i området är relativt stor, så tankar finns att ev. bygga ett helt nytt stall med mer bekvämligheter såsom spolspilta, varm sadelkammare med fikahörna, tvättmaskin. Och isf. blir det kanske 8 boxar. Jag har egen häst och ev. skaffar vi en ponny till dottern. Så det blir 6-7 platser att hyra ut. Jag ska jobba med detta 2 tim./dag och det är rimligt vad det tar med in- och utsläpp och fodringarna, det har jag full koll på. Vet dock inte alls vad ett nytt sådant stall kan tänkas kosta att bygga, men karln är händig och vi har tillgång till lite billigare maskiner att hyra.
Hagar finns, stora just nu men de kan ju delas av till lite mindre om det blir fler hästar. Finns ev. även möjlighet till arrende från grannen på ett par hektar till.
Vi har ridbana, inte så stor i dagsläget- kanske 20x40 knappt, inte så bra dränering lr underlag tyvärr. Gräsbana som är ca 30x50 med fina hinder.
Tror ni att det skulle funka? Är det värt att bygga helt nytt stall?
Drömmen vore självklart att kunna bygga ridhus också men då dröjer det nog närmare 15 år innan det börjar gå plus :/. Nu finns 3 olika ridhus inom ca 10 min bilavstånd, dock inget som går att rida till p.g.a. trafikerade vägar och broar.

Är det någon som är duktig att räkna och tycker sånt här är intressant att spåna i? Så hjälp mig gärna, jag hatar allt vad räkenskaper heter.. (och jo isf tar vi hjälp av revisor om firman startas)

Med de besvär jag har vore det helt perfekt att kunna jobba hemma, kunna styra sin arbetstakt och och inte behöva fräscha upp sig inför arbetet, inte behöva åka bil, inte låsa fast sig på minuten med att behöva infinna sig på arbetsplats. Jag kan skjutsa barnen till dagis/skola efter jag fodrat hästarna, och när jag kommer hem pyssla med täcken av/på och ut med alla i hagarna. MEN jag är så feg...skulle jag våga? Finns det chans att det går bra ekonomiskt? :(

JO en till fråga också!! Alla dessa färdiga byggsatser till stall som finns på marknaden, är det värt att köpa ett sånt eller bygga eget med lösvirke? Det är väl mest plattan, reglar och isolering samt taket som är det dyraste? Gubben pratar även om att köpa en såg och kunna såga eget virke då vi har lite skog..
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

För att få ut 10 000 rent i månaden så måste du tjäna minst det dubbla innan skatter och avgifter.

Nu vet jag inte hur just en sjukpensionär beskattas.

Men om jag som frisk arbetsför startar eget så betalar jag mina egna egenavgifter (i stället för arbetsgivaravgifter som täcker sociala avgifter mm) + min skatt på ca 30% på pengarna som är vinsten/lön.

Dvs tjänar jag 10 000 kr dras det av 2173 kr i egenavgifter, vinsten efter det 7827 skattas sedan som lön av inkomst med din kommunala procentsats.
dvs 7827*0,7 = 5479 kr efter egenavgifter och skatt.

kolla gärna denna länk där du kan skriva in olika summor för att se vad du får kvar https://www.verksamt.se/alla-e-tjanster/rakna-ut/rakna-ut-din-skatt

Om du nu ska köra det "vitt" så att säga iaf...
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Men jag behöver ju bara få in en lön på 25% om du förstår, eftersom jag får sjukpenning på 75%. Självklart ska det vara vitt! :)
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Det är ju stora investeringskostnader du måste börja med, hur finansierar ni det? Med lån eller har ni sparade pengar? Att rusta upp ett stall med tillhörande faciliteter går ju på allt mellan 100' och ja i princip hur dyrt som helst.
Om ni lånar måste ju räntekostnaden för lånat räknas in i kostnaden.

Man behöver inte ta ut "lön" från sitt företag, man kan starta ett aktiebolag och ta ut vinsten som utdelning av aktier. Då betalar du 30% skatt på vinsten och inget mer. Negativt här är ju naturligtvis att du inte får samlat ihop någon pension utan måste själv sörja för detta samt att det kostar 50 000 i insats att starta ett bolag. De pengarna måste alltid finnas i bolaget, du kan inte spendera dem i investeringar som inte behåller exakt samma värde eller mer.

Hur är det med F-kassan, blir de inte sura om du börjar med ett företag med ganska hårt fysiskt kroppsarbete och samtidigt säger dig vara för sjuk för att arbeta på ett vanligt 9-17 jobb? Jag kan inte reglerna här eller vad du är sjukskriven för. Vet bara att andra har råkat illa ut när de startat egna företag och samtidigt varit sjukskrivna för att de inte fysiskt klarat av att ta ett vanligt jobb. Värt att tänka på kanske så att man inte får ett återkrav på tiotusentals kronor. :crazy:

Sedan tror jag att du har lite fel inställning till det här med företagande, man måste ÄLSKA räkenskaper!!! Man måste ÄLSKA att jobba till 110% och göra ALLT för sina kunder och deras hästar när som helst på dygnet.
En revisor är DYYYYYR! Skitdyr för att uttrycka det explicit, speciellt om du startar ett aktiebolag. Bara att titta igenom din årsredovisning som du själv har gjort tar de 10' för. Ska de dessutom sköta löpande bokföring och upprätta bokslut etc etc så ryser jag bara vid tanken på vad det skulle kosta.

Du bör noga fundera igenom detta, om du väl bestämmer dig för att satsa, gör en ordentlig och vattentät affärsplan. Gör en realistisk budget utan att använda drömsiffror, ta hjälp av andra stallägare för att få ett rimligt mått på alla kostnader. 1200 i kallhyra är ganska mycket pengar för en vanlig hästägare om sedan grovfoder, strö etc. tillkommer utöver det så börjar hyran sakta men säkert krypa upp emot 2000 kronor. Då gäller det att man har ett attraktivt stall med bra kommunikationer, annars kommer man alltid att förlora sina kunder till de stall som hyr ut boxplatser svart och de är många många...!

Lycka till med ditt företag! :)
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Njae en revisor behöver inte alls vara så dyr.

Min bästa kompis är revisor och det kostar 300kr/mån för småföretagare att hon sköter deras kvitton å allt vad det är.
Det enda småföretagaren gör är att skicka in allt som behövs efter varje månad.
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

1200 är en helt normal kallhyra om man inte bor väldigt långt från stor stad.
Priserna är väldigt svåra att sia om när man inte vet vilket område det ligger i.

När jag sist hade installat så betalade vi just 1200 i ren kallhyra, ingen service alls.
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Det gäller att skilja på revisor och redovisningskonsult.

Normalt sett ska inte revisorn revidera sitt eget arbete, men reglerna för mindre aktiebolag är väldigt generösa numera och man behöver inte ha en revisor längre.

Att inte sköta sin dagliga bokföring själv är däremot negativt i flera aspekter, bl a tappar man delar av kontrollen på ekonomin, det blir eftersläpning i kontrollen och det kostar dessutom pengar. I ett mindre företag är det all idé att ta hand om den dagliga bokföringen själv

Till TS rekommenderar jag varmt sidan www.verksamt.se
 
Senast ändrad:
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

En del ska inte hålla på med papper ;)
Då är det bättre att köpa tjänsten från någon som kan och vet vad den håller på med.
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Jo, men om man drar in 2000 kr i vinst varje månad, och ska ta 1600 kr till redovisningsekonomen så blir det ju lite skevt. Jag har inte hittat någon vettig som jobbar för under 485 kr (exkl. moms)
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Det låter lite för billigt för att vara sant tycker jag.

Säg att personen lägger tre timmar per månad på att sköta bokföringen åt ett småföretag. Då är det alltså 100 kronor i timmen inklusive moms och personen får då ut 80 kronor och ska betala skatt och avgift på detta för att få ut en lön.

Låter högst orimligt...
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Auktoriserad revisor? Det är helt sinnessjukt billigt, en auktoriserad revisor brukar ta det tiodubbla - per timme.

Jag tog över ekonomijobbet i en förening från en vanlig ekonom. Det var väldigt få verifikat per månad, ingen moms och ekonomens pris var kraftig rabatterat pga personliga kopplingar till föreningen. Han tog 1000.-/mån och mer för deklarationer och bokslut. Dvs ca 100.- per verifikat. Det var sjukt billigt och bland det billigaste jag hört talas om.
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Det låter lite för billigt för att vara sant tycker jag.

Säg att personen lägger tre timmar per månad på att sköta bokföringen åt ett småföretag. Då är det alltså 100 kronor i timmen inklusive moms och personen får då ut 80 kronor och ska betala skatt och avgift på detta för att få ut en lön.

Låter högst orimligt...

Sambon här hemma kör en sådan lösning med revisorn också, tror det är 275 kr/mån han betalar nu. Var 300 någonting från början men revisor konstaterade att han hade så lite jobb med sambons företag så han drog ner konstnaden, och sedan tar han en klumpsumma för årsbokslutet som jag har för mig var på 2500 eller 3000. Så känns inte helt orimligt för mig heller.

/Camilla
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Det låter ju helt sjukt. Det blir ju inga pengar alls till revisorn.
Har en kompis som kör eget, enda anställda. Hans ekonom tar 2500.-/mån, då kan jag inte tänka mig att det är så överdrivet många verifikat ändå.

Hur många verifikat/månad har ni? 100.-/verifikat är ju ändå någon slags standard.
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Det låter ju helt sjukt. Det blir ju inga pengar alls till revisorn.
Har en kompis som kör eget, enda anställda. Hans ekonom tar 2500.-/mån, då kan jag inte tänka mig att det är så överdrivet många verifikat ändå.

Hur många verifikat/månad har ni? 100.-/verifikat är ju ändå någon slags standard.

Så pass insatt i hans bolag är jag inte, men är ju bara en sidoverksamhet till hans heltidsjobb så särskilt många bör det inte vara.

/Camilla
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Men är det verkligen en REVISOR vi pratar om då? Inte bokföringskonsult eller liknande. För en REVISOR ska absolut ligga högre i timdebitering.
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Men är det verkligen en REVISOR vi pratar om då? Inte bokföringskonsult eller liknande. För en REVISOR ska absolut ligga högre i timdebitering.

När jag jobbade på revisionsbyrå så var det nästan alltid vi revisorsassistenter som gjorde grundbokföringen, och då blev det ju förstås en helt annan timpeng. Kan ju vara så i det här fallet också.
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Investeringar behövs inte, stall finns med 4 boxar. Skulle behöva bygga en till samt rusta sadelkammaren. Vi har en jordbruksfastighet och skall även ha en hel del andra saker i firman. Såsom vedförsäljning, kött m.m. Hur slitsamt att ta ut och in 4-5 hästar varje dag, nja... inte så värst ;).
Vi har pratat med en företagskonsult som absolut gillade vår idé. Samt haft möte med redovisningskonsult på LRF. Hon tar 700 kr+moms per ca 1 timme. Eftersom våra inkomster i firman kommer att vara väldigt säsongsbundna förutom stallhyran rekommenderade hon att vi träffas varje halvår och går igenom hur det ser ut, och har redovisningen årsvis. Har vi endast gjort ex. 3 "affärer" under en månad så blir det således dyrt att anlita henne för så litet jobb. Sedan blir det naturligtvis några tusen när det ska till bokslut och deklaration, men med allt en sådan kan så kommer vi "tjäna" på det i längden. Dessutom finns så himla bra program nu för tiden så det tar inte så jättelång tid har de upplyst om. Bara vi sköter boksföringen på det enkla viset att spara alla kvitton, sätta in i datumordning i en pärm och skriva bredvid vad det avser. Plättlätt, klarar t.o.m. jag ;)

Helt nytt stallbygge ide´n som jag hade läggs på is så länge. Finns andra saker/tjänster vi kan sälja som inte tar lika mkt tid/pass i anspråk och genererar mer pengar.

Undrade mest om det finns ngn här som faktiskt driver ett uthyrningsstall, går det ens och däri få ut en "normal"-lön. ? Eller har alla som hyr ut 10-20 boxar ett jobb på sidan om?
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Investeringar behövs inte, stall finns med 4 boxar. Skulle behöva bygga en till samt rusta sadelkammaren. Vi har en jordbruksfastighet och skall även ha en hel del andra saker i firman. Såsom vedförsäljning, kött m.m. Hur slitsamt att ta ut och in 4-5 hästar varje dag, nja... inte så värst ;).
Vi har pratat med en företagskonsult som absolut gillade vår idé. Samt haft möte med redovisningskonsult på LRF. Hon tar 700 kr+moms per ca 1 timme. Eftersom våra inkomster i firman kommer att vara väldigt säsongsbundna förutom stallhyran rekommenderade hon att vi träffas varje halvår och går igenom hur det ser ut, och har redovisningen årsvis. Har vi endast gjort ex. 3 "affärer" under en månad så blir det således dyrt att anlita henne för så litet jobb. Sedan blir det naturligtvis några tusen när det ska till bokslut och deklaration, men med allt en sådan kan så kommer vi "tjäna" på det i längden. Dessutom finns så himla bra program nu för tiden så det tar inte så jättelång tid har de upplyst om. Bara vi sköter boksföringen på det enkla viset att spara alla kvitton, sätta in i datumordning i en pärm och skriva bredvid vad det avser. Plättlätt, klarar t.o.m. jag ;)

Helt nytt stallbygge ide´n som jag hade läggs på is så länge. Finns andra saker/tjänster vi kan sälja som inte tar lika mkt tid/pass i anspråk och genererar mer pengar.

Undrade mest om det finns ngn här som faktiskt driver ett uthyrningsstall, går det ens och däri få ut en "normal"-lön. ? Eller har alla som hyr ut 10-20 boxar ett jobb på sidan om?

Min kompis har ca 15 hästar i sitt inackorderingsstall, allt vitt och det ger att hon kan ta ut en halvtidslön.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 171
Senast: skogaliten
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 209
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 231
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
2 645
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp